Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
gusvo085

Förgrening till värmare

Rekommendera Poster

Allt i en båt är trångt. Nu håller jag på med en värmarinstallation där ingen av de förgreningar till värmarrör som finns att köpa passar på tillfredställande sätt. Funderar då på att bygga något eget, men hur? Förgreningen ska sitta direkt efter utblåset på en dieselvärmare så jag räknar med att det blir varmt där, säkert uppåt 100 grader. 

Vilka material? epoxy tänkte jag spontant men det vekrar inte klara mer än ca 60 grader (NM 275A).

Behöver ett böjt rör  med diamter 100mm från detta ett avstick på 75mm. Alternativet är att dra en lång (1m) 100mm slang och sedan sätta en förminskning och två 75 rör. 

Bakgrunden är att en 4kw värmare av märket Planar inte klarar av att ha så smalt som 75mm direkt på värmaren, det överhettar då - det krävs 1m grov slang först, men då tänkte jag att jag avgrenar 75 från den och fortsätter med den grova ett tag till. Standardkopplingar får inte plats så nära värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt efter utblåset brukar man behöva en slang; eller en slangljuddämpare ännu hellre - för att slippa fläktljud från värmaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis, det vore ju bra om det fick plats... det går att sätta 1 meter grov slang och sedan grena av i 2 75mm slangar, men då blir den ena 10cm och den andra 1,2 meter -> den långa 75mm slangen lär inte få något direkt tryck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, gusvo085 säger:

Givetvis, det vore ju bra om det fick plats... det går att sätta 1 meter grov slang och sedan grena av i 2 75mm slangar, men då blir den ena 10cm och den andra 1,2 meter -> den långa 75mm slangen lär inte få något direkt tryck...

Det borde ju gå att lösa genom att sätta en strypning vid utloppet från den korta 10 cm-slangen.

 

Men tvärsnittsarean i 100 mm-slangen är nästan dubbelt så stor som i 75 mm-slangen så det borde nog bli en hel del luft som går ut i 120 cm-slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus att om man gör förgreningen som ett T så den långa anslutningen blir rakt fram s a s så löser tryckfallet över grenet vs den raka 1,20-biten det där ganska galant. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt avloppsrör och även plastat till en Wallas 1800. Kanske lite lägre temperatur men jag skulle nog kolla. Luktade lite i början men det försvann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra förslag! Ska begrunda situationen dubbelvikt i båten så får vi se vad det blir...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, gusvo085 säger:

Ska begrunda situationen dubbelvikt i båten

 

Dagens tips: Selfiepinne till mobilen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör förminskning från 100 till 75 direkt från värmare. Har samma värmare som du. Tog helt enkelt bort gallret. Men jag kör 100 på insug, ca 70 cm långt Jula spisfläkt rör/slang. Fick överhettningsproblem med 75 på insug.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gränsfall för mig, ibland går den bra med 2×75 t-rör (2×45 grader) på utblås. Nu har jag dock en ide om hur jag ska göra, ska bygga och testa sedan återrapporterar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde en förgrening av ventilationsrör och en konservburk! Blev bra :)

Nu funkar värmaren som den ska och överhettar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så här ett år senare kan jag konstatera att mitt bygge av ett ventilationsrör inte fungerade, det har helt enkelt blivit mjukt och deformerat. 

Jag måste bygga någon nytt, och är åter på tankarna om epoxy eller polyester. 

Någon som har bättre tankar, då det precis som för ett år sedan är lite för låg temperaturtålighet på epoxy - i varje fall enligt iso-standard. 

Redigerad av gusvo085
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avloppsrör i polypropen (PP) borde funka.

PP tål upp till 80°C.

Det finns rätt många olika typer av delar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mackey:

Avloppsrör i polypropen (PP) borde funka.

PP tål upp till 80°C.

Det finns rätt många olika typer av delar.

 

Mackey

Nej, inte med Planar iallafall. Testade Julas 75mm avloppsrör som skarv på slangarna, den imploderar vid slangklämmorna efter en stund. Fick köpa en riktigt skarv hos Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Testade Julas 75mm avloppsrör som skarv på slangarna, den imploderar vid slangklämmorna efter en stund.

