Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Peter_K

Ändstycke latta

Rekommendera Poster

Försöker lösa ett problem...

Mitt storsegel har två korta lattor i den nedre biten av seglet. Fickorna är sydda för 30-mm-lattor, men de blir för styva och jag får ett veck i seglet när jag påsar till det. Testade därför med att köra med en klenare latta, 15x2 mm. Formen på seglet blev perfekt. 

 

Men!

Vid en hissning i lite kraftigare vind lyckades lattan hoppa ur sin ficka och hamnade på havets botten. Jävligt irriterande. Jag vet att det finns T-liknande ändstycken, jag har sett det på olika segel - men jag hittar ingen återförsäljare... 

 

Någon som vet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra lattan avsmalnande framåt om jag har det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

Jag brukar göra lattan avsmalnande framåt om jag har det problemet.

Hur då menar du; slipa ner den så den blir profilerad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Peter_K säger:

Hur då menar du; slipa ner den så den blir profilerad..?

Ja, man kan prova sig fram till önskat resultat, även med diverse olika material. Använde en gång plast från ett kasserat sittbadkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, trewq säger:

Ja, man kan prova sig fram till önskat resultat, även med diverse olika material. Använde en gång plast från ett kasserat sittbadkat.

Uff... måste erkänna att jag kommit till en punkt i livet där jag värdesätter min egen tid såpass högt att det finns saker som känns både roligare och mer konstruktiva än att mecka med att tillverka speciallattor hemma i garaget, därav tanken att hitta ett T-format ändstycke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, hur olika det kan vara. Som pensionär med gott om tid har jag allt mer ägnat mig åt att utvidga kunskaper och färdigheter inom tidigare obekanta områden och att förstå hur även saker som kan tyckas enkla egentligen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, trewq säger:

Intressant, hur olika det kan vara. Som pensionär med gott om tid har jag allt mer ägnat mig åt att utvidga kunskaper och färdigheter inom tidigare obekanta områden och att förstå hur även saker som kan tyckas enkla egentligen fungerar.

Som frånskild, engagerad småbarnsförälder som arbetar heltid och som har en segelbåt och ett hus blir man tvungen att välja var man lägger sin tid, tyvärr. Att fila lattor ligger lågt på den listan är jag rädd. 

Då finns det områden där min tid känns viktigare och/eller roligare. 

 

Dvs - jag känner mig själv. 

Det kommer inte bli av om jag skall lägga en halv dag med fil eller slipmaskin på att mecka lattor. 

:)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite silvertejp längst ut på lattan som gör att den inte slinker iväg?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be segelmakaren (eller gör det själv) sy in lattfickan så den blir smalare. Då får lattan svårare att slinka ut ur fickan. Fickan ska ju vara anpassad till lattans bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runda lattor har ju T-formade ändstycken. Men jag har inte koll på hur breda dom är, kanske är dom lite smalare än 30mm? Men det borde ju din segelmakare ha koll på och även kunna sälja. Jag har fått mina från Lundh Sails: http://www.lundhsails.se/lattor-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså Peter_K nu hänger jag inte med hur/vad du menar.

Flög lattan bara ut ur fickan?

Hur ser fickan ut? Oftast äre en 3kantig öppning som håller emot å man måste lyfta upp akteränden av lattan i fickan.

Kan dus beskriva lite närmare/detaljerat?

Kan du inte tillfälligt tråckla ihop öppningen med lite kraftig sytråd?

 

Sen fattar jag som så att vi pratar om två olika saker. Att lattan är avsmalnande i framkant- Dvs inte lika tjock men samma mått i höjdled. Eller vad pratar vi om att slipa ner?

 

På min storsegel har jag en "variant". En kardborreremsa, lika bred som lattan är fastsydd i akterkant seglet, sen äre mjukt kardborrelull inuti fickans akterkant.  Efter man skickat in lattan har jag en smal trälist, som en latta,  å trycker in kardborre-remsan med den. Sen sitter det där. Nästan lögn att få ut den. Men det finns en ögla fastsydd på remsan å den öglan sticker ut å man drar i den så kommer remsan ut å sedan kan man ta lattan. Lite "jobbigt" att ta ut men det sitter som sagt. Å när plockar man ut lattorna annat än när seglet skall vikas ihop i säcken efter sommaren?

 

Förstår om du har ont om tid. Idag fattar jag inte hur man hann med allting med 3 barn hemma  å ibland 2 jobb å hustru jobbade åsså. Å pendla 4mil enkel resa i 13 år, pust .

Sen tar ju familjeförhållanden på krafterna när inte allt går som man tänkte. Håll ut! Kan du inte ta en trälatta å sedan kan ni sitta på en berghäll i solen å ha som "jobb" att slipa ner den där?

Jag kan skicka över smala träribbor , måttbeställd, i ek om du vill. Pensionär å maskiner. Fast jag är rädd att Post Nord knäcker dem innan de är framme. Post Mord för lattor.:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lattficka har en kardborreremsa som man spänner över lattan. Fickan är för den breda typen av lattor, men eftersom de lattorna är för hårda och jag får ett veck i seglet vill jag använda den mjukaste som går, och den blir då smalare än fickan. 

 

Har sett att det finns ändstycken som ser ut ungefär som ett T som skulle lösa detta problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar på din önskan, men...

Två alternativa lösningar:

  1. Limma på bredare vanliga ändstycken på lattorna.
  2. Ta en lämplig smal rak slang och kapa till en 30 mm längd.
    Skär upp ett 15 mm spår mitt på och längsmed slangen.
    Tryck in lattan, ev. med lite Sika eller annat limmande.
  3. Kom på en tredje lösning.
    Sy - eller låt sy - in en "ögla" i lattfickan som gör att den smalare lattan inte kan glida uppåt eller nedåt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag. Lattan har en längd, en bredd å en tjocklek, säg 4 mm.Nu är alltså din latta inte lika bred, är det därför den ramlar ut ur fickan?

Det där med vecket förstår jag. Man tunnar ut tjockleken så blir den böjligare, men du tog en latta som inte lika bred för den vara "mjukare".

Har jag uppfattat rätt?

Om du kan tänka dig latta i trä så kan jag fixa en åt dig. Du får lacka den själv sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till alternativ som inte heller är svar på din fråga...

 

Det finns ju lattor som är tjockare (på ena eller andra ledden) ut mot akterliket och tunnare in mot botten på lattfickan. Kan det vara ett alternativ?

Oftast är det övergången från segel utan latta till segel med latta som ställer till det när lattan är för styv. Längre bak mot akterliket har styvheten mindre betydelse eller kan tom. vara önskvärd.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey; det är profilerade lattor. Och ja - det är ett alternativ, men de är så j-a dyra. Har dock en sådan i toppen som är en genomgående latta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem med en latta som ville ramla ur. Jag valde en lite brutal lösning och sydde igen lattfickan med ett par stygn, när jag plockar in storseglet för vintern sprättar jag upp sömmen, sen syr jag igen den på våren. Sliter säkert på seglet, men jag närmar mig 70-strecket så jag bryr mig inte.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Mackey; det är profilerade lattor. Och ja - det är ett alternativ, men de är så j-a dyra. Har dock en sådan i toppen som är en genomgående latta. 

Ta en 30 mm latta och såga ner den så att den smalnar av från 30 mm ned till 15 mm, det blir inte så dyrt.

Jag vet att det inte heller detta är svaret på din önskan, men...

 

Konstigt att det inte går att hitta T-formade ändstycken tycke jag.

Vad heter ändstycket på en latta på engelska. Då kanske utbudet blir större.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...