Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej på er alla Har en fråga om anoder. Alla man pratar med frågar har du bytt anod ? Min fråga till er är vad är en anod och varför byter man den.. Nybliven båtägare till en Runnö 19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Anoden sitter oftast på motorn, i närheten av propellern. Det är en grå zinkklump, som har till uppgift att skydda metallen på motorn som befinner sig i vattnet från att rosta. Det fungerar på så sätt att zink är en oädlare metall än både aluminium och järn, som motorn är gjord av. Befinner sig dessa två metaller i en vätska (i detta fallet havet eller sjön) så fungerar det så att zinken rostar istället för aluminiumen eller järnet. Det blir som en osynlig hinna över metallen. Det viktiga är bara att anoden måste sitta i metallisk kontakt med den metallen som skall skyddas. Anoden får heller inte målas över. Därför bör du byta anoden om mer än hälften är gången...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...inte mot rost, men där emot skyddar den mot dom galvaniskaströmningar som uppstår när olika metaller är i vatten tilsammans. Då fräts den sämsta metallen upp, zinket, men måste ersättas annars fräts ex.vis drevets metall upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter också en anod i kylsystemet, på sjövattensidan. Den skall naturligtvis också inpekteras regelbundet och bytas vid behov. Går båten i sötvatten förtärs inte anoderna lika snabbt som om båten går i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Selor

Rost?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... Det är bar att alla frågar dig för jag och troligt vis färra ägaren till min båt hadde ingen aning om dom i kylsystemet. Resultat blev att vid sjösättningen så sprutade det vatten från olje kylaren då hadde tenet som gaven var lödd med erjat bort. Det var inte så kul inan man hadde fixat det... //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gud vilken tur att detta forum nu till nästa fråga. Hur många gram ska den väga? Kan man köpa dessa på Biltema? Motorn är en johnson 65 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Köp inga zinkanoder på biltema!! dom är jättebra kanske någon säger, dom håller hur länge som helst. Just därför är dom inget att ha säger jag då. Meningen är ju just att dom skall ätas upp Jag gjorde ett litet hobbyvetenskapligt test av just Biltemas anoder när jag köpte ny utombordare för två veckor sedan. Köpte en passande till min motor och vägde den på vågen i jämförelse mot originalet för att se hur mycket som skiljde dessa åt. Resultatet var att Biltemas vägde ca 150 gram mer!! Alltså inte ren zink. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var iofs volvos rekommendationer. Det är väl antagligen för att de skall få sälja mer anoder... :roll: Börjar man se igenom den eller den är väldigt liten, bör den jue bytas...beror från fall till fall /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, precis, köp en som har halva storleken kvar så tjänar du ett par spänn. Ring mej sen när din växellåda har ruttnat bort så att jag får mej ett gott skratt, dumxxxxx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som många redan varit inne på är anoden i och kring båtmotorer till för att skydda metalldelarna så att dessa från korrosion. (När motorfabrikanter och även vi båtägare blandar olika metaller/legeringar blir det galvanisk korrosion. Och vad är nu detta? När två olika metaller sänks ner i en elektrolyt ex vatten, då speciellt saltvatten, bildas ett galvaniskt element. Anoden i elementet korroderar.) Det är alltså alltid den oädlaste metallen som förlorar material. Därför är det kanske på sin plats att varna för att använda grafitfett på en båtmotor. För har man inte haft galvanisk korrosion tidigare så får man detta nu. Vad gäller billig zink. Så betalar man i verkligheten mycket för att det skall se bra ut. Köp inte billig zink!! Du nyblivna båtägare. Välkommen i gänget/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wille och alla andra förresten.

 


Jag lämnade in ett prov på Volvo Penta orginal och biltemas zinkanod till ett labb för att göra ett EDS test(energi dispersiv spektroskopi).

Man får alltså reda på vilka grundämnen materialen består av.

Testet visade att de olika zinkanoderna va identiska alltså biltemas innehöll samma ämnen (i detta fall minst 99% zink) som VP orginalanod.

 

Efter det känner jag mej ganska trygg med min Biltema anod och ska inte byta denna säsong iallafall.

