Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Dags för ny fock!

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, raol säger:

Än en gång. Det är pistolhakarna som kan förstöra ett partiellt inrullat segel med sån rulle. Inget annat. Jag har inte varit i kontakt med nån segelmakare sen jag startade den här tråden heller, för den delen. Haft för mycket annat att stå i för att kunna offra de timmarna under arbetstid.

 

Även avsaknad av förstagsprofil förstör seglet när det är partiellt inrullat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Peter_K säger:

Även avsaknad av förstagsprofil förstör seglet när det är partiellt inrullat. 


Jag vet att du tror det, men eftersom det inte finns en mekanism bakom det som skulle kunna orsaka det, så är det inte så. Att formen vid måttlig inrullning påverkas köper jag, men vid mer inrullning kan inte seglet "se" skillnad längre pga egenfriktionen, och ingen funktionell eller mätbar skillnad finns då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, raol säger:


Jag vet att du tror det, men eftersom det inte finns en mekanism bakom det som skulle kunna orsaka det, så är det inte så. Att formen vid måttlig inrullning påverkas köper jag, men vid mer inrullning kan inte seglet "se" skillnad längre pga egenfriktionen, och ingen funktionell eller mätbar skillnad finns då.

Du tänker för tvådimensionellt, raol. 

Hade seglet varit plant stämmer det, men eftersom det har en buk kommer ett delvis inrullat segel att vrida sig på rullen. Men - om du inte tror mig är det OK, det är ditt segel, och du får använda det precis hur du vill. Å andra sidan tror jag att om du får ett fräscht segel minskar behovet av att segla med en kryssfock delvis inrullad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Peter_K säger:

Å andra sidan tror jag att om du får ett fräscht segel minskar behovet av att segla med en kryssfock delvis inrullad. 


Det tror och hoppas jag också. Jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag tyckt att behovet funnits hittills, med den gamla focken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-17 på 17:41, raol säger:


Jag ska kolla upp mer exakt vad de mer avancerade alternativen kostar, och försöka skramla ihop till det.

Menade inte att du skulle köpa något av de dyrare alternativen nödvändigtvis. 

Är det så som flera skriver här att seglen, alla typer, håller bättre nuförtiden än förr så får du en bättre segling rent allmänt med ny fock. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om eftersom jag slutade kappsegla för 30 år sen. 

Avsåg att uppmuntra dig till segling i liiite hårdare vindar när den nya focken är inköpt. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska lyssna lite på dom som har mycket erfarenhet Raol. Om inte jag minns fel (men det händer) så fans det dom som undrade varför du inte hade rullattor i gamla focken, ditt svar tror jag var något i stil med att dom inte var bra, sliter på seglet eller för dyra. Kanske, kanske, kanske hade inte din gamla fock gått sönder om du haft lattor, det får vi aldrig veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-12 på 14:50, raol säger:


Och ingen risk för att seglet fastnar på masten, dvs inte kommer över i ett slag? Jag tänker då främst på rejä lättvind.

Iofs har jag "undanvindsskot" permanent riggade så jag kan dra focken över (eller låsa vid läns eller biliggning), så det kanske funkar ändå.

Hur långt upp på akterliket börjar överlappningen av masten, ungefär? I procent.

 

Det kunde hända att akterliket fastnade lite på motorlanternan uppe på masten i lättvind, men ett lätt ryck i relingsskoten fixade detta. Såhär såg den ut:

 

Fartlä1.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎17 på 16:52, pseudonym säger:

 

Raol har en slörgennaker som han köpte av mig efter att han hade fått båten. Jag hade även en code1 som jag sålde till en annan Dominantägare.

Då bör båten ha haft en väldigt bekväm segelgarderob. Har aldrig varit med och seglat den båt moddelen, är den begynelsevek och lutar lätt/mycket? Tänkte mest på TS motstånd till mer vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, utan att ha erfarenhet av mer än förra båten, en Seacat, men efter att ha läst massvis och sett hundratals filmer på Youtube från alla möjliga typer av segeltävlingar, tester av segelbåtar, semesterseglingar, m m, så skulle jag nog säga att Dominanten lätt kränger ner till 20 grader även i lättare vindar. Men strax över 30 grader blir det snabbt rätt styvt. Begynnelsevek och slutstyv.

Seacaten upplevde jag som mer "linjär".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha letat mer info så kan jag konstatera att rullrevning utan förstagsprofil är ett problem för segel som är uppbyggda av flera skikt, som då kan delaminera. Men inte för segel i ett enda skikt, som enkla dacronsegel.

Jag har också bestämt mig för att sikta på lite mer avancerade laminatsegel. Nu har jag lite mer överblick på ekonomin framöver och ser att utrymmet finns.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, raol säger:

Efter att ha letat mer info så kan jag konstatera att rullrevning utan förstagsprofil är ett problem för segel som är uppbyggda av flera skikt, som då kan delaminera. Men inte för segel i ett enda skikt, som enkla dacronsegel.

