Jump to content
Sunday 11 April 2021
Sign in to follow this  
raol

Dags för ny fock!

Recommended Posts

När ändå så många kunniga är engagerad i den här tråden passar jag på att flika in en följdfråga i ämnet. Gissar att det är av intresse för TS också så jag hoppas inte det uppfattas som trådkapning. 

Det gäller val av fallinor. 

Ett dacronsegel, nytt eller gammalt, "flexar" ju mer än laminat och andra mer avancerade dukar. 

Hur funkar det med stumma linor som dynema? Blir påfrestningarna större på seglen med dessa? Och omvänt, om raol köper laminatfock, behöver han byta till modernare, stumma, fall för att de inte ska bete sig som gummisnoddar? Tänker att det borde vara bäst att ha stumt hela vägen, eller lite flex hela vägen, eller tänker jag fel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett typ av segel så borde rimligen ett styvt fall vara att föredra. Detta eftersom man vill att en konstant kraft ska hålla seglet uppe så att inte förliket sackar beroende på undermåligt fall.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man behöver ju inte byta snören mot stumma, inte segel heller. Men helt klart blir seglingen bekvämare och enklare om trimmet inte ändras med vindstyrkan. Stumt segel förutsätter inte stumma snören, men såklart får man ju bättre effekt om allt är stumt. 

 

Alla linor behöver inte vara stumma - men fockskotet och fallen tycker jag det är värt att köpa en bättre lina med låg töjning till om man inte redan har det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga till Peter_k. Jag brukar nästan alltid vara på samma spår som du men jag måste ändå höra om jag tolkar dig rätt. Du skrev om mycket stor skillnad på ex panel eller dacronduk (om jag förstod rätt). Menar du att du känner så väldigt stor skillnad mellan två nya segel av dessa två varianter? Jag gör det litegrann vid familjesegling men inte mycket. Att Raol som nybörjare ska känna stor skillnad är jag lite tveksam till. Nu är du kanske galet duktig kapseglare och jag slutade kappsegla för många år sedan så min känslighet har avtagit ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Botved Det beror på vilket segel vi pratar om.

Ett storsegel, nej. Inte på min båt i alla fall, och förmodligen inga andra familjebåtar under 30 fot. 

 

En självskotande fock, eller en genua - absolut. Speciellt i byigare vind. Fördelen med ett stummare segel är ju bl a att seglet inte ändrar form i byarna när det blåser lite mer, trimmet håller även om vinden ändrar i styrka, det gör det lättare att segla. I lätta semestervindar i juli märks ingen skillnad, men när det blåser mer - absolut. 

 

Och nej - även om jag kappseglar en del så är jag inte ”galet duktig”. Däremot tycker jag det är stor nytta med bra segel under semestern så jag slipper trimma om dem när sjöbrisen sätter in :-)

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har vi nog ungefär samma tänk. Vet inte om det är så fortfarande men det fanns ju entyp som bara godkände dacronduk (express och H-båt om jag minns rätt??) och även dacronduk har utvecklats genom åren. Raol vill ju bara segla i vindar under 6m/s och då tror jag faktiskt inte att han (som nybörjare) kommer märka så stor skillnad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror nog ändå att det är stor skillnad i hur känslig man är. Kan jämföra med cykelvärlden. En del är veritabla prinsessor på ärten. De känner alla möjliga felinställningar och tycker att två snarlika cyklar är som natt och dag. Jag själv är närapå raka motsatsen. Visst känner jag skillnad på mina olika cyklar (och de är verkligen rejält olika), men efter nån minuts rullande är skillnaden "bortfiltrerad" av hjärnan. Hade jag inte sett cykeln medan jag satt på den hade jag förmodligen inte kunnat svara på vilken cykel det var efter en timme ute.

Dessutom måste det till kraftigare vindar för att töjningseffekterna ska bli tydligare. Peter_K har ju flera gånger i våra drabbningar berättat hur tvåsiffriga vindstyrkor är vardagsmat och rolig segling. Jag själv tycker det räcker gott med hälften eller mindre. Så kanske är det byarna uppåt 15 m/s när det sträcker rejält i seglet som ger de där stora, märkbara effekterna som han pratar om. Situationer jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva uppleva. Jag litar på att väderprognoserna och min förmåga att läsa väderförändringar gör att jag slipper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska säga det också att jag för min egen del nog hellre hade skaffat en rejäl genua. Visst är det rackarns bekvämt med självslående fock i vissa lägen, men så tunga segel är det inte på en så liten båt att det är kämpigt att skota vid varje slag. Nu sätter både budget och bröder stopp för det, så det är självslående fock som gäller.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste i den andra tråden med samma ämne.

