Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusF

Garmin 12 och 38

Rekommendera Poster

Jag har två gamla Garmin (12 och 38) som jag tänkte se om jag kan få användning för. Jag har haft 38:an ett tag utan att prova den och när jag nu köpt en segelbåt så där 12:an fanns med, så kommer jag nog att testa nya vatten lite oftare och kan ju ha användning för dom då. I alla fall för skojs skull.

 

Men ni som har använt de här på den tiden det begav sig: Vilka funktioner använde ni?

Jag har försökt läsa in mig på instruktionsböckerna och ser väl två användningsområden till de här modellerna.

I första hand används de väl till att markera position på sjökortet? Då behövs alltså ett sjökort som komplement. Eller GPSén är väl komplementet egentligen.

Funktionen med waypoints är väl användbar om man ska gå i en farled, men kräver väl en ny waypoint för varje gir, om jag fattar rätt?

Det finns en funktion som heter karta, men hur fungerar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där gamla GPSerna hade en kartfunktion där waypoints presenterades i förhållande till varandra. Sedan kunde du se båtsymbolen flytta sig i samma bild i förhållande till de waypoints som du lagt in (men det finns inget sjökort bakom som referens).

Precisionen i dessa gamla apparaters GPS-mottagare är sämre än den mottagare du har i mobilen/läsplattan.

 

En sjökortsapp i mobilen/läsplattan (använd vättentätt fodral) ger nog större glädje än dessa gamla apparater.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kan tänka mig att du har rätt. Jag har testat med mobilen några gånger men jag tycker det är ofta jag är för fuktig om händerna så jag inte får någon reaktion på displayen.

 

Men jag såg en snutt på Youtube om en dansk som seglat mycket runt Nordsjön, som bara använde sig av mobilen. Med ett par datorer som komplement. Skulle vara intressant att fråga honom om han inte har problem med blöta fingrar...

 

www.sy-mathilde.dk

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde sådana där när dom var nya och har kanske något gammalt liggandes typ kablar för NMEA osv.

Om du vill kan jag titta i gömmorna. Dock ingen garanti att det finns något kul kvar.

Finns något och du vill ha det så kostar det täckning för porto.

Båda modellerna är rätt sega mottagare men fungerar på öppna ytor.

Som tidigare beskrivet så kan du lägga in waypoints och navigera relativt dessa.

Du kan antingen se dig och dina WP på skärmen eller få en "motorvägsvy" med styrinfo till nästa wp.

Om jag inte missminner mig helt så får du passa dig med strömförsörjningen till 38,an. den tål nog bara 5V in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Bra att veta om det är något tillbehör jag är i behov av. :) 

 

När var de förresten nya? Vilken kom först av dom?

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, Mitten av 90-talet kom ju GPS 45, den första vettiga handhållna med grafisk display.

Innan var det GPS 50 med flerrading alfanumerisk display. Jag har en sådan i braattha-lådan hemma.

GPS 38, 45XL, 12 och 12XL kom tätt därefter. Skillnaden var att 45 och 38 var åttakanaliga sekventiella mottagare medans de senare var 12-kanaliga parallella mottagare. 

Det fanns en 12 XL Map  med rudimentär karta med världens större städer inlagda och en färgdisplayvariant.

Sedan kom GPS II, III, IV och V med liggande design och löstagbar antenn, liksom 45:orna haft.

12XL hade MCX-kontakt för extern antenn.

Första bilnavigatorn var Quest som i mycket baserades på GPS V. Jag har en sådan i båten som nödnavigator.

OBS, allt ovanstående fritt ur minnet utan större eftertanke :-)

http://www8.garmin.com/specs/gps12series.pdf

http://arf.berkeley.edu/webfm_send/50

http://retro-gps.info/Manuals/downloads/files/Garmin GPS 38.pdf

http://retro-gps.info/Garmin/Garmin-GPS-50/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite i mina lådor, tyvärr var det inget som passar till dina mottagare där.

Något museum har väl fått det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...