Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Pris på arbete

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har skickat, mailledes, en förfrågan till 4!! olika firmor på ett väl definierat jobb och bett dem återkomma med ett fast pris.

1!!! har återkommit (dock inte med ett pris utan med ett par frågor. Dessa har jag besvarat och sedan dess är det tyst). De 3 andra har inte bemödat sig att ens besvara. 

Jag ser tre möjliga orskaker till deras tystnad.

1. Det befinner sig på Neandertalsnivå då det handlar om att hantera moderna kommunikationskanaler (=läsa samt besvara mail)

2. Dom har aldrig konkurensutsats och så tänker de fortsätta.

3. Dom har för mycket att göra.

 

Vad är era erfarenheter i frågan?

 

Vet ni någon, i Göteborgsområdet, som uppfyller ovan krav (kan både hantera mail och laga båtar) så dela gärna med er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste dom kunna hantera mail, huvudsaken är väl att dom kan laga båtar.

Vad händer om du ringer och frågar?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skriver dina "väl definierade" här så får du säkert synpunkter... annars gissningar. I bästa fall kvalificerade gissningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om kraven är väldefinierade kan de vara svåra att lämna ett fast pris på. Det kan också vara att man i detta nu har fullt upp med att serva befintliga kunder med upptagningar mm. 

 

Håller med föregående - lägg in dina väldefinierade krav här så kan vi komma med synpunkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Rascal said:

Varför måste dom kunna hantera mail, huvudsaken är väl att dom kan laga båtar.

Vad händer om du ringer och frågar?

/Claes

 

Jag har ingen statistik men jag anar att många firmor får massor med mailfrågor som är mer eller mindre seriösa och även om de försöker svara så kan nog större antalet vara rent informationsfiskande vilket inte ger inkomst. Jag bifaller denna talare att telefonsamtal är bättre än mail eller ännu bättre åk dit och prata med dem direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, HumptyDumpty säger:

 

Jag har ingen statistik men jag anar att många firmor får massor med mailfrågor som är mer eller mindre seriösa och även om de försöker svara så kan nog större antalet vara rent informationsfiskande vilket inte ger inkomst. Jag bifaller denna talare att telefonsamtal är bättre än mail eller ännu bättre åk dit och prata med dem direkt.

Kan bara hålla med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de verkar veta exakt hur detta moderna kommunikationsmedel ska hanteras.

 

Vill man ha svar är ett mejl värdelöst om man inte först etablerar kontakt på annat sätt. Så fungerar detta kommunikationsmedel.

 

De vet att det inte krävs någon insats för folk att skicka ett mejl till en till mottagare. Att ringa en extra verkstad och dra sin historia en gång till kräver den där lilla gnuttan engagemang som gör att deras mejl, innehållande en framarbetat offert, inte lämnas obesvarat.

Redigerad av AndW
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga erfarenheter från båtbranschen, men generellt har jag inte dålig erfarenhet av att maila för att få ex.vis offerter.

 

Skickade i våras fem, sex mail till olika bilverkstäder med prisförfrågan på några väl definierade arbeten och alla utom en svarade.

 

Jag tror mail funkar dåligt när det är extra mycket att göra, som nu när alla håller på att ta upp och serva båtar. Då är nog ett besök nödvändigt, eller ev. ett telefonsamtal.

 

Håller med om att det skule vara intessant att få se mailen som inte besvarats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. 

Jag tycker att man absolut ska kräva att få ett svar, sen om svaret innehåller en prisuppgift eller t ex ”tyvärr kan vi ej ge prisuppgift via mail, återkom på telefon eller så är du välkommen att besöka oss”, annars är firmorna oseriösa. 

Varför har man annars mailadress? Finns väl ingen anledning att skriva ut mailadresser på hemsidor eller liknande som kontaktmedel. 

Tyvärr är detta vanligt inom väldigt många branscher... 

 

Dags att komma in i 2000-talet och säkra upp inför framtiden, dagens ungdomar ringer aldrig... de smsar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, elfanomad säger:

Dags att komma in i 2000-talet och säkra upp inför framtiden, dagens ungdomar ringer aldrig... de smsar. 

Jo men få hantverkare lever på att maila, jobb får de ändå. Den som är angelägen ringer ju.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan åxå tänka mej uteblivet svar kan bero på, av någon anledning känslan av att det:

Inte är intressant nog/ insats vs belöning

Inte sett medelandet eller orkat läsa

Har för mycket jobb, just nu som ger pengar som måste bli klaŕt å tänker "tar det sedan"

Svårt att gissa...

