Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Castwebb

Gissa hastighet!

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar om man på något sätt kan räkna ut hastighet på en båt men hjälp av längd, bredd, vikt mm

 

I mitt fall är det en 5,35lång, 2,25bred vikt ca 950kg ink motor (original 4,3l V6 175hk)

Jag har ingen aning om vad båten gör original då motorn var kass när jag köpte den så har aldrig kunnat testa.

Drevet är med utväxling 21:19 (21 motorvarv:19 propeller varv) 

Nu har jag då bytt upp mig till en 5,7l V8 på 260hk och några kilo tyngre.

Bild på skrov, båt och form bifogas.

IMG_20171021_160421.jpg

IMG_20171021_160427.jpg

IMG_20160604_211254.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, lawea säger:

Det verkar finnas några metoder om man googlar på det

Jag ställde frågan här på forumet för att det finns personer här som sitter på kunskap och erfarenhet av allt möjligt rörande båtar och därför kände jag att  det kan vara värt att göra ett inlägg för att få svar, någon direkt länk eller formel för att räkna ut det.

Jag skulle gärna vilja se dina googlingar på det du säga hitta, för jag hittar ingenting.

Redigerad av Castwebb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag ställde frågan här på forumet för att det finns personer här som sitter på kunskap och erfarenhet av allt möjligt rörande båtar och därför kände jag att  det kan vara värt att göra ett inlägg för att få svar, någon direkt länk eller formel för att räkna ut det.

Jag skulle gärna vilja se dina googlingar på det du säga hitta, för jag hittar ingenting.

Fanns ju massa intressanta länkar i laweas googlande. Ett exempel här, http://www.vicprop.com/planing_size.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Kane säger:

Fanns ju massa intressanta länkar i laweas googlande. Ett exempel här, http://www.vicprop.com/planing_size.php

Kom in på hans länk nu, båten måsta ha 451hk för att göra 62 knop. Attans.

Nu skulle den bara klara 45knop IMG_20170617_151457.thumb.jpg.bb51b8aa33b835ac415711016f442f3f.jpg:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer den inte gå i 45 knop, snarare 35. Motorn är gammal,  260 hk var när motorn var ny. En marin motor går alltid på höga varv. Så en kvalificerad gissning är att du har kanske 200 hk. Du skrev själv motorn är tyngre. 35 knop är nog vad det där skrovet klarar av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till, enligt en av kalkylatorerna skulle man behöva 112 hk för att nå 35 knop i en båt som var 12 meter och vägde 12 ton.. 

 

Variablar som: Backslag, vridmoment osv var inte med i beräkningen jag gjorde baserat på ett av de sökta resultaten ovan. 

 

Erfarenheten av vad handra gjort säger: Upp till 45 knop är det ganska lätt att plocka ut ur en båt, sen blir det rejält mycket stökigare ju fortare du vill gå, speciellt i en kort båt som ovan. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, modifieradvega säger:

Nu kommer den inte gå i 45 knop, snarare 35. Motorn är gammal,  260 hk var när motorn var ny. En marin motor går alltid på höga varv. Så en kvalificerad gissning är att du har kanske 200 hk. Du skrev själv motorn är tyngre. 35 knop är nog vad det där skrovet klarar av. 

Då kan jag ta och lägga till att motorn inte är speciellt gammal utan ifrån 2009.

Då gjordes det en helrenovering av blocket, ett så kallat "longblock" och motorn har efter detta gått 186timmar så det vill jag ändå kalla rätt ny dvs att jag bör få ut mina 260 +/- 10-15hk

Jag kommer att köra med utväxling 21/19 (motor/propeller) och fixa fram en propeller som blir perfekt för de förhållandena.

Jag skall hålla dig uppdaterad modifieradvega. Men jag är bra säker att den kommer gå över 40knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog räkna med 40 knop plusminus en eller ett par. Hade en Searay på 22 fot som med samma maskin toppade 38 men den var betydligt tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det en Sunbird Corsica som du äger? Jag har en Sunbird SPL171 med identiskt skrov fast utombordare. Mitt ekipage väger ju lite mindre än ditt tack vare min utombordare gissar jag men det är nog försumbart då min Mariner 100hk väger ca:180kg.

 

toppfart med Solas rostfri propp är 45gps knop, jag upplever att skrovet inte tillåter så myckre högre fart dessvärre men det räcker gott och väl. Jag vågar nog gissa att du med lätthet och perfekt proppad gör 45 knop med din.

 

jag använder en beräkning som för mig slår fel på +/- nån knop. Det gäller att man har lite mer uppgifter dock men det är kul att leka lite med tanken vad man bör ha för propp m.m för att teoretiskt kunna uppnå en viss fart.

 

Varv * stigning * 0,05 * slip / (60 * utväxling) = fart

 

lycka till! jag tror du passerar 45 knop vallen :0)

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar formel, tre okända...

 

Men eftersom Chrille får 45 knop med uppskattat halva effekten (enligt andra bidrag) och en annan tum-regel säger att man får halva %-en fart av hur mycket effekt man lägger till. Lägger man till 20% effekt med alla andra faktorer samma så får man 10% ökad hastighet. Fan vad det ska gå!!!

 

Oavsett resultat så tror jag att du kommer att ha roligt, lycka till.

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, HumptyDumpty säger:

Underbar formel, tre okända...

 

Men eftersom Chrille får 45 knop med uppskattat halva effekten (enligt andra bidrag) och en annan tum-regel säger att man får halva %-en fart av hur mycket effekt man lägger till. Lägger man till 20% effekt med alla andra faktorer samma så får man 10% ökad hastighet. Fan vad det ska gå!!!

 

Oavsett resultat så tror jag att du kommer att ha roligt, lycka till.

Ja detta låter ju mer lovande än tidigare poster, sen så förstår jag också att längden på båten har betydelse för hastigheten när det blir lite högre hastigheter. Men det skall bli galet kul att få i den och testa till våren 2018 =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att växelhusets utformning och hissning avgör väldigt mycket i dessa farter. En 100hk utombordare har mikroskopiskt växelhus jämfört med Cobra och sitter ofta mycket högre monterat. Det i kombination med utombordarens låga vikt gör att man generellt får ut mer fart per hk med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...