Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Verngren

Montering av motor på en gummibåt.

Rekommendera Poster

Hej!
Jag är ny här och har precis blivit gummibåtsägare.
Jag har köpt en 360 med aluminiumgolv och upplåsbar v-botten. Till den har jag köpt en Tohatsu 20 HK.
Jag har tänkt att montera och demontera båten vid varje användningstillfälle och transportera den i bilen.
Motorn hade jag tänkt att montera med skruvtvingarna som sitter på motorn.
Jag har inte haft en tanke på att bulta fast den förrän jag fick ett infall och började googla.
Hur gör ni,... måste man bulta fast den?
Det är ju inte så kul att borra hål i akterspegeln om man inte kan täta hålen ordentligt eftersom bultarna isf skall skruvas av vid varje tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med att bulta fast? En bult i min värld kan man antingen inte ta bort igen med annat än borrmaskin, eller så sitter den med en sprint och då kommer väl inte motorn att sitta fast ordentligt?

 

Det låter som mycket jobb att ta bort en 20Hk motor varje gång, är det en styrpulpet? Jag hade nog skaffat mig en kärra till båten att transportera den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
För att snabbt få kloka svar är det ofta bra med supertydliga foruminlägg har jag märkt.
Jag tolkar ditt ordval "skruvtvingar" som att du menar din utbordares original-förskruvningar enligt bilden nedan?

Inte för att jag själv vet nåt särskilt om motoriserade gummibåtar men  olika utbordares upphängnings-anordning för båt/akterspegel är nog  mycket noga utprovat från varje motortillverkare?

Möjligen har du "förläst dig" litet om riktigt kraftiga utbordare/drev, stenhårt bultade till akterspegeln?
Nå, kan du i forumtrådens första vända vänligen bekräfta att just din fundering handlar om en gummibåt snarlik den på min bild nedan? (Gaidin i inlägget ovan är kunnigt erfaren - till skillnad mot mig - men önskar trots det förtydligande om vad tusan din forumfråga egentligen gäller, mer exakt.) 
 

xi.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gaidin säger:

Hur menar du med att bulta fast? En bult i min värld kan man antingen inte ta bort igen med annat än borrmaskin, eller så sitter den med en sprint och då kommer väl inte motorn att sitta fast ordentligt?

 

Det låter som mycket jobb att ta bort en 20Hk motor varje gång, är det en styrpulpet? Jag hade nog skaffat mig en kärra till båten att transportera den på.

Tack för ditt svar!
Bult, mutter och bricka,.. eller skruv, mutter och bricka same same. Jag har inte tänkt att nita fast motorn i gummibåten.
Den har ingen styrpulpet, och jag hade tänkt att göra det så enkelt som möjligt med att packa ihop båten efter varje användningstillfälle.

Det var därför som jag undrade om det räckte med att montera motorn med dess "originalförskruvningar" enligt bilden och svaret från Thomas-1.
20171109_095909.thumb.jpg.e530e80e71b1060705eb020b8cb02e62.jpg

20171109_095438.thumb.jpg.5f079c589ff7e9111cd133acdac5bff1.jpg

20171109_095452.thumb.jpg.2cbee87162039c14eaa654bb0b838288.jpgAkterspegeln är dessutom förstärkt både på utsidan och insidan med dessa räfflade plastdetaljer som nog förstärker fästegenskaperna.

Redigerad av Verngren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Välkommen till forumet!
För att snabbt få kloka svar är det ofta bra med supertydliga foruminlägg har jag märkt.
Jag tolkar ditt ordval "skruvtvingar" som att du menar din utbordares original-förskruvningar enligt bilden nedan?

Inte för att jag själv vet nåt särskilt om motoriserade gummibåtar men  olika utbordares upphängnings-anordning för båt/akterspegel är nog  mycket noga utprovat från varje motortillverkare?

Möjligen har du "förläst dig" litet om riktigt kraftiga utbordare/drev, stenhårt bultade till akterspegeln?
Nå, kan du i forumtrådens första vända vänligen bekräfta att just din fundering handlar om en gummibåt snarlik den på min bild nedan? (Gaidin i inlägget ovan är kunnigt erfaren men önskar trots det förtydligande om vad tusan forumfrågan gäller, mer exakt.) 
 

xi.png

 

Tack så mycket!

Ja, jag får nog uttrycka mig annorlunda framöver. Men du har uppfattat precis så som jag tänkte mig frågeställningen.
Bilden är ett lysande exempel på både tydlighet och beskrivning på vad jag menar!
Jag utvecklade frågan med bilder till Gaidin.

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Gaidin säger:

Hur menar du med att bulta fast? En bult i min värld kan man antingen inte ta bort igen med annat än borrmaskin, eller så sitter den med en sprint och då kommer väl inte motorn att sitta fast ordentligt?

 

Det låter som mycket jobb att ta bort en 20Hk motor varje gång, är det en styrpulpet? Jag hade nog skaffat mig en kärra till båten att transportera den på.

 

Jag tyckte att frågan var glasklart forulerad.

