Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Inte bra med blästring av båtbotten

Rekommendera Poster

Så klart sådan information blev känd nu när jag har gjort det så fint... Kanske har förvärrat miljön...

 

Läste även en artikel på www.hamnen.se ang blästring. 

Redigerad av Alicia1
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎08 på 12:00, Peter_K säger:

Men Peter hur mycket gift, skadliga ämnen kan det finnas kvar i färgen efter ett till två år med ständig blötläggning. Det är frågor som jag skulle tycka va intressant. För om du inte målat med giftfärg på nåt år så torde ju mängden vara minimal, eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, kossor säger:

Men Peter hur mycket gift, skadliga ämnen kan det finnas kvar i färgen efter ett till två år med ständig blötläggning. Det är frågor som jag skulle tycka va intressant. För om du inte målat med giftfärg på nåt år så torde ju mängden vara minimal, eller tänker jag fel?

Jag kan inte svara på frågan; och har egentligen ingen åsikt, bottenmålar min båt varje år med det för stunden lagliga färgen. 

Men tydligen är TBT, dvs det som man körde med fram till 1989, riktigt otäckt så även små mängder är riktigt farliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då min båt av förre ägaren epoxibehandlades så målade blästringsfirman även botten med fartygsfärg. Det var tio år sedan och ingen beväxning ännu. Det har bara behövt förbättringsmålas fläckvis. Enligt uppgift skall färgen innehålla arsenik och klara 4 år i tropiska vatten.
Undrar om detta varit bättre för miljön än om jag hade målat på ny färg varje år av det som var lagligt för tillfället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BSven säger:

- - -

Enligt uppgift skall färgen innehålla arsenik

- - -

Arsenik låter ju inte så hälsosamt för smådjuren i vattnet....

 

Diskussionen om kopparens giftighet på båtbotten började ju tyvärr genom feltolkade testresultat från en forskningsstudie med kopparbaserad bottenfärg som även innehöll irrgarol som är ett växtgift. Man mätte halten av koppar och irrgarol en vår - försommar inne i Bullandö småbåtshamn och ute på Kanholmsfjärden. Efter sjösättningen så ökade halten koppar och irrgarol inne i hamnen och det var ju inte så oväntat. Efter några veckor så hade halterna sjunkit inne i hamnen vilket inte heller var oväntat. Men ute på Kanholmsfjärden så var halten koppar konstant även efter några veckor, däremot ökade irrgarolhalten. Den vetenskapliga slutsatsen var att irrgarolen spreds i havet men det gjorde inte kopparn. Den studien ledde tyvärr till att både koppar och irrgarol förbjöds och sedan började cirkusen med zinkfärger och självpolerande färger. Irrgarolförbudet har jag förståelse för, men kopparns farlighet har ju mycket forskning motbevisat.

 

Det finns ju t.o.m. bottenfärger med koppar som vunnit pris som miljövänligaste bottenfärg och fungerat. Problemet verkar vara att den har sådan långtidsverkan att det inte betalar sig att låta testa den i Sverige för att få ett godkännande här. Det går inte att få ekonomi för en importör i att sälja en färg som bara behöver målas om vart tionde år. Suck!

 

Tänk om vi kunde få använda en hård bottenfärg med epoxyinkapslad koppar som fungerar i tio år utan ommålning. Hur mycket lösningsmedel och sliprester skulle inte miljön slippa med ett sådant alternativ?

 

http://www.coppercoat.no/

http://sittbrunnen.se/nyheter2/miljoenyheter/1239-koppartest

http://www.sittbrunnen.se/nyheter/49-miljoe/711-foerbjuden-faerg-baest-i-test

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en länk till den studien på koppar och irrgarol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Har du en länk till den studien på koppar och irrgarol?

Jag har personligen träffat en av de forskare som utförde studien. Han berättade om hur studien missbrukats för att KemI inte verkade vilja förstå skillnaderna i läckaget från koppar och irrgarol. Irrgarolen togs inte om hand av miljön utan spred sig vidare ut på Kanholmsfjärden och därifrån vidare ut i världshaven, vilket kopparn inte gjorde....

 

KemI hade en monter på båtmässan för väldigt många år sedan där de presenterade forskningen och sina slutsatser (det var efter det som det började...).