 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/87585-att-mäta-eller-inte-mäta-själv/


Kom då att tänka på att den gamla chefen på anläggningen på Smögen, fortfarande bor kvar på Smögen. För ett par år sen träffade jag honom i en av våra småbåtshamnar. Han höll på att montera ett rullfocksbeslag på en båt. Han tog ibland såna jobb på "hemmaplan" för att slippa åka de 15 milen tur och retur till jobbet. Det är ju möjligt att tex Syversen har nån "Gubbe" som kan göra ett mätjobb, utan att det blir så långa körsträckor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Thallatha Fast nu har ju raol BESTÄMT att det ÄR så att det är för långt för segelmakaren att åka och mäta...

 

@raol Jag är väl medveten om att du inte gillar vindar över 3-5 m/s, och att jag gillar hårdare vindar. Orsaken till detta gissar jag inte beror på att vinden rufsar om din frisyr mer än min (ganska obefintliga) frisyr - utan att jag satsat på bra segel som inte ändrar form på kort sikt; töjer sig på lång sikt och därmed bidrar till ökad lutning. Jag kan alltså segla båten kontrollerat i hårdare vindar pga av mina stumma segel. Det är alltså inte bara en prestandafråga, utan också en komfortfråga. 

Töjningen sker klart märkbart redan i de lägre registren. 

 

@Botved Visst har dacron utvecklats så det idag finns riktigt stum dacron. Bl a kompisens Safir fick nytt ställ i sådan dacron pga klassreglerna, då också en självslående fock. Kompisen hade hellre köpt laminatfock eller membranfock då den inte bara varit ytterligare bättre än ”racing-dacron”, utan också billigare, men klassreglerna tillåter inte det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jag TROR fortfarande Raol skulle klara sig utmärkt med dacronduk (vi kommer aldrig få veta hur han upplevt skillnaden). Vi valde crusingduk till Comfort 26:an för tre år sedan och dom  är fortfarande helt ok för oss och jag tror mina krav är över dom som Raol har. Comforten är dock mycket lätt vilket såklart påverkar litegrann. Båten används väldigt mycket varje sommar så dom har många timmars vind i sig. Någon racingdacron är nog lika onödigt som mambrane i Raols fall tror jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎2017‎-‎11‎-‎14 på 14:12, raol säger:


Inte på denna, nej. Det var ju inte tänkt att användas på rulle från början. Det är sytt för horisontella lattor och jag har sett på bild att pseudonym hade ett fockkapell (inte för rulle, utan för nertaget segel) från början. När vi tog över båten var seglet "rullifierat".
 

Skadorna liknar det man får av UV-skador. Har seglet suttit på rullen utan skydd så blir akterliket sprött. Lite extra flax i seglet och det börjar gå sönder. Om du tänker ha seglet på rullen under säsongen utan att ta ner och stuva det varje gång så kan det vara en bra ide att få UV-skydd påsytt. Altenativt ett kapell till rullen som skydar seglet.

 

Lite sent svar :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan, Botved säger:

Men jag TROR fortfarande Raol skulle klara sig utmärkt med dacronduk (vi kommer aldrig få veta hur han upplevt skillnaden). Vi valde crusingduk till Comfort 26:an för tre år sedan och dom  är fortfarande helt ok för oss och jag tror mina krav är över dom som Raol har. Comforten är dock mycket lätt vilket såklart påverkar litegrann. Båten används väldigt mycket varje sommar så dom har många timmars vind i sig. Någon racingdacron är nog lika onödigt som mambrane i Raols fall tror jag. 

Har du dacron i din självslående fock?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Windexen har vi nu pentex tror jag men på tidigare båtar så har vi haft dacronduk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Peter_K säger:

@Thallatha Fast nu har ju raol BESTÄMT att det ÄR så att det är för långt för segelmakaren att åka och mäta...

