Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BoatSven

Val av prylar till liten motorbåt - Behöver tips

Rekommendera Poster

Jag ska bygga en liten motorbåt och tänker i denna tråd lägga frågor om detaljer och utrustning(istället för att göra en tråd om varje sak jag undrar).

 

Båten är i konstruktions-stadiet just nu och kommer bli ca 3,6 meter lång och kommer ha en maxvikt på ca 270-320kg. Den kommer att ha planande skrov.

 

Första funderingen är Eko-lod och GPS-plotter. Jag vill inte ha stora skärmar och avancerade funktioner utan det ska vara enkelt, litet och funktionellt.

Jag har fattat att vissa ekolod idag har inbyggd GPS, men det är inte självklart vad som menas. Finns det någon smidig GPS-plotter som har inbyggt ekolod enbart för att se djupet? Både plotter och givare bör vara kompakta för att inte ta så mycket plats. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Raymarine Dragonfly 4 pro, komplett med sjökort och ekolodsgivare för under 3000:-. Den räcker gott och väl på min lilla Uttern, för en 1000-lapp till får man 5 tum, men jag tycker 4 räcker på en liten båt/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den ser riktigt fin ut! Finns på SeaSea för 2880:-

Kan man köra kartbild över hela skärmen och ändå ha djup-angivelse numeriskt i något hörn eller så? Hur stor är givaren och hur monteras den? Jag kommer nog att behöva montera den på motorn så det vore bra om den var smidig att få fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får erkänna att jag inte tänkt på om man ser djupet på det viset, brukar bara använda antingen plottern när jag åker ut och ekolodet för att hitta gösen, det går ju att ha delad skärm, men det blir förstås i "minsta laget", Kan inte påstå att givaren är så liten (utan erfarenhet av andra), tror det är svårt att montera den på en motor (eller omöjligt?), det är en platta som skruvas fast på aktern och i den sitter själva givaren som sticker ut några cm. Att ha en givare på en motor skulle dessutom störa ekot då propellerns virvlar kommer i vägen/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men du tycker att den funkar bra med kartan som följer med? Och bilden följer med när man kör så den inte låser sig eller hackar i onödan?

Jag kommer att ha ett bärplan på motorn så jag tänkte montera givaren lite vid sidan av propellern, men det är inte säkert att det blir så bra kanske så jag får ev. montera givaren som det är tänkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BoatSven säger:

Ja, den ser riktigt fin ut! Finns på SeaSea för 2880:-

Kan man köra kartbild över hela skärmen och ändå ha djup-angivelse numeriskt i något hörn eller så? Hur stor är givaren och hur monteras den? Jag kommer nog att behöva montera den på motorn så det vore bra om den var smidig att få fast.

Ja, det går utmärkt. Skärmen på moderna GPS-plotter-ekolod går att anpassa med en massa information.

Innan jag väljer vilka elektroniska prylar jag ska välja så brukar jag ladda hem manualerna på alternativa produkter för att få bättre underlag för vad jag ska välja.

Manualen för Raymarine-plottern finns här:

http://www.raymarine.com/view/index.cfm?id=11200&collectionid=155&col=11221

Om du kollar på sidan 73 så kan du se ett exempel på hur du kan konfigurera skärmen med djupuppgifter (och lite annan information).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, med bärplan. Hoppas vi får uppdateringar om projektet.  I de 25-26 knop jag kör i har den inga problem att uppdatera, men jag tror dagens plotters klarar väsentligt mer en så, men ekolod med utanpåliggande givare störs ju alltid en del av turbulensen som uppstår kring akterspegeln vid högre fart./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter utmärkt och jag tackar för tipsen ock länkarna :) Anledningen till att jag frågar här istället för att leta igenom manualer och liknande själv är för att jag vet att det finns folk som redan har massor av erfarenheter här och kan ge råd, samt att det tar massor med tid att leta upp all info och göra jämförelser när man, som jag, inte har så bra koll på dagens märken och system. Båt-projektet är ganska omfattande så jag koncentrerar mig för tillfället på konstruktionen av själva skrovet och mekaniken och lågprioriterar sådant som kommer senare i bygget som instrument, motor och liknande.

 

Det lutar ganska starkt åt en Raymarine Dragonfly 4 pro om ingen har något bättre förslag :)

 

Det kanske blir en byggtråd så småningom. Det är tänkt att bli en båt med nedfällbara bärplan och lite "cockpit"-stuk på förarmiljön. Men den ska även vara användbar så vissa "högflygande" planer backar jag successivt på ^^

 

Motor lutar åt en 1-cylindrig Selva(efter tips i en annan tråd) 8-9,9hp. Om någon har något annat förslag på motor eller har en Selva och vill dela med sig av sina erfarenheter så är jag tacksam. Lång rigg och laddning är krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även LOWRANCE HOOK-4 HD. En kompis köpte den och jag gillade den väldigt bra. Otroligt mycket för 2000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade av en händelse passera några ekolod när jag var på Jula igår(för övrigt fantastiskt att Jula har sina ekolod uppställda och påslagna så man kan "leka" med dom). Däribland fanns en LOWRANCE HOOK-4 som jag testade lite och jag måste säga att den var väldigt trevlig i menyer och liknande, för mig föll sig allt väldigt naturligt. Den kändes även lagom stor och ganska robust för det priset(särskilt knapparna). Sen tror jag att jag gillar att skärmen är i "portrait"-format. När man tog fram navigeringsvyn så kändes bilden inte alls liten utan ganska lagom. Sen var ekolods-givaren inte så himla stor heller, även om jag hade föredrar en ännu mindre givare.