 

Du får nog gå tillbaka till gamla forskningar på Stockholms universitet eller KemI för att hitta den. Jag har ingen länk till studien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tillåtet att spika kopparplåt på båten som man gjorde förr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod i hamnen och tittade på en stor båt som behandlas med Coppercoat. Den var löjligt ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan håll jag i ett projekt som bland annat berörde bottenfärgers vidhäftning, avgivande av koppar och andra ämnen i samband med tvättning av skrovet..

För att få tillstånd att genomföra projektet krävde den berörda kommunen att vi tog vattenprover i fritt vatten, i vattnet omedelbart invid vårt provobjekt och ytterligare någon plats.

Provresultaten visade att även de prover som togs i opåverkat vatten innehöll för höga halter koppar. Dessa prover togs i augusti, det hade varit kul att haft prover från april i samma område och sett om halterna varit de samma.

Så om ni på västkusten har grönt hår så vet ni vad det beror på :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”För höga halter”. Vem hade bestämt vad som var för högt? Hur? Och var var detta?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär nog finnas gift även i äldre färg. Själv har jag under många år bara bättringsmålat botten där det har varit beväxning under säsongen. Det underliga är att det oftast växer där jag senast målande...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Jag stod i hamnen och tittade på en stor båt som behandlas med Coppercoat. Den var löjligt ren.

Hur jämn är botten med coppercoat? Växer det grönt slem och dylikt? Å andra sidan, mina botten som jag håller fin med lätt sandpappring och vc17 varje år är ju beväxt med slem och gräs snabbt så även om coppercoat vore lite ojämn så varar min racingfinish högst nån vecka :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Copper coat är ju bara två beståndsdelar, epoxi och kopparpulver. Hur slät den blir beror väl bara på hur fint du slipar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, AndW säger:

Hur jämn är botten med coppercoat? Växer det grönt slem och dylikt? Å andra sidan, mina botten som jag håller fin med lätt sandpappring och vc17 varje år är ju beväxt med slem och gräs snabbt så även om coppercoat vore lite ojämn så varar min racingfinish högst nån vecka :(

Båten hade fått coppercoat för några år sedan och gått i saltvatten. Det fanns lite slem men klart mindre än de med vanlig bottenfärg. En liten fläck i aktern hade inte behandlats, där var det en "tulpanpyramid". På friborden fick de ha skurborste men inte på botten, det tog högtryckstvätten. Det var riktigt imponerande.

Hade jag vetat att det var coppercoat så hade jag tagit några bilder före/efter.

 

Båten är 47 fot, bottenrengöringen tog lika lång tid som vår avmastning dvs någon timma.

Har man nu båten i året runt så kan man lyfta en solig dag i juni och rengöra botten medan krangubbarna äter lunch ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, BSven säger:

Copper coat är ju bara två beståndsdelar, epoxi och kopparpulver. Hur slät den blir beror väl bara på hur fint du slipar?

 

Ok, men är det inte mer än så? Vc17 består ju av hög andel kopparpulver som man blandar med nån ”färg” innehållande pigment, teflon och annat gojs. Och där växer tulpaner om än mindre än på omålade områden. Kanske blandade jag för snålt senast dock. Sneglar på den irrgarolinnehållande internationella varianten nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, AndW säger:

- - - 

Sneglar på den irrgarolinnehållande internationella varianten nu.

Det tycker jag du ska sluta med! Irrgarol är ett växtgift som förstör miljön i havet. Det bryts inte ner utan blir kvar i utspätt skick i vattnet.

 

Irrgarolet påverkar slempåväxningen. Kopparn får havstulpanerna att trivas sämre. Så Irrgarol löser nog inte ditt problem. Om du fått tulpanpåväxt så har du nog målat för tunt och fått för lite koppar på botten. Sen har havstulpanerna en förmåga att sätta sig på ställen där det är lite mindre vattenströmning (runt rodret/hjärtstocken t.ex.). Det verkar svårt/omöjligt att undvika. Men där bromsar de ju inte så mycket, så skadan är ju mindre. När jag är i och badar så brukar jag dra lite med handen runt  rodret för att få bort tulpanerna innan de vuxit till sig, det brukar hjälpa.

Slemmet är ju lätt att få bort, det sitter inte fast som havstulpanerna (som är ett gissel).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jag känner blandar kopparpulver i sin vanliga, icke giftiga, bottenfärg. Växer ingenting. Man kan nog experimentera en del själv. "Ett halvt kilo kopparpulver till en liter epoxyfärg räcker till tio kvadratmeter. En färg som håller i minst tio år."

