Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Dags för ny fock!

Rekommendera Poster

Med kraftigt förbättrad ekonomi, som kom lite oväntat, har jag (i samråd med bröderna) nu fattat beslutet att det är dags för en ny fock till vår Dominant 78.

Den nuvarande är både sliten (mycket pga UV-skador) och fel för sättet den används. Dessutom är den nu också trasig i akterliket, där den varit "ostagad" pga lattbrist.

Tanken är som följer:

Självslående rullfock med så stor yta som vertikala lattor kan erbjuda.
Kvartscirkelformad "clewboard" i skothornet.
Crosscut dacron med tjock duk (offrar gärna lättvindsegenskaper för längre livslängd och större vindtålighet).
Knäppband runt förstaget i stället för hakar - snällare mot seglet när det rullas.
Vitt UV-skyddsband i underlik och akterlik.

(Jag ska sy ett enkelt rullfockskapell själv, för extra skydd när båten inte aktivt används.)

Jag märkte ju i somras att focken ensam gav nästan lika mycket krängning som fock plus full stor, medan enbart full stor gav väldigt lite krängning. Med en fock som är ny, fräsch och har bra form, och är gjord för att rullas, hoppas jag på trevligare segling, och bekvämare segling i hårdare vind.

Laminat och triradial har jag valt bort, främst av ekonomiska skäl, men även av hanteringsskäl och livslängdsskäl.

Jag har mätt med stålmåttband, noga, noga.

Är det nåt jag missat eller bör tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - alltid kul med nya segel tycker jag. 

 

Lite kommentarer...

 

Först - börja med att sätta av lite tid med en segelmakare. Berätta hur DU använder båten, hur du seglar, vilka ambitioner du har med seglingen i framtiden. Lyssna sedan på segelmakarens råd kring utformning. 

 

Plasthakarna kommer fungera bra så länge du inte har planer att segla med det nya, fina seglet delvis inrullat. Är rullen enbart för förvaring kommer arrangemanget fungera kalasbra. Du slipper då också bukkompensator och annat skoj. 

 

Jag skulle välja bort dacron i självslående focken. Detta pga av livslängd. Dacron är slitstarkt, men eftersom självslående fockar har så höga laster kommer den tappa formen relativt snabbt. På så här små segel är prisskillnaden mellan materialen liten. Membran är nog mer rätt för seglet, men lyssna på segelmakaren och vad de har att säga - de kan sina material. 

(Hade det varit storseglet funkar dacron bra)

 

Sy helst inte seglet med maxmått på höjden. På kompisens Safir som seglas med självslående kan man hissa seglet upp och ner på förstaget med fall och ett nedhal och på så sätt ändra seglets form från sittbrunnen och med last i stället för att behöva klättra på däck och flytta skotet med last på om vinden ändras. 

Vet dock inte om detta funkar med den rullen du har. 

 

När du pratat med lite olika segelmakare och valt ut några bra, och fått in priser - då är det dags att mäta på båten, låt segelmakaren mäta helst. En självslående fock är extremt noga med att formen blir rätt; vi snackar om centimeterpassning. Sy inte efter ”standardmått” om du vill bli nöjd. 

Passa då på att snika till dig lite råd om riggspänning, mastlut och annat matnyttigt när du ändå har honom på plats. 

 

Pris... om du inte behöver seglet före april men beställer nu, ja då brukar man få höstrabatter. Det är bra; brukar bli en tusenlapp eller två. Men välj inte bara billigaste segel, välj en segelmakare som verkar intresserad av att leverera ett bra segel till dig och dina brorsor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Furlex o Plastimo har, såvitt jag vet, förstagsprofiler. Då kan seglet med fördel ha förliket anpassat till detta, dvs inga pistolhakar eller knäppband.

CU-produkters system http://rullfock.se/monteringsanvisning

erbjuder denna senare möjlighet men förstaget får anpassas, vilket nog inte behövs med Furlex eller Plastimos.

Som tidigare nämnts, kolla med några segelmakare, de brukar kunna sitt jobb och ge bra råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Larsakelarsson säger:

Både Furlex o Plastimo har, såvitt jag vet, förstagsprofiler. Då kan seglet med fördel ha förliket anpassat till detta, dvs inga pistolhakar eller knäppband.

CU-produkters system http://rullfock.se/monteringsanvisning

erbjuder denna senare möjlighet men förstaget får anpassas, vilket nog inte behövs med Furlex eller Plastimos.

