Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Los_capitanos

Pris på arbete

Rekommendera Poster

På 2017-11-03 på 14:53, Los_capitanos säger:

 

Tyvärr blir jag nog tvungen, som flera av er föreslår, krypa till korset och ringa eller kanske till och med besöka någon av mina tidigare marinmekanikerkontakter för att få fram ett pris.......

 

 

Ja, vissa yrken har svårt att komplettera med den kundservice du far efter. Särskilt i Sverige där det redan är svindyrt som det är att driva verksamhet. Jag kan tänka mig att många båt- och bilmekaniker får drösvis med mejl dagligen - allt från hysteriska frågor till rena konkreta arbetsordrar. Jag lämnar i 9 fall av 10 in vår båt när det är något och är noga med att bara beskriva felet och att jag vill boka tid. Då brukar man få svar ganska snabbt. Och ärendet följs faktiskt sedan upp via mejldialog. Men då är man ju "över tröskeln" så att säga.

 

Jag ser mekanikern lite som en läkare. Svår att nå via mejl eller telefon men springer man på denne i korridoren så kan man säkert få svar på några frågor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar aldrig fråga efter pris. Låter göra alla jobb på löpande. Då får man betala vad det kostar - varken mer eller mindre. På de större jobben jag gjort, brukar hantverkarna i fråga ändå lämna ett Maxpris - utan att jag bett om det. Det slutliga priset har alltid blivit lägre.

 

När jag bytte motor i min båt för några år sen och skrev m detta på maringuiden, frågade Lasse_L vilken motor jag valde.

Vad motorn som sattes in i min båt hette - det hade jag ingen aning om - så jag fick sanningsenligt svara;"Jag valde ingen motor - jag valde en mekaniker".

Lärde mig så småningom att motorfabrikatet var Lombardini. :)

Får som grannes pojk alltid brukade säga (vars far var urmakare) - den går som en klocka.:wub:

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, hbengtsson säger:

...

Jag ser mekanikern lite som en läkare. Svår att nå via mejl eller telefon men springer man på denne i korridoren så kan man säkert få svar på några frågor

Fick mig att tänka på en sedelärande och rolig historia.

 

Det var läkaren och advokaten som var ute på en golfrunda.

Läkaren beklagade sig till advokaten att det var så många patienter som frågade en massa frågor om sin hälsa när han möte dem på stan.

Vid den efterföljande lunchen talade advokaten om att han nog hade en lösning på problemet och att han skulle återkomma

 

Någon vecka senare fick läkaren en räkning från advokaten

Konsultation 4 timmar á 2000:- kr

 

Mackey

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, hbengtsson säger:

Jag ser mekanikern lite som en läkare. Svår att nå via mejl eller telefon men springer man på denne i korridoren så kan man säkert få svar på några frågor.

Fast läkaren har ofta en sköterska som filtrerar bort de värsta idioterna.

Men många hantverkare har lite neandertalarmentalitet, det går att svara "ring mig efter 15" eller "gissningsvis några tusen". Eller riktigt bra: "Jag gör gärna en undersökning, den kostar 480kr + moms".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läkare är väl i sådana fall väldigt lika mekanikern. De gör också gärna en undersökning, men den är betydligt dyrare, cirka 1500:- kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid första tankesvepet haltar liknelsen mellan en läkare och en mekaniker ordentligt. Fast å andra sidan så remitterar läkaren knappast till kirurgen eller skriver ut medicin på basen att patienten beskrivit sina symptom i ett mejl. Han vill nog undersöka patienten och ta lite prover först innan han vidtar åtgärder.

 

Naturligtvis kan en båtmek ge offert på ett specifikt jobb och göra jobbet utan att kolla något annat. Risken finns att kunden sedan idiotförklarar meken om reparationen inte hjälpte. Konsekvensen av ett sådant förfarande kan bli ARN-anmälningar och allehanda elände. Därför är det nog ganska få som ger en bindande offert på en reparation utan att ha sett båten och ägaren. Här skall båten och dess ägare ses som en patienthelhet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Läkare är väl i sådana fall väldigt lika mekanikern. De gör också gärna en undersökning, men den är betydligt dyrare, cirka 1500:- kronor.

 

Mackey

Nja, "gärna" vet jag inte. Men ett läkarbesök kostar inom VGR 100kr och 300kr hos en specialist. Men mekanikern har sällan något högkostnadsskydd.

