Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Castwebb

Kass akterspegel Ek istället för plywood

Rekommendera Poster

Hej. Jag har precis börjat såga bort min akterspegel in ifrån på min båt (inombordare) då jag märkte att den var lite dålig pga en totalt uppäten yttre sköld. Jag har funderat ett tag på om jag bara skall sätta in vanlig möbelplywood (björkkärna) istället för marinplywood (det limmas nu mera båda med vattenbeständigt lim dock har marinplyfan högre rötbeständighet) men jag låg och tänkte på det där och varför inte sätta in massiv spontad ek i 2 lager korsvis och limma ihop det och sen plasta in. Det är ju enormt hårt och riktigt beständigt emot både vatten och röta, dock så är det väldigt tungt. Vad tycker ni om detta? IMG_20171029_111830.thumb.jpg.8236d3f596d8a06af62ae4d0fab5c2f6.jpgIMG_20171030_165143.thumb.jpg.4c2b3ab1cbd29a6dcf86dc4d99ff8418.jpgIMG_20171030_165136.thumb.jpg.580fe2ddca9615f3701c755ff5e81006.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Castwebb säger:

Hej. Jag har precis börjat såga bort min akterspegel in ifrån på min båt (inombordare) då jag märkte att den var lite dålig pga en totalt uppäten yttre sköld. Jag har funderat ett tag på om jag bara skall sätta in vanlig möbelplywood (björkkärna) istället för marinplywood (det limmas nu mera båda med vattenbeständigt lim dock har marinplyfan högre rötbeständighet) men jag låg och tänkte på det där och varför inte sätta in massiv spontad ek i 2 lager korsvis och limma ihop det och sen plasta in. Det är ju enormt hårt och riktigt beständigt emot både vatten och röta, dock så är det väldigt tungt. Vad tycker ni om detta? IMG_20171029_111830.thumb.jpg.8236d3f596d8a06af62ae4d0fab5c2f6.jpgIMG_20171030_165143.thumb.jpg.4c2b3ab1cbd29a6dcf86dc4d99ff8418.jpgIMG_20171030_165136.thumb.jpg.580fe2ddca9615f3701c755ff5e81006.jpg 

Vad är det för båt? motor drev ? Om det ser så ut så måste det läckt in vatten in i båten Med genomgående pinnbult så ska det inte kunna bli så. Är du säker på att det är skölden som är den skyldiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Castwebb säger:

Jag har funderat ett tag på om jag bara skall sätta in vanlig möbelplywood

Björkplywood fungerar bra, det kommer att hålla. "Målar" du med epoxi innan du monterar skivan inkl hålen så ska du inte behöva oroa dig inom överskådlig tid. Ek gör det inte bättre, det finns risk att den rör sig. 

Björk anses inte som ett båtmaterial men plywooden WPA limmas och är både fuktsäker och "orörlig". 

Min båt är byggd i Finland och innehåller därför en hel del finsk björkplywood. Visserligen inte i akterspegeln men det finns inga skador på plywooden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Vad är det för båt? motor drev ? Om det ser så ut så måste det läckt in vatten in i båten Med genomgående pinnbult så ska det inte kunna bli så. Är du säker på att det är skölden som är den skyldiga?

Det är en Sunbird Corsica 185

Motor 4,3l V6 Gm (som var sprucken i en cylinder efter frost, har köpt ny motor nu en GM V8 5,7l 200 gångtimmar) OMC Cobra drev.

Jag har bara ägt båten 1,5år och i min ägo har båten bara varit i vattnet över 1 natt så det är bara spekulation ang akterspegeln och skölden.

Men eftersom skölden är så uppäten så gissar jag att det läckt in vatten via den, men kan säkert vara något annat också. 

IMG_20160609_224126.jpg

IMG_20170610_155627.jpg

IMG_20170610_132214.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Björkplywood fungerar bra, det kommer att hålla. "Målar" du med epoxi innan du monterar skivan inkl hålen så ska du inte behöva oroa dig inom överskådlig tid. Ek gör det inte bättre, det finns risk att den rör sig. 