 

 

Det är den inbyggda "kappseglaren" i dig som talar, naturligtvis ska du köpa ett så modernt segel som möjligt för fart och komfort.

Redigerad av tompelompe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nån inbyggd kappseglare vet jag inte om jag har, men argumenten som förts fram om bättre kontroll, bättre tolerans för vindbyar, mer fart för mindre krängning, de gick hem. Till slut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske OT, men jag har upptäckt att man oftast får mest för pengarna om man satsar på ”mellansegmentet”. Inte billigaste skiten, inte dyraste prylbögeriet. 

Oavsett om det gäller skruvdragare, bilar, cyklar - eller segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, raol säger:

Hehe, nån inbyggd kappseglare vet jag inte om jag har, men argumenten som förts fram om bättre kontroll, bättre tolerans för vindbyar, mer fart för mindre krängning, de gick hem. Till slut.

 

Tänk att det bara tog 190 inlägg att få dig att lyssna...

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_K säger:

Kanske OT, men jag har upptäckt att man oftast får mest för pengarna om man satsar på ”mellansegmentet”. Inte billigaste skiten, inte dyraste prylbögeriet. 

Oavsett om det gäller skruvdragare, bilar, cyklar - eller segel. 


Jo, så är det helt klart. För t ex cyklar sker en väldigt brant kvalitetsökning över ett väldigt litet prisspann. För en standardcykel kan spannet mellan "skrangliga, rostbenägna komponenter som går sönder efter kort tid" och "utmärkta komponenter på mellannivå som håller måttet många år" handla om så lite som 5000 kr. För ett otränat öga ser cyklarna likadana ut (och det vet cykeltillverkarna om). Men att gå upp 5000 kr till över det ger rätt lite mervärde.

Vad gäller segel så handlar det väl mer om olika tillverkningstekniker och material vid olika priser, så det är kanske inte riktigt jämförbart. Cyklar och de ingående komponenterna, tillverkas i grova drag likadant, av samma grundmaterial och med ungefär samma uppbyggnad. Skillnaden ligger främst i materialvarianter och toleranser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fd segelmakare Royal Sails  en liten förklaring det är stor skillnaden på segelduk

TNF duken är den sämsta du kan få den är billig. Bainbridge ocean Premium är den bästa duk

om du väljer ca 250 gr och går upp till 300 gr så är den liknad som kevlarsegel 

men 300 gram har bättre livstid kevlarsegel kan man sy i lägre ca 220 gram det blir ett lättare segel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, medoch säger:

Jag är fd segelmakare Royal Sails  en liten förklaring det är stor skillnaden på segelduk

TNF duken är den sämsta du kan få den är billig. Bainbridge ocean Premium är den bästa duk

om du väljer ca 250 gr och går upp till 300 gr så är den liknad som kevlarsegel 

men 300 gram har bättre livstid kevlarsegel kan man sy i lägre ca 220 gram det blir ett lättare segel

 

Bäst och sämst...

Googlade lite; vi pratar vävda dacrondukar?

Utan att ifrågasätta ifall den ena vävda duken är bättre än den andra - på vilket sätt är duken ”bäst” jämfört med t ex ett laminatsegel eller ett membransegel? Eller ett UK Tapedrive..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar nu på offert/avtal från Boding efter att ha snackat en stund på deras Gbg-kontor. Trevligt!
Jag valde till slut deras enklaste G2-membran (med polyester, enkelsidigt taft) för att jag ville åt den lättare och mer följsamma konstruktionen, jämfört med deras triradial som jag också kände på. Lär vara bättre i lättare vind. Snyggare också... :)

UV-skydd, så klart, och knäppband för att fästa runt förstaget.
Stående lattor och så utbyggd akterrunda som de kan få till (exakt hur mycket återkommer han om när seglet ritats upp). Blir oavsett mer yta totalt än den gamla focken.

Det preliminära priset (kan kanske diffa några hundra när offerten kommer) var strax under 12 000 kr. Det är ca 3000 kr mer än prisförslaget för dacron crosscut som jag fick i början av november.
Leverans förmodligen i slutet av mars.

Jag tror det blir bra det här. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, raol säger:

Väntar nu på offert/avtal från Boding efter att ha snackat en stund på deras Gbg-kontor. Trevligt!
...

Jag tror det blir bra det här. :)

Hoppas och tror också du blir nöjd!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Det blir säkert jättebra och även jättestor skillnad mot det gammla seglet.

Blir spännande att höra hur det funkar för dig med det nya seglet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med kören; det kommer bli bra.

Även jag har en fock i G2 med polyester och enkel taft. Funkar bra, men är lite tuff att vika - sannolik är materialet lämpligare i rullsegel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm. Under säsong kommer det ju bara att rullas kring förstaget. Under vintern tänker jag rulla det för förvaring. Funderar på att skaffa ett papprör eller plaströr med lagom diameter att rulla seglet runt.