 

Priset 1999:- var ju inte så himla mycket heller men då får man tänka på att man inte får med Navionics karta.

 

Men däremot stod det såhär:

"Avslutningsvis behöver fördelarna och den enkla hanteringen av Insight Genesis poängteras. Det enda som behöver göras är att sätta in minneskortet i en dator och logga in på insight-genesis-siten för att ladda upp ekolodsloggen. Alla beräkningar som krävs för de specialgjorda djupdatakorten görs sedan i molnet. På siten finns även Lowrance-, Simrad Yatching- och B&G-gemenskapernas samlade sjökort att ta del av - helt gratis!"

 

Är det där något som man kan klara sig med på östkusten eller är det inte ens att tänka på om man ska åka i skärgården?

Redigerad av BoatSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, BoatSven säger:

På siten finns även Lowrance-, Simrad Yatching- och B&G-gemenskapernas samlade sjökort att ta del av - helt gratis!"

Det där låter ju bra, men jag antar att det är en sammanställning av de uppladdade sonardatat som delas ut gratis. alltså inga sjökort, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine Dragonfly 4 "vann" när jag sökte plotter/lod till min pulpetbåt för några år sen och de var nog mest för vad jag fick för pengarna fanns andra i samma prisklass också men då utan kartor och ett kartkort så e ju ungefär halva priset till i den prisklassen.

Planera rutter och hanteringen av "spår" så e de som kunde vara bättre men Raymarin marknadsför den som lod o inte som plotter så inget att klaga på där då...

 

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i en butik och fråga lite om GPS/ekolod och dom sa att för min båt skulle nog de billigare varianterna vara för långsamma. Dvs plottern kommer visa ett "släp" som kommer göra det svårt/jobbigt att navigera med den i övre delen av fartregistret.

 

Det kanske blir farter över 30 knop men det är ju inte speciellt fort för en GPS. Men vilka plottrer är snabbare och vilka är långsammare? Och beror det på GPS:en, kartan, processorn eller vad att dom är långsamma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BoatSven säger:

Och beror det på GPS:en, kartan, processorn eller vad att dom är långsamma?

Det hänger på processorn och naturligtvis på hur bra programmet är skrivet. Dyrare plotters brukar vara bättre på båda punkter. Men är det ett problem? Måste man åka i 30 knop in bland bränningarna? I de fallen kan det vara lämpligt att minska farten lite.

Fö låter som ett typiskt säljargument för att man ska köpa dyrare grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äkta 5Hz- eller ännu bättre 10Hz-mottagare borde garantera tillräcklig uppdatering.

Tyvärr så finns det ju avarter där uppdateringsfrekvensen inte slår igenom fullt ut och rena bluffspecar där samma pos upprepas för att ange högre sampling.

Men seriösa märken som Garmin, Lowrance, B&G, m fl. fuskar förmodligen inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte för några år sedan med föräldrarnas båt och då uppfattade jag det som att kartbilden på plottern hackade sig fram med typ 1-2Hz. Men det kanske inte är så med dagens prylar?

 

Jag tyckte att jag läste någonstans på forumet att kartan spelar stor roll. Typ Navionics Silver som bara har djupkurvor ner till ett visst antal meter(10 eller vad det var) flyter bättre än Navionics Gold(som har fler djupkurvor och alltså har mer info att ladda) på vissa plottrar. Är det så?

 

Jag tror att säljaren mest syftade på att om man kommer i 30 knop och det dyker upp en bränning eller liknande på skärmen så har man det i själva verket närmare än det ser ut. Eller om en planerad rutt går i mellan två grund/bränningar med marginal så har man redan passerat när man är mitt i mellan på plottern om man inte saktar ner.

Jag menar inte att man ska köra 30knop inne bland bränningar eller att man blint ska lita på GPS:en men jag ser finessen med att den visar rätt. Jag menar, 2017 och en pryl hinner inte flytta en kartbild rätt i "endast" 50 km/h, det är inte riktigt i tiden om man köper nått som beter sig så, eller?

 

Jag är nog mest inne på Lowrance HOOK-4 eftersom jag gillar formatet, men jag har blivit rädd för att den är för billig och därmed "seg" :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...