Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
guzzlon

Ny fråga från mast nybörjaren!

Rekommendera Poster

En av kablarna till masten är inte skarvad under däck som dom andra för att kunna lossa och dra ut när man mastar av. En tunn grå rackare som det står ” bedea 1094 RG  made in geramany” på. Se bild.

vågar man klippa den eller är det nån speckabel till nått instrument och måste backas hela vägen?

/ Andreas 

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Coaxkabel RG58 och bör helst inte skarvas, men den har väl en ände nånstans? skarvkontakterna blir ju lika stora så vinsten är minimal men förlusten av signalen i kabeln ökar. Vad går den till? är det en VHF eller en vanlig mottagare?  Mitt råd är att inte skarva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sorts koaxialkabel, men vet inte till vad.

Har du ingen VHF är det troligen en TV-kabel och dessa går ju att skarva utan större problem.

VHF är lite känsligare för att få bra skarvar, men det går det också.

 

Finns förhoppningsvis någon som kan svara bättre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, guzzlon säger:

En av kablarna till masten är inte skarvad under däck som dom andra för att kunna lossa och dra ut när man mastar av. En tunn grå rackare som det står ” bedea 1094 RG  made in geramany” på. Se bild.

vågar man klippa den eller är det nån speckabel till nått instrument och måste backas hela vägen?

/ Andreas 

 

image.jpg

Har du TV- eller VHF-antenn i masten? Det ser ut att vara en koaxialkabel till någon sådan typ av antenn (troligast TV-antennkabel).

Den är svår att skarva. Om du måste klippa den så gör det så att du kan montera ett par kontakter där du klippt och skruva samman med ett skarvstycke efter påmastning.

 

Exempel på kontakt för TV-kabel :

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/f-kontakt-twist-on-4-0-mm-p37043

Du kommer att behöva två stycken kontakter, finns i olika dimensioner och ett skarvstycke

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/f-kontakter/dubbelhona-f-p30415

 

De är inte så vattentäta så de måste monteras på torrt ställe under däck.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade RG58, men fortfarande novis.

Verkar vara en kabel som används för radiokommunikation mm; VHF, amatörradio, WLAN-antenner GPS-antenner, etc.

 

Bör inte skarvas om det kan undvikas.

 

Tillägg: Om det är en TV-antennkabel skulle jag skarva den som Lintott skriver.

 

Mackey

 

Tillägg

PS

Jag tror jag börjar förstå varför den förra ägaren inte mastade av. Frågan är om hen gjort det någonsin?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RG58-kabel är billig. Klipp av och sätt dit en ny vid påmastning om det visar sig att du behöver kabeln till nån antenn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det TV borde det vara RG59. Stor sannolikhet att det är en VHF-kbel. Inga problem att skarva med riktiga kontakter. BNC under däck fungerar och ger inga märkbara förluster. Undvik sk UHF-kontakter (PL259/SO239) de ger ofta problem med tiden och är dessutom klumpiga.

Kontakten i en VHF är ofta PL259, att dra ut den ur inredningen och genom däck är ingen hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input!

Det var kabeln till vhf’n, lossade den från kontakten där och drog ur kabeln mot masten till.

drog med en draglina så att det blir enkelt att få tillbaka den till våren.

/ Andreas 

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, guzzlon säger:

lossade den från kontakten

Var det en påskruvad kontakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte råda en person med ny båt att klippa av okänd kabel till masten, oavsett om den är billig eller ej. ( rg 58 till en mast blir för övrigt några hundra med kontakter)

 

vhfen ska ju skarvad så få ggr som möjligt. Om du kn dra den hela vägen till apparaten så är det väl fint. När du blivit lite mer vän med båten kan du ju fundera på om du orkar lägga den tid (och verktyg) som krävs för att få en till skarv närmre däck. Gissningsvis har förre ägaren gjort det hyfsat lätt att få fram kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ett par hundra tycker till och med jag är billigt. Dessutom blir antennkablar ganska snabbt dåliga om de inte är perfekt anslutna, så även om den är ansluten till nåt viktigt så är det nog ändå dags att byta. Jag hade klippt av kabeln utan att fundera ens en sekund.

