Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
capricon

rorkult

Rekommendera Poster

Måste ta bort mitt ledstycke som sitter på rorkulten 280 drev för att mitt nya hydralstyrning ska passa,för det bygger 4 cm för mycket mot båtsidan.Förr fanns ju kulleden men den finns ju inte längre vad kan man ha istället som man kan koppla direkt under rorkulten

5B1D2AA7-6301-4266-9F00-4291C25CD778.jpeg

6DBC68AC-CE7D-406A-8C1C-0982BB6A2EA4.jpeg

Redigerad av capricon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag satte hydraulstyrning till min gamla AQ115 båt köpte jag inte en styrning för inombordare utan en för utombordare istället. Dessa är gjorda för att röra sig in och ut, upp och ner lite (mycket flexibelt för montering och drift), dessutom så håller de sig inom ramen för motorrummets bredd vilket förenklar ljudisoleringen. Allt jag behövde komplettera med var tre vinkeljärn i rostfritt, två för att hålla cylindern och ett för att ansluta mellan kolv och "rorkult". Bara ett alternativ . . .

 

Kan du inte bygga ut hållaren för cylindern så den kommer i linje med "rorkulten"s skruv. Då detta inte är en höghastighetsled så kan du mycket väl utnyttja en dubbel vinkelled (två plattor ihopskruvade med två skruvar i olika plan, gäller bara att minimera glappet.

 

Fick du inte med någon flexibel infästning?

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cylinden går i linje med rorkulten men det  syns inte så bra på bilden.Ja hade man vetat att det inte finns grejor som funkar till innfästningen till rorkulten så skulle jag inte köpt den.Nu är det försent.Den förra ledstycket som bara var två år hade gått sönder.Lite farligt med ledstycken som kan spricka sådär.Borde finnas en annan modell som ersätter kulan.

91E1DE76-16CD-40D4-9179-004D49281571.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lösning ser ut så här: Cylinder för utombordare med den gamla styrningens fäste och en hemgjord vinkelled.

 

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent det ser riktigt bra ut.Nu har jag kommit på en lösning som jag tror kommer att funka.Jag kommer att borra i änden och gänga och skruva dit en svetsände som man kan justera lite om det behövs.Har du en hylsa i hålet där bulten går igenom?

 

E4E9E1D2-2C36-4EF7-9F72-D78010A737C3.jpeg

Redigerad av capricon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Bjorns_snipa säger:

Min lösning ser ut så här: Cylinder för utombordare med den gamla styrningens fäste och en hemgjord vinkelled.

 

image.jpeg

image.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 5 november 2017 på 22:37, capricon säger:

Klockrent det ser riktigt bra ut.Nu har jag kommit på en lösning som jag tror kommer att funka.Jag kommer att borra i änden och gänga och skruva dit en svetsände som man kan justera lite om det behövs.Har du en hylsa i hålet där bulten går igenom?

 

 

Njj, bara borrat med god passning. Det glappar inte efter två säsonger. Om det börjar glappa är det lätt att skruva bort den och komplettera med lager eller hylsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Bjorns_snipa säger:

 

Njj, bara borrat med god passning. Det glappar inte efter två säsonger. Om det börjar glappa är det lätt att skruva bort den och komplettera med lager eller hylsa.

Din koppling ser stabil ut och lär nog hålla flera år med den anläggningsytan mot godset.Ledstycken som man köper till rorkulten är för klena och därmed farliga. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...