 

Har jag slagit hål på någon myt nu eller blir jag överöst av kommentarer av dem som tvivlar på testet tro?

 

/Jan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JanOlov - Bra skrivet! Allt på biltema är inte skit!

Vi borde pusha för de delar som är bra på biltema så vi kan få lite humana priser på fler delar precis som bilbranschen har. För en sak kan jag säga generellt om biltema, de har mycket lägre vinstmarginal på sina delar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förhoppningsvis så har Biltemas kvalitet förbättrats på dessa 7 år som har gått sedan tråden skapades, men i sak håller jag med, finns mycket bra på BT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan bara hålla med halva priset är ju inte fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker en gammal tråd. Trots att det är ett uttjatat ämne. Skall köpa anod till min Yanmar.

 

Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bat/Zinkanoder/Utombordare/Axelanod-Yanmar-2000034137/

SeaSea: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=7173

 

De anger samma vikt 0.83kg. SeaSea tar 275kr, Biltema 119kr. Det är alltså mer än det dubbla på SeaSea. Jag har båda affärerna på gångavstånd.

 

I Biltemas katalog står "Biltemas zinkanoder innehåller mer än 99,5% rent zink och är tillverkat enligt U.S. MIL. 18001 H, standard för zinkanoder." vad nu det kan betyda.

 

Även om skillnaden är mer än dubbla (eller halva om man ser åt det andra hållet) så är ju skillnaden i pengar inte så mycket. Det spelar liksom ingen roll. Därför är det lätt att handla på SeaSea för att inte chansa. Just därför är jag sugen på att "chansa" på Biltema. Vad anser ni?

 

Hoppas på en städad debatt :-).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar så här: Alla försäljares anoder är nog i stort sett likvärdiga, Om de innehåller 99 eller 98 % zink tror jag i princip är ointressant.

Så länge det finns någon zink kvar kommer den att offras dvs fungera. Anoden måste vara tillräckligt stor för att inte trilla av under säsongen. Är den det så är det bara en fråga om kilopris.

Köper anoder på Biltema och de brukar räcka tre säsonger. Vill framför allt skydda propellern och där har jag inte sett någon korrosion.

Noterat att på London Metal Exchange kostar zink 15-20 kr/kilo. Någon tjänar tydligen bra med pengar på gjutning, frakt och tillhandahållande i butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På förekommen anledning gjorde jag ett test för PB på olika zinkanoder för ett antal år sedan. Materialmässigt var alla nära nog identiska, det som skilde var istället främst passform och - i detta fallet när det var axelanoder - materialet på skruvarna.

 

Vill minnas att Biltemas var nära nog identisk inte bara till material utan också utförande med det som såldes i två "båtbutiker". Troligen tillverkade i samma fabrik och ur samma form.

Offerviljan var nära nog identisk på samtliga (även Biltemas), och det borde den också vara eftersom materialen var likvärdiga.

 

Däremot var det en som hade skruvar och passform som gjorde att den elektriska kontakten kunde äventyras.Men det var inte Biltema.

Största skillnaden mellan Biltema och de andra var istället att man oftast fick minst dubbelt så mycket zink för varje krona hos dem.

 

När det gäller viktskillnaden så vill en skribent längre upp i tråden ta att Biltemaanoden väger mer som intäkt för att det inte var samma material i den. Förutom att mitt test visade att samtliga var materialmässigt likvärdiga var många anoder (även "finare" fabrikat) påfallande poriga och med luftfickor inuti, Därför vägde sällan två tillsynes likadana anoder precis lika mycket och många låg utanför uppgiven vikt.

 

Men myter brukar överleva fakta ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förekommen anledning gjorde jag ett test för PB på olika zinkanoder för ett antal år sedan. Materialmässigt var alla nära nog identiska, det som skilde var istället främst passform och - i detta fallet när det var axelanoder - materialet på skruvarna.

 

Vill minnas att Biltemas var nära nog identisk inte bara till material utan också utförande med det som såldes i två "båtbutiker". Troligen tillverkade i samma fabrik och ur samma form.

Offerviljan var nära nog identisk på samtliga (även Biltemas), och det borde den också vara eftersom materialen var likvärdiga.

