Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
raol

Dags för ny fock!

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, Mackey säger:

2. Frågan är om man behöver kunna flytta skotet i halshornet på ett mindre segel, jag är tveksam.

2 igen. raol, du har väl en CU-rulle vad jag förstår. Den går väl inte att använda för att reva ett försegel, eller har jag fel?

 

3. Jag utryckte mig slarvigt, vi kan väl nöja oss med att skilja på dacron och annan (cruising)duk.

 

5. Jag trodde att dacron var tämligen UV-Okänsligt, man lär så länge man lever. Vi brukar slarva med att sätta på bomkapellet när vi är ute. Kanske inte spelar så stor roll eftersom solen är som starkast på dagen när vi seglar.

 

Tipset att förstärka med "laglappar" av dacron är värt att ta  till sig, det ökar livslängden på seglet betydligt. Första året får man gissa, men andra året syns det ofta tydligt vilka delar som tar stryk.

 

Tycker vi kommit tillbaks till en lite mera konstruktiv diskussion nu.

 

Mackey


1. Kanske inte. Det verkar vara väldigt vanligt förekommande, men kanske är det onödigt i praktiken?

2. Jodå, det går alldeles utmärkt. Har seglat med focken delvis inrullad flera gånger. Jämfört med en rulle med förstagsprofil uppför sig inte toppen av seglet optimalt, men där är ändå ytan försvinnande liten och seglet väldigt styvt pga alla förstärkningar, så det gör knappast så mycket. På ett inrullad segel med profil kommer den delen att saknas helt.

3. Ok.

5. Nuvarande focken har förstås suttit uppe 6-7 månader i sträck, utan kapell som skyddar, så ett nytt segel som får kapell över sig efter varje segeldag skadas inte alls lika mycket, men det kommer ändå bli en del timmar här och där när focken är inrullad men man vill ha den i beredskap och därför inte har kapellet på. Då sitter det fint med ett insytt UV-skydd, även om det inte är lika tjockt och skyddande som ett kapell.

Laglappar? Att man ska låta seglet skrapa i masten, men hålla koll på det och tejpa på skyddande lager för att förhindra fortsatt slitage? Eller har jag missuppfattat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Angående hålen - det gör jätteskillnad. 

Angående revning på CU-rulle; raol - du är ensam om att tycka den funkar bra för revning. 

Men; vi kan väl släppa den fråga och lägga den bland de andra sakerna du vet bättre än andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, raol säger:

Jag är inte intresserad av en fock som slits sönder mot masten i varje slag. Den måste sluta framför masten. Hela seglet ska rymmas inom den fyrhörning som utgörs av schackeln för halshornet på rullen, schackeln för fallhornet strax under förstagsinfästningen, och ungefär centrum av schackeln som blocket för fockskotet på skenan sitter fast med, och till sist en imaginär punkt strax framför masten ungefär halvvägs upp på masten (så att topplanternan går helt fri).


Jaja, min självslående Vertec-fock överlappade masten rejält och var i stort sett det enda försegel jag använde under 15 år, och det var INTE akterlikets beröring med masten som slets ut. Men vad är väl lång erfarenhet jämfört med en bestämd uppfattning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Seawolf säger:


Jaja, min självslående Vertec-fock överlappade masten rejält och var i stort sett det enda försegel jag använde under 15 år, och det var INTE akterlikets beröring med masten som slets ut. Men vad är väl lång erfarenhet jämfört med en bestämd uppfattning?


Och ingen risk för att seglet fastnar på masten, dvs inte kommer över i ett slag? Jag tänker då främst på rejä lättvind.

Iofs har jag "undanvindsskot" permanent riggade så jag kan dra focken över (eller låsa vid läns eller biliggning), så det kanske funkar ändå.

Hur långt upp på akterliket börjar överlappningen av masten, ungefär? I procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

2. Angående hålen - det gör jätteskillnad. 

Angående revning på CU-rulle; raol - du är ensam om att tycka den funkar bra för revning. 

Men; vi kan väl släppa den fråga och lägga den bland de andra sakerna du vet bättre än andra?

Ang. hålen. Behövs de även om man har en liten fock som raul önskar, det var närmast den jag tänkte på. Är seglet rätt sytt så borde väl ett hål räcka? Tänker jag fel?

Jo, det gör jag nog. Det blir ju stor skillnad på undanvindssegling och pinkryss och kan man inte flytta skotpunkten så måste man ju göra något annat.

 

Ang. CU-rulle, det är väl inte bara att man tycker att det fungerar.

För mig känns det som att man töjer segelduken på helt fel sätt om seglet är inrullat på CU-rulle när blåsten tar i. Hela formen på seglet förändras då snabbare än man tror.

Man ska j utom undvika att få en genua tryckt mot spridarna för att hela seglets form då ändras. Hur ska det då inte bli på en CU-rulle.

