Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Alicia1

Blästring

Rekommendera Poster

Vad är et för blästermaterial, kolsyreis, soda, nötskal, vad? Hur fin blir ytan, om man polerar efteråt, blir den blank då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

Vad är et för blästermaterial, kolsyreis, soda, nötskal, vad? Hur fin blir ytan, om man polerar efteråt, blir den blank då?

Iskulor som används istället för sand. Gjorde det på nimbusen i fjol, gick kanon polerade upp ytan då vi höjde vattenlinjen.

DSC_0039.thumb.JPG.a35eda3d54253ecb0f3354ae26418d56.JPGDSC_0037.thumb.JPG.fa2056a5410a853756d47184e50f71df.JPGDSC_0045.thumb.JPG.0bb6bd7aa2e426209aec84110a79e847.JPGSlutresultat höjd vattenlinje polerat vaxat, vi fick lägga i lite gelcoat där det varit luftbubblor i gelcoaten som öppnade sig då vi blästrade, fusk i produktionen.

DSC_0002.thumb.JPG.f4921c0b8c521e56f842eacf51fe1bc5.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först förbjöds kopparbottenfärg för att den var miljskadlig. Sen kom zinkfärgen, som hade alla erforderliga miljögodkännande och var godkänd för att zinken betraktades som bindemedel. När det uppdagades att zinken var skadligare än koppar så kom det verkliga lågvattenmärket från miljöhandläggarna, De ville inte erkänna sitt misstag utan gav färgtillverkarna tillåtelse att återinföra koppar i färgerna om de fasade ut zinken. Å sen försvann alla godkännanden för zinkfärgerna helt omärkligt.

 

Nu har de propagerat för blästring (och betalat del av kostnaderna) för att få bort gammal tennbottenfärg (som är en verklig skada i naturen och bör hanteras). Plötsligt upptäcker de att den bortblästrade tennbottenfärgen var mindre skadlig där den satt på båten. Med blästringen så riskerar både miljö och de som jobbar med blästringen (blästrare och "städare") att skadas av tennföroreningarna.

 

Hur ska vi kunna lita på att alla de miljöåtgärder som vi båtägare gör på myndigheternas uppmaning ger oss en bättre miljö och gäller mer än två år i taget????

 

Kan ju tillägga alla spolplattor med reningsanordningar som först godkänts och sedan dömts ut och fått kompletteras med ännu fler reningssteg....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom väl också ett förtydligande om att spolplatta inte var ett krav utan mer ett exempel?

 

Det är tråkigt när något sköts så illa som regleringen kring bottenfärger gjorts. Det är ju inte bara så att zinkäventyret kostade båtägarna pengar, utan det kostade ju också miljöförstöring. För att inte tala om polerande färg, apropå nuvarande diskussion om mikroplaster?

 

Sen har det urartat till en märklig diskussion där i viss mån all miljöreglering misstros, men även alla invändningar misstros av lojalister vars tilltro till systemet är större än det förtjänar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med alla hantverk - säg inte hur jag skall göra, säg vilket resultat du vill ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har något provat Biltemas version eller måste man köpa Lefant?

 

 

 

36-018_xl_1.jpg

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite dammigt... när jag skulle sopa ihop sanden jag & sonen... kanske har förvärrat miljön i stället för att vara miljösmart... Hm!!

 

Står i valet och kvalet vilket epoxy jag ska använda när det är dags för detta projekt. Har ingen erfarenhet av detta projekt ännu. Men vintern är lång så jag hinner nog fundera ut ett bra lättjobbat alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...