 

12 minuter sedan, Faderullan säger:

Fast å andra sidan så remitterar läkaren knappast till kirurgen eller skriver ut medicin på basen att patienten beskrivit sina symptom i ett mejl.

Nej men nästan, du kan skriva en egenremiss så kommer du förhoppningsvis till tex en hudläkare direkt.

 

För hantverkaren är det mycket svårt att ge en offert baserat på ett mejl. Däremot är det inget som hindrar från ett ge ett artigt svar. Kundvård är inte alltid hantverkarens starkaste sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert minst tio nätbaserade vårdcentraler. Någon remiss till operation lär man inte få men kanske till en kirurg som vidare bedömmer vad som ska göras.

 

Provtagning ordar de.

 

Recept är inga problem att få utan att träfa läkare, går utmärkt via de nätbaserade vårdcentralerna.

 

De kan naturligtvis inte ta emot alla typer av patienter, men de finns och de fungerar.

Vissa hävdar att de är bra och andra att de är dåliga. Hur som helst kommer de troligen att finnas kvar och säkert också påverka hur "vanliga" vårdcentraler arbetar.

 

Kan man slippa att ta ledigt från jobbet för att sitta i ett väntrum fullt med hostande och snörvlande patienter är det ju rätt skönt.

 

Lite OT...

 

Tillbaks till ämnet kommer man genom att tänka nätbaserade mekaniker.

Bestäm tid på nätet med båtmeken och visa trimplanscylindrarna.

Svara på frågor och gör lite tester som meken vill att du gör.

Få lite råd och tips samt handledning om vad som ska göras och hur du ska göra.

Betala för den tid det tog.

Vill/kan du inte göra jobbet själv så är ju felsökningen klar och meken kan köpa rätt grejor INNAN hen åker till din båt som ligger långt från närmaste båttillbehörsaffär, så det kommer troligen att bli billigare.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, bhemac säger:

Nja, "gärna" vet jag inte. Men ett läkarbesök kostar inom VGR 100kr och 300kr hos en specialist. Men mekanikern har sällan något högkostnadsskydd.

Läkarbesöket kostar ca. 1500:- kr, några hundralappar betalar man vid besöket och några tusenlappar via skatten.

Jag tycker det är ett bra system, men man ska inte glömma bort vad läkarbesöket verligen kostar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!!

 

Nu har tråden luftats en stund. Allt från läkare, advokater, mekaniker, förhistoriska människor och mycket annat  har avhandlats. Detta utan att jag blivit klokare kring mina kommande utgifter för att få drevet att "sitta still" uder gång.

 

Någon, här, måste väll ha packat om dessa cylindrar och vet vad ett sådant ingrepp går på...... eller???

 

Tack!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100kr-10000kr eller mer beroeñde på vem som gör det, om och vad som djävlas mm. skulle jag gissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Los_capitanos säger:

Hej igen!!

 

Nu har tråden luftats en stund. Allt från läkare, advokater, mekaniker, förhistoriska människor och mycket annat  har avhandlats. Detta utan att jag blivit klokare kring mina kommande utgifter för att få drevet att "sitta still" uder gång.

 

Någon, här, måste väll ha packat om dessa cylindrar och vet vad ett sådant ingrepp går på...... eller???

 

Tack!

 

 

Drevdelar tar runt 500 :- st för packningar / oringar / kolv, säg sedan att det tar en timme per kolv, x 2 kolvar sedan restid för mekanikern säg 2 timmar totalt fyra timmar, vet inte vad de tar / timme. Men en arbetskostnad på 3000 - 4000, sedan material en tusenlapp summa 5000 :- vilt spekulerat. Men är du lite händig och kolvarna ej oxiderat ihop så byter du detta själv till en betydligt lägre kostnad. För min egen del så kommer jag köpa två  nya kolvar och sätta dit då vet jag att de håller i tjugo år till.:) Men sedan är frågan är du säker på att felet sitter i kolven om drevet sjunker? Hade det problemet på mitt förra 290 sp, där var det faktiskt pumpens backventil som var slut, trodde först de berodde på kolvarna, men bytte pump och problemet upphörde. Bara en tanke från min sida. Lycka till iaf // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎11‎-‎03 på 14:53, Los_capitanos säger:

Vad jobbet handlar om är ompackning av DPH trimm cylinder x 2.