"En gummibåt - 3,60 m lång, med aluminiumgolv och uppblåsbar v-botten samt  en Tohatsu 20 HK."

 

Jag kanske inte själv kommit på att kalla de fästskruvar som alla mindre snurror har för skruvtvingar - men det är ju precis det de är.

Jag var precis nere och köpte två vagnsbult och för oss lågutbildade montörer  är en bult en maskingänga sak med sexkantskalle.

 

5a043e644bd4d_DIN931.png.0f04fd635894f80df1c5bf24fc7c6c27.png

 

Googlar man, så så får man ett helt annat svar. I segelbåtsvärlden motsvarande en riggbult.

Jag har en liten gummibåt (2,1 meter) och jag har också en 2 Hk aktersnurra. Aktersnurran har jag aldrig använt, men att gå nån längre tur med min motorseglare, utan att ha med gummibåten kan jag  inte tänka mig. De 10 senaste åren har jag inte ens besvärat mig med att släpa ner aktersnurran till båten. Jag tar det med ro - det lilla jag använder gummibåten.

Hur mycket kraft det blir på akterspegeln av en 20 Hk  vet jag inte, men man har ju hört talas om såna som tappat aktersnurror pg av "skruvtvingarna" släppt och inte kunnat hålla kvar motorn.

Nån form av säkring är ju absolut inte fel.

Om vi går på min och TS definitioner, så är väl inte en bult genom akterspegeln inte fel. Att borra ett hål i akterspegel är inget jag skulle dra mig för - om hålet behövs och har ett bra syfte. 

Skulle nog kunna tänka mig att sätta i en bult och dra fast den med en vingmutter. 

Hänga på motorn, dra åt "skruvtvingarna" en aning, sätta i säkringsbulten och på med vingmuttern. Sen dra åt de tre fästpunkterna ordentligt.

Bulten och vingmuttern, skulle man ju kunna säkra med en påsvetsad kedja - alternativt ha ett mindre lager i reserv. Såna lösa pryla tenderar att försvinna.

Jag har en elektrisk kompressor, som jag pumpar upp min gummibåt med. Brukar köra den på bilens batteri i samband med att jag kör ner den till båten på våren. Brukar få efterfylla ett par gånger under sommaren. 

De gångerna jag tömmer gummibåten helt gör jag även det med kompressorn, genom att ansluta slangen på kompressorns sugsida. 

Skall man pumpa upp en gummibåt med handpump och tömma den för hand - så tröttnar man nog på det ganska snart - Det kommer att gå åt närmare  en halv dag för de momenten. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag med! :)

Jag tänkte mig faktiskt en riggbult och blev lite förvirrad men nu förstår jag.

 

Jag hade nog aldrig kommit på tanken själv men jag vet att om man buskör ordentligt med en utombordare så kan den gärna släppa lite i tvingfästena och vrida sig, det har hänt med mindre motorer än 20Hk så jag kan förstå tanken.

 

Det är ju egentligen inget problem med att borra hål i akterspegeln men tänk på att många gummibåtar har akterspegel i inplastat trä och då kan det nog, beroende på vilken typ av trä (Playwood? Marinplaywood?) det är vara bra att se till så inte träet blir blött genom att exempelvis lacka hålets väggar med lämplig vattentät gucka. Epoxi kanske?

 

20Hk låter mycket på en sådan båt, är den verkligen godkänd för det? Min 3,75m långa jolle har max 10Hk.

 

Thomas, om jag är kunnigt erfaren har jag ingen aning om, tydligen slog bara hjärnan lite slint denna gång. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett motorstyrka så är det väl möjligt att sträcka en vajer genom ändarna på "tvingarna" så att dom inte kan släppa (så mycket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tack alla för ett förtydligande och en utvecklande diskussion om bultar, vagnsbultar, riggbultar och skruv! :D 

 

7 timmar sedan, Thallatha säger:

Jag tyckte att frågan var glasklart forulerad.

"En gummibåt - 3,60 m lång, med aluminiumgolv och uppblåsbar v-botten samt  en Tohatsu 20 HK."

... och tack Thallatha! Jag läste igenom mitt inlägg flera ggr och tyckte ändå inte att det var så pjåkigt formulerat, men jag förstår nu varför! :D 

Jag har oxå köpt mig en kompressor med dubbelverkan, dvs som har högt flöde när båten är tom på luft, för att sedan gå över till att komprimera in luft till 0.25 Bar.

Den beställde jag så fort jag hade pumpat upp den första sektionen i båten med den medföljande fotpumpen. :D 


Jag känner mig stärkt och tar till mig idéerna om en "säkerhetsbult".

Jag tänker mig dessutom, att om jag borrar ett hål som är större än bulten i akterpegeln, och för in ett aluminuimrör som jag limmar fast med epoxy, som bulten kan föras in igenom, så lär den inte skava på någon känslig, lackad  yta, vid frekvent skruvande. 

 

5 timmar sedan, Gaidin säger:

20Hk låter mycket på en sådan båt, är den verkligen godkänd för det? Min 3,75m långa jolle har max 10Hk.

 

När det gäller båten, så är den typad för max 20 Hk och 390 Kg.