Vad tror du själv det beror på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det tyvärr ganska vanligt att man ringer och blir uppmanad att maila in en förfrågan. Det gäller inte bara i båtbranschen, utan även i andra branscher där offerering är en del av förfarandet.

 

När man sedan mailar är det tyst.

 

Då pratar vi om välskrivna tydliga förfrågan med de uppgifter som de bett om för att räkna på det hela.

 

Man brukar i byggbranschen prata om att man först ger ett företag ett mindre jobb. Sköter de uppdraget, trots att det inte ger stora pengar och visar kundfokus ger man de sedan de stora jobben. Det fungerar bra och sållar bla bort jättarna utan servicekänsla. Jag har genom jobbet en del kontakter med hantverkare, stora som små och "alla" vet att man måste ge ut många offerter för att få några jobb.

 

När det sedan gäller ens privata ägodelar är relationen och förtroendet än viktigare. En firma som inte sköter det som avtalats redan på offertstadiet, kan mycket väl hålla samma linje även vid utförande. Eller ännu troligare, vid ev reklamation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om mailsvar

Har vi hört nåt svar från trådskaparen?

/Claes

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Rascal säger:

På tal om mailsvar

Har vi hört nåt svar från trådskaparen?

/Claes

 

Hahaha, 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att gissa när man inte vet vad det "väl definierade" jobbet består i. 

Finns det ens sådana jobb på en båt? 

Skulle isåfall vara montage av ny utrustning på en fabriksny båt av för varvet välkänd modell. Allt annat kan potentiellt gå åt helvete oavsett hur duktig man är.

Fast pris kommer alltid bli dyrare än löpande.  

 

Tror att det är lätt att "glömma av" ett mail sålänge det finns kunder som ringer och/eller besöker företaget. 

Särskilt om mailet har lite attityd och är fullt av krav. Rättshaverister mailar alltid. En sådan kund är besvärlig även irl.  

Det ska handla om stora pengar för att vara värt risken att få en kund med orealistiska förväntningar på halsen. 

 

Menar inte att så behöver vara fallet i just detta fall.

 

Har vi luftat klart nu? :) 

Spännande ämne!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Försök uppskatta vad det kommer att kosta, multiplicera med 3 och lägg på 3000 så blir det rätt"

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min erfarenhet är att om man vill ha direkt svar är kontakt via telefon eller besök på verkstad/marina det bästa sättet att etablera kontakt. Speciellt när de man söker yrkeskategorier som har fullt med jobb utan att öppna inkorgen.

I min bransch så är telefonkontakt de säkraste för få snabba svar och därefter kan mail bli aktuellt för offerter, specar och återkoppling för att det ska bli mer formellt. 

 

Jag svarar alternativ 3: Dom har för mycket att göra. (utan att svara på mail) Har vänner som jobbar på varv och de har ofta fullt upp.

 

Alternativ 1 kunde du skippat. Att påstå att det är neandertalarnivå för att man inte läser mail känns sådär.. Tänk på att det är dem du vill ha hjälp utav som kan skruva båt och de kanske läser här på MG. Detta är ett öppet forum. 

 

 

Lycka till :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut du ska åka runt till de olika firmorna och fråga direkt, möjligen ringa först och höra efter om de har tid för några frågor angående ett arbete. Då får man direkt en personlig kontakt och dessutom en känsla för firman som kanske ska göra jobbet, vilket jag tycker är jätteviktigt.

Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vill ha något gjort ringer jag eller om det är möjligt besöker firman ifråga, då kan man bättre beskriva vad det är jag vill ha gjort. Mail det kan man använda för mindre viktiga saker än min båt!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som så blir det, tycker jag, mindre jobb, mindre besvär och går snabbast och blir som man vill.. om man gör själv.

Hålla på och lägga en massa krut på att hitta någon annan som är beredd att göra den insats man vill... bara det kräver ju sin tid och möda.. "Fast pris"??

.... helt omöjlig sak att svara på.

Man ska nog vara beredd på att lova guld, massor av guld. Inte ge sig förrän jobbet e minst så bra utfört som du skulle nöjd dig med själv.. och att få till det kräver minst lika mycket av dej som om du skulle göra det själv... men om du ändå envisas med att låta nån annan göra det.. så ska du vara beredd att betala precis det utföraren är nöjd med.

så jag skulle tippa på att ditt jobb kommer ligga på.... 1000kr--2735712,50kr sisådär..

Plus övriga kostnader..