Som tidigare nämnts, kolla med några segelmakare, de brukar kunna sitt jobb och ge bra råd.

 

Jag vågar påstå att om man använder rullen som enbart förvaring av focken och inte seglar med den delvis inrullad så duger CU-rullen - som TS redan äger - bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag vågar påstå att om man använder rullen som enbart förvaring av focken och inte seglar med den delvis inrullad så duger CU-rullen - som TS redan äger - bra.

 

Stämmer bra det Peter. Jag valde den rullen även till min lilla Albin 57 som seglar alldeles utmärkt med den rullen. Där har jag oxå de plasthakar som det redan talats om. Till Albinen har jag dock genua, fock och även en stormfock vilket kan behövas då båten är såpass lätt som knappt 800 kg så seglar den bättre med anpassade segel istället för med en delvis inrullad genua. För de riktigt lätta vindarna har jag dock en gennaker, även den på rulle givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på båtens belägenhet kommer det inte vara aktuellt att segelmakarna kommer dit för att mäta. Den utflykten (27-28 mil T o R) kommer de inte att kunna räkna hem på det de tar betalt för en pyttefock. Hade det varit fråga om en hel segelgarderob på en 40-fotare så hade det varit en annan femma. :)

Men jag litar på att mitt sinne för noggrannhet ger bra mått att sy efter. Jag är jäkligt petig! Jag har dessutom den gamla focken här hos mig i Gbg, för att fungera som extra referens. Den vet vi ju faktiskt passar! ;)

Laminat ökar kostnaden med runt 30-40 procent, och vad jag läst mig till under ett par veckor av grävande i diskussionsforum, faktasidor, segelmakares hemsidor, m m, är att laminatsegel håller formen betydligt bättre under seglets livslängd, men att seglets livslängd i stället är betydligt kortare än ett "vanligt" segel. Kanske 5-7 år mot 10-12 år. Dessutom med stor risk för, iofs främst kosmetiska, mögelfläckar med tiden. Hanteringen lär vara känsligare också. Focken kommer att tillbringa sommarhalvåret rullad runt förstaget när den inte används, och kommer kanske att användas aktivt under 100-150 timmar under den perioden. Under vinterhalvåret förvarad ihoprullad inomhus i ett hus, dvs torrt, mörkt och rumstemperatur.

En liten och smal fock bör väl ha så dominerande vertikal belastning att en enklare konstruktion fungerar? Jag räknar med att focken sys plattare än optimalt för att ge viss töjmarginal. Och också med tyngre duk, för bättre hållbarhet generellt. Jag är helt med på att en mer avancerad konstruktion är bättre, men frågan är om den verkligen är så mycket bättre? Även den "lilla" prisskillnaden (ca 3000-5000 kr) är rätt mycket pengar.

Visst kan man gå all in och skaffa supersegel, men jag tror det är lite att kasta pärlor efter svin i mitt fall. Jag är inte bra seglare nog att kunna utnyttja det allra yttersta. Och jag har definitivt inte så bra ekonomi just nu att jag kan shoppa loss ordentligt.

Vad gäller hakar så har jag fått höra från en segelmakare jag varit i kontakt med att de har band
som knäpps fast runt förstaget. Inga hakar alltså, utan mjuk segelduk. Inget skav.

Det är inte möjligt att förflytta förliket i höjdled med den här lösningen för rulle. Halshornet sitter fast i en schackel direkt på rulltrumman, och fallhornet i en schackel i fallet, som i sin tur spänns fast i motsatt sida av rulltrumman med en justermekanism. Så jag tror inte det finns nåt att förlora på att göra seglet så stort som det går inom triangeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den focken du har är i triradialskuren laminatduk. Och jag vill minnas att jag inköpte både den och storen 2006.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några 30-40% dyrare är det inte vi snackar om idag, år 2017.  Dessutom i reda kronor är det småpengar vi pratar om; jag tog mig friheten att kolla vad Boding tar för seglen till din båt enligt sin hemsida. 

 

Livslängden stämmer inte heller. Inte heller att dessa segel skulle vara mögelkänsligare. 

Och man syr inte ett segel planare för att det skall få buken när det töjs, orsaken är att man vill ha buken i främre tredjedelen på seglet, och det som händer när seglet töjs vid användning flyttas buken akteröver. Detta oavsett material. Skillanden är att på ett dacronsegel sker det mycket snabbare. 