Björk anses inte som ett båtmaterial men plywooden WPA limmas och är både fuktsäker och "orörlig". 

Min båt är byggd i Finland och innehåller därför en hel del finsk björkplywood. Visserligen inte i akterspegeln men det finns inga skador på plywooden.

Jag skall fundera på björk, dock med eken så är den i sig själv bäst emot röta efter fin teak. Jag tänkte då krysslimma eken med vattenfast lim. Och eken jag har kommer inte röra sig det minsta då den är torkad i 9år och har en fukthalt på ca 6%.

Jag har nog ändå övervägt eken emot någon form av plyfa då eken är så tung (även torr) och jag skall även bygga upp akterspegeln som den var byggd i original d.v.s. (börjar utifrån) Topcoaten, gelcoat, polyester, glasfiber, plyfa (ca 20mm) polyester, glasfiber (ca 10mm) plyfa (ca 20mm) och åter igen polyester och glasfiber. Känns som ett galet starkt alternativ till akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Castwebb säger:

Det är en Sunbird Corsica 185

Motor 4,3l V6 Gm (som var sprucken i en cylinder efter frost, har köpt ny motor nu en GM V8 5,7l 200 gångtimmar) OMC Cobra drev.

Jag har bara ägt båten 1,5år och i min ägo har båten bara varit i vattnet över 1 natt så det är bara spekulation ang akterspegeln och skölden.

Men eftersom skölden är så uppäten så gissar jag att det läckt in vatten via den, men kan säkert vara något annat också. 

IMG_20160609_224126.jpg

IMG_20170610_155627.jpg

IMG_20170610_132214.jpg

Men om du tittar på skölden så sitter pinnbultarna innanför tätlisten och om du nu har en helsur skiva så måste du fått in vatten i båten. På 280 dreven som satt med vagnsbult kunde du få detta fenomen runt bultarna, men när man satte pinnbult så skulle du haft vatten i båten. Så därför bör du tänka till och kolla varifrån vattnet kommer, på din bild är ju hela akterspegeln genomrutten varför. Var tar sig vattnet in? Viktigt få reda på det annars kommer problemet tillbaka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag skall fundera på björk, dock med eken så är den i sig själv bäst emot röta efter fin teak. Jag tänkte då krysslimma eken med vattenfast lim. Och eken jag har kommer inte röra sig det minsta då den är torkad i 9år och har en fukthalt på ca 6%.

Jag har nog ändå övervägt eken emot någon form av plyfa då eken är så tung (även torr) och jag skall även bygga upp akterspegeln som den var byggd i original d.v.s. (börjar utifrån) Topcoaten, gelcoat, polyester, glasfiber, plyfa (ca 20mm) polyester, glasfiber (ca 10mm) plyfa (ca 20mm) och åter igen polyester och glasfiber. Känns som ett galet starkt alternativ till akterspegeln.

Som behmac skrev björkplyfa är bästa materialet, sitter det i de flesta båtar. Jag har det i min Nimbus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, kossor säger:

Men om du tittar på skölden så sitter pinnbultarna innanför tätlisten och om du nu har en helsur skiva så måste du fått in vatten i båten. På 280 dreven som satt med vagnsbult kunde du få detta fenomen runt bultarna, men när man satte pinnbult så skulle du haft vatten i båten. Så därför bör du tänka till och kolla varifrån vattnet kommer, på din bild är ju hela akterspegeln genomrutten varför. Var tar sig vattnet in? Viktigt få reda på det annars kommer problemet tillbaka. 

Jag vill inte säga att akterspegeln är rutten, den är bara blöt som fan. Men långt ifrån rutten då den var enormt stark när jag sågade ut den. Det tog 4 timmar att bara såga ut den. 

Var vattnet har kommit in är min gissning genom skölden. Jag har ju som sagt bara ägt båten i 1,5år och haft den i vatten i mindre än 24timmar så har inte så mycket erfarenhet om vart det kan tänkas komma in någonstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du promt vill använda eken så gör det, bakad med epoxy så ska det nog fungera, men ett alternativ är att strunta i trä helt. Man kan laminera in en PVC-skiva istället (tex någon av Diabs fina produkter) med ett högdensitetsinlägg där bultarna går igenom för att klara spänntrycket. Hyggligt låg vikt och kommer inte att suga vatten på samma sätt som trä om olyckan är framme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Och eken jag har kommer inte röra sig det minsta då den är torkad i 9år och har en fukthalt på ca 6%.