=)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla,

 

1. Först och främst, sorry för den historiska kopplingen till det utdöda människoliknande släktet. Det var inte min bästa dag när jag skrev inlägget.

2. Tack för alla synpunkter. Både de bitska samt de lite mer skojiga.

Jag gissar att några av er har marinor själva ;-)

 

Vad jobbet handlar om är ompackning av DPH trimm cylinder x 2. Förfrågan som gick ut via mail kan ni läsa nedan;

=====

"Hej,

Jag behöver fixa till mina power tim cylindrar, då de "rör sig" under gång. (Tänkte att de skulle packas om)
Båten står på land (XXX) och det kan egentligen göras när lusten faller på, ingen brådska.
Kan du återkomma med en offert på vad det skulle kosta att packa om dessa två cylindrar?
Tack på förhand."

=====

Svårt, nja. Inte för en båtmekaniker med driv gissar jag.

 

Tyvärr blir jag nog tvungen, som flera av er föreslår, krypa till korset och ringa eller kanske till och med besöka någon av mina tidigare marinmekanikerkontakter för att få fram ett pris.......

 

Så högt ärade trådskrivare/besökare;

 

Vad tror ni ett sådant jobb kan kosta ?

Avrunda till närmsta tusenlapp, samt använd inte trewg's matematiska formel ovan =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är reparatör i annan bransch och hamnar ibland i denna situation. Jag tror att orsaken till uteblivet svar beror på tidsbrist. Troligtvis har de fullt upp och prioriterar inte denna typen av mail. I vår verksamhet är det inte helt ovanligt med liknande mail och när vi besvarar dem får man oftast ingen reaktion tillbaka. Vi brukar sträva efter att alltid svara men missar ibland och vi springer inte benen av oss för att svara.

 

När jag läser ditt "mail" så reagerar jag direkt på hur du skriver och jag skall förklara hur jag ser på saken.

 

Du beskriver först ett problem "dina trimcylindrar rör sig under gång" och därefter presenterar du en lösning "de skall packas om" därefter frågar du om pris på ompackning.

Denna formulering är ett problem. Du förväntar dig en lösning på ett problem, du presenterar lösningen.

 

Skulle det nu visa sig att ompackning inte löser problemet kan det blir problem beroende på hur du väljer att reagera.

 

Jag anser att ditt väl definierade jobb inte är så väldefinierat.

 

Du skulle ha skrivit: Hej, vad kostar det att packa om 2 trimcylindrar till ...

 

I min bransch är det mycket vanligt att kunderna beskriver ett problem och vill att jag skall utföra "deras" lösning på problemet och, tyvärr, ofta har kunderna helt fel lösning på problemet. Med kundernas lösning kommer problemet kvarstå.

 

Vänligen

 

/Mathias

 

  • Gilla 4
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en susning.tar förmodligen 1-2 h att göra själv om du gör det för förstagången och delar går att få isär.

Sen skulle det väl få delas upp i. 

Ta isär.

Kolla vad som är fel och beställa

Sätta  ihop

 

Vad skulle jag ts... för att göra det till nån okänd..

Beror på om det är vanlig användbar fritid som ryker eller en regnig vinterdag då tennishallen är stängd och det inte går att komma på något annat jag vill göra..

Skulle inte ta i det för under 10' plus delar.

Det skulle jag ge i fast pris för ompackning.. om det inte måste inkräkta på prime-time-fritid.

Om det skulle åtgärda felet eller inte är en anna femma.

Jag skulle i 110 fall av 100 åtgärda felet själv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

"jag skulle tippa på att ditt jobb kommer ligga på.... 1000kr--2735712,50kr sisådär..

Plus övriga kostnader.."

Du missade "tillkommande arbeten", kan sluta på vad som helst. Min formel med x3+3000 kommer ur erfarenhet av programmering men optimistfaktorn är nog tillämplig i många branscher. 

Jag gör alla fix själv utom svetsning. Ångrar att jag inte köpte en svets och lärde mig svetsa när jag var 40 år yngre, nu är det för kort tid kvar. Min far gick svetskurs i 70-årsåldern och konstruerade och byggde en svets på samma sätt som han byggde radio, bandspelare m.m. Tyvärr försvann den.