Konstaterade också att måtten jag tog och måtten pseudonym tog för drygt 11 år sen bara skiljer 1-2 cm, och det har nog mer att göra med att vi måttar lite olika relativt skotskenans block. Boding-killen tyckte i alla fall att det såg bra ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska mäta i blockets fäste i skenan, då brukar det bli rätt. 

Hursom - du behöver inte ett rör till seglet, det brukar räcka att rulla det och sätta ett par stroppar runt. Se till att förvara det torrt och luftigt och att det inte utsätts för solljus bara så mår det bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det kanske inte behövs ett rör, men jag kommer ändå att skaffa ett. Lite extra trygghet.


Mätningsguiden jag fick från Boding ville ha måttet till toppen av blocket i en viss vinkel, så jag mätte efter den. Gick också igenom alla mått med Boding-killen och förklarade exakt hur jag hade mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Boding bör focken finnas för avhämtning i Gbg senast påskveckan. Om allt klaffar kanske det blir en premiärtur över påskhelgen! :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade nya focken på skärtorsdagens morgon och åkte upp till båten samma kväll.

Fredag förmiddag gick åt till att montera focken.

Fallet är lite speciellt för den rulltyp vi har, så där krävdes det en hel del jobb och justering för att få till det. En stunds fasa när en schackel försvann ner i havet, men jag lyckades leta upp en reserv i en bra-att-ha-låda.

Banden för att fästa focken runt förstaget funkade över förväntan! Vilken smidig lösning! Inte lika snabbhanterade som pistolhakar (i alla fall inte med frusna händer - det var ett par minusgrader och kall vind), men mycket snällare för både händer och segel.

Jag trodde först seglet var för långt, och därmed omöjligt att skota hem ordentligt, men det var jag som hade slarvat med fallet. När det var rättat till passade det perfekt! Det hade inte gått att klämma ut mycket mer yta. Tror det är mer eller mindre maxat för att vara självslående. Möjligen att mellersta tredjedelen av akterliket hade kunnat vara 1 dm längre bak, med hjälp av en jättelatta. Det hade väl gjort 0.2-0.3 m^2. Hur som helst är detta redan en bit större än den gamla focken. Mest nertill och nära skothornet. Se bild där gamla focken ligger ovanpå den nya (fall- och halshorn ligger på exakt samma plats för båda seglen).

gammnyfock.thumb.jpg.e6a238cc8c947151cbd9f5a2539949b0.jpg

Jag hade lite bestyr med utombordaren också under fredagen, så provseglingen fick vänta till påskaftonen. Jag stack ut sent på eftermiddagen, närmare 18-tiden. Soligt, men väldigt kallt. Jag frös för mycket för att vara ute nån längre tur, så jag rullade bara ut focken och struntade i storseglet (lättare att se hela focken då också). Vinden var ca 5-6 m/s från NV och väldigt stadig. Nästan inga vindbyar alls. Första intrycket var att seglet var stilla! Direkt när jag hade skotat det var det som en skiva, i stället för en vibrerande tygbit som den gamla, lattlösa focken. Men innan dess var det ett väldigt liv! Det smäller rejält i det när det gamla "bara" hade fladdrat. Bara att vänja sig, antar jag. Det är ju bara nån sekund eller två när man slår eller rullar in och ut, även om det låter som om man misshandlar seglet!

Seglingsegenskaperna får jag nog återkomma om. Det var inte några gynnsamma förhållanden, men det var i alla fall inget negativt som jag kunde upptäcka. Svårt att jämföra, men jag tror att gamla focken hade krängt ner båten mycket mer i samma situation. Tror inte det lutade mer än 5-7 grader nu. Fart och sånt vet jag inte heller (mobilen var i plastficka i en jackficka hela turen), och botten är nog ganska beväxt vid det här laget, så "bromsen" var på.

Jag var för kall och frusen för att gräva fram mobilen och ta en bild, men här är nya focken utlagd på gräsmattan, utan gamla ovanpå.

gnyfock.thumb.jpg.6de4577010691f5895dd9a05b44b6d33.jpg
 

Hoppas på riktig vårvärme snart, så jag kan sticka ut på ordentliga turer! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet (och den är gammal!) säger att när det vibrerar är det inte bra. Att det känns som en skiva brukar betyda att det är bra. Sen kommer perioden när man ska lära sig det nya seglet men nya segel brukar vara ganska förlåtande. 

Hoppas det blir kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, raol säger:

Direkt när jag hade skotat det var det som en skiva, i stället för en vibrerande tygbit som den gamla, lattlösa focken. Men innan dess var det ett väldigt liv! Det smäller rejält i det när det gamla "bara" hade fladdrat. Bara att vänja sig, antar jag. Det är ju bara nån sekund eller två när man slår eller rullar in och ut, även om det låter som om man misshandlar seglet!

Som en skiva låter ju perfekt, en buktig skiva får man hoppas.

 

Låter det så misshandlar man seglet så vänj dig inte vid ljudet.

Sedan går det ju inte att undvika fladder och oljud helt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...