 

2 cylindrar eller 2 motorer?

Och som sagt var så litar man inte på en kunds felsökning då det ofta leder till en missnöjd kund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor; de kostar ju ca 10 papp styck!!

Forsberg_se; cylindrar.

 

Vet panelen var man eventuellt kan hitta en manual/beskrivning på hur detta skall gå till rent praktiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Gör själv. Plocka isär försiktigt. Lista ut varför varje liten del finns och vad den har för uppgift. Köp delar pch sätt ihop. Det är ju ren mekanik, ingen kärnfysik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Los_capitanos säger:

Kossor; de kostar ju ca 10 papp styck!!

Forsberg_se; cylindrar.

 

Vet panelen var man eventuellt kan hitta en manual/beskrivning på hur detta skall gå till rent praktiskt?

Nope kolla drevdelar.se de är pirat motsvarande. Tips ring marinexpress och fråga va du får för pris för vp original komplett, fick ett väldigt bra pris för komplett system, original då  def inte samma pris som på Europarts.:) Sen har jag räknat så här för att byta dessa sketna kolvar och slanghistoria till, så måste motorn ur, och ett motorlyft går på runda tio tusen. Dessa kolvar är ett skit att byta på min båt otroligt mycket mecka. Och min erfarenhet ( har faktiskt det ) säger mig att en hydraulcylinder med tid som utsätts för högt tryck vidgas på mitten, vilket kan  leda till att packningarna går igen, på kortare tid samt ett vanligt fel är att oxidationen ätit ur ändarna runt muffarna, så när du öppnar ändarna finns risk att de ej håller tätt sedan. Renoverade de förra kolvarna på sp drevet och de funkade men där var allt lättåtkomligt, de var med andra ord ingen Nimbus.. Jag vill absolut undvika att plocka ur denna jävla betonggalt igen, för att spara in ett par tusen kronor. Då sätter jag hellre dit ett par nya kolv uslingar kosta va det kosta vill.:rolleyes: Ps har för mig att Ingemar på drevdelar har en reparationsmatrikel som han lämnar med tätningssatsen då du köper dem där. Är du lite händig så fixar du det, ner med drevet. Skruva upp muffarna i ändarna, det svåra kan vara att få upp dem du kan behöva värma försiktigt gänga av ändarna dra ur kolven, ta bort tätningar skrapringar ( teflon ) kolla hur allt sitter är du osäker fota hela isärtagningsprocessen återmontera det nya, för sedan varsamt utan att skada tätningarna tillbaka, smörj gängorna på ändarna, och gör rent dem först innan du skjuter ihop allt dra åt muttrarna ( muffarna ) klart. Lufta systemet genom att köra kolvarna ut och in till sina ändlägen håll koll på oljan i pump behållaren kör fram och åter tio till tolv gånger klart. Återmontera drevet. Tror penta har någon rephandbok också med bilder. Men det är inget hitec direkt. Så ta tid på dig och jobba metodiskt så fixar du detta. Annars om du känner nån bonde eller bilmek i din bekantskaps krets, så ta lite hjälp av en kompis, dessa är identiska med vilken hydraul cylinder som helst. Men det behöver inte vara i kolvarna felet sitter i, i mitt fall var det inte det, hade den gamla svarta runda pumpen till 290 sp och tydligen var de pumparna skit från början, och det rekommenderades inte att byta oringar i dem då de ofta börja läcka igen. Bytte pumpen och sedan stod drevet hela vintern utan att sjunka 1 mm. Känner inte till varför du tror tätningarna i kolvarna är slut, så kolla så inte felet sitter i hydraul pumpen innan du river kolvarna. Hur gammalt är drevet hur många gångtimmar? Jag skulle kolla pump först sedan slå isär kolvarna.

Glömde en sak smörj noga pistongerna tätningarna innan du återmonterar så de lätt glider in i tuben igen. Lycka till ;)

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ompackning av mina pt-kolvar 2016. Läckte olja vid kolvstängerna. Vet inte om det är relevant, mitt drev är ett DPE. Aukt. VP-reparatör gjorde jobbet, MMG Karlskrona. Dom körde ut, ca 2 mil enkel resa. Mtrl., reskostnad, timdebitering, ca 4 tim, så hamnade fakturan på dryga 4 000 kr.

 

/Moltas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...