Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
svmidna

Parsun 2,6 2011 dör vid gaspådrag.

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Parsun 2,6hk som startar och går mycket fint på tomgång. 

När jag gasar lite dör motorn direkt. Någon som vet vad det kan vara? Har bytt bränsleslang och gjort rent förgasaren.

Har upptäckt att det saknas en liten o-ring vid luftintaget, nummer 5 på "intake" reservdelssidan på parsun.se länk: https://parsun.se/utombordare/reservdelar/F2.6/INTAKE/

Hur mycket skulle detta kunna påverka de problem jag har beskrivit?

Kör med alkylatbensin.

Ha det gott!

Redigerad av svmidna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre enkla saker att börja med...

 

1. Ta reda på o-ringens betydelse

2. Kolla att bränsleblåsan är hård och att bränsleslangar är täta. Om inte löst problemet. Blåsan SKALL ha bränsleflödesrikningen mot himlen. Om motorn stått stilla ska blåsan fortfarande vara hård flera dagar senare. Har du inbyggd tank i motorn så glöm denna punkt...

3. Ha i https://www.seasea.se/red-line-si1-bensintillsats och kör länge på tomgång så medlet får verka. Ha inget annat medel då detta är ett av de bästa med _mycket_ av _rätt_ beståndsdel.

 

Funkar det inte så kan man gå vidare med mer felsökning.

 

 

 

 

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, svmidna säger:

Hej, jag har en Parsun 2,6hk som startar och går mycket fint på tomgång. 

När jag gasar lite dör motorn direkt.

- - -

 

Om inte pos42´s råd hjälper så skulle jag leta vidare i förgasaren.

Om motorn går bra på tomgång men inte när du gasar så verkar det ju vara fel på fullfartsmunstycket. Det kan ju även vara fel på bränslematningen men om den går bra på tomgång så är det ju mindre sannolikt. Är det justerbart munstycke så skulle jag börja med att skruva ut det ett halvt varv för att kontrollera om motorn går bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, pos42 säger:

Tre enkla saker att börja med...

 

1. Ta reda på o-ringens betydelse

2. Kolla att bränsleblåsan är hård och att bränsleslangar är täta. Om inte löst problemet. Blåsan SKALL ha bränsleflödesrikningen mot himlen. Om motorn stått stilla ska blåsan fortfarande vara hård flera dagar senare. Har du inbyggd tank i motorn så glöm denna punkt...

3. Ha i https://www.seasea.se/red-line-si1-bensintillsats och kör länge på tomgång så medlet får verka. Ha inget annat medel då detta är ett av de bästa med _mycket_ av _rätt_ beståndsdel.

 

Funkar det inte så kan man gå vidare med mer felsökning.

 

 

 

 

 

Motorn har inbyggd tank och således ingen bränsleblåsa. (Bara en parentes)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Lintott säger:

Om inte pos42´s råd hjälper så skulle jag leta vidare i förgasaren.

Om motorn går bra på tomgång men inte när du gasar så verkar det ju vara fel på fullfartsmunstycket. Det kan ju även vara fel på bränslematningen men om den går bra på tomgång så är det ju mindre sannolikt. Är det justerbart munstycke så skulle jag börja med att skruva ut det ett halvt varv för att kontrollera om motorn går bättre.

Fullfartsmunstycket? Du får gärna förklara vad det är. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte tittat på dina sprängskisser men normalt så finns det ett tomgångsmunstycke och ett munstycke som matar in mer bränsle när du ökar varvtalet på motorn.

 

Redigerat:

 

Nu har jag tittat i sprängskisserna. Del 15 är tomgångs- o 16 är fullfartsmunstycke i den här sprängskissen

https://parsun.se/utombordare/reservdelar/F2.6/CARBURETOR/

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Lintott säger:

Nu har jag inte tittat på dina sprängskisser men normalt så finns det ett tomgångsmunstycke och ett munstycke som matar in mer bränsle när du ökar varvtalet på motorn.

 

Redigerat:

 

Nu har jag tittat i sprängskisserna. Del 15 är tomgångs- o 16 är fullfartsmunstycke i den här sprängskissen

https://parsun.se/utombordare/reservdelar/F2.6/CARBURETOR/

Tackartackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man ställer in tändningen? Sitter det en skruv någonstans som tomgångsinställningen? Eller har det med "gaswiren" att göra?

 

Läste att det kan vara problemet med att den inte varvar upp.

 

Redigerad av svmidna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...