Motorn som jag har köpt, är Tohatsu´s nya insprutningsmotor och den är 9 Kg lättare än deras föregångare så det skall nog gå bra.

20171103_215815.thumb.jpg.91b2a876ad6d4548877672e42aa7ea0e.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Verngren säger:

- - -
Jag känner mig stärkt och tar till mig idéerna om en "säkerhetsbult".

Jag tänker mig dessutom, att om jag borrar ett hål som är större än bulten i akterpegeln, och för in ett aluminuimrör som jag limmar fast med epoxy, som bulten kan föras in igenom, så lär den inte skava på någon känslig, lackad  yta, vid frekvent skruvande. 

- - -

 

Eller för att undvika materialblandning:

Borra ett för stort hål genom akterspegeln.

Fyll hålet med epoxy.

Borra ett lagom stort hål till din skruv och montera motorn.

 

Som antytts tidigare så kan det bli rätt stora sidokrafter på motorfästet vid kraftigare girar som orginalskruvtvingarna kan ha svårt att hålla emot. En (eller två) genomgående skruv tar hand om de krafterna mycket bättre. Maskingängad skruv med sexkantskalle och en bricka o vingmutter på insidan blir nog utmärkt (behåll skruvtvingarna för att fästa motorn när den hängs på och sätt dina extraskruvar längre ner på motorfästet). Men ta de försiktigt i svängarna, 20 hästar på en liten gummibåt är rätt mycket och kräver en del omdöme men det kan nog vara rätt kul. (Å så hoppar vi över diskussionen om buskörning inne bland förtöjda båtar... ;))

 

Det är ju inte så viktigt om det skulle sippra in vatten i båten genom hålet. Det finns ju självläns i gummibåten och en gummibåt riskerar ju inte att sjunka... Däremot måste det vara tätt så det inte kommer in vatten i trät i akterspegeln, där är du på helt rätt väg med dina idéer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Lintott säger:

Men ta de försiktigt i svängarna, 20 hästar på en liten gummibåt är rätt mycket och kräver en del omdöme men det kan nog vara rätt kul. (Å så hoppar vi över diskussionen om buskörning inne bland förtöjda båtar... ;))

Tack Lintott för ytterligare en infallsvinkel och idé. Men är epoxyn tillräckligt slitstark eller formstabil?

Är det inte risk för att den spricker eller krackelerar med tiden så hålet blir större? Det är bara en tanke.
Jag är 55 år och är ambulansskusköterska och har sett det mesta i mitt liv när det gäller olyckor,.. så buskörandet är jag för "gammal" och vis för! :D (säger jag, ända tills jag har fått båten i sjön!) :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla Crescent 465 satt Yamaha 28hk fast med enbart tvingarna mellan -79 och 2013. Efter det såldes båten, men motorn sitter nog kvar fortfarande.

 

Backade man hårt glappade motorn något, men annars ingen rörelse trots diverse turer i blåst och vågor som var mer än rekommenderat för båttypen.

 

Jag tror med andra ord att det håller. Att borra hål och modifiera båten tar väl också emot något.

 

Kör med tvingarna och håll uppsikt i början över ev rörelser är mitt råd. Att du skall dra åt tvingarna ordentligt behöver jag knappast säga:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mange249 säger:

På min gamla Crescent 465 satt Yamaha 28hk fast med enbart tvingarna mellan -79 och 2013. Efter det såldes båten, men motorn sitter nog kvar fortfarande.

 

Ha ha,.. ja, då kan man väl säga att metoden är väl beprövad! :D 

 

Jag har vägt för och emot, och eftersom jag skall ta av och sätta på motorn vid varje användningstillfälle så har jag beslutat mig för att borra två hål och sätta dit två M8:or med vingmuttrar som rena säkerhetsbultar.

Det gör varken till eller från när det gäller monteringstiden, men däremot känns det tryggt att motorn sitter fast med något mer, om jag någongång skulle slarva med att spänna fast den ordentligt.

Tack för inlägget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Mange249 säger:

. Att borra hål och modifiera båten tar väl också emot något.

 

 

 

Varför är vissa båtägare så skiträdda för att borra ett litet hål i sina båtar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig tar det alltid emot att borra hål i saker om det inte behövs...

 

Varje genomföring är en risk för fuktinträngning. Självklart är det rätt utfört en liten sådan, men ändå.

 

Jag är nog lite överdrivet skeptisk, men hängslen och livrem gör att man inte tappar brallan:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mange249 säger:

För mig tar det alltid emot att borra hål i saker om det inte behövs...

 

Varje genomföring är en risk för fuktinträngning. Självklart är det rätt utfört en liten sådan, men ändå.

 

Jag är nog lite överdrivet skeptisk, men hängslen och livrem gör att man inte tappar brallan:) 

 

Om vi jämför med alla taskiga monteringar som finns på många nybyggda båtar, så är ett hål som man borra själv och har koll ett ganska lite problem.

TS talade om att epoxylimmat rör i hålet som skydd i håltagningen - vilket jag tror på. I ett sånt här fall kan man ju inte täta på traditionellt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...