 

Kul att det går att diskutera lite.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det är nån egentlig skillnad mellan en "traditionell" rulle och en förstagslösning.. Att CU-rullen inte rekommenderas för revning tror jag helt och hållet har sitt ursprung i att pistolhakar (som nog var det de flesta segel som "konverterades" till rullbara förr hade) sliter på seglet om det belastas när det är delvis inrullat. Och det stämmer förstås.

Men när ingen sån punktbelastning längre finns kan det inte gärna skilja mellan ett segel som är inrullat runt sig själv med början kring ett naket förstag, och ett som är inrullat runt sig själv med början kring en förstagsprofil med några centimeters diameter. Med en väldigt liten inrullning, kanske bara 5-10 procent av total, så kan jag föreställa mig att den mittre delen av seglets förlik "glider" tillbaks en aning under belastning. Men när seglet är mer inrullat kommer friktionen att sätta stopp för det. Är min hypotes.

Hur som helst fungerar det seglingsmässigt utmärkt, oavsett eventuell påverkan på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte den numera omtalade focken i laminatduk så bytte jag direkt ut pistolhakarna i gulmetall mot hakar i plast som är mycket mer platsbesparande och dessutom så skruvar man dit dom. Sedan så satte jag dessa mycket tätare än normalt vilket gör att töjningen blir mycket mindre vid varje hake än om man hade kvar pistolhakarna. Jag har till min Albin bytt ut alla pistolhakarna mot samma även där och att reva är faktiskt inga problem alls.

dessa hakar bygger endast ca 20 mm in på segelduken om man jämför med pistolhakarna som är ungefär 5 cm och skaver ordentligt på segelduken.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/segeltillbehor/segelschacklar/segelhake-plast-6mm-fp2

 

9EEC28A5-FCDE-43E0-A142-1D459E90E901.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden - som jag tycker - är att på en förstagsprofil hålls hela förliket fast medan det - som raul skriver - kan glida med en CU-rulle där seglet endast hålls fast i över och underkant.

 

Resultatet på kort sikt borde bli ett bukigt segel som fungerar dåligt i hård vind. Dessutom förskjuts troligen buken bakåt vilket också är dåligt, särskilt i hård vind.

Kanske kan man kompensera med en rejäl bukkompensator, men det är bara spekulationer från min sida.

 

Hur seglet påverkas på längre sikt har jag ingen aning om, men det kan säkert en segelmakare svara på.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den vridningen/glidningen tror jag absolut äger rum, men bara när seglet är inrullat nåt enstaka varv. Därefter kommer friktionen att förhindra vridningen. Jag rullade in kanske 50-60 procent av segelytan när jag använde mig av rullrevning. Rätt mycket alltså.

Seglet såg väldigt platt ut. Tror snarare det var för platt i det läget, än för bukigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall prata med segelmakaren om detta; ett segel utan bukkompensator på en rulle inte avsedd för att segla delvis revat med... risken finns att du sabbar ditt nya segel då det får laster det inte är sytt för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara ett problem. Helt enkelt för att när seglet är upprullat ett par varv runt förstaget så är det inget som skiljer det från en traditionell rulle. Seglet kan inte märka nån skillnad då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:

Det kan inte vara ett problem. Helt enkelt för att när seglet är upprullat ett par varv runt förstaget så är det inget som skiljer det från en traditionell rulle. Seglet kan inte märka nån skillnad då.

 

Jo - eftersom du kan få en vridning på rullen där akterliket kommer ut då du saknar förstagsprofil. 

Men - prata med segelmakaren; de har koll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Det kan inte vara ett problem. Helt enkelt för att när seglet är upprullat ett par varv runt förstaget så är det inget som skiljer det från en traditionell rulle. Seglet kan inte märka nån skillnad då.

 

Goddag yxskaft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, raol säger:


Jag har redan fem! ;)

 

Sälj fyra och köp ett segel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, raol säger:

Det kan inte vara ett problem. Helt enkelt för att när seglet är upprullat ett par varv runt förstaget så är det inget som skiljer det från en traditionell rulle. Seglet kan inte märka nån skillnad då.

 

Stön!

Nu är vi där igen, du vet bäst, bättre än alla andra.

Fråga segelmakaren du väljer att köpa av så att du inte förstör ett segel till. Det är ju onödigt att lägga 10 000:- kr på något som blir förstört på kort tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag vet ju hur det ser ut. Det måste liksom finnas en mekanism bakom ett förlopp. Saker händer inte bara utan en underliggande orsak. Men när det inte finns en möjlig mekanism, så kan det heller inte ske. Dessutom är det ju ytterst sällan som det skulle bli aktuellt att rullreva focken. Ännu hellre som en ny fock bör uppföra sig betydligt bättre i hårdare vind. Kombinerat med att jag kommer att förbättra revförfarandet för storen, och skaffa en rorkultsautopilot, så räknar jag med att kunna reva storen snabbare, enklare och säkrare, och därmed oftare, och på så vis kunna ha full fock så gott som alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol, om jag var i dina kläder skulle jag göra precis som jag gjorde till vår Comfort 26. Den båten seglar vi några veckor om året och har den uthyrd 4-6 veckor varje år. Jag ville få fram prismässigt bra segel som ska funka i ett antal år. Dom är nu tre säsonger gamla och båten är fortfarande mycket snabb och lätt att hantera.