 

Jag hade aldrig måttat seglet själv; för när det inte funkar sedan blir det en diskussion kring vems felet är - men vi vet båda hur envis du är, så du gör som du själv vill. :rolleyes:

Däremot finns det ingen seriös segelmakare som syr en ny självslående fock efter en gammal utseglad. Säger de att de kan göra det - åk där ifrån. 

 

Angående resvägen - finns det inga segelmakare där du har båten..? Låter jäkligt konstigt... om det finns segelmakare där, är det självklart de segelmakarna du skall fråga. 

 

Jag vill också poängtera att vi inte snackar ”supersegel”; däremot är ett laminatsegel eller membransegel något som håller formen och därmed ger dig mindre krängning under fler år än motsvarande dacronsegel. Du får då en chans att faktiskt bli en bättre seglare, så ”pärlor för svin” handlar det inte alls om. Däremot är det svårt att lära sig segla (eller någonting)  med dåliga grejer. Missförstå mig inte - dacron funkar bra det första året, det andra också, kanske det tredje. Men sedan börjar det tappa formen till skillnad mot laminat eller membran, och du är tillbaka till ruta 1 med samma krängning du har idag och som gör att du vill byta segel, medan om du lägger en tusenlapp eller två till så har du ett segel som funkar den dubbla tiden. 

03CAADC7-475A-4BD8-B9A3-3BBB5C5F9AE3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet finns det bara en segelmakare (Syversen, men de verkar inte ha den volym som krävs för att få ner priserna) i närheten av där båten är. Och JAG är ju inte där båten är heller. Jag kan inte åka upp en vardag för att möta upp och diskutera. Tror knappast de jobbar helger. Dessutom lär marginalerna vara så små att inte ens en resa på 2-3 mil går att räkna hem. Nej, mätningen sköter jag. Det är ju inget avancerat. Och mätningen är för övrigt redan gjord. Gjorde det när jag riggade av senast.

Jag skrev inte heller att måtten på den gamla focken ska vara vägledande, utan att de kan fungera som en yttre gräns, eller snarare som en "sanity check" för mina mått. Den passar bevisligen inom triangeln (utrullad och seglad så sent som i september), och kan därför inte vara för stor.

När det gäller livslängd och mögelkänslighet har jag läst det på så många av varandra oberoende ställen att jag inte tror på det du påstår om att det inte skulle vara det. Till och med vissa segelmakare beskriver det själva så. Därför är jag starkt skeptisk till att lägga så mycket mer pengar (för det är mer än en tusenlapp eller två, vad du än fått för dig - jag har kollat). Jag har inte uteslutit det helt, men då måste jag ha sjukt bra garantier!!!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raol - jag måste fråga dig... vad ville du med ditt inlägg?

Eftersom du helt klart redan ”vet” hur allt skall vara, och inte lyssnar på andras erfarenheter och råd?

 

Till exempel; jag har lagt in listpriserna från Boding på fockar till din båt som helt klart visar att skillnaden ÄR ett par tusenlappar mellan materialen (orabatterat, oprutat), och du vet bättre och jag har ”fått för mig”... hur tänker du där?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du satsar på ny fock Raol. Fick min i våras efter diverse turer med segelmakarna, ett superlyft för seglingen i prestanda. Även om du redan tagit mått ska du prata med den du anlitar och kontrollera hur de vill ha mätningen, väldigt onödigt att chansa, det är ändå du som betalar fakturan och då vill du ha ut max./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Peter_K säger:

Raol - jag måste fråga dig... vad ville du med ditt inlägg?

Eftersom du helt klart redan ”vet” hur allt skall vara, och inte lyssnar på andras erfarenheter och råd?

 

Till exempel; jag har lagt in listpriserna från Boding på fockar till din båt som helt klart visar att skillnaden ÄR ett par tusenlappar mellan materialen (orabatterat, oprutat), och du vet bättre och jag har ”fått för mig”... hur tänker du där?

Är det inte i det här alla raols trådar slutar i? :-)

@raolVar tusan har du båten? Har för mig att det är i närheten av Kungshamn? Elvström finns representerade i Henån, det kan knappast vara några 27 mil?