 

 

Jag och Raol har en viss likhet.

"Jag ger mig aldrig när jag har fel och sällan när jag har rätt" - gammalt talesätt.

Trotts att jag tillhör kategorin "slöseglare" så har jag alltid låtit segelmakaren mäta vid de tillfällen det har behövt mätas på mina båtar - när jag låtit göra förändringar på gamla segel. 

Dom har en helt annan blick inom sitt yrkesområde.

För ett tag sen, lät jag en kompis spika upp en elledning i en föreningslokal där vi jobbade. När jag skulle koppla in kabeln, fick jag lossa halva kabeln - ca 3 meter - ock lägga om den. Killen är en mycket kunnig och nogrann man, men jag klarade inte av att koppla in den som den var förlagd.

Väggutaget skulle visserligen fungera med den kabelförläggningen och det hade kanske bara varit jag och nån till som hade sett att det såg bedrövligt ut.

Med ett segel är det väl tvärt om. Det ser lika vitt och fint ut om måtten inte stämmer, men funktionen blir mycket sämmre.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Botved säger:

På Windexen har vi nu pentex tror jag men på tidigare båtar så har vi haft dacronduk.

Var det självslående fockar?

Det blir jättelaster i sådana, till storsegel och kanske till genua till raol’s båt skulle jag tycka det var helt OK med dacron, men tittar man på hur många år man får ut per krona är en bättre duk att föredra på den aktuella focken hävdar jag. 

 

Har haft dacron i den självslående focken som satt på min Dixie 27, den höll inte måttet. Den är numer förpassad till vinden för att kunna användas som soltak i någon trädgård. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att tro att några några centimeter påverkar seglet så mycket att det blir "mycket" sämmre. Specielt för någon som endast seglar i lätt vind. Det är så mycket annat på båten och riggen som påverkar prestandan men många bäckar små blir skillnade tillslut.

 

Jag märkte tydlig skillnad på min båt när jag gick från en gammal genua till en ny. Båda nära max mått på båten. Den nya är mycket bättre mot vinden (går högre, mindre lutning och bättre fart) och i hård vind. Den gammla var tydligt bättre på undanvind.

 

Men på en 100% fock som är några cm längre i förlik och underlik tror jag inte du märker någon tydlig skillnad när allt annat är lika.

 

I den vind som Raol vill segla hadde jag nog önskat helt annan segel garderob. "code 1" (eller liknande)  upp i vind och en gennaker på halv / med vinden. Självslående fock för vindar från 5-7 och upp till vad för vind båten klarar med den och botten revad stor. Focken sydd för det lite högre vind registret som matchar med revad stor.

 

Men det ger en helt annan nivå på priset. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan, Peter_K säger:

Var det självslående fockar?

Det blir jättelaster i sådana, till storsegel och kanske till genua till raol’s båt skulle jag tycka det var helt OK med dacron, men tittar man på hur många år man får ut per krona är en bättre duk att föredra på den aktuella focken hävdar jag. 

 

Har haft dacron i den självslående focken som satt på min Dixie 27, den höll inte måttet. Den är numer förpassad till vinden för att kunna användas som soltak i någon trädgård. 

Jepp självslående. Har funkat för mysig sommarsegling med familjen men för kappsegling hade jag valt annat. Min erfarenhet är att självslående som ju kanske är 95% eller något så blir inte krängningen speciellt stor, däremot tappar man höjd. En Genua däremot som kanske är 130-150% där blir det väldig skillnad i krängningen mellan lite för bukigt och plant. Jag tror vi kan hålla på i evigheter Peter eftersom vi har olika erfarenheter och troligen olika tänk när vi seglar. Nuförtiden trimmar jag nästan ingenting, förr var det ett letande efter optmal fart och balans. Jag slutar där och hoppas Raol blir nöjd vad han än väljer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som fd seglare hoppar jag in i debatten nu.

På "min tid" var ett segel som var ett år gammalt inte något att kappa med. Det var slut i de sammanhangen. Ett flera år gammalt segel gav, och ger förmodligen fortfarande även om det tar längre tid nu, mycket mera krängning och sämre fart och ovana personer som var med på båten tyckte det blev läskigt med lite mer vind än 5-6 m/s. Det lutade och seglen fladdrade (bubblade) när man gick högt för att undvika för mycket lutning. I byarna var det jobbigt som rorsman att parera hela tiden och om man inte kappade så lät jag ofta båten luta istället för att gå upp i vind.

