Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Skifferberg

Lagning ab fribord

Rekommendera Poster

Skepp ohoy ! Här kommer lite uppdatering från helgen som gått. Fredageftermiddagen ägnades åt att laga en god tre-rättersmiddag för att fira Svens födelsedag som egentligen gick av stapeln på onsdagen. Sven tyckte väl att det var ok men han hade nog gärna avslutat middagen snarast möjligt för att sätta igång med båten. Lördagmorgon kl 8 var det så dags. Snabbt i med en kopp kaffe och sen börja nita. Hel oannonserat dök Björn, äldsta sonen upp och hjälpte till med nitningen (jag slapp). Det är verkligen urtråkigt men nu är hela ruffen klar så när som på en lask. Jag började gå igenom inredningen till båten som är urplockad och ligger i en vagga för att repareras. Jag provade med en durk för att se hur jag ska gå till väga. Några av durkarna måste kompletteras med skruv och när det var gjort så tog jag elhyveln och ställde den ganska lågt. Jag hyvlade av all gammal repig lack och avslutade med att slipa, först med grovt och sedan fint papper med en excenterslip. Den blev som ny så nu är det bara att fortsätta och göra likadant med alla. När det är gjort ska de oljas och lackas. Jag sågade ur det som var dåligt i babords skott till ruffen och fick en bit som jag kan använda som mall. Vi måste köpa med oss mahognyplyfa till nästa helg så vi kan laga bägge skotten. Jag slipade ena sidan på babords skott och konstaterade att vi inte behöver byta dom utan det får räcka med att lappa i. Vi tog bort två balkar i fören och mallade av dom till ett par nya som vi satte på plats. Det var lite pyssel att få det rätt och riktigt men med ett antal provningar så blev dom bra. Vi sågade ur en dryg meter ur fribordet (både det yttre och det inre) och mallade nya bitar som vi tvingade på plats. Innanför fribordet så ligger det en längsgående balk i Ek. På babords sida där det är som smalast under rutramarna var den helt rutten i överkant ca en halvmeter så det blev till att ta fram stämjärn och hammare för att få bort allt dåligt och lägga i nytt. Det blev jättebra. Nästa helg tar vi bort sargerna så vi kan göra dom klara (såga ur dåligt,lägga i nytt, slipa och lacka). Vi ska tillverka nya motorumsskott också så vi kan göra klart möblemanget till aktern. Förhoppningsvis kommer någon av grabbarna ut så vi kan nita klart. Jag menar att då kan vi nita klart medan jag gör något annat, annars får jag nita och skälet till att jag tycker det är så tråkigt är att det inte syns att man gjort något. Nu längtar vi till lite semester så vi kan hålla på med båten lite längre etapper i taget. Helgerna räcker inte till. Vi vill så mycket och hinner så lite. På återhörande efter nästa helg.

post-6019-1394234397,1769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning! Men om man får önska skulle jag vilja se fler bilder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Angelica o Sven

Hej Det kommer fler bilder efter nästa helg. Vi hade ingen kamera den här helgen. Har du tittat i vårt fotoalbum? Hälsningar Angelica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar bums! Tänkte inte så långt... :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...