 

http://de-ijssel-coatings.se/vara/[field_varukategori-raw]/metallisk-kopparpulver

""

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

En jag känner blandar kopparpulver i sin vanliga, icke giftiga, bottenfärg. Växer ingenting. Man kan nog experimentera en del själv. "Ett halvt kilo kopparpulver till en liter epoxyfärg räcker till tio kvadratmeter. En färg som håller i minst tio år."

 

http://de-ijssel-coatings.se/vara/[field_varukategori-raw]/metallisk-kopparpulver

""

Koppar skyddar som tidigare nämnts mot snäckor. 

Mot alger, dvs slem, finns idag ingen laglig färg som skyddar - man får tvätta. Antingen i maskin, lyfta och högtryckstvätta, dyka eller använda Scrubbis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_K säger:

Koppar skyddar som tidigare nämnts mot snäckor. 

Mot alger, dvs slem, finns idag ingen laglig färg som skyddar - man får tvätta. Antingen i maskin, lyfta och högtryckstvätta, dyka eller använda Scrubbis. 

De som inte har bottenfärg utan bara har ren epoxi säger att slemmet släpper bättre. Kan det stämma?

Ett år kunde jag inte tvätta när jag tog upp. På våren hade slemmet torkat och släppte väldigt bra. Nu var det i Vänern. Funderar på att gör om det, det gäller bara att stå ut med alla spydiga kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

”För höga halter”. Vem hade bestämt vad som var för högt? Hur? Och var var detta?

Vem som bestämt? Kommunens Miljökontor, som väl antagligen fått sina direktiv någonstans ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Koppar skyddar som tidigare nämnts mot snäckor. 

Mot alger, dvs slem, finns idag ingen laglig färg som skyddar - man får tvätta. Antingen i maskin, lyfta och högtryckstvätta, dyka eller använda Scrubbis. 

Bromsar slemmet eller minskar det motståndet? Tvättar vi inte bort det mest för att kunna måla på ny bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, BSven säger:

Bromsar slemmet eller minskar det motståndet? Tvättar vi inte bort det mest för att kunna måla på ny bottenfärg?

Slemmet bromsar jättemycket.

Testa själv; lägg motorn på ett varvtal vid sjösättningen, kolla hastigheten. Gör samma vid upptagning och jag lovar, det är omkring 0,5-1 knops farttapp mellan vår och höst för en segelbåt, eller 10-20% omräknat. 

Det är inte lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Peter_K säger:

Slemmet bromsar jättemycket.

Testa själv; lägg motorn på ett varvtal vid sjösättningen, kolla hastigheten. Gör samma vid upptagning och jag lovar, det är omkring 0,5-1 knops farttapp mellan vår och höst för en segelbåt, eller 10-20% omräknat. 

Det är inte lite. 

Men det är ju lätt att skrubba bort. Det sitter inte fast som havstulpanerna gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Lintott säger:

Men det är ju lätt att skrubba bort. Det sitter inte fast som havstulpanerna gör.

Säger inte emot. 

Jag kör Scrubbis ett par gånger per år på båten, den gör jätteskillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, AndW säger:

”För höga halter”. Vem hade bestämt vad som var för högt? Hur? Och var var detta?

 

1 timme sedan, Gundj säger:

Vem som bestämt? Kommunens Miljökontor, som väl antagligen fått sina direktiv någonstans ifrån.

Hav och vattenmyndigheten är den myndighet som numera har uppdraget och mandatet att jobba med miljöfrågor för allt som påverkar våra sjöar och havet. Tidigare hade KemI den rollen för sjöar och havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hav- och vattenmyndigheten ska arbeta med bevarande, restaurering och hållbar användning av sjöar, hav och vattendrag. https://www.havochvatten.se/hav/uppdrag--kontakt/vart-uppdrag.html

 

Transportstyrelsen ansvarar för tillsynen över efterlevnaden av AFS-förordningen. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-transportstyrelsen/

 

Kemikalieinspektionen är den tillsynsmyndighet som ska bevaka att företagens och samhällets kemikaliekontroll sköts på ett bra sätt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-kemikalieinspektionen/

 

Det är kommunen som är ansvarig tillsynsmyndighet för användandet och hanteringen av båtbottenfärger. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/vad-ar-kommunens-uppgift/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...