Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ArneRadar

Ny definition av skepp (> 24 meter) - konsekvenser?

Rekommendera Poster

Riksdagen antog i förra veckan en ny lag i syfte att förenkla bl.a. registrering av mindre fartyg. Gränsen för skepp höjs till fartyg vars skrov har en största längd  som överstiger 24 meter (från den tidigare längd 12 och bredd 4). Registreringsplikt inträffar vid 15 meters längd. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/enklare-registrering-av-fartyg/ Lagen träder ikraft 1/2 2018.

 

Vad får den nya definitionen av skepp för konsekvenser för fritidsfartyg i olika avseenden - tänker t.ex. på:

- Krav på skepparexamen/kustskeppare för befäl på fritidsskepp: Inträder detta nu först vid 24 meters längd?

- Lokala trafikföreskrifter som t.ex. hastighetsbegränsningar. I Stockholms inre skärgård är det ofta begränsad hastighet för skepp, men inte för båtar (eller olika hastighet beroende på skepp/båt)? Kommer man att kunna döna på i 28 knop med en 20 meters Princess i Lindalssundet nästa år...?

- Andra regler som t.ex. undantag från förande av dagsignal på svenskt inre vatten (minns inte om detta utgår från nuvarande skeppsdefinition eller enbart längd 12 meter). Finns även andra regler.

- Eller har jag missförstått lagändringen, handlar den bara om registreringsfrågor?

 

 

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, ArneRadar säger:

Eller har jag missförstått lagändringen, handlar den bara om registreringsfrågor?

 

Så har jag tolkat det:

 

"Kungörelsen (1970:344) om kompetenskrav för förare av större fritidsbåtar att den som för fritidsbåten ska ha viss nautisk utbildning om den uppfyller den nu gällande definitionen av skepp. Många remissinstanser tar upp frågan om vilken behörighet som ska krävas för fritidsfartyg inom spannet 15 till 24 meter. I promemorian sägs nämligen att kraven på utbildning i kungörelsen bör anpassas så att den omfattar såväl fritidsskepp som registreringspliktiga fritidsbåtar. Det skulle innebära att gränsen för behörighetskraven enligt kungörelsen skulle sättas vid en skrovlängd av minst 15 meter. Kustbevakningen och NFB ifrågasätter dock detta på sjösäkerhetsmässiga grunder. Regeringen finner inte att det för närvarande framkommit tillräckliga skäl för att överväga några ändringar av den aktuella kungörelsen."

 

46 minuter sedan, ArneRadar säger:

Andra regler som t.ex. undantag från förande av dagsignal på svenskt inre vatten

Rglerna i Sjötrafikförordningen och Sjötrafikkungörelsen ser inte ut att ändrs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med skepparexamen funderade jag också på när jag först hörde talas om lagförslaget. Rent juridiskt så kan kravet försvinna. Men praktiskt så tror jag det blir någon annan form av förarbevis som krav. Det är ju onekligen lite motsägelsefullt när branschen pratar om krav på båtkörkort för att sedan göra en kovänding och tillåta vilken landkrabba som helst att sätta sig bakom ratten i en 20 meters Princess.

 

Dock så kan man ju tolka skepparexamen på lite olika sätt:

 

"Kustskepparintyg medför behörighet att föra fritidsskepp med en längd om 12 meter eller mer i kombination med en bredd om 4 meter eller mer, enligt kungörelse (1970:344) om kompetenskrav för förare av större fritidsbåtar."

 

Personligen tror jag kravet kommer vara kvar och att man byter ut "fritidsskepp" till "fritidsbåt"

 

EDIT: Bhemac hann före :-)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack, förstår det som följer:

- "Kompetenskravet" kommer att gälla för båtar längre än 15 meter. Blir i praktiken en marginell förändring, det finns väl massor med båtar som är längre än 12 meter men strax under 4 meter i bredd.

- Regler och/eller undantag i sjövägsreglerna där gränsen är 12 meter kommer att vara oförändrade (dessa tar ändå bara utgångspunkt i fartygets längd).

 

Frågan som kvarstår - eller som jag missat - är då föreskrifter (t.ex. om hastighet) där det idag på tavlor och i sjökort anges "gäller skepp" och liknande. Verkar orimligt att dessa i ett slag skulle gälla endast för fartyg längre än 24 meter. 

 

Finns det någon ny term som lite kortare och enklare beskriver "registreringspliktig fritidsbåt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lag ändringarna i korthet

Lag 1979:377 om registrering av båtar för yrkesmässig sjöfart m.m.,

Texten "Lag om registrering av båtar för yrkesmässig sjöfart m.m."

Ändes till
"Lag om registrering av båtar

 

Sjölagen 1994:1009
Texten "Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp. Annat fartyg kallas båt"
ändras till
"Fartyg, vars skrov har en största längd som överstiger 24 meter, betecknas skepp. Andra fartyg kallas båt."

 

Lag 1994:1776 om skatt på energi.
"Med skepp förstås fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter. Med båtar avses andra fartyg."
ändras till
"Med skepp avses i denna lag fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter. Med båtar avses andra fartyg."

---

Vad som är skepp har alltså olika betydelse i olika lagar. Sjölagen kallar fartyg över 24m "Skepp".