Samma personer var gladeligen med och seglade med nya segel vid högre vindstyrkor då de inte tyckte det blåste så mycket. Nyare segel ger ofta båten mer fart utan så mycket mer krängning i byarna.

Jag gissar att en ny seglare i en båt med äldre segel undviker högre vindstyrkor av samma skäl.

 

Vet att jag inte alls svarar på frågan i tråden men tror man som nybörjare ska vara medveten om hur nyare segel uppför sig i förhållade till gamla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, LuminaL säger:

Svårt att tro att några några centimeter påverkar seglet så mycket att det blir "mycket" sämmre. Specielt för någon som endast seglar i lätt vind. Det är så mycket annat på båten och riggen som påverkar prestandan men många bäckar små blir skillnade tillslut.

 

Jag märkte tydlig skillnad på min båt när jag gick från en gammal genua till en ny. Båda nära max mått på båten. Den nya är mycket bättre mot vinden (går högre, mindre lutning och bättre fart) och i hård vind. Den gammla var tydligt bättre på undanvind.

 

Men på en 100% fock som är några cm längre i förlik och underlik tror jag inte du märker någon tydlig skillnad när allt annat är lika.

 

I den vind som Raol vill segla hadde jag nog önskat helt annan segel garderob. "code 1" (eller liknande)  upp i vind och en gennaker på halv / med vinden. Självslående fock för vindar från 5-7 och upp till vad för vind båten klarar med den och botten revad stor. Focken sydd för det lite högre vind registret som matchar med revad stor.

 

Men det ger en helt annan nivå på priset. :-)

 

Raol har en slörgennaker som han köpte av mig efter att han hade fått båten. Jag hade även en code1 som jag sålde till en annan Dominantägare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, raol säger:

Ska säga det också att jag för min egen del nog hellre hade skaffat en rejäl genua. Visst är det rackarns bekvämt med självslående fock i vissa lägen, men så tunga segel är det inte på en så liten båt att det är kämpigt att skota vid varje slag. Nu sätter både budget och bröder stopp för det, så det är självslående fock som gäller.

 

 

Dominanten är inte ritad för genua och att skota en sådan blir helt fel vinklar då det inte sitter några skotskenor för detta. Man kan dock segla halvvind om man använder fasta block som man hakar i relingslisten.

Jag hade en genua i cruisinglaminat som jag köpte helt ny samtidigt med focken.

Det seglet lånade jag ut till en som hade skörat bägge sina försegel på Tjörn Runt 2010, när han skulle segla hem till Varberg förolyckades han genom drunkning då han mitt i natten föll överbord från sin Maxi 77:a utan flytväst på sig då den återfanns nere i ruffen. Båten drev omkring och slogs delvis sönder vid inre tistlarna i Göteborgs södra skärgård. Jag återfick genuan men den var skadad och ersattes av försäkringsbolaget med 100% då den som sagt var helt ny och oanvänd.

Jag köpte då en code1 istället som monterades på rulle. Ett fantastiskt segel som gav båten mycket fina egenskaper i svag till mellanvind upp till 6 m/sek. Däröver blev det för mycket segelyta. En code är ju friflygande, men man vill ha så vass och rak förlikslinje som möjligt. Därför använder man oftast en vectrankabel, en mycket vridstyv lina som är styvare att vrida än vajer men är lika lätt att rulla in och som då blir förliksprofilen som seglet rullas mot.

 

Man kan med fördel utväxla fallet med ett extra block i ovandelen på seglet och låta fallet fästas vid fallurtaget på masten och då få en utväxling på 2/1.

Detta om riggen tål den högre belastningen.

 

 

 

 

52241797-58E4-4BB8-B135-A70992D0EBED.jpeg

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, ChristerN säger:

Som fd seglare hoppar jag in i debatten nu.