När jag behöver hantvershjälp mailar jag inte, ringer inte, utan åker och hälsar på. Ofta träffar jag då en halvpensionerad gubbe med mångårig erfarenhet och stor entusiasm för att göra jobbet på rätt sätt. Och brukar ta samma pris som för 50 år sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade jobbat som mekaniker så hade jag svarat på ett sätt som för mekanikern är det enda möjliga enligt mig

"Vårt timpris är 1000kr/timman plus material

Om det går bra så tar jobbet ca 4 timmar. Krånglar det så kan det bli väldigt mycket mer timmar och kanske nya trimcylindrar etc"

En offert på jobbet kommer du troligen aldrig få utan enbart en estimerad siffra ifall jobbet skulle gå bra

Att lämna offert innebär att jobbet skall utföras för denna summa

När det kommer till båtar så är det saltvatten inblandat och saker har en förmåga att fastna och ärga sönder mm

Hoppas jag inte förolämpar dig nu men en kund som vill ha en offert på ett båtjobb är ofta en krånglig kund i mekanikerns ögon

Därmed inte sagt att de som önskar en offert är krånglig då det till stor del i andra branscher fungerar just på detta viset

Att som mekaniker lämna skriftlig offert på ett jobb där delarna sitter i saltvatten är som upplagt för bli osams med kunden

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För sisådär 20-30 år sedan sa jag till en småländsk lanthandlare (jfr Sjökvisten i Åsa-Nisse) "och så vill du väl veta vad det kostar?"

- Nej , det kostar väl vad det måste och om man inte litar på varandra  ska man inte ha med varandra att göra! Ett handslag så var det klart, men det kanske inte funkar idag?

Har nog funnit att det funkar även senare och med dem det inte funkar har jag inte haft mer att göra, och även spridit ryktet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen skillnad på dom situationerna när man kommer överens med dim man kan komma överens med. Något mer granskningar har väl avslöjat mer korruption. Korruption finns där det granskas, framförallt skattemedelsbaserad verksamhet eftersom det onte finns något inbyggt "det ska gå bra".. syfte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, trewq säger:

Du missade "tillkommande arbeten", kan sluta på vad som helst. Min formel med x3+3000 kommer ur erfarenhet av programmering men optimistfaktorn är nog tillämplig i många branscher. 

Jag gör alla fix själv utom svetsning. Ångrar att jag inte köpte en svets och lärde mig svetsa när jag var 40 år yngre, nu är det för kort tid kvar. Min far gick svetskurs i 70-årsåldern och konstruerade och byggde en svets på samma sätt som han byggde radio, bandspelare m.m. Tyvärr försvann den.

När jag behöver hantvershjälp mailar jag inte, ringer inte, utan åker och hälsar på. Ofta träffar jag då en halvpensionerad gubbe med mångårig erfarenhet och stor entusiasm för att göra jobbet på rätt sätt. Och brukar ta samma pris som för 50 år sen.

 

I min "bransch" brukar vi skoja om att alla kalkyler bör man ta ggr pi.

Ibland stämmer det ibland och ibland inte.....har inte gjort en vetenskaplig kring detta men....

Sammanfattningsvis vill jag påstå att " det man frågar på får man svar på" typ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag jobbar visserligen inte i båtbranschen men väl med service på tekniska anläggningar. Skulle aldrig ge en offert på ett reparationsjobb utan själv ha tagit en titt och felsökt. Risken finns nämligen att felet är ett helt annat än var kunden tror. I det läget kan det uppstå ett antal scenarion:

 

- Man gör det kunden bett om och fakturerar enligt offerten och bara konstaterar att felet kvarstår eller ändrat karaktär. Inte sällan är kunden då av åsikten att man är en klåpare som inte borde ha fått röra anläggningen över huvud taget. I min bok är detta den sämsta lösningen.

 

- Man inleder arbetet, konstaterar att det här inte kommer att funka. Man kontaktar kunden och meddelar att felet inte kommer att avhjälpas om man gör som kunden ansett och att offerten inte gäller. Hur kunden reagerar på det beror på om felet nu blir billigare eller dyrare än den ursprungliga offerten. Blir det billigare är man ett geni och man blir facebook-kompisar inom kort. Blir det dyrare är man bara ute efter att klå kunden på pengar. I min bok är det här ett läge man får acceptera oberoende vad kunden anser.

 

- Man inleder arbetet, konstaterar att det här inte kommer att funka. Man kontaktar kunden och meddelar att felet inte kommer att avhjälpas om man gör som kunden ansett och att offerten inte gäller. Kunden inser att yrkeskunskap faktiskt existerar och ber om ett nytt pris och konstaterar att anläggningen är rätt värdelös om den inte fungerar och godkänner det nya priset.

 

Snabbaste sättet att få svar är nog att ringa och diskutera med verkstäderna och då komma överens om hur ni går vidare.

 

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...