Jag håller inte heller med om ditt resonemang kring material, du underskattar livslängden hos ett laminatsegel drastiskt och överskattar hur länge ett dacronsegel behåller sin form.
Till och med ett laminatsegel specat för kappsegling håller fiint för att fortsätta cruisingsegla med långt längre än 5-7 år, så ett cruisingspecat segel kommer ha mycket längre livslängd.
Jag tror inte vi vet hur långt eftersom de knappast funnits seriöst på marknaden så länge att de har börjat bytas ut på grund av ålder.

Tror du oss inte hur länge ett laminatsegel håller? Fundera över hur många timmar seglen på en VOR-båt eller IMOCA sitter upp under ett varv runt jorden?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Wednesday, November 08, 2017 på 23:06, raol säger:

...
Är det nåt jag missat eller bör tänka på?

Jag tycker du ska tänka på att vara beredd att ta emot råd och tips när du frågar.

Det blir rätt meningslöst att svara någon som redan vet allt och inte är intresserad av ta åt sig av olika råd.

 

Vår genua i cruicinglaminat är använd i sex säsonger, 50 dagar per år. Den är fortfarande nästan lika bra som första sommaren och den är inte möglig eller fuktskadad på något annat vis.

 

Köp inte en fock i dacron, lägg en eller två tusenlappar på att att få något annat material som håller formen under längre tid.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt, jag ska undersöka de ekonomiska förutsättningarna för att köra på en mer avancerad variant.
Det är förbaskat mycket pengar som ska ut på en gång bara. Hade jag kunnat fördela det över seglets livslängd hade det varit en smal sak. Då hade jag kunnat tjonga på med kevlar och hela baletten. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Ålrajt, jag ska undersöka de ekonomiska förutsättningarna för att köra på en mer avancerad variant.
Det är förbaskat mycket pengar som ska ut på en gång bara. Hade jag kunnat fördela det över seglets livslängd hade det varit en smal sak. Då hade jag kunnat tjonga på med kevlar och hela baletten. :)

 

Ehum... Just Kevlar (aramid) ska du nog undvika!

 

(Jag får flashbacks till 90-talet och genuor i Mylar/Kevlar. De hade verkligen inte lång livslängd!)

Redigerad av JonasP
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta lite hur jag gjort när jag skall köpa nya segel. 

Jag har berättat om mig, vem jag är, hur jag använder båten. Sedan får segelmakaren föreslå olika lösningar. Det är ändå de som kan sina material bäst. 

 

I ditt fall blir det att du är intresserad nybörjare, att du oftast ensamseglar, men att du vill kunna kappsegla om andan faller på. Kanske önskemål om att seglet är lätthanterligt, att du har en CU-rulle du vill kunna fortsätta använda. Du vill ha prestanda, men du vill också ha livslängd på seglet. Kanske att båten ligger i havet året om. 

Osv. 

Min erfarenhet är att det blir bäst då; de som kommer med motfrågor är de som kommer lämna bäst segel till dig som du kommer ha glädje av i massor med år. 

 

Skriv också att du har båten i hamnen ”minns-inte-var”, att det skall ingå en mätning av seglet. Jag vet att du har jättelångt, men du känner säkert någon som kan släppa in dem på bryggan; en förälder, en hamnkapten... vad vet jag (här får du klura själv). Kanske kan du lämna bryggnyckeln till segelmakaren. De kommer då att passa på att mäta när de är i närheten, kanske snurrar de runt i trakterna någon dag och mäter osv. 

De löser det, helt enkelt. 

Ha ett öppet sinne här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs jag fråga; vad har du för budget för seglet, raol..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budgeten är: så billigt som jag kan komma undan med utan att få en disktrasa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Budgeten är: så billigt som jag kan komma undan med utan att få en disktrasa.

Du får ett riktigt bra segel till din båt för runt 10-12 kkr; är det inom budget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte än. Jag behöver sätta mig och räkna på vad jag har för marginaler. Osäker också hur mycket jag måste betala när. Gissar att det är nåt i stil med hälften vid beställning, hälften vid leverans.

Men det hamnar garanterat kring 13 000 kr för nåt med laminat. Och det är ganska mycket mer än de prisuppgifter jag fått för ett "rent" segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med Peter_K, låt yrkesmannen bestämma vad ni ska köpa för segel.

Exakt så gjorde jag, passade på på en båtmässa när det var lätt att träffa många segelmakare samtidigt. Jag hade också möjlighet att gå tillbaks och fråga mera när jag fått lite input från nästa segelmakare jag pratat med.

