Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Dags för ny fock!

Rekommendera Poster

Tänker inte gå ut med priser här.

Fem cyklar är lagom. En räser, en tempocykel, en finväderspendlare, en cross och till sist en stationär inomhuscykel (också ofta kallad testcykel, en Monark 828E). Alla införskaffade för mer än fem år sen, när jag hade betydligt bättre ekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Botved säger:

Om jag fattat rätt så har väl din båt svepta spridare vilket i så fall gör det seglet ännu lite intressantare.


En självslående fock ska aldrig komma i närheten av spridarna (eller masten heller), så om spridarna är svepta eller raka har ingen betydelse. Men svepta är de, förstås.


Akterliket på focken bör ha nånstans kring 5-7 cm marginal till masten. Då finns det lite reservdistans för när förstaget är slackt (dvs när man glömt spänna akterstaget).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på ett av våra vertec försegel.

Du anser dig veta bättre än segelmakarna själva. 

Önskar lycka till.

636016954469857245.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, raol säger:


En självslående fock ska aldrig komma i närheten av spridarna (eller masten heller), så om spridarna är svepta eller raka har ingen betydelse. Men svepta är de, förstås.


Akterliket på focken bör ha nånstans kring 5-7 cm marginal till masten. Då finns det lite reservdistans för när förstaget är slackt (dvs när man glömt spänna akterstaget).

Fel igen.  

http://www.gransegel.se/glider.html

http://www.lundhsails.se/segeltyp-vertech-jib

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den lösningen har jag läst om. Ser smart, och dyrt, ut. Men det har inget med spridare att göra. En självslående fock får aldrig gå när masten. Då stannar den ju, och slits kraftigt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

Ja, den lösningen har jag läst om. Ser smart, och dyrt, ut. Men det har inget med spridare att göra. En självslående fock får aldrig gå när masten. Då stannar den ju, och slits kraftigt!

 

Eftersom focken inte är en plywoodskiva, utan av tyg, fungerar det utmärkt att passera masten med ett segel som är större än så. Tänk t ex en genua; hur funkar det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Peter_K säger:

Eftersom focken inte är en plywoodskiva, utan av tyg, fungerar det utmärkt att passera masten med ett segel som är större än så. Tänk t ex en genua; hur funkar det..?


Men den är ju inte skotad vid övergången. En självslående fock är ju alltid skotad vid passagen, och därmed styv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - jag har seglat mycket med självslående fock. Segelmakarna har sytt massor med fockar av den här typen. Det fungerar. 

Sedan - i slaget är inte alls focken skotad; den fladdrar. Det är inga problem för focken att ta sig över. 

 

När det gäller segel av den här typen vill man ha så mycket yta och överlapp som möjligt. Har man svepta spridare vill man att focken går fram till spridarna alldeles nästan, bara någon centimeter ifrån, och det gör stoooor skillnad på hur båten seglar. Att mäta detta är därför ytterst noga och väldigt svårt, och det är därför jag och några till försöker få dig att förstå att det är bra att segelmakaren är den som ska ta måtten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av en fock som slits sönder mot masten i varje slag. Den måste sluta framför masten. Hela seglet ska rymmas inom den fyrhörning som utgörs av schackeln för halshornet på rullen, schackeln för fallhornet strax under förstagsinfästningen, och ungefär centrum av schackeln som blocket för fockskotet på skenan sitter fast med, och till sist en imaginär punkt strax framför masten ungefär halvvägs upp på masten (så att topplanternan går helt fri).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på ambitionsnivån - spar dina pengar och lappa och laga ditt trasiga segel hos en segelmakare. Be de sy i en stående latta. 

Det seglet du har beskrivit kommer ändå inte att bli bra.

Jag är ledsen, men det är pengar i sjön. 

Du är tyvärr lite för envis för ditt eget bästa här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Focken vi har nu är för skadad för att laga. Så nytt segel är ett absolut måste. Tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan så bestämd uppfattning (som vanligt) så jag kan för mitt liv inte förstå att du har svårt att få ett pris. En slät mast sliter mycket lite på en fock. Flytta hellre lanternan.

Du ville tidigare ha hjälp med tell tales placering, det kan segelmakaren. Du ville ha idé om snörplinan, det kan segelmakaren. Du ville ha synpunkter ang fönstret och det gav jag min uppfattning om.

Vad vill du ha hjälp med?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

raol, gå nu och prata med några segelmakare så att du reder ut hur ett bra försegel till din båt bör se ut.

Säg inte vad du vill ha utan fråga vad de rekommenderar när du berättar hur du använder båten och vad du vill uppnå.

 

Tänk att det är som att köpa en cykel som kan ha diverse olika utrustning med olika funktion samt vara anpassad för olika typ av "terräng" från vardagsrumsgolvet till Åreskutan.