 

Jag har också fått uppleva "krympslangseffekten" i ett liknande fall. För oss slutade det med luftslang som är avsedd för luftvärmare...🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt innan, kör med 75mm ut och 100mm inr utan problem.

Ca 8-9 meter rör och isoleringen på och 3 yrör.

Har ljuddämpare på insug respektive utblåset. Har inget problem med värme/blås ut ur spjäll. Vart tar du förbränningsluften ifrån? Jag tar min utefrån om det har någon roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luften kommer utifrån, nu har jag dock så mycket slang draget på krångliga ställen så jag ska satsa på en ny lika skarv men annat material.  Tänkte testa epoxy som sedan få stå ugnen på 90 grader några timmar för att se om det blir mjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Luften kommer utifrån, nu har jag dock så mycket slang draget på krångliga ställen så jag ska satsa på en ny lika skarv men annat material.  Tänkte testa epoxy som sedan få stå ugnen på 90 grader några timmar för att se om det blir mjukt.

All inluft? Tänkte på den slang brevid avgasslang (förbränningslang typ 25mm) om du förstår vad jag menar. Bara en spekulation om denna kan vara avgörande för ditt problem med överhettning, låter någon annan svara om det är så. 

Hade faktiskt en idé till mitt system ang förgreningar. Tänkte bygga en box i plast med 4st 75mm utgångar och en 100mm ingång för att få lika långa rör till alla utblås. Kollade med plastprodukter i Slagsta (sthlm) om dom hade någon värmetålig plast, och det hade dom. Tänkte limma ihop hela boxen med packningssilicon som tål 600 grader (typ den man använder för tex oljetråg mm). Men det rann ut i sanden pga tidsbrist. 

Ett tips kanske på resan gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev gusvo085:

Tänkte testa epoxy som sedan få stå ugnen på 90 grader några timmar för att se om det blir mjukt.

Varför inte pröva med metall om plast inte funkar, eller delar avsedda för värmare som Volvo_Penta - och säkert många andra - gör.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I utrymmen där det inte syns har jag använt stuprör av ytbehandlad plåt. Väldigt bra när man råkar hälla över ett gäng hårda prylar vid semesterpakningen. Råkar man lägga ett par gummistövlar på luftslangen så blir den ju platt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuprör lär som en tanke! Ska mäta lite :)

förveänningsluften kommer från samma ställe. Visst kan det läcka in lite " inneluft" men problemet nu är inte överhettning längre utan kollapsat värmerör, får jag bara det fixat så går värmaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev gusvo085:

problemet nu är inte överhettning längre utan

Vet det, men tycker det är konstigt när vi kör samma värmare och olika setup på rören.

Men kör hårt och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan ha med krökar att göra, om jag har fattat det rätt så här du långa ganska raka rör? Jag har en 180 graderskrök efter 20 cm. Mitt i kröken sitter en annan 180 krök åt andra hållet... Det är trångt under förarstolen på en Ryds 23 dc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev gusvo085:

Jag tror det kan ha med krökar att göra, om jag har fattat det rätt så här du långa ganska raka rör? Jag har en 180 graderskrök efter 20 cm. Mitt i kröken sitter en annan 180 krök åt andra hållet... Det är trångt under förarstolen på en Ryds 23 dc.

Nja, ormbo skulle jag nog mer säga. Har nog flera böjar i olika grader, till och med ljuddämpare 75mm ut är böjd som en banan. 

Köpte 75mm rör hos Erlandssons, kommer tyvärr inte ihåg om den var helt slät på insidan. Det finns yrör som man kan vända på om man vill öka flödet på ett av rören. Kör du med sån så kanske du stryper flödet ut? Jag kör med rena yrör som är lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat min del, det blev ännu trängre än tidigare men det gick :) T-rör 100mm i plåt för ventialtion (skarvdel till spiro-rör). den var perfekt 98mm ytterdiameter så var rätt lätt att trä på ventilationsslangen i aluminium. Den lär ju inte mjukna i alla fall. Då värmaren går på full fart så blir den efter ca 10 minuter 55 grader (precis så där att det går att ta på den utan att bränna sig). då värmaren går på låg fart blir den ca 45. Detta gäller vid 0 grader ute. Slangen mellan värmare och T-röret är ca 25 cm lång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...