Då är den ok, lite synd bara att plasta in så fint virke ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, HumptyDumpty säger:

Om du promt vill använda eken så gör det, bakad med epoxy så ska det nog fungera, men ett alternativ är att strunta i trä helt. Man kan laminera in en PVC-skiva istället (tex någon av Diabs fina produkter) med ett högdensitetsinlägg där bultarna går igenom för att klara spänntrycket. Hyggligt låg vikt och kommer inte att suga vatten på samma sätt som trä om olyckan är framme.

Jag vet inte om du läste vad jag skrev, men jag övervägde att inte använda eken pga vikten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Då är den ok, lite synd bara att plasta in så fint virke ;)

Jag har ca 20-25kvm massiv ek så det räcker och blir över. Men väljer nog något annat då den blir för baktung annars med en större motor och allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Jag vill inte säga att akterspegeln är rutten, den är bara blöt som fan. Men långt ifrån rutten då den var enormt stark när jag sågade ut den. Det tog 4 timmar att bara såga ut den. 

Var vattnet har kommit in är min gissning genom skölden. Jag har ju som sagt bara ägt båten i 1,5år och haft den i vatten i mindre än 24timmar så har inte så mycket erfarenhet om vart det kan tänkas komma in någonstans. 

Genom skölden tror jag inte på, då du skulle haft vatten i båten och varit tvungen länsa båten. Konstruktionen på skölden som du ser är ju att pinnbultarna sitter innanför gummitätningen, vilket gör att fukt den vägen i den mängden den vägen inte är försvarbar. Har du trimplan? läcker det mellan skrov och däck? Ha rnågon borrat i akter? frågor du måste ställa dig viktiga frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, kossor säger:

Genom skölden tror jag inte på, då du skulle haft vatten i båten och varit tvungen länsa båten. Konstruktionen på skölden som du ser är ju att pinnbultarna sitter innanför gummitätningen, vilket gör att fukt den vägen i den mängden den vägen inte är försvarbar. Har du trimplan? läcker det mellan skrov och däck? Ha rnågon borrat i akter? frågor du måste ställa dig viktiga frågor.

Det hålet som var i skölden när jag demonterade den var väldigt litet och kan helt klart bara anledningen för vatten läckage, det finns inga andra skador på skrov eller genomföringar förutom dyvikan men den är tät (har haft koll på den när jag provkörde båten).

Om träet i akterspegeln är tort så kan det suga mycket vatten utan att man märker ett större läckage, samt att den del av sköld som var med ett litet hål även låg över vattenlinjen.

Redigerad av Castwebb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Länspump med nivåvakt som gör sitt jobb och jag kommer inte märka mängden vatten då jag inte misstänkte något och inte såg något läckage de få timmar båten låg i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Castwebb säger:

Det hålet som var i skölden när jag demonterade den var väldigt litet och kan helt klart bara anledningen för vatten läckage, det finns inga andra skador på skrov eller genomföringar förutom dyvikan men den är tät (har haft koll på den när jag provkörde båten).

Hade du ett hål i skölden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, kossor säger:

Hade du ett hål i skölden?

Ja, tidigare ägare hade ju ingen anod på. Kolla dessa bilder. Skölden är sönderfräten med hål. Anledningen till storleken på hålen är för att jag var tvungen att känna hur illa det var för att ev kunna svetsa, men den var för dålig för att laga.

IMG_20171028_152239.jpg

IMG_20171030_165136.jpg

IMG_20171028_152231.jpg

IMG_20171028_145421.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Castwebb säger:

Ja, tidigare ägare hade ju ingen anod på. Kolla dessa bilder. Skölden är sönderfräten med hål. Anledningen till storleken på hålen är för att jag var tvungen att känna hur illa det var för att ev kunna svetsa, men den var för dålig för att laga.

