Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
guzzlon

Snabb hjälp vantskruv.

Rekommendera Poster

På torsdag eller fredag ska den nyinköpta segelbåten äntligen få komma upp ur vattnet.. Vi mastar av i samma veva med mobilkranen.

Igår mätte jag upp avstånd i vantskruvarna och tänkte efter det lossa lite.... Fick direkt problem, 3 av 6 vantskruvar sitter som berget. Har smörjt och tagit i lämpligt men dom vill inte lossna. Förra ägaren har haft masten på även på vintern några säsonger, kanske därför problemet uppstått. Det är dom 2 inre vid masten och det inre fram på masten som går ner till däck en bit framför masten. Förmodligen har dessa inte rörts på ett tag..

Nu behöver jag tips på hur jag kan försöka rädda upp situationen utan att såga sönder något..

Det är terminalvantskruvar..

Värma? Större verktyg och ta i mer?

/ Andreas 

 

 

1F7AFAFC-1A73-49D4-958D-6D4682FEECFA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kanske inte är vända åt samma håll som övriga, dvs ska vridas åt andra hållet. Inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, trewq säger:

De kanske inte är vända åt samma håll som övriga, dvs ska vridas åt andra hållet. Inte helt ovanligt.

Det är terminalvantskruv, då är de vända åt samma håll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Det är terminalvantskruv, då är de vända åt samma håll...

Ja, noterade just det efter att ha googlat på vad terminalvantskruv är.

Man kanske kan avlasta ett vant och kunna lossa det från fästet genom att dra åt ett annat? Eller tippa masten framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser tydligt på gängen vilket håll det ska dras för att lossa.

Och att dra åt lite borde ju också gå men stumt är det..

Upplever mer att gängen kärvar än att det går tungt pga att riggen är spänd..

/ Andreas 

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på värme och 5-56, men det är nog bra om du plockar ner masten först enligt tips från trewq. 

Och sedan smörjer upp grejerna med vantskruvsolja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybörjare på detta 😏

men, ena ”gängen” är pressad på själva vajern och den andra kommer upp ur ett rostfritt fäste på däck. Har alltså ingen sprint att dra ur synligt uppe på däck..

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, guzzlon säger:

Jag är nybörjare på detta 😏

men, ena ”gängen” är pressad på själva vajern och den andra kommer upp ur ett rostfritt fäste på däck. Har alltså ingen sprint att dra ur synligt uppe på däck..

/ Andreas

Aj fan. De terminalvantskruvar jag sett har haft en sprint i röstjärnet. 

Hursom, värme är nog bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du närbild på själva vantskruven!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova med värmepistol, gasol känns inte bra så nära däck/överbyggnad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Thallatha säger:

Har du bild på själva vantskruven!?

Tog tyvärr ingen bild i halvmörkret igår.. jag lägger upp en senare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"försöka rädda upp situationen utan att såga sönder något.."

Tänkte som sista alternativ vinkelslip, men visserligen får man ner masten men problemet finns kvar och dessutom värre eftersom det blir svårare att hitta mothåll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre med lättflytande smörj än 5-56 om det skurit. Typ symaskinsolja. 

 

Har TS mastat av andra båtar förr? Om inte så tänk på att det är en vänstergänga och en högergänga i vantskruven. Och du måste ha mothåll i den terminalen som sitter i vajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, AndW säger:

Är det inte bättre med lättflytande smörj än 5-56 om det skurit. Typ symaskinsolja. 

 

Har TS mastat av andra båtar förr? Om inte så tänk på att det är en vänstergänga och en högergänga i vantskruven. Och du måste ha mothåll i den terminalen som sitter i vajern.

Första egna avmastningen, men att det är höger/vänstergäng har jag stenkoll på. Nu är jag på plats i regnet på båten😄 mer smörj, värme och större verktyg är på gång.. 

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag rör vantskruvarna smörjer jag alltid gängingången med vantskruvsolja. Eftersom dina vantskruv uppenbarligen är på väg att skära, så skulle jag i ditt läge först spruta lite WD-40, som tränger in oöverträffat, och därefter vantskruvsolja både där gängan går in och ut ur vantskruven. Sedan med små rörelser fram och tillbaka spänna resp släppa på skruvarna. Kan gå.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa på det som går att lossa så kanske du kan avlasta de trilskande vantskruvarna.

Tänk på att när du lossar vanten så blir mastfoten lös (om det inte är en genomgående mast).

Surra mastfoten på tre ställen i relingslisten/sparklisten så att den inte kan flytta sig om den skulle hoppa ur sitt läge.

 

Lämna de översta vanten kvar, resten av vanten kan du ta bort.

Lämna även kvar förstag och akterstag.

Om något av dessa stag trilskas kan du ta fallet till storseglet och/eller genuan för att staga masten med när du tar loss dessa.

 

I övrigt som tidigare skrivits, 5-56 eller WD-40 + vantskruvsolja (eller annan lite tjockare olja) på gängorna.

 

Tips för avmastning mm från Seldén finns här, funkar även för andra fabrikat.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två av tre är nu räddade VD40 och stort tålamod.

Den 3e däremot jävlas fortfarande.

Regnet har gett sig och fjärden ligger spegelblank... Så det är rätt nice här nu..

/ Andreas 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du masten på däck eller är det genomgående?

Står den på däck så får du vara försiktigare när du släpper men masten står kvar även om du bara har undervanten alternativt toppvanten kvar (och självklart för o akterstag).

Släpp helt på vantet på motsatta sidan mot den trilskande vantskruven så slipper du motståndet från att det är så hård spänning i vantet när du skruvar. Mina vant går också trögt att skruva (hårt spänd rigg - inte fastrostat). När det går trögt för mig så brukar jag lossa en del av skruven i taget (mellan röstjärn o vantskruv resp mellan vant o vantskruv) något varv i sänder. Då blir skruvmotståndet mindre.

 

När du fått loss vantskruvarna så ska du gänga in/ut alla gängorna ett antal gånger med rikligt vantskruvsolja så du rensar gängorna från rost mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, guzzlon säger:

Så här ser vantskruvs eländet ut..

 

Det borde gå att lossa hela fästet från insidan tycker jag. Mest som en nödlösning.
Staga masten med ett av fallen i sådana fall, om du inte har något anat vant kvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är alla vantskruvar skruvbara.

Tålamod, smörj och större verktyg än igår löste problemet.

Tack för hjälp, synpunkter och hejarop på vägen.

/ Andreas 

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Tips för avmastning mm från Seldén finns här, funkar även för andra fabrikat.

Skönt att det löste sig.

Glöm inte tips för avmastning...

 

Det finns mycket annat matnyttigt om riggar där också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, guzzlon säger:

Så här ser vantskruvs eländet ut..

image.jpg

Snyggt montage, verkar inte så farligt för tårna. Varför kommer jag att tänka på moderna bilar med kåpor som täcker motorn så att det inte ska gå att komma åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Lintott säger:

 

När du fått loss vantskruvarna så ska du gänga in/ut alla gängorna ett antal gånger med rikligt vantskruvsolja så du rensar gängorna från rost mm.

 

En kille, som jobbade hos Seldens, berättade en gång att han tog hem sina vantskruvar varje höst och gjorde ren dem i fotogen med en tandborste, varefter han smorde in dem.

När jag hade ner riggen ett år gjorde jag så - vad skitig fotogenen blev. Det är nog inte fel att göra rena gängerna nån gång ibland och smörja in dem med lämpligt fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...