Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Svartviken

Byte Cutlesslager, skadat hylsrör

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har just plockat bort mitt utslitna cutlesslager. Ser nu att jag gått ner med sågbladets spets i hylsröret (45 mm inv. Dia., glasfiber). Spåret som blivit i röret känns allt för djupt för att ignoreras. 

 

Min tanke nu är att lägga tex sika i spåret/skadan och pressa i ett pvc-rör med 45 mm ytterdia. Skadan är alltså innanför lagret. Sedan pressa i nytt lager efter. Ok? Finns det rör med 45 mm ytterdiameter? Annan lösning?

 

Tacksam för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur djup är skadan? Om du använt bågfil så är spåret ganska smalt. Jag hade nog blandat lite epoxi och låtit det fylla spåret sedan slipa lätt om det blev för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Svartviken säger:

-- - -

Min tanke nu är att lägga tex sika i spåret/skadan och pressa i ett pvc-rör med 45 mm ytterdia. Skadan är alltså innanför lagret. Sedan pressa i nytt lager efter. Ok? Finns det rör med 45 mm ytterdiameter? Annan lösning?

 

Tacksam för input!

Att ha ett PVC-rör mellan hylsröret och cutlesslagret verkar vanskligt. Det är ju viss friktion mellan cutlesslagret och propelleraxeln. Du riskerar att det släpper mellan hylsrör- PVC eller PVC-cutlesslager med haveri som följd.

 

Skaffa ett cutlesslager som passar i hylsröret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Svartviken säger:

Hej!

Jag har just plockat bort mitt utslitna cutlesslager. Ser nu att jag gått ner med sågbladets spets i hylsröret (45 mm inv. Dia., glasfiber). Spåret som blivit i röret känns allt för djupt för att ignoreras. 

 

Min tanke nu är att lägga tex sika i spåret/skadan och pressa i ett pvc-rör med 45 mm ytterdia. Skadan är alltså innanför lagret. Sedan pressa i nytt lager efter. Ok? Finns det rör med 45 mm ytterdiameter? Annan lösning?

 

Tacksam för input!

Ditt förslag innebär att hylsröret kommer att få en innerdiameter av ca35 millimeter, vilket är snålt, axeln har inte många millimeter att röra sig innan den klonkar i hylsröret, ju längre in du sätter ditt extra rör desto sämre, maskinens uppriktning kommer att få mindre spann att variera mellan.

Dessutom förhindrar röret användning av en avdragare vid nästa byte av lager.

Är inte skadan för stor är epoxy limning ett allternativ, men i dylika fall brukar en tigersåg ha använts med stora skador i röret som följd, vilka bara kan lösas med byte av hylsrör.

Kan du fixa en bild så man kan bedöma skadorna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Lintott säger:

Att ha ett PVC-rör mellan hylsröret och cutlesslagret verkar vanskligt. Det är ju viss friktion mellan cutlesslagret och propelleraxeln. Du riskerar att det släpper mellan hylsrör- PVC eller PVC-cutlesslager med haveri som följd.

 

Skaffa ett cutlesslager som passar i hylsröret!

Det är inte mellan hylsrör och lager som jag tänkte pressa in ett rör. Skadan sitter lite längre in i hylsröret än lagrets instick. Jag använde tigersåg och det är bladets spets som orsakat skadan en bit in. Skadan gränsar till att gått igenom hylsröret, ca 3 cm långt snitt.

Lagret satt med något som påminde om loctite, det lurade mig lite. Eftersom jag var igenom med sågen i ytterändarna antog jag att jag hade lite kvar att ta i andra änden, då halvorna satt fast ordentligt. Men de var alltså fastlimmade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

Ditt förslag innebär att hylsröret kommer att få en innerdiameter av ca35 millimeter, vilket är snålt, axeln har inte många millimeter att röra sig innan den klonkar i hylsröret, ju längre in du sätter ditt extra rör desto sämre, maskinens uppriktning kommer att få mindre spann att variera mellan.

Dessutom förhindrar röret användning av en avdragare vid nästa byte av lager.

Är inte skadan för stor är epoxy limning ett allternativ, men i dylika fall brukar en tigersåg ha använts med stora skador i röret som följd, vilka bara kan lösas med byte av hylsrör.

Kan du fixa en bild så man kan bedöma skadorna?

 

 

Tänkte mig nog att täta snittet, och sedan som säkring av tätningen pressa in nämnda rör, kanske runt 10cm långt. Möjligen passar epoxi bättre än sika. Angående rör så hoppas jag hitta något med väggtjocklek runt 2-3 mm, då känner jag mig inte orolig för att axeln ska vobbla emot röret. Axeln har ju dessutom stöd av lagret alldeles intill röret.

Som du märker är jag inte sugen på att byta hyllsrör, det känns som en stor operation. Men å andra sidan vill jag inte heller ha någon opålitlig fusklagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...