IMG_20171028_152239.jpg

IMG_20171030_165136.jpg

IMG_20171028_152231.jpg

IMG_20171028_145421.jpg

Men dragen åt he...... årsmodell på båten? Då förstår jag de lär ju läckt rejält i den skutan.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, kossor säger:

Men dragen åt he...... årsmodell på båten? Då förstår jag de lär ju läckt rejält i den skutan.

Båten är en 88 men det lustiga är att det ändå inte har läckt så mycket ändå eftersom de hål som fanns innan jag pillade med kniven kanske var som ett gruskorn 3x3mm max och att det var ovan vattenlinjen. Så tur i oturen kan man säga. 

Har letat ihjäl mig efter en ny sköld men utan lycka. Min har numret 914037 och det finns inte att få tag på längre då den tillverkades mellan 1986-1989 av OMC. Och detta är den vanliga OMC Cobra Och inte king Cobra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Castwebb säger:

Båten är en 88 men det lustiga är att det ändå inte har läckt så mycket ändå eftersom de hål som fanns innan jag pillade med kniven kanske var som ett gruskorn 3x3mm max och att det var ovan vattenlinjen. Så tur i oturen kan man säga. 

Har letat ihjäl mig efter en ny sköld men utan lycka. Min har numret 914037 och det finns inte att få tag på längre då den tillverkades mellan 1986-1989 av OMC. Och detta är den vanliga OMC Cobra Och inte king Cobra

Tyvärr kan jag inget om de amerikanska mercruiser dreven har inte haft några själv, pentafrälst va gäller drev. Tråkigt för dig att skölden va skit då, men bara byta skiva, sen funkar de igen. Kolla nu så det är lika hålbild på det nya drevet, annars har du ett gyllene tillfälle att plasta igen hålet till den nya hålbilden. :)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, kossor säger:

Tyvärr kan jag inget om de amerikanska mercruiser dreven har inte haft några själv, pentafrälst va gäller drev. Tråkigt för dig att skölden va skit då, men bara byta skiva, sen funkar de igen. Kolla nu så det är lika hålbild på det nya drevet, annars har du ett gyllene tillfälle att plasta igen hålet till den nya hålbilden. :)

Jag vill bara nämna att mercruiser och omc är 2 helt olika tillverkare dock båda amerikanska. Sen kan jag också nämna att det var just penta som köpte upp OMC och tog mycket av OMC till sina drev.

Jag skall bara få tag i en likadan sköld. Jag har sågat upp akterspegeln in ifrån så hålbilden fortfarande är exakt efter original skölden så det passar som handen i handsken ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Castwebb säger:

Jag vill bara nämna att mercruiser och omc är 2 helt olika tillverkare dock båda amerikanska. Sen kan jag också nämna att det var just penta som köpte upp OMC och tog mycket av OMC till sina drev.

Jag skall bara få tag i en likadan sköld. Jag har sågat upp akterspegeln in ifrån så hålbilden fortfarande är exakt efter original skölden så det passar som handen i handsken ;-)

I omc och mercruiser är jag uppdaterad:rolleyes: men har aldrig skruvat med dessa drev. Kanon .:)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, kossor säger:

I omc och mercruiser är jag uppdaterad:rolleyes: men har aldrig skruvat med dessa drev. Kanon .:)

Ganska mycket mer jobb :-) båten såg ut så här när jag började och nu såhär

IMG_20171021_160356.jpg

IMG_20171028_152427.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Castwebb säger:

Ganska mycket mer jobb :-) båten såg ut så här när jag började och nu såhär

IMG_20171021_160356.jpg

IMG_20171028_152427.jpg

Ojoj :o men de ju roligt arbete ska bli trevligt få se när allt är klart, fortsätt gärna och lägg upp de du gör här. Blir nog toppen då du är klar. Du kan kolla min tråd ( då har man bytt båt då ) har mer eller mindre stomrenoverat  en nimbus epoca.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ot men om du nu byter motor och sköld, varför inte byta till ett Alpha? Om den gamla skölden är kronslut lär ju inte drevet vara som nytt det heller. Och jag gissar att det nog kan vara billigare att skifta helt till Mercruiser än att hålla liv i ett gammalt OMC. Sedan lär ju andrahandsvärdet på båten öka med Mercruiser.