 

Däremot var det en som hade skruvar och passform som gjorde att den elektriska kontakten kunde äventyras.Men det var inte Biltema.

Största skillnaden mellan Biltema och de andra var istället att man oftast fick minst dubbelt så mycket zink för varje krona hos dem.

 

När det gäller viktskillnaden så vill en skribent längre upp i tråden ta att Biltemaanoden väger mer som intäkt för att det inte var samma material i den. Förutom att mitt test visade att samtliga var materialmässigt likvärdiga var många anoder (även "finare" fabrikat) påfallande poriga och med luftfickor inuti, Därför vägde sällan två tillsynes likadana anoder precis lika mycket och många låg utanför uppgiven vikt.

 

Men myter brukar överleva fakta ;)

 

Länk till särtryck av testen: http://www.biltema.se/Documents/produkttester/pb_anoder_7-2010.pdf

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en på Biltema idag på lunchen. För väl se om den äter upp min fina motor ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nato, håller du fortfarande till nånstans nära Gävle? (Som i detta gamla inlägg från 2006.)

Alltid bra med info om farvattnets salthalt när det kommer till offeranoder, därav frågan.
Tror detta med zink inte är aktuellt i så fall, snarare aluminium i bräckt vatten.
(Fast båtbutiker och kanske lokala Biltema har kanske i sådant fall anpassat sitt sortiment, de säger kanske av tradition lite slarvigt "zinkanod" oavsett metall??)   

[Detta med aluminium gäller kanske numera också västkustbor, aluminium kan "legeras" (metallblandas) så de uppför sig som zink? Fast utan vissa av zinkets negativa egenskaper??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nato, håller du fortfarande till nånstans nära Gävle? (Som i detta gamla inlägg från 2006.)

 

Alltid bra med info om farvattnets salthalt när det kommer till offeranoder, därav frågan.

Tror detta med zink inte är aktuellt i så fall, snarare aluminium i bräckt vatten.

(Fast båtbutiker och kanske lokala Biltema har kanske i sådant fall anpassat sitt sortiment, de säger kanske av tradition lite slarvigt "zinkanod" oavsett metall??)  

 

 

Aluminiumanoder verkar vara betydligt svårare att få tag på, även här på ostkusten. Hur kommer det sig?

 

Känns inte som att motorn skall ätas upp om man har Zink? Min som jag nu tagit bort var ordentligt uppäten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nato, håller du fortfarande till nånstans nära Gävle? (Som i detta gamla inlägg från 2006.)

 

 

Nato startade denna tråd för länge sedan. Jag återuppväckte den idag. Så nato har nog löst sina problem :-).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej nato, håller du fortfarande till nånstans nära Gävle? (Som i detta gamla inlägg från 2006.)

 

 

Nato startade denna tråd för länge sedan. Jag återuppväckte den idag. Så nato har nog löst sina problem :-).

 

 

 

Haha fasingen också, det har han säkert. :-)

Knepigt att alu-anoder är svåra att hitta även på ostkusten?

Här är annars en bra länk om sådana.

(Fast hur pass trovärdig den är vet jag inte, författaren är ju "president of Performance Metalls Inc".)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Knepigt att alu-anoder är svåra att hitta även på ostkusten?

Här är annars en bra länk om sådana.

(Fast hur pass trovärdig den är vet jag inte, författaren är ju "president of Performance Metalls Inc".)

 

Jag har "Googlat" runt lite och tror mig ha kommit fram till följande. Aluminium är bäst i bräckt vatten, men Zink är också okej. I sötvatten är det Magnesium man skall ha även om effekten av galvaniska strömmar är mindre än i saltvatten.

 

Mest allround är Zink varför det säljs mest.

 

Eller?

 

En liten undersökning kunde vara intressant?

 

I bräckt vatten (ostkusten) vilket material är din offeranod gjord av?

