Jump to content
Sunday 23 June 2024
Sign in to follow this  
Jocke80

Volvo penta md40 med dålig kompression

Recommended Posts

Hej!

Gjorde nyss ett kompressionsprov på min motor då den varit svårstardad när den är kall. Kompressionen i 3 av 6 cylindrar va nästan obefintlig (ca 3-4).

Någon som vet vad det kan bero på? Vad kollar man först? Vanliga fel?

Det skumma är att motorn går bra när den väl har startat.

Tacksam för tips!

 

Med vänlig hälsning, Jocke 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man brukar börja billigt och enkelt så jag skulle börja med ventilspelen. Är där ventiler som ”står på” som man säger förlorar du komp där..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du mycket vevhusventilation? Hög oljeförbrukning? Slammer? Tog du kompprovet med varm eller kall motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vevhusventilation har jag inte kollat. Inget slammer men jag tycker den har dragit en del olja.

Provet tog jag när den va kall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade gastrycket gått i vevhuset och du har så lågt komp tycker jag du borde ha rejäl vevhusventilation o hög oljeförbrukning, kanske t o m vevhusexolosion. Det verkar ju som det tätar till sej antingen när kolvringarna får gastryck och jobba med eller att ventilerna börjar hänga med. Har du sot eller rost på spindlarna kan ju dessa tröga men att det lossnar strax efter start. Att stänga ventilerna med kolvarna istället för fjädrarna brukar inte vara så länge förrän tallrikarna ramlar av och skapar dålig stämning i förbränningsrummet, slår sönder, lock, kolv, foder mm..

 

Du verkar ju ha viss skruvarvana och att lyfta toppen och trycka ur ventilerna är ju hyfsat kvickt gjort. Du kommer ju lixom inte mycket längre utan och skruva. Då får du ju besked hur styrningar, tallrikar, spindlar och säten ser ut, även övre delen av foderna blir ju synliga..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har plockat bort toppen och lämnat in den för kontroll, men där slutar mitt "skruvkunnande"

Hur stor är chansen att problemet sitter i toppen? Om problemet inte sitter i toppen så måste jag väl plocka ur hela motorn? Är det värt det? Är det värt att renovera hela maskinen eller är det bättre att byta ut den? Är som sagt ingen mekaniker :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Svårt o säga, hur såg foderna ut?

2. Jo, det åker du ju på..

3. Beror på, gör man mycket själv och motorn mest behöver städas lite så är det säkert värt det.

4. Nä, räcker det t ex med o hona och kanske nya ringar så är ju det en helt annan sak än om det behövs nya foder och kolvar. Båtens värde tål ju inte så stor investering innan det blir ekonomiskt vansinne..

 

Åja, har du kommit såhär långt så kan du säkert fixa resten oxå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Dom såg ok ut tyckte jag....

2. Typiskt

3. Jag skruvar inte mer själv

4. Jag får domen i veckan om kolvar mm behöver bytas. Att renovera hela motorn inkl toppen skulle kosta ca 50tkr :-(. Köpa ny motor kostar ju skjortan med montering å allt.

Jag vill ju ha båten kvar så en ekonomisk katastrof är det hur jag än gör :-( .

Jag får ju inget för båten om jag säljer den utan motor.

Det mest tragiska är att jag installerade en bogpropeller,  nytt kapell, batterier mm 2017.

 

Skjut mig tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...