 

Ännu bättre vore ju att hänga dit ett 290 DP men då är det ju helt andra pengar. Då får du konkoppling vilket är tusenfalt bättre än utombordarvarianten i Cobra/Alpha. Eller King Corba men då kan du lika gärna ta Volvo SX.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, firefish säger:

Lite ot men om du nu byter motor och sköld, varför inte byta till ett Alpha? Om den gamla skölden är kronslut lär ju inte drevet vara som nytt det heller. Och jag gissar att det nog kan vara billigare att skifta helt till Mercruiser än att hålla liv i ett gammalt OMC. Sedan lär ju andrahandsvärdet på båten öka med Mercruiser.

 

Ännu bättre vore ju att hänga dit ett 290 DP men då är det ju helt andra pengar. Då får du konkoppling vilket är tusenfalt bättre än utombordarvarianten i Cobra/Alpha. Eller King Corba men då kan du lika gärna ta Volvo SX.

Jag har kollat igenom drevet och det är inget som helst fel på det. Korrosionen var i den yttre skölden pga att det ej använts anoder på skölden, men drevet har haft därför är drevet i mycket bättre skick. Sen att byta drev till något annat finns inte på denna jord. För det första allt jag har passar varandra och för det andra så har jag tänkt att jag skall tjäna en slant på båten också när det blir dax att sälja och då kan jag inte spendera massa pengar med att byta drev, sköld, vajrar, ryckdämpare mm. Jag förstår inte varför det är så många som har så ont av Cobra drev. Det är precis samma sak som att de flesta i landet köper Volvo (för att alla andra gör det) men några andra väljer att köra Saab. Volvo är välkänt och fungerar, Saab är också välkänt och fungerar men färre väljer det pga Volvo anses som en mer svensk bil än Saab.

Andra drev är bra kanske också bättre men det är inget fel på ett OMC Cobra drev så länge växelföraren och microbrytaren samarbetar. För är det fel inställt så kan det gå fort utför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått tag i en bättre begagnad sköld nu och jag lägger upp en bild så ni kan se hur en sköld ska se ut om man sköter den vs den som jag innehar.

IMG_20171106_145740_01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 6 november 2017 på 13:10, Castwebb säger:

Jag förstår inte varför det är så många som har så ont av Cobra drev.

 

Det var ju lite av min poäng, att när du ändå byter fundera till att byta till något mer gångbart när det ska säljas. Nu har du ju iofs fått tag på en sköld men annars tror jag ändå att merkostnaden hade tjänats in vid en senare försäljning då 9 av 10 båtköpare kommer att välja en Mercruiser/Penta-bestyckad båt framför motsvarande med OMC.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, firefish säger:

 

Det var ju lite av min poäng, att när du ändå byter fundera till att byta till något mer gångbart när det ska säljas. Nu har du ju iofs fått tag på en sköld men annars tror jag ändå att merkostnaden hade tjänats in vid en senare försäljning då 9 av 10 båtköpare kommer att välja en Mercruiser/Penta-bestyckad båt framför motsvarande med OMC.

Instämmer till fullo med dig.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, firefish säger:

 

Det var ju lite av min poäng, att när du ändå byter fundera till att byta till något mer gångbart när det ska säljas. Nu har du ju iofs fått tag på en sköld men annars tror jag ändå att merkostnaden hade tjänats in vid en senare försäljning då 9 av 10 båtköpare kommer att välja en Mercruiser/Penta-bestyckad båt framför motsvarande med OMC.

Ja det tror jag också att det kan vara så just pga att det är mycket mer välkända och att det nästan inte kommer på tal om några andra drev än mercruiser och penta på inombordare.

Men jag tror inte att jag får  mycket mindre för båten (framförallt inte så mycket mer att det är värt att lägga 15-20000kr bara för att byta till ett annat märke) just pga att det inte sitter ett mercruiser eller penta drev på

Men det lär vara sista Cobra drevet som jag kommer köra då det är så sällan man stöter på dessa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...