Men nu har ju trådskaparen tagit loss den på annat vis, så då är det ointressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, AndW säger:

vhfen ska ju skarvad så få ggr som möjligt

Ja den ska inte skarvas en massa gånger men en gång är ingen gång. Betydligt viktigare är bra kontakter/skarvar. En påskruvad kontakt i masttoppen är en nästan garanterad felkälla. Det ska vara pressade kontakter, inget annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Ja, ett par hundra tycker till och med jag är billigt. Dessutom blir antennkablar ganska snabbt dåliga om de inte är perfekt anslutna, så även om den är ansluten till nåt viktigt så är det nog ändå dags att byta. Jag hade klippt av kabeln utan att fundera ens en sekund.

Men nu har ju trådskaparen tagit loss den på annat vis, så då är det ointressant.

 

 

Egentligen är det inte ointressant.

Jag stod inför samma dilemma för ett par år sen. Tänkte nog som du, men hade inte möjlighet att skaffa kontakter just då i det ögonblicket. Klippte av kabeln. Skalade upp den med gott mått. Vred ihop ledartråden med fingrarna. Möjligen straffade jag till lite med avbitare, innan jag böjde in tråden och tejpade över med eltape. Drog över flätan, så att den kom väl omludd och tejpade över hela skarven.

 

Det blev tom snyggt och prydlig. Eller som arbetskompisen brukade säga, när vi gjort en tapeskarv på en Högspänningskabel;"Det ser ut som en boaorm som har ätit upp en gris". Fast i det här fallet närmare en undernärd huggorm och en lika undernärd sork - om knappt en det.

Det hela fungerade och fungerade hela sommaren 2016 och det har fungerat sommaren som gått också - även om användandet har varit begränsat. Får nog försöka komma ihåg att köpa riktiga "kontakter" och monterar. 

Glömmer jag det blir jag nog påmind om ett par tre år, när jag skall ta ner masten och när jag skall rigga på igen.

Det samma gäller ju för TS. Det kommer fler hösta och fler vårar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell&Co har ju asbilliga koaxer med FME-kontakter. 25:- för en 5m-kabel är ju rena fyndet.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/kommunikationsradio/antennkablage/fme-anslutningskabel-5-0-m-p34027#ProductDetailedInformation

Den bör ju räcka för att dra inombords.

 

Komplettera med FME (för pressning) som kläms på kabeln som kommer från masten. Sätt på krympslang med lim före pressning och värm fast över skarven så den blir fuktskyddad. En skarvbit (hane-hane) för att koppla samman FME-honorna och en adapterkontakt mellan FME och VHF-apparaten.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/adapter-kablage/adapter/fme-kontakt-hona-for-crimpning-p37139

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/adapter-kablage/adapter/fme-dubbelhane-p39962

https://www.elfa.se/sv/adapter-fme-hane-uhf-hane-50-ohm-amphenol-fmem-um-nts-50/p/14663100?q=fme+hane&page=4&origPos=4&origPageSize=50&simi=96.92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FME är en billig kontakt med liten diameter. Mycket praktisk i tex. Men den är inte mekaniskt hållbar, kräver "rätt" koaxialkabel och inte helt enkel att pressa. Jag skulle aldrig använda den i en båt. Bra kontakter är N, TNC ovh BNC mfl. Dessa är också ganska enkla att pressa.Om man nu vill göra det själv.

Det dyraste är presstången, 250kr. Idag är det många som har en sådan tång, annars är det ett bra sätt att bli populär på...

En hygglig RG58/U kostar 10kr/m, BNC kontakter kostar 20kr/st.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten som sitter i vhf’n var delbar så det var enkelt att ta lös bara kabeln. Förmodligen har man gjort så här varje gång man mastat av förr. Riktigt bra gjort med ett kabelrör hela vägen. Lite otympligt att dra ut 4-5m kabel med masten varje år bara...

Tänka först och klippa sen är nog alltid bäst, men jag kan villigt erkänna att det gått en och annan avbitartång på jobbet då man nypit över en spänningssatt ledning 😀

/ Andreas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

FME är en billig kontakt med liten diameter. Mycket praktisk i tex. Men den är inte mekaniskt hållbar, kräver "rätt" koaxialkabel och inte helt enkel att pressa. Jag skulle aldrig använda den i en båt.

- - - -

Om FME monteras med limmande krympslang så blir det både hållfast och vattentåligt.

Jag hade problem med mottagningen på min VHF. Efter kontakt med en företagare som jobbar med installationer åt Terakom och mobilföretag så bytte jag alla antennkablar till en tunn lågförlustkabel (minns tyvärr inte beteckningen) och FME-kontakter. Lånade hans mätinstrument och mätte dämpning före och efter. Det blev lägre dämpning efter bytet.