 

Jag tippar på att Zink kommer att vinna även om de inte är bäst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt och monterat Aluminium igen på mitt drev inför säsongen, fick tag på dem på flipper marin i täby. jag vet inte om zink eller aluminium är bäst men det känns svårt att hitta aluminium. Hade alltid zink på min förra båt, men jag noterar att det har alltid varit aluminium på denna och drevet ser ut som nytt. och propellrarna ser riktigt fina ut ( DPH -08 ) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Rejas: Jo, zink blir nog bra för din del. (Dina tidigare har ju tydligen de facto käkats upp hyfsat snabbt, och det är väl själva meningen med att offra sig för att skydda. :-)
Enligt tabellen i bilden nedan är zink okej i bräckt vatten för alla slags skrovmaterial (trä/glasfiber/alu/stål). Men har man ett drev (eller utbordare?) så gäller tydligen alu.

[Litet kontra-intuitivt kan tyckas, varför skydda alu med alu med tanke på spänningskedjan? Svaret är nog att "lättmetaller" i drev/utbordarriggar har annan sorts legering än offeranoden. Och även att drev/riggar är lackerade som korrosionsskydd, en tät lack isolerar elektriskt och förhindrar elektrolyten (vattnet) kan nå själva metallen. Men vid "överaktiva" offeranoder kan det bildas vätgasbubblor i minimala färgsprickor som lyfter bort färglagret. Ungefär så??]  

Tycker synpunkterna i den länken på ett bra sätt sammanfattar det mesta jag lärt mig genom flitigt studerande av MG:s forumtrådar genom åren.
post-86835-0-87320500-1461246416_thumb.jpg


PS. Haha, hindrar mig dock inte från stryka under ett ganska löjligt argument. Jag menar, hur jobbigt kan det vara o bära hem båtens alla zinkanoder på en skala? Skottkärra anbefalles, eller vad då?
(I punkt 3 anges dock att aluminium har "ökad livslängd på grund av ökad strömkapacitet". Kan mycket väl vara sant - man menar nog inte strömstyrka utan enheten laddning i amperetimmar eller amperesekunder/Coulomb. Ids inte försöka kolla tabeller med metalljoners laddning per avgiven molekyl och jämföra med deras massa hit&dit. Men förmodligen är argumentet inte fullt så löjligt som det kan verka? Varje offrad "metallmolekyl" har väl sin givna elektriska laddning - jonen sägs vara antingen envärd, tvåvärd eller rent av trevärd. I förlängningen av detta kan man dra slutsatsen att det i princip går att räkna ut hur många miljarder elektron-laddningar den avlämnat genom att mäta dess avätna volym. Räkna hit o dit på mass- eller volymförlust, sedan jämföra jonmassa, joners laddning etc. Hmm... här en viktig principiell slutsats kan jag tycka: den offrade/avätna volymen metall återspeglar alltid - via diverse omräkningar - hur stor mängd korrosionsskyddande elektronladdningar den hunnit avge!? (Alltså inte som hos slutna båt/bil-batterier, där kan man ju inte se hur mycket kräm som finns kvar genom att bara titta på batteriet.) Haha, vad vore egentligen båtlivet utan detta med korrosion, möjligen "alldeles alldeles underbart"?? :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag resonerar så här: Alla försäljares anoder är nog i stort sett likvärdiga, Om de innehåller 99 eller 98 % zink tror jag i princip är ointressant.

Så länge det finns någon zink kvar kommer den att offras dvs fungera. Anoden måste vara tillräckligt stor för att inte trilla av under säsongen. Är den det så är det bara en fråga om kilopris.

Köper anoder på Biltema och de brukar räcka tre säsonger. Vill framför allt skydda propellern och där har jag inte sett någon korrosion.

Noterat att på London Metal Exchange kostar zink 15-20 kr/kilo. Någon tjänar tydligen bra med pengar på gjutning, frakt och tillhandahållande i butiken.

Här måste jag protestera! För att en zinkanod ska göra sitt jobb så måste den vara väldigt ren. Legeringsämnen förändrar egenskaperna på ett sådant sätt att anoden kan bli helt overksam eller kanske till och med ädlare än materialet den ska skydda. Jämför med aluminiumanoder som tack vare rätt legering kan skydda aluminiumdrev. Jag tror dock inte att detta är ett problem bland de anoder som säljs i båttillbehörsbutikerna. Det handlar mera om att reklammakarna har noll koll.

 

Försök däremot inte göra en egen anod av en zink-/aluminium-/magnesiumbit. Det kan gå helt galet.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...