 

Om du skulle begära en offert på att renovera köket (jag vet att det inte är ekonomiskt aktuellt just nu), skulle du då tala om exakt vilka färg-typer/-fabrikat som skulle användas på olika ytor och vilka skruvar och spikar som skulle användas på olika ställen.

 

Låt de som är yrkesmän hjälpa dig i ditt val, det är ju en enorm fördel.

Det är aldrig fel att fråga varför de föreslår något och får du en förklaring som verkar "knasig" så kan du ju alltid ställa följdfrågor eller själv säga hur du tänkt. Då kanske du får en bättre förklaring eller så håller segelmakaren med dig. Var inte för påstridig i dina egna val, då är du tillbaks på ruta ett och får det DU kräver inte det som är bra för dig.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt ihop mina cyklar själv, från lösa komponenter. Har aldrig lämnat dem till nån verkstad. Jag har också själv skött all service på bilarna jag haft. Bytt kylare på båda, bl a . Bara montering av nya däck på fälg lät jag en däckfirma göra, för det är tydligen i det närmaste omöjligt att göra utan rätt maskiner.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker cyklar och bilar haltar i jämförelsen. 

Att köpa ett segel är som att gå till skräddaren och köpa en kostym. Inte fan tar du måtten själv och går till skräddaren och talar om hur han skall skära den eller sy fast fodret?

Nej - du talar om hur du skall använda kostymen och om den skall vara enkel- eller dubbelknäppt och väljer ett tyg (lite förenklat). 

 

Angående att seglet inte går att laga; är du SÄKER på det? Har en segelmakare tittat på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om din ålder Raol men du har ett ganska speciellt sätt att uttrycka dig. Du har nu fått hjälp av några här som både kappseglat, familjeseglat och varit i segelmakeri branschen samt varit segelbåtsägare sedan 60-talet, några kanske tom längre än så. Ändå har vi allihop fel och du har rätt. Lär segelmakeriet hur dom ska göra när dom syr segel så får du det antagligen som du vill ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde du bilarna själv också?

 

Det är ingen idé att hjälpa någon som skriker Jag vill inte ha hjälp!

Jag försökte tycker jag, men...

Hoppas du får den fock du förtjänar... :angry:

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, så länge focken inte är sydd för stor, så den inte passar i "triangeln", så tror jag ärligt talat att jag har svårt att bli missnöjd. Jag är för dålig seglare för att kunna ta vara på finesserna i ett spejsat supersegel. Jag seglar dessutom inte i hårdare vind, där kraven på materialen blir tuffare.

Så det är nog bäst att köra på ett enkelt segel, så som jag skrev inledningsvis, och om det mot förmodan skulle vara katastrof efter tre år, så får vi i så fall utvärdera då och köpa nåt nytt i det läget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då repeterar jag vad jag tidigare skrev. Ta dina mått och mejla segelmakare i Sverige, övriga Europa och Asien så får du massor med offerter på någon dag. Köp av den billigaste, eller den som känns bäst. Tänk vad enkelt det kan vara att köpa segel ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, raol säger:

Alltså, så länge focken inte är sydd för stor, så den inte passar i "triangeln", så tror jag ärligt talat att jag har svårt att bli missnöjd. Jag är för dålig seglare för att kunna ta vara på finesserna i ett spejsat supersegel. Jag seglar dessutom inte i hårdare vind, där kraven på materialen blir tuffare.

Så det är nog bäst att köra på ett enkelt segel, så som jag skrev inledningsvis, och om det mot förmodan skulle vara katastrof efter tre år, så får vi i så fall utvärdera då och köpa nåt nytt i det läget.

 

Det är ju såklart lättare att segla med ett segel som passar bra än ett som är för litet - speciellt för en nybörjare. Och ingen har här pratat om spejsiga supersegel, utan bra segel kontra lågprisgrejer. 

 

Men vet du vad - köp ditt segel och se det som läropengar. För egen del gillar jag att köpa ett segel en gång, och inte behöva köpa ett nytt efter tre år för att jag inte lyssnade på erfarenheter första gången. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det oftare blåser mer än jag vill, än mindre, så är det oftare så att jag vill ha mindre segelyta än mer.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Raol, så här skrev du som avslutning i ditt första inlägg; "Är det nåt jag missat eller bör tänka på?", och du har fått ett rätt stort antal kloka synpunkter och bemött dem alla med invändningar av mer eller mindre fyrkantiga argument. Vad väntade du dig? Att alla skulle bekräfta att du kan mer än alla på MG och segelmakerierna? Tycker ff att det är jättekul att du går vidare i seglingen, men var inte så rädd för utveckling och utmaningar./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, raol säger:

Eftersom det oftare blåser mer än jag vill, än mindre, så är det oftare så att jag vill ha mindre segelyta än mer.
 

Om jag säger så här - de där extra centimetrarna spelar ingen roll i hårdare vindar, men är en jävla hjälp i lättare och gör då stor skillnad. 

 

Kan bara instämma med föregående - du frågar vad du missat, har en hel massa inlägg som beskriver vad du bör tänka på och ändra på, för att få ett optimalt segel som funkar bra för dig och din båt i många år, och du avfärdar alla. 

Vad är du ute efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet var väl att jag inte förtydligade redan i första inlägget vad jag menade. Det skrev jag först i femte inlägget på sida två.


Hade det enbart varit upp till mig hade jag byggt om båten till att ha dubbla förstag med rullar. Ett yttre med en stor lättvindsgenua, och ett inre med en hårdvindsfock, självslående. :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎08 på 23:06, raol säger:

...

  1. Självslående rullfock med så stor yta som vertikala lattor kan erbjuda.
  2. Kvartscirkelformad "clewboard" i skothornet.
  3. Crosscut dacron med tjock duk (offrar gärna lättvindsegenskaper för längre livslängd och större vindtålighet).
  4. Knäppband runt förstaget i stället för hakar - snällare mot seglet när det rullas.
  5. Vitt UV-skyddsband i underlik och akterlik.
  6. Med en fock som är ny, fräsch och har bra form, och är gjord för att rullas, hoppas jag på trevligare segling, och bekvämare segling i hårdare vind.
  7. Laminat och triradial har jag valt bort, främst av ekonomiska skäl, men även av hanteringsskäl och livslängdsskäl.

Jag hade tänkt ge upp, men jag försöker hjälpa till och förstå en gång till.

Jag har stuvat om och numrerat i ditt första inlägg, men det är dina egna ord.

 

Från början verkar det inte alls som du vill ha ett så enkelt segel som möjligt, snarare rätt så avancerat segel förutom att du vill ha dacron. Det kan tom. vara så att en segelmakare tycker att dacron är bästa lösningen för ett lite mindre försegel, fråga så får du säkert svar på det. Säg inte vad du vill ha för duk utan fråga vad du bör ha för duk.

 

Synpunkter på ditt första inlägg.

  1. Du vill ha så stor yta som möjligt och det är bra tänkt, men...
    Sedan har du hela tiden argumenterat för att inte ha så stor yta som möjligt.
    Vad ska du med vertikala lattor till om du inte ska ett så stort segel som möjligt?
    Välj bort lattorna och spara en slant.
  2. Behöver du verkligen kunna ändra skotets infästning när du inte kan reva?
    Finns det andra bättre/billigare lösningar?
    Här kan du ju också spara en slant. Är seglet rätt sytt bör det funka utan att flytta skotet. Dessutom är det inte så kul med en tung klump på seglet när det slår i vinden när något gått på tok och man ska fram på fördäck.
  3. Tjock duk i dacron ger dig troligen en lika dyr duk som en tunnare duk i något modernt starkt material som är anpassat efter hur du seglar.
    Du skriver ofta att du inte seglar i hårdare vindar så varför köpa ett segel anpassat efter en typ av segling som du inte ägnar dig åt? Lite som att köpa - förlåt bygga - en landsvägscykel för att cykla i skogen eller kanske tvärt om egentligen.
  4. Där tycker jag du har helt rätt utan att jag är segelmakare.
  5. Varför UV-skydd på ett dacronsegel?
    Spara de pengarna om du inte köper ett segel som behöver UV-skydd.
  6. Du kommer att få en kortare eller längre tids trevlig och bekväm segling i hård vind beroende på vad för segel du köper. Om du nu inte gärna seglar i hård vind så är det ju bättre att satsa på ett segel som är anpassat för lättare vindar, men som klarar enstaka hårda vindar.
  7. Laminat är inte svårare att hantera än tjock dacron.
    Triradial blir lite dyrare och om du gärna undviker hård vind har du nog inte så stor glädje av det heller, men jag tror att livslängden ökar med ett radialsytt segel.

Du behöver inte vara någon seglarbegåvning för att ha glädje av ett så stort försegel som möjligt. Den saken löser naturen själv. Det enda du behöver lära dig är att släppa lite på fockskotet när det bralla i så att seglet släpper ut lite vind i toppen.

 

Det enklaste och billigaste seglet är ett standardsegel i dacron från Boding. Boding ligger normalt 30 % lägre i pris än majoriteten av segeltillverkare. Nackdelen är att seglet sys i en diktatur!

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Rättat ett par saker - dyslexi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Så stor yta som möjligt inom förtriangeln. Inte en smyggenua som ligger och skaver mot masten.

2. Inte kan reva? Det går utmärkt att rulla in partiellt. Men just hur skothornet ska se ut är en sak jag undersöker vidare.

3. Exakt vilken typ av duk det blir är jag inte petig med. Viktigast för mig är att den är mjuk och följsam, och att den har lång mekanisk livslängd, även i hård vind (även om jag inte gillar det kan jag ju hamna i det mer eller mindre ofrivilligt och då är det bra att seglet åtminstone håller för det). Nuvarande focken är väldigt stel och svårhanterlig, och nu när pseudonym bekräftat att den är i laminat så talar det emot att välja det i ett nytt segel.

4. Gott.

5. Alla segel behöver skyddas från UV. Jag ser ju hur skadad focken är nu. Spröd och gulnad på den exponerade delen. Där är jag beredd att lägga lite extra. I kombination med ett kapell då.

6. Exakt.

7. Jag har tänkt ta mig till de segelmakare jag vill "gå vidare" med, och be att få känna på olika dukkvaliteter/tjocklekar för att bilda mig en egen uppfattning.

När det gäller den nuvarande focken så gick ju inte det (att släppa för att twista ur toppen) att göra, utan att övre halvan av akterliket fladdrade hejdlöst. Så det var tvunget att alltid vara hårt skotat. Naturligtvis påverkar det upplevelsen av hårdare vind. Därför vill jag ha ett rejält uppstagat akterlik på det nya seglet.

Tyvärr tillverkas mycket i dag i diktaturer. I stort sett alla cykelramar, oavsett prisklass eller märke, t ex. Jag är inte helt säker på att ett upphörande av handel med såna länder skulle göra att det blir bättre. En väldigt svår fråga, faktiskt.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Precis. Därför skall segelmakaren - inte du - mäta. 

 

2. Handlar inte om delvis inrullning eller inte; de olika hålen handlar om att kunna reglera twisten på samma sätt som man flyttar ett skotblock. 

 

3. Laminatduk är på väg bort till förmån för membran som inte är lika stel och tung. Stelast av allt är en tjock och kraftig dacronduk. 

 

4. Inga synpunkter

 

5. Håller med raol (!)

 

6. Här talar du emot dig själv, raol. Det du specat med ditt försegel som är så litet att det inte når masten är det ett rent hårdvindssegel, medan ett som når mer akteröver funkar i både hård- och lättvind. 

 

7. Kör du membransegel, typ CLP (Gran) (se bilden på min genua, bra grejer) eller G2 (Boding) får du allt detta. Inte kolfiber och så, utan mellan-segmentet. Sedan tejpar man på dacron-förstärkning vid t ex lanternan så tar tejpen stryk istället. Lätt att ersätta efter fem år om den ser sliten ut, kostar några tior och du gör det själv. 

 

Anledningen till att liket fladdrade var för att du seglade ett segel sytt för latta utan att ha en latta eftersom du inte ville ha en rullbar latta men ville kunna rulla seglet enligt tidigare tråd.

Fladder förstör seglet. 

E418C9A1-9873-433B-8B9F-CECABA682D71.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Tänker inte gå ut med priser här.

Fem cyklar är lagom. En räser, en tempocykel, en finväderspendlare, en cross och till sist en stationär inomhuscykel (också ofta kallad testcykel, en Monark 828E). Alla införskaffade för mer än fem år sen, när jag hade betydligt bättre ekonomi.

...och bilen är väl en Messerschmitt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Peter_K säger:

Anledningen till att liket fladdrade var för att du seglade ett segel sytt för latta utan att ha en latta eftersom du inte ville ha en rullbar latta men ville kunna rulla seglet enligt tidigare tråd.

Fladder förstör seglet.


Jo, precis. UV-skadorna i kombination med fladdret som jag ändå inte kunde skota bort gjorde att seglet gick sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Frågan är om man behöver kunna flytta skotet i halshornet på ett mindre segel, jag är tveksam.

2 igen. raol, du har väl en CU-rulle vad jag förstår. Den går väl inte att använda för att reva ett försegel, eller har jag fel?

 

3. Jag utryckte mig slarvigt, vi kan väl nöja oss med att skilja på dacron och annan (cruising)duk.

 

5. Jag trodde att dacron var tämligen UV-Okänsligt, man lär så länge man lever. Vi brukar slarva med att sätta på bomkapellet när vi är ute. Kanske inte spelar så stor roll eftersom solen är som starkast på dagen när vi seglar.

 

Tipset att förstärka med "laglappar" av dacron är värt att ta  till sig, det ökar livslängden på seglet betydligt. Första året får man gissa, men andra året syns det ofta tydligt vilka delar som tar stryk.

 

Tycker vi kommit tillbaks till en lite mera konstruktiv diskussion nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...