 

Jag minns inte hur betalningen var upplagd, men när ni bestämt er går det säkert att komma överens om något som är någorlunda okej för dig och dina bröder, exempelvis att ni lägger 10 % vid beställning och resten när seglet levereras.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som betalar. Kanske ett litet bidrag från ena brorsan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, raol säger:


Men det hamnar garanterat kring 13 000 kr för nåt med laminat. Och det är ganska mycket mer än de prisuppgifter jag fått för ett "rent" segel.

 

OK... lägger in prislistan från Boding igen dårå...

Olika segelmakerier är olika dyra. 

Kolla med de lokala, Boding och Gransegel så får du lite att jämföra med. 

 

4296128C-CC05-4EEE-A768-CC4EFBC9F1F2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan släppa den där listan. Boding har jag varit i kontakt med. Prisförslaget var en del över det som står där.


Jäkligt irriterande att det inte är som i cykelvärlden. Inga individuella anpassningar i komponenter, utan standardiserade storlekar och infästningar. Bara att välja den butik som har lägst pris, eller vad man nu prioriterar. Inget mek med att kontakta massa olika, "förhandla" om priser (det blir ju ändå det som segelmakaren bestämmer - jag som kund kan bara välja att köpa eller inte köpa). Jag hatar innerligt den här processen.

Problemet med det är att båtar är så olika. Tänk om det hade funnits standardiserade riggar, med exakta mått, så man hade kunnat tillverka enorma serier av segel och bara köpa färdigt från den som är billigast. Då hade seglen kostat hälften av vad de gör i dag, garanterat.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Vi kan släppa den där listan. Boding har jag varit i kontakt med. Prisförslaget var en del över det som står där.

 

Låter konstigt; deras priser har stämt när jag varit i kontakt med dem. Jag hade nog ställt frågan till dem om orsaken. 

Men - vi släpper listan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Peter_K säger:

Låter konstigt; deras priser har stämt när jag varit i kontakt med dem. Jag hade nog ställt frågan till dem om orsaken. 

Men - vi släpper listan. 


Priset kan mycket väl stämma om man ska ha ett segel utan minsta lilla tillbehör. Dvs, ett segel sytt på enklaste sätt, utan lattor eller nåt som avviker från det minimala som krävs för att alls kunna använda seglet. Ungefär som lockpriserna på bilar, där man nästan får köpa sportpaketet för att få en ratt eller radio...

Inget ont om Boding, men man måste förstå att listan handlar om att locka till kontakt, inte att ge detaljerad prisinformation. Det borde nog stå "från" framför priserna, även om man så klart förstår det också, som spekulant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, JonasP säger:

Ehum... Just Kevlar (aramid) ska du nog undvika!

 

(Jag får flashbacks till 90-talet och genuor i Mylar/Kevlar. De hade verkligen inte lång livslängd!)


Haha, jaja, det var ju ett skämt ändå. Samtidigt läste jag att "matsa" på sailguide-forumet köpte värstingsegel till en Seacat. Vilket väl får jämföras med att sätta F1-däck på en Ford Fiesta från 1983.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för några år sedan en gennaker till min lilla Albin 57:a, promotade en del efteråt och fick därefter ett storsegel utan kostnad. Något jag inte var beredd på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Peter_K säger:

Skriv också att du har båten i hamnen ”minns-inte-var”, att det skall ingå en mätning av seglet. Jag vet att du har jättelångt, men du känner säkert någon som kan släppa in dem på bryggan; en förälder, en hamnkapten... vad vet jag (här får du klura själv). Kanske kan du lämna bryggnyckeln till segelmakaren. De kommer då att passa på att mäta när de är i närheten, kanske snurrar de runt i trakterna någon dag och mäter osv. 


Det är inte raketforskning att ta en handfull mått. Måtten är redan tagna, av mig.
Det finns alltså inget som helst behov för en segelmakare att själv mäta.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:


Det är inte raketforskning att ta en handfull mått. Måtten är redan tagna, av mig.
Det finns alltså inget som helst behov för en segelmakare att själv mäta.
 

Det handlar inte om raktetforskning - det handlar om vem som ansvarar när grejerna inte riktigt passar. Har f ö mätt för segel på båten med en kompis vid några tillfällen, LP som är riktigt viktigt att det blir rätt när man mäter för en fock, och också inte jätteenkelt att mäta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...