Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bhemac

Bänkskiva till pentryt

Rekommendera Poster

Pentryt ska byggas om och jag måste ha en ny bänkskiva. Helst skulle jag ha en i stavlimmad teak men det är för mycket jobb. Dessutom är de onödigt tjocka (26mm). Hemma har vi stavlimmad bok, håller förvånansvärt bra och lätt att snygga till.

Ren plywood? Håller dåligt.

Laminat? Jo, men jag har inga bra källor att köpa laminat och ihop med plywood och spärrlaminat så är det inte direkt prisvärt. Dessutom ser det ut som - laminat.

Mosaik på plywood? Kan funka. Lite fräckt men blir skitigt i skarvarna.

Enklast? Lite överblivet laminatgolv. Håller nog ett tag.

Den gamla varianten. Linoleummatta på plywood. Höll länge hos morsan fast det var ju hemma.

Kanske en stor polyetenskiva? Då behövs inga skärbrädor.

 

Någon som har något bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju billiga skivor på biltema..........:rolleyes:

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engelsk båt med mosaik. Ingen som har detta?

 

kök mosaik.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mosaik i båt, du skämtar aprillo?

Förutom utseendet; där vill man inte ha extra tyngden. 

Och utseendet; ser ut som En scoutstuga. 

 

Jag bytte bänkskiva för ett par år sedan, blev vitt kompaktlaminat 10 mm (väger massor tycker jag, men-men; blir aldrig dåligt), köpte spillbitar av ett snickeri. Limmade teaklister runt allt. http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandsons/Produkter/Inredning_VVS/Inredningsmaterial_Beslag/Plywood_List/U-PROFILLIST_10X7_TEAK?id=07800

Blev riktigt snyggt, men jag har tyvärr ingen bild...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Mosaik i båt, du skämtar aprillo?

Nix. Visst verkar det lite fel? Men används en hel del i båtar, mest i engelska verkar det. Måste vara ett bra material eftersom de i dt landet aldrig städar eller renoverar sin båtar ;) Nauticat mfl använder det ofta på toa/dusch. Tungt? nja 4mm glasmosaik väger runt 10/m2, min bänkskiva är ca 0,5m2. Fördelen är att det jätte enkelt att lägga. Nackdelen är att det finns miljontals mönster (behöver ju inte vara orange).

 

Kompaktlaminat tyckte jag verkar skitsmart men jag hittar bara det i för stora skivor. Får kolla lite mer.

 

Polywood är klart intressant. HD Polyeten brukar vara bra. Har dock inte sett det i verkligheten. Nackdelen är att det nog är hopplöst att limma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang kompaktlaminat. 

Kolla med snickeri som tillverkar finare inredningar till kök för spillbit(ar). Jag har tyvärr inget tips på sådana i dina trakter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Peter_K säger:

Ang kompaktlaminat. 

Kolla med snickeri som tillverkar finare inredningar till kök för spillbit(ar). Jag har tyvärr inget tips på sådana i dina trakter. 

Tack, bra tips. Ska även kolla med en snickare som monterar mycket kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Tack, bra tips. Ska även kolla med en snickare som monterar mycket kök.

Det är nog en bra väg. 

Kompaktlaminat finns som varumärkena Corian och Hi-Macs bl a. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett såväl mosaik i pentryt som kakel på toaletten, känns inte speciellt sjömansmässigt. Särskilt inte som det var monterat på "spånskiva".... usch!

Däremot har jag aldrig sett klinkers på "golvet" i en båt, men jag har ännu inte sett allting...

 

Jag fann en stavlimmad bänkskiva av ek på en loppmarknad en gång, denna blev till bänkskiva och arbetsyta "köksbänk" i Nimbusen, bänkskivan blev ju rätt tung varför "gångjärnsanordningen" fick dimensioneras därefter.

Spillbiten som blev över efter det att hålet för diskhon hade sågats ut blev till en utmärkt skärbräda/försvarsvapen i köket hemma. Av en annan tunnare stavlimmad ekskiva gjordes ett lock/skärbräda som man kunde placera över diskhon, ej med på bilden.

 

Ja "gångjärn" eller som vi säger på swinglich, "walk iron" var inga gångjärn utan sådana där fällbara bordskonsoler från Seasea.

 

Bilden:

Bänkskivan fälls nedåt, alltså inte över diskhon, locket/skärbrädan är inte med på bilden.

 

DSC_0013_zpsidbmnhbv.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo...

Kompisen fick en spillbit av samma bordsskiva (den skivan var från början 220 x 120 cm) och gjorde även han, en ny köksbänk.

Som värmeskydd att ställa varma kastruller och kaffepannan på, fällde han in uniformsknappar i bänkskivan, uniformsknappar från GS, Göteborgs Spårvägar. Blev både snyggt, praktiskt och ickemilitäriskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i gamla båten bytte jag en högtryckslaminerad spånskiva mot stavlimmad ek. I nya är originalet bytt mot högtryckslaminat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del stavlimmade skivor kan slå sig pga fukten därför kan det vara ett lotteri att använda.

Spånskivor är inget man egentligen vill ha i båten. Men vanliga spånskivor med laminat på håller länge om man tätar kanterna med epoxi. 

 

En kille byggde båt men orkade/hann inte få i någon inredning. Det blev en provisorisk lösning med fastplastade spånskivor. Det skulle ju bara sitta något år.... Men det blev kvar i minst 10år och när till slut blev en riktig inredning och spånskivorna skulle ut så var nästan alla bitar intakta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har laminat i "mörk sten" av samma sort som bänkskivor på spånskiva från t ex IKEA, fast jag fick det upplimmat av ett snickeri på vattenfast björkplywood. De flesta kanterna försågs med massivträlist, men luckor med exponerade plywoodkanter kantades med motsvarande laminat som finns att köpa med smältlim på, dels i ekträfärg (för att jag har sådan inredning), dels i samma som bänkskivan.

 

Har hållit utmärkt i 15 år, har dock fått lägga på ett nytt lager klarlack på massivträlisten kring vasken för ett par år sedan. Fast det är ju underhåll....P3140002.thumb.JPG.4334f135488b048b48e7269ba1f31b15.JPGP3190003.thumb.JPG.26cd41bfa30ae914840c4a32978ec12c.JPG

(Mer pentrybygge finns på min hemsida, http://www.nbmarine.se, "Dagbok" och Mars 2003)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...