Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocke80

Volvo penta md40 med dålig kompression

Rekommendera Poster

Hej!

Gjorde nyss ett kompressionsprov på min motor då den varit svårstardad när den är kall. Kompressionen i 3 av 6 cylindrar va nästan obefintlig (ca 3-4).

Någon som vet vad det kan bero på? Vad kollar man först? Vanliga fel?

Det skumma är att motorn går bra när den väl har startat.

Tacksam för tips!

 

Med vänlig hälsning, Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inte då loggen inte fanns när jag köpte båten :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar börja billigt och enkelt så jag skulle börja med ventilspelen. Är där ventiler som ”står på” som man säger förlorar du komp där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mycket vevhusventilation? Hög oljeförbrukning? Slammer? Tog du kompprovet med varm eller kall motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilation har jag inte kollat. Inget slammer men jag tycker den har dragit en del olja.

Provet tog jag när den va kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gastrycket gått i vevhuset och du har så lågt komp tycker jag du borde ha rejäl vevhusventilation o hög oljeförbrukning, kanske t o m vevhusexolosion. Det verkar ju som det tätar till sej antingen när kolvringarna får gastryck och jobba med eller att ventilerna börjar hänga med. Har du sot eller rost på spindlarna kan ju dessa tröga men att det lossnar strax efter start. Att stänga ventilerna med kolvarna istället för fjädrarna brukar inte vara så länge förrän tallrikarna ramlar av och skapar dålig stämning i förbränningsrummet, slår sönder, lock, kolv, foder mm..

 

Du verkar ju ha viss skruvarvana och att lyfta toppen och trycka ur ventilerna är ju hyfsat kvickt gjort. Du kommer ju lixom inte mycket längre utan och skruva. Då får du ju besked hur styrningar, tallrikar, spindlar och säten ser ut, även övre delen av foderna blir ju synliga..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat bort toppen och lämnat in den för kontroll, men där slutar mitt "skruvkunnande"

Hur stor är chansen att problemet sitter i toppen? Om problemet inte sitter i toppen så måste jag väl plocka ur hela motorn? Är det värt det? Är det värt att renovera hela maskinen eller är det bättre att byta ut den? Är som sagt ingen mekaniker :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Svårt o säga, hur såg foderna ut?

2. Jo, det åker du ju på..

3. Beror på, gör man mycket själv och motorn mest behöver städas lite så är det säkert värt det.

4. Nä, räcker det t ex med o hona och kanske nya ringar så är ju det en helt annan sak än om det behövs nya foder och kolvar. Båtens värde tål ju inte så stor investering innan det blir ekonomiskt vansinne..

 

Åja, har du kommit såhär långt så kan du säkert fixa resten oxå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Dom såg ok ut tyckte jag....

2. Typiskt

3. Jag skruvar inte mer själv

4. Jag får domen i veckan om kolvar mm behöver bytas. Att renovera hela motorn inkl toppen skulle kosta ca 50tkr :-(. Köpa ny motor kostar ju skjortan med montering å allt.

Jag vill ju ha båten kvar så en ekonomisk katastrof är det hur jag än gör :-( .

Jag får ju inget för båten om jag säljer den utan motor.

Det mest tragiska är att jag installerade en bogpropeller,  nytt kapell, batterier mm 2017.

 

Skjut mig tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...