Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gladius

Lim till segelsiffror?

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Siffrorna i mitt segelnummer börjar släppa i kanterna. Vilket lim bör jag använda för att fästa dem igen?

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som blir så flexibelt som möjligt.

Alternativ är lösningsmedelsbaserat torkande, typ kontaktlim.

Går att lägga tunt fungerar och går att "fylla på om det skulle släppa.

Nackdel, väter gärna genom och kan vara svårt att få tag på ofärgat.

 

Tunnflytande MSP, finns i transparent men kommer gulna något pga kontakt med syret i luften.

Härdar av fukt.

Nackdel kan vara en något lång härdningstid till hanterbart skick och att det som läcker utanför blir lite brunaktigt.. fast det går att skära, skrapa, bearbeta bort

 

Transparent silikon fungerar förmodligen ypperligt, i alla fall om du använder en motorsilikon.

 

Det finns extremt tunna tejper som fungerar.

KAn vara lite börkigt att jobba med och pilla in mellan tygremsa och segel.. annars väl så beständigt i färg och form.. lite beroende på "lim" i tejpen kan även den bli lite oxiderad

 

Sen finns olika typer av PU-lim, både en och två komponent, som är flexibla nog.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade segelbåt, ungefär samtidigt som en gubbe seglade i en träbåt med en massa djur ombord, inklusive termiter, exklusive dinosaurier, (dom missade avgången),  hur som helst, det var rätt längesedan, på den tiden sydde vi fast siffror, bokstäver och symboler i seglen.

Det ansågs som en stor skam, lika allvarligt som att segla med fendertarna ute, att segla med lösa siffror och symboler i seglen.

 

Men för en nödreparationer till sjöss är det ju bra att ha med sig en tub med färskt transparent kontaktlim. Massvis med användningsområden, inte bara till siffrorna i seglen, trasiga skor, revor i kapellet, skador i inredningen etc...

 

Det finns många fabrikat, men just Pattex genomskinliga kontaktlim har jag använt ombord med bra resultat i några år.

 

Men som ett vinterpyssel får du väl ta fram segelmakerilådan, och sy fast siffrorna ordentligt!

451_078_1-800x800.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller - köp nya siffror. 

De har klister på baksidan; skulle du av olika skäl vilja ta bort siffran och har kontaktlimmat fast den är det kört. 

Jag har 30 cm-siffror i seglet, kostar 47 kr/st på Hjertmans. 

Men, en tub kontaktlim är ju billigare. 

https://www.hjertmans.se/search?q=Siffra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...