 

Duger det åt de kunderna så duger det för mig. Han lånade självklart även ut en bra presstång :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

Ja den ska inte skarvas en massa gånger men en gång är ingen gång. Betydligt viktigare är bra kontakter/skarvar. En påskruvad kontakt i masttoppen är en nästan garanterad felkälla. Det ska vara pressade kontakter, inget annat. 

 

Ja. Och då är det ju bara för nybörjaren att ta med masten till båtverkstan för crimpning av ny kontakt, eller hitta en som lånar ut verktyg och lära sig det, eller köpa verktyg för crimpning om hen inte kan låna av raol, eller dra en ny kabel i masten på sin nya båt vilket är lämpligt om man är ny på segelbåt. Oavsett blir det en massa mer huvudvärk som en ny båtägare inte behöver.

 

Blir lite frustrerad när rätt svar uppenbarligen var: ”kolla lite till om det verkligen är så svårt att ta ut kabeln hela vägen. Det har uppenbarligen gjorts förr.” :)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lintott säger:

Det blev lägre dämpning efter bytet.

 

Låter ju bra! Men jag tror man ska tänka att när man jämför en gammal installation med en ny är att den gamla är....gammal. Om man läser dylika berättelser på forum är slutsatsen alltid att den nya typen av kabeln/kontakten är bättre än den gamla. Egentligen borde kanske slutsatsen vara att en ny installation är bättre. :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriskt sett är FME utmärkt, mekaniskt har den begränsad hållbarhet. Fungerar bra i biliar där man kanske tar isär kontakten 1-2 gånger under dess livslängd. Ska man kunna ta isär vid på/avmastning så är inte krympslang optimalt. 

Däremot är FME perfekt som övergång till en PL259 i masttoppen, då kan man enkelt få in en färdigpressad kabel i masten.

Vill man ha en riktigt bra kontakt vid/under däck så väljer man en vattentät N, den typen används i mobilmaster och troligen även hos Teracom.

Skillnad i dämpning mellan olika kontakter är försumbar för friska kontakter.

Att få någon som pressar på plats brukar inte vara något problem, jag har pressat massor med kontakter beroende på att jag hade rätt grejor trots att det inte var det jag jobbad med. Ryktet spred sig snabbt i hamnen.

När någon har problem med dålig VHF så är det nästan alltid en skruvad kontakt som är boven eller möjligen någon som lött själv. Samt de som skarvat med sockerbit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, guzzlon säger:

Kontakten som sitter i vhf’n var delbar så det var enkelt att ta lös bara kabeln. Förmodligen har man gjort så här varje gång man mastat av förr. Riktigt bra gjort med ett kabelrör hela vägen. Lite otympligt att dra ut 4-5m kabel med masten varje år bara...

Tänka först och klippa sen är nog alltid bäst, men jag kan villigt erkänna att det gått en och annan avbitartång på jobbet då man nypit över en spänningssatt ledning 😀

/ Andreas


Usch ja - har haft några avbitare genom åren, som av oförklarlig anledning fått konstigt jack.:lol:

En elektriker - barnfödd i Stockholm - var och jobbade på  ABBA´s fabrik på Hovenäset. . De skulle göra nåt med en grov kabel. Kompisen gick och skulle göra kabeln spänningslös. När de klippte av kabeln small det redigt, varpå vår stockholmsföde vän sade;" Förbaskat bra brutet, hörru", med sin stockholmsdialekt. Det har blivit ett bevingat uttryck hör ute.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dämpning för 3 olika kabeltyper för användning till VHF-radio med antenn i mastoppen:

 

Kabeltyp        Diameter  (mm)       Ungefärlig dämpning per 100 m vid 150 MHz (dB)    Vikt (kg/km)

HFX 1336        5,35                           12                                                                                       38

RG 58               4,95                           18                                                                                       36

RG213              10,3                             8                                                                                     155

 

Om vi antar 20 m koaxialkabel för installationen blir dämpningen och vikt för de 3 kabeltyperna :

Kabeltyp        Dämpning(dB)        Vikt (kg)

HFX 1336        2,4                           0,76

RG 58               3,6                           0,72

RG213              1,6                           3,1

 

Dämpning för olika kontakttyper :

Kontakttyp        Dämpning (dB/GHz)     

FME                         0,2 / 2 GHz

N                              0,24 /6 GHz

BNC                         0,2 / 3 GHz

 

Vi konstaterar lätt att dämpningen i alla 3 kontakttyperna är försumbara vid 150 MHz i jämförelse med dämpningen i kabeln även om man behöver ha 2 skarvar om man använder FME . Jag har inte tagit med PL259-kontakt eftersom jag anser den vara undermålig i båtmiljö. 