På "min tid" var ett segel som var ett år gammalt inte något att kappa med. Det var slut i de sammanhangen. Ett flera år gammalt segel gav, och ger förmodligen fortfarande även om det tar längre tid nu, mycket mera krängning och sämre fart och ovana personer som var med på båten tyckte det blev läskigt med lite mer vind än 5-6 m/s. Det lutade och seglen fladdrade (bubblade) när man gick högt för att undvika för mycket lutning. I byarna var det jobbigt som rorsman att parera hela tiden och om man inte kappade så lät jag ofta båten luta istället för att gå upp i vind.

Samma personer var gladeligen med och seglade med nya segel vid högre vindstyrkor då de inte tyckte det blåste så mycket. Nyare segel ger ofta båten mer fart utan så mycket mer krängning i byarna.

Jag gissar att en ny seglare i en båt med äldre segel undviker högre vindstyrkor av samma skäl.

 

Vet att jag inte alls svarar på frågan i tråden men tror man som nybörjare ska vara medveten om hur nyare segel uppför sig i förhållade till gamla.


Det där köper jag. Kan ju förklara en hel del. Min enda erfarenhet av segling i vuxen ålder (lärde mig i optimistjolle och har varit ute nån gång då på en 606:a) är på den förra båten, en Seacat, som troligtvis hade originalsegel (tidigt 70-tal). Och så den nuvarande, där focken nog inte var optimalt använd och dessutom skadad.

Jag ska kolla upp mer exakt vad de mer avancerade alternativen kostar, och försöka skramla ihop till det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, pseudonym säger:

 

Dominanten är inte ritad för genua och att skota en sådan blir helt fel vinklar då det inte sitter några skotskenor för detta. Man kan dock segla halvvind om man använder fasta block som man hakar i relingslisten.

 


Mmm. Om det hade blivit aktuellt med en genua så hade jag fått fixa dit skotskenor. Det finns inget jättebra ställe att montera dem, men nån hyfsad lösning tror jag att jag hade fått till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ordnar du en välskuren självslående fock med maximal akterrunda så funkar den till vindar från bidevind till halvvind, sedan sätter du gennakern vid halvvind ner till slör och vid plattare bogar skär du (dvs; segla aldrig plattläns) så får du en jättefin båt som funkar bra och blir enkel att hantera på alla bogar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe. Närheten till land (och ännu ej uppståndet land) får nog styra om det blir plattläns eller inte ibland... ;)

Gennakern går bra att ensamsegla med i lätt vind (när saker inte händer så snabbt), men jag vill ha minst en båtvan person till ombord om det blåser lite mer. Det krävs ju att man är ganska länge på fördäck för att sätta och ta ner gennakern. Satsar jag på ett bättre segel nu kommer jag troligtvis inte ha råd att skaffa autopilot i år, som annars var planen. Får hoppas på lite fler gastar under säsongen. Ett par jag haft med tidigare är ofta i Fjällbacka på helgerna, och de har sagt att de gärna följer med när de kan. :)

Men annars är det nog focken som får tjänstgöra på alla bogar. Jag har som jag tidigare nämnt riggat vad jag kallar "undanvindsskot". Ett block i relingslisten på vardera sidan om fockskotskenan och en skotlina genom varje. Fungerar bra för att hålla ut focken vid undanvind (och på "fel" sida vid plattläns), och även för att dra över focken om skenan kärvar lite vid hård skotning. Och förstås för att låsa focken i lovart vid biliggning.

 

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har code 1 på bilden och kan bara hålla med :) Den och båten är till salu om någon vill? Följer med en läns gennaker på samma rulle! 

Jag köpte en glider fock från gran i pentax super nöjd med den..Den går lite bakom masten och har aldrig varit några problem

Hade jag varit Raol så hade jag försökt att köpa en beg rulle typ furlex eller plastimo och sytt ett segel som man kan rulla ordentligt!

 

IMG_9051.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, raol säger:

Inget problem med den nuvarande rullen.

Vad sa segelmakaren om att reva på en CU-rulle?

Hur skulle man göra för att få det att funka utan att förstöra seglet.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Än en gång. Det är pistolhakarna som kan förstöra ett partiellt inrullat segel med sån rulle. Inget annat. Jag har inte varit i kontakt med nån segelmakare sen jag startade den här tråden heller, för den delen. Haft för mycket annat att stå i för att kunna offra de timmarna under arbetstid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy