Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jedh

Täcka båten med masten på, pressenings fråga

Rekommendera Poster

Har precis köpt en 40 fots partialriggad båt där röstjärnen sitter en bit in på däck. Mina tidigare båtar har jag alltid mastat av innan upptagningen. På grund av resa kommer ett varv ta upp båten för vinterförvaring. De kommer ta upp båten med masten på och det ingår en rörställning typ Noa med båten, däremot inga presseningar. 

 

Med tanke på att jag inte kommer hinna beställa en skräddarsydd pressening samt inte är säker på om jag vill ta upp med masten på i framtiden undrar jag hur jag bäst täcker båten med ”vanliga” presseningar när masten står på båten. Hur gör jag för att inte få stora glipor, tätt runt masten och vant osv? 

 

Argument för och emot vinterförvaring med och utan mast undanbedes. Den kan vi ta när jag faktiskt har möjlighet att hinna masta av innan upptagning ;-)

Redigerad av jedh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort behov av täckning behöver du? Jag vinterförvarade min båt i sjön med masten på och täckte bara från masten och akteröver genom att ha pressen på bommen. Nu har jag teakdäck så det är väl inte att rekommendera (Det skall ändå bort) men om du inte har någon teak för om masten, behövs täckning alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är förhållandevis ganska ny och vill gärna täcka hela däcket. Kanske kommer det från att jag fram till för något år sedan alltid till och med byggde båthus. Kan bli ganska mycket snö i Stockholmstrakten vissa år och vill gärna kunna ventilera båten lite invändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört täckning enligt kålhuvudmetoden, många små och lätta presenningar med god överlappning. Fungerar mycket bra, inga presenningar som blåser sönder. Ser kanske inte så elegant ut...

Du vill inte ventilera båten invändigt! Stor risk för mögel. Stäng till ordentligt och ha avfuktning, det är överlägset säkrast.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har kört täckning enligt kålhuvudmetoden, många små och lätta presenningar med god överlappning. Fungerar mycket bra, inga presenningar som blåser sönder. Ser kanske inte så elegant ut...

Du vill inte ventilera båten invändigt! Stor risk för mögel. Stäng till ordentligt och ha avfuktning, det är överlägset säkrast.

Funderar på att köra med en Meaco DD8L avfuktare lite då och då under vintern. 

 

Hur har du gjort runt masten och vanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, jedh säger:

Funderar på att köra med en Meaco DD8L avfuktare lite då och då under vintern. 

 

Hur har du gjort runt masten och vanten?

Jag har kört med elektrisk avfuktare kompletterad med en termostat så att den bara jobbar vid +10° eller mer. Avfuktaren har också hydrostat så den går bara när det behövs. Första veckan går den nästan jämt, sen går den mycket sällan. Vattnet som bildas droga jag ut genom dyvikan, det blir inte mycket efter första veckan. Andra har kört elektriskt första veckan och sen torrbollar.

--

Nej, fasen jag törs inte stå med masten på ;) 

Jodå det hade jag vågat men jag hade en del att göra med masten pga mastbyte.

Men targabågen med solpaneler stack ut. Inga problem att klippa upp och tejpa och surra. Billiga presenningar är förbrukningsvara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en press från fören till masten och en bit förbi.

Direkt alter om masten har  jag ett par brädor som "takstolar"

Lägger för-presseb på dessa och presenningen som ska rullas bakåt omlott åxå ovanpå brädorna.

Jag skruvar läkt genom båda ner i brädan.

Sen rullar jag akter-press bakåt.. går att få bra tätt runt mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billiga pressenningar är ju fakriskt jättebilliga, så därkan man ju experimentera friskt och köpa en (eller fem) extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Billiga pressenningar är ju fakriskt jättebilliga, så därkan man ju experimentera friskt och köpa en (eller fem) extra.

Kan kan klippa, tejpa, limma och/eller sy.

Jag klippte isär en, vek, limmade och sydde ihop. Fick ett utmärkt skydd till masten (Som låg er, bäst att tillägga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎02 på 23:14, AndW säger:

Billiga pressenningar är ju fakriskt jättebilliga, så därkan man ju experimentera friskt och köpa en (eller fem) extra.

Vi köpte billig tunn presenning första året med masten kvar för att testa och öva.

Vårt slutresultat  blev att ha en presenning framför mast/vant och en bakom.

 

Ingen idé att klippa sönder runt vanten, slits bara sönder och blir ändå inte tätt.

(Båtar tål ju vatten även om det är bättre att den är så torr som möjligt över vintern.)

Ett snitt för förstaget och ett för akterstaget är allt vi skurit, förstärkt med tejp så att inte stagen skaver sönder presenningen.