 

RG 58 har inga fördelar över HFX 1336 om man bortser från pris. HFX 1336 har nästan samma vikt och diameter men betydligt mindre dämpning.

 

Jämförelse mellan HF 1336 och RG 213 ger vid handen att RG 213 har en dämpning av 2/3 jämfört med HFX 1336 till priset av 4 ggr högre vikt och 4 ggr större area.

 

För egen del har jag valt HFX 1336 viket får anses som en kompromiss. Jag har 2 antenner i masttoppen, trefärgslanterna, motorgångslanterna, vindinstrument, däcksbelysning, radar och däcksbelysning. Kablarna till allt detta skall upp i mastens kabelrännor. Jag har ingen möjlighet att använda mig av 2 st. RG 213 p.g.a. platsbrist.

 

Vi ser att skillnaden mellan HFX 1336 och RG 213 är 1,2 dB. Vad betyder det i verkliga livet ?

Ingenting vill jag påstå. 3 dB skulle betyda att hälften av effekten skulle försvinna i kabeln och inte ens det hade bekymrat mig.

 

VHF-radion når till horisonten. Om man sänder med 12,5 eller kanske 20 W spelar ingen som helst roll. Du når till horisonten ändå. Avståndet till horisonten ändras inte om effekten halveras.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare reflektioner som ger problem än dämpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, AndW säger:

Det är nog snarare reflektioner som ger problem än dämpning.

Precis. Där kommer ju även antennen in. Man kollar att man får ett bra SWR.

 

I övrigt håller jag helt med hasse_A, i synnerhet det om PL259 olämplighet. Det är en gammal kontakt avsedd för frekvenser upp till 100MHz.

Effekten, 25W, är egentligen överdriven. 10W hade räckt lika bra. Men när VHF-radion utvecklades under slutet av slutet av 1940-talet så tog man till lite. Dels därför att dåtidens rör tappade effekt med tiden men det sägs också att tanken var att man skulle kunna bränna bort lite salt. Verklighetsanpassnig kallas sådant.

 

Jag har nu RG8/X, en millimeter tjockare än RG58 och lite mindre dämpning. Största anledningen var dock att jag betalade 5kr/m. Min 2,4m Shakespeare antenn levererades fö med RG8/X

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Det är nog snarare reflektioner som ger problem än dämpning.

Vilka reflektioner tänker du på. I kabeln eller omgivningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en ev. dålig kontakt framförallt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ja, det är ju därför man skall ha en bra presstång, impedansanpassade och gärna guldpläterade kontakter. Själv föredrar jag lödning där så är möjligt, för att minimera åldrandets effekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Wingan säger:

Själv föredrar jag lödning där så är möjligt

Samma här. Men inte BNC...

Jag fick genomlida en lödkurs en gång, slutprovet var BNC. Men,  en av min äldsta mätkablar är lödd och funkar fortfarande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:

Samma här. Men inte BNC...

Jag fick genomlida en lödkurs en gång, slutprovet var BNC. Men,  en av min äldsta mätkablar är lödd och funkar fortfarande. 

Hehe, jodå jag har också gjort lödkurs och prov enl. Milspec. fast jag tyckte det var trevligt och spännande bl.a. med BNC:n, om jag minns rätt skulle det där lilla hålet endast förtennas på kanterna och kardelen fortfarande skönjbar för högsta betyg. Och inget tennsöl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, AndW säger:

 

Låter ju bra! Men jag tror man ska tänka att när man jämför en gammal installation med en ny är att den gamla är....gammal. Om man läser dylika berättelser på forum är slutsatsen alltid att den nya typen av kabeln/kontakten är bättre än den gamla. Egentligen borde kanske slutsatsen vara att en ny installation är bättre. :)  

Tja, 4 år gammal varvsinstallation har ju inte hunnit åldras så mycket men faktum kvarstår att min nya kabel hade avsevärt mindre dämpning/m än den befintliga kabeln. Även den tidigare installationen var med FME men var inte mekaniskt och fuktmässigt OK med bara vanlig krympslang. Krypmslang på antennkablar ska vara med smältlim på insidan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...