Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Dags för ny fock!

Rekommendera Poster

Om jag mätt är ansvaret mitt för att måtten är som jag angett. Om seglet skulle vara för stort så har det inte sytts enligt de angivna måtten. Det är ju superenkelt att kontrollmäta på seglet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, 26 mil à 30 kr/mil, plus 3 tim restid och åtminstone 30 min arbetstid på plats, det blir många kronor det. Bör närma sig 3000. Det kan inte bära sig, det förstår vem som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol, vad är det igentligen du vill ha hjälp med av oss andra? Om du tagit alla mått och bara vill ha priset så mejla alla segelmakare du hittar. Både i Sverige och övriga världen sen är det "bara" att välja billigaste. Fråga på samma mått i olika kvalitéer så får du alternativen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, raol säger:

Och, 26 mil à 30 kr/mil, plus 3 tim restid och åtminstone 30 min arbetstid på plats, det blir många kronor det. Bör närma sig 3000. Det kan inte bära sig, det förstår vem som helst.

 

Det har du redan fått svar på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag främst tänkte på var smådetaljer. Snörplina, placering av telltales/fönster, typ av UV-skydd. Såna saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Det har du redan fått svar på. 


Det är ingen fråga, det är ett krasst konstaterande. Så ser verkligheten ut. Som sagt, vid ett inköp av en komplett segelgarderob till en större båt kan det möjligen vara en poäng, men det går inte att få ihop på ett exemplar av ett av de minsta seglen som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av detaljer är i min värld vettig att ta med segelmakare. Av det du nämner känns bara fönster som något där smaken kan variera. Jag säger " skitbra med fönster men ömtåligt i längden". Jag hade valt bort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, fönster är givet. Jag vill kunna se telltales på båda sidorna samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Botved säger:

Var har du båten Raol?

 

Båten är i Hunnebostrand (har skrivit det i signaturen också). Jag själv bor i Göteborg, och det är där jag tänker anlita en segelmakare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte den gamla focken varit trasig så hade jag lagt ner detta med att skaffa ett nytt segel. Jag anade inte att det skulle vara en så besvärlig process. Kommer nog aldrig köpa nytt segel mer efter detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar att köpa segel, finns inget roligare :). Det jag tycker är svårast är att ta rätt mått ( trots att jag faktiskt haft en fot i segelbranchen för ca 10 år sedan) men det har du ju redan löst själv. Som jag skrev tidigare så skicka mejl med dina mått och önskemål om vertikala lattor så får du priset på några timmar både från Sverige och Asien eller europeiska alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra helst skulle jag vilja att segel ersätts av stela vingar. Extremt mycket bättre aerodynamiskt, och mycket lättare att konstruera. Tyngre och dyrare, dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu tappar du väl själva frågan? Varför tar du inte in priser på de önskemål du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jojo, men man kan ju få drömma. Det finns så mycket som skulle kunna förbättras. Önskar jag vore mångmiljonär, så jag hade kunnat leka loss! :D

 

Jag har börjat kolla priser. Finns fler segelmakare att kontakta än. En tidsödande process, och besvärlig för såna som mig som avskyr att "förhandla". Jag vill ha förutbestämda, fasta priser på allt, överallt, alltid.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt. Bestäm vad du vill ha, fråga, köp av billigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, raol säger:


Det är ingen fråga, det är ett krasst konstaterande. Så ser verkligheten ut. Som sagt, vid ett inköp av en komplett segelgarderob till en större båt kan det möjligen vara en poäng, men det går inte att få ihop på ett exemplar av ett av de minsta seglen som finns.

Jag tror inte heller de lägger en halv dag på att åka för att måtta din fock, där är vi överens. 

 

Men.

Du tror inte de passar på att mäta segel till flera båtar samtidigt i samma område, om du nu inte kan välja en segelmakare som ligger nära där du har båten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Du tror inte de passar på att mäta segel till flera båtar samtidigt i samma område, om du nu inte kan välja en segelmakare som ligger nära där du har båten..?


Nej. Sannolikheten för att de skulle ha nån annan att mäta i samma område är rätt liten, inte minst för att resonemanget kring den enorma kostnaden för resan ju gäller även för andra kunder. Jag gissar att man håller sig inom några mils radie från kontoret och låter kunder utanför det mäta själva. Så hade jag gjort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Botved säger:

Har du frågat???


Varför skulle jag? Jag har ju redan mätt, som sagt.

Och var tror du de sparar in för att täcka kostnaderna för en mätresa? Jo, på seglet de ska tillverka. Nej, jag vill hellre att det blir ett bra segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför fråga och ta reda på hur verkligheten ser ut när man bestämt sig redan innan hur det är? Ja du...

Måste fråga raol - är du egentligen min fd fru..?

Redigerad av Peter_K
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, underbart Peter_k. Såklart är det så. Raol, du ska såklart fråga för att få svar. Herrejösses, funkar du såhär med allt du köper? Köp en billig dacronfock från Boding, segla ut och var glad. Det kvittar ju vad vi andra föreslår. Jag har som sagt varit i branschen, som kunden frågar får kunden svar. Ju mer frågor ju bättre kundanpassad blir slutprodukten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför syr du inte seglet själv när du ändå syr kapellet själv. Du verkar ju veta allt om tillverkning av segel. Då slipper du dessutom den fasansfulla processen med inköp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Lundh Sails att använda Vectran-duk. Jag hade en sådan självskotande vertikallattefock på min 999:a i 15 år,och den höll formen bra in i det sista, men blev till sist mekaniskt utsliten. Då får man fördelarna med crosscut (effektiv dukanvändning och lätt att hålla formgivningen underkontroll) i kombination med helvävt (mindre risk för mögel och tålighet mot fladder och mm) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta med den begagnade focken till en segelmakare och resonera med denne om hur du vill ha det nya seglet. Då kan han också ge ett pris för att laga/komplettera den begagnade att ha som reservsegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Botved säger:

Herrejösses, funkar du såhär med allt du köper?


Jag har aldrig tidigare varit i en köpeprocess där varan är så luddig, svårdefinierad, och där marknaden utgörs av massa småföretag med hemliga priser, och alla verkar ha sin egen specialmetod. Jag är van vid att köpa cykelkomponenter, reservdelar till bilar och sånt. Tydligt, enkelt, exakt samma produkt vem man än köper från, och alltid helt utskrivna priser. Inget onödigt snack eller förhandlingar med nån säljare. Det är pris och leveransbekvämlighet enbart som avgör varifrån jag köper i såna lägen.

Tyvärr går det ju inte att helt och hållet komma till en sån situation med segel, eftersom vi i dag har så extremt olika segelbåtar och riggar. En tidig standardisering, säg år 1950, hade kunnat avhjälpa det problemet, men det är för sent nu. Men att alla skriver ut helt korrekta priser för varje grundalternativ, och sen påslag (antingen i kronor eller i procent av grundpriset) för diverse tillbehör och liknande, det är fullt möjligt. Det handlar bara om att bestämma sig. Processen för segelbeställning/köp i dag är mardrömslik. Ett vansinne!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar man inget får man ingenting veta, det är vi nog alla överens om.

 

Du bor i Gbg och har bestämt dig för att anlita en segelmakare i Gbg. Det finns säkert närmare tio segelmakare att besöka och ställa frågor till.

De vill inget hellre än att svara på dina frågor och de flesta brinner för segling på ett eller annat sätt. Inga frågor är dumma frågor.

 

Jag har förstått att du inte gillar att diskutera pris.

Gå då andra vägen.

Tala helt enkelt om att du älskar att segla, men att du inte har så bra ekonomi.

(Rakt på sak eller inlindat är upp till dig och vad du känner dig minst obekväm med.)

Fråga vad du själv kan göra för att hålla priset nere.

Kanske föreslår hen att du ska välja bort något eller att du ska mäta själv.

Ge helt enkelt segelmakaren en möjlighet att hålla priset lite extra lågt för dig utan att "chefen" blir allt för arg och utan att hela Stor-Göteborg sedan kommer springande och vill ha samma låga pris.

 

Du slipper det jobbiga med att förhandla, men får samtidigt möjlighet att prata segel och lära dig nytt av duktiga yrkesmän.

 

Lycka till!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, raol säger:


Jag har aldrig tidigare varit i en köpeprocess där varan är så luddig, svårdefinierad, och där marknaden utgörs av massa småföretag med hemliga priser, och alla verkar ha sin egen specialmetod. Jag är van vid att köpa cykelkomponenter, reservdelar till bilar och sånt. Tydligt, enkelt, exakt samma produkt vem man än köper från, och alltid helt utskrivna priser. Inget onödigt snack eller förhandlingar med nån säljare. Det är pris och leveransbekvämlighet enbart som avgör varifrån jag köper i såna lägen.

Tyvärr går det ju inte att helt och hållet komma till en sån situation med segel, eftersom vi i dag har så extremt olika segelbåtar och riggar. En tidig standardisering, säg år 1950, hade kunnat avhjälpa det problemet, men det är för sent nu. Men att alla skriver ut helt korrekta priser för varje grundalternativ, och sen påslag (antingen i kronor eller i procent av grundpriset) för diverse tillbehör och liknande, det är fullt möjligt. Det handlar bara om att bestämma sig. Processen för segelbeställning/köp i dag är mardrömslik. Ett vansinne!
 

Sälj båten och köp en cykel! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Larsakelarsson säger:

köp en cykel! ;-)


Jag har redan fem! ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har på mina senaste tre båtar haft självslående fockar från Lundh. Alla har varit deras egen design "vertec jib". Om jag fattat rätt så har väl din båt svepta spridare vilket i så fall gör det seglet ännu lite intressantare. Grans variant heter "glider". Lundh har aldrig försökt sälja på mig något dyrare än vad mina behov krävt, det är nästan så jag gissar att dom skulle rekommendera en variant i dacronduk åt dig för att hålla nere priset. Gå in på deras sida och "klicka på offert". Inte jättesvårt för att få ett första förslag.

En rak fråga Raol, har du fått någon enda offert ännu som du kan delge oss andra? Då kanske vi kan hjälpa dig att bena ut huruvida den är onödigt sockrad eller inte.

Och du.........FEM cyklar, det verkar krångligt. För mig räcker det med en bra allround ;).

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...