 

En förbättring kan vara en "remsa" som täcker glipan mellan de båda presenningarna. En remsa blir inte lika belastad i vinden som en hel stor presenning så jag tror den skulle hålla bättre.

 

På ‎2017‎-‎11‎-‎03 på 00:39, bhemac säger:

Kan kan klippa, tejpa, limma och/eller sy.

Jag klippte isär en, vek, limmade och sydde ihop. Fick ett utmärkt skydd till masten (Som låg er, bäst att tillägga)

Vi har tejpat med bra silvertejp och/eller särskild presenningstejp.

Vi har använt presenningsklipps av olika slag istället för att slå i nya öljetter.

Biltema har några klipps/klämmor som man skruvar ihop som funkar bra att skarva ihop presenningen med där man skurit upp för stagen.

 

Det är våra erfarenheter.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Mackey säger:

Vi har använt presenningsklipps av olika slag istället för att slå i nya öljetter.

Biltema har några klipps/klämmor som man skruvar ihop som funkar bra att skarva ihop presenningen med där man skurit upp för stagen.

 

Låter intressant. Var hittar du dessa? Letade men såg inga...

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ska med presenningar och öljetter. Små presenningar = små påfrestningar. Stora presenningar = stora påfrestningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Här, http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Presenning-och-overdrag/Presenningklammor-4-st-2000018479/

 

Vik presenningen och lägg i ett 6 - 8 mm rep så håller klämman ihop det hela bättre.

 

Mackey

 

Tack! Jag letade inte under rubriken trädgård, och sökfunktionen på presenning gav ingen träff.

Får testa några av dessa i vinter, kanske fungerar bättre än "de vanliga" från marinbutikerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder både de klämmorna från BT ni pratar om och dessa https://www.seasea.se/uppläggning/täckning-pallning/presenning/presenningsöljett. 

De har sina för och nackdelar. Klämmorna från seasea (samma som hjertmans m.fl) håller riktigt bra, de nyper hårdare ju mer man drar i dem så presenningen kommer gå sönder innan de lossnar. Vill du öppna i februari med frusna fingrar sitter de för hårt och kräver en del pill och vana. 

Då kommer Biltemas skruvklämmor bättre till pass, därför har jag några såna till att nypa ihop pressen bak där jag klättrar in under vintern, de är lätta att öppna. Istället är de opålitliga. Efter en blåsig natt ligger de spridda på marken runt båten så jag skulle inte nypa ihop hela pressen med dem, varken fram, bak eller som skarvdon. Mackeys tips om att vika pressen runt ett rep med dessa klämmor låter klokt, då kan jag tänka mig att de håller bättre. Och skruva inte för hårt, då hoppar de över gängorna och blir sig aldrig riktigt bra igen. Kort sagt, de har lite biltemafeeling över sig ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, SeaSeas har jag testat men trodde i min enfald att Biltemas (för en gångs skull) skulle vara lite kraftigare. Men så verkar inte vara fallet. Mitt problem är att även SeaSeas klämmor släpper om det blåser halv storm. Men jag får kanske uppfinna något eget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Tomas99 säger:

Jo, SeaSeas har jag testat men trodde i min enfald att Biltemas (för en gångs skull) skulle vara lite kraftigare. Men så verkar inte vara fallet. Mitt problem är att även SeaSeas klämmor släpper om det blåser halv storm. Men jag får kanske uppfinna något eget...

Det finns ytterligare en variant hos hjertmans, men den är dyrare vill jag minnas. En cylinder du viker pressen runt, sedan för in cylinder och press i en metallprofil/klämma från sidan. Har inte provat den dock. 

När de "vanliga" seasea/jula/hjertmansklämmorna lossnat för dig, du har inte lagt presenningarna dubbelt i klämman då? Jag provade det i fjol men då funkade de sämre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar med dubbelt, men jag har fört in båda ändarna tillsammans i klämman och dragit åt maximalt med en polygrip. Att föra in båda bitarna som ett U, ev. med något emellan tror jag inte får plats.

 

Ska kolla efter den andra varianten på Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Tomas99 säger:

Vet inte riktigt vad du menar med dubbelt, men jag har fört in båda ändarna tillsammans i klämman och dragit åt maximalt med en polygrip. Att föra in båda bitarna som ett U, ev. med något emellan tror jag inte får plats.

 

Ska kolla efter den andra varianten på Hjertmans.

Att föra in båda ändarna som ett U var en perfekt förklaring, precis så menade jag, och det är så jag upplevt att klämman fungerar betydligt sämre. Plats får de (med 250g presenning), men man kan inte skjuta ihop klämman lika långt. Problemet är nog att det blir 4 lager presenningsduk i klämman vilket gör att friktionen blir låg och allt glider lätt isär. Jag gjorde det i ett försök att vika in överskottspress en gång för att minska vindfånget. Dålig idè, har bättre metoder idag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...