Jag tog mått liknande det du gjort, bestämde själv att jag ville ha rakt akterlik och tre vertikala lattor. Den är dock inte självslående. Beställde i Asien, sydda i dacronduk.

Priset var " småpengar" och seglen är absolut i ett utförande som är helt ok för cruising. Du kan ju beställa utan hakar och själv montera dom efteråt.

Billigare än så kommer du inte undan tror jag och du har ett vettigt segel i många år. Ganska enkelt för en segelmakare att fixa en sådan fock om ett antal år när duken töjt sig för mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte ha några hakar. Det skrev jag redan i första inlägget.

Men annars så, ja, det är nog ungefär så det kommer att bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att du skrev det men jag tyckte att pseodonyms variant verkade funka för honom, därav tipset. Åter igen Raol, det fans en pryl som någon hade erfarenhet av, lyssna på dom ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte kände till det, men båten, och focken, är den som pseudonym hade tidigare. Så hakarna är de som sitter på den nuvarande focken. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag kände till det men visste inte att du var missnöjd med dom. Ett alternativ om det funkar är väll att hitta några profiler från en skrotat rulle och skapa en profil hela vägen? Vet fler i vår klubb som kastar många profiler då dom bytt system. Då får du en profil som ger seglet bättre form och du slipper knäppband (vet inte hur det funkar i längden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl inte direkt missnöjd med dem, men de är svåra att ta av och på (tröga som attan) och blir spröda (tror 4-5 har spruckit och gått av hittills). Dessutom bildar de trots allt knölar som ger en ojämn belastning på seglet när det rullas in, även om det inte finns vassa kanter som på pistolhakar av metall. Band av segelduk som knäpps fast låter mycket smartare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20171114_130040-492x1032.thumb.jpg.2e235c28bb61b47e121ec5a52e4fd32d.jpg20171114_125956-578x832.jpg.1951e5ba1f23a1d8529d983b4985f91c.jpg

 

Här är lite närbilder på fockens akterlik. Hela akterliket, från förstärkningarna längst upp, till nästan hela vägen ner, har horisontella sprickor som på den undre bilden. Dessutom är det en partiell spricka längs med hela bakkanten från under den översta lattfickan till nästan hela vägen ner. Strax ovanför mitten är den övre bilden tagen, vid den mittre lattfickan, där det har fladdrat med störst amplitud. Det var dock vid nedtagningen det helt sprack loss, eftersom jag inte var medveten om hur skört och skadat seglet redan var där. Ritsch...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, LuminaL säger:

Inget UV-skydd?


Inte på denna, nej. Det var ju inte tänkt att användas på rulle från början. Det är sytt för horisontella lattor och jag har sett på bild att pseudonym hade ett fockkapell (inte för rulle, utan för nertaget segel) från början. När vi tog över båten var seglet "rullifierat".
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppkom detta för att du seglade utan lattor?

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske korkad fråga. Men varför mäter man? Det handlar ju om båtar som tillverkats i hundratals, ibland tusentals. Det finns väl för tusan ritningar på båtar!? Dessa borde väl segelmakare ha tillgång till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Ursäkta en kanske korkad fråga. Men varför mäter man? Det handlar ju om båtar som tillverkats i hundratals, ibland tusentals. Det finns väl för tusan ritningar på båtar!? Dessa borde väl segelmakare ha tillgång till?

 

Ja det var en korkad fråga. Då olika mastlutningar beroende på hur man seglar båten eller kanske vill ha den något lovgirig så blir ju oxå måtten olika. Triangelns sidor får ju olika mått. Alltså kan man inte generellt säga att alla båtar av en viss sort kan ha samma segel. Visst finns det entyp i många klasser där måtten skall vara identiska men som sagt inget generellt överlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, pseudonym säger:

 

Ja det var en korkad fråga. Då olika mastlutningar beroende på hur man seglar båten eller kanske vill ha den något lovgirig så blir ju oxå måtten olika. Triangelns sidor får ju olika mått. Alltså kan man inte generellt säga att alla båtar av en viss sort kan ha samma segel. Visst finns det entyp i många klasser där måtten skall vara identiska men som sagt inget generellt överlag.

Hmm, jag som trodde att vi lutar masten olika för att anpassa den efter seglen, inte tvärtom :D

Sen att vissa vill ha "skräddarsydda" segel förstår jag. Men när båten har konstruerats med sin orginalrigg och tillverkats i tusentals måste väl en "standardgarderob" ha tagits fram som man kan kopiera senare, eller varför inte? 

Inte fan har HR, Albin, Linjett, Bavaria m.fl gått ut och riggat den nybyggda båten, mätt den och sedan satt segelmakarn i arbete, riggat ner den för leverans och sen gjort samma sak med nästa och nästa och nästa :D.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...