 

Kungörelsen (1970:344) om kompetenskrav för förare av större fritidsbåtar. - Ändras inte. 

Sjötrafikförordningen - Ändras inte.

Sjötrafikkungörelsen - Ändras inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då missförstod jag ditt första svar angående kompetenskrav Bhemac. Även fortsättningsvis gäller alltså längd 12 och bredd 4 som krav för skepparn (eller motsv).

 

Jag undrar fortfarande vad som blir konsekvensen rent konkret av den ny definitionen av skepp när det gäller t.ex. hastighetsbegränsningar. Jag har svårt att tro att det kommer att bli fri fart för alla båtar (upp till 24m) i hårt trafikerade farleder som tex Halvkakssundet, Lindalssundet. Där är idag skyltat med 12 knop med tillägget "gäller skepp". Det är väl Länsstyrelsen som efter samråd utfärdar hastighetsbegränsningar. Någon som vet om det blir förändringar till följd av ändringen i sjölagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Skepp" kan ju betyda lite olika. I alla lagar och förordningar står det typ 12x4m, det står väl inte förbjudet för "skepp" att ..... Som jag kan komma på. Jag har aldrig förstått varför man använder begreppet "skepp".

De kommer att få göra om skyltarna "Gäller skepp". Frågan är om tilläggskylten var så genomtänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

"Skepp" kan ju betyda lite olika. I alla lagar och förordningar står det typ 12x4m, det står väl inte förbjudet för "skepp" att ..... Som jag kan komma på. Jag har aldrig förstått varför man använder begreppet "skepp".

De kommer att få göra om skyltarna "Gäller skepp". Frågan är om tilläggskylten var så genomtänkt.

 

Med tanke på hur vanligt det är med differentierad hastighetsbegränsning så förstår jag inte riktigt varför skylten skulle vara så dåligt genomtänkt. Skepp har väl varit ett entydigt begrepp i evigheter enligt sjölagen? Texten blir kort vilket gör att man har hyfsat god läsbarhet (textstorlek) av tilläggsskylten från sjön (det är inte alltid tilläggsnoten är med i sjökort vare sig på papper eller digitalt).

 

Vi får väl se vad som händer. Om föreskrifterna ändras till följd av den nya definitionen av skepp kan man ju undra hur detta kommer att ske och formuleras framöver.

 

- Gäller fartyg med längd över 12 m och bredd över 4 m? (Enklast kanske att bara begränsa till längd).

- Gäller registreringspliktigt fartyg?

- Bruttotonnage > XX (okänt/irrelevant för i princip alla ägare av fritidsfartyg)?

- Deplacement eller vikt > XX?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ArneRadar säger:

Skepp har väl varit ett entydigt begrepp i evigheter enligt sjölagen?

Ja. Men väldigt många känner inte till begreppet. Även om det funnits så har man tex inte pratat om det i navigationsundervisning så mycket, kanske bara de senaste 20 åren. Man pratar fortfarande bara om båtar större än 12x4m när gäller krav på kustskepparintyg.

Lagtexten använder heller inte begreppet "skepp" i några regler.

 

Hade det inte varit enklare att bara skriva: "Gäller fartyg längre än 12m" (och strunta i bredden)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

 

Hade det inte varit enklare att bara skriva: "Gäller fartyg längre än 12m" (och strunta i bredden)?

 

Jo, jag är ju själv inne på det.

Men skylten blir med största sannolikhet oläslig från sjön om man inte skall göra väldigt stora skyltar.

Blir intressant att se vad som händer med de nuvarande hastighetsgränserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang skepparexamen så mejlade jag faktiskt Transportstyrelsen. Fick detta till svar (även om det redan konstaterats i tråden)

 

"Kravet gällande utbildning för att framföra fritidsfartyg ändras inte, även om gränsen för skepp ändras. Således kommer det även fortsättningsvis krävas en skepparexamen, fartygsbefäl klass VIII examen eller ett kustskepparintyg för att få framföra ett fritidsfartyg över 12x4 meter."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte anta att trafikanterna har tillräcklig intelligens för att förstå: "Gäller >12m"

Man kanske skulle införa ett nytt sjövägmärke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Man kan inte anta att trafikanterna har tillräcklig intelligens för att förstå: "Gäller >12m"

Man kanske skulle införa ett nytt sjövägmärke?

 

Jo, jag har funderat likadant. Och i princip blir det väl iså fall ett nytt sjövägmärke/tilläggstavla?

 

De sjövägmärken som använder "m" (meter) idag handlar ju om höjd/djup/bredd till hinder, eller sträckor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vara smart, tex kanske man vill ha en fartbegränsning för båtar över 8m. "Skepp" är lite grovt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Jo, jag har funderat likadant. Och i princip blir det väl iså fall ett nytt sjövägmärke/tilläggstavla?

 

De sjövägmärken som använder "m" (meter) idag handlar ju om höjd/djup/bredd till hinder, eller sträckor.

 

12 knop är ju värsta tänkbara hastighetsgräns för större båtar och mindre skepp ur svall och miljösynpunkt. 

Dessutom är ju tidtabellsbunden trafik undantagen.  

Förövrigt är besluten oftast formulerade med uttrycket "i farleden" vilket ger att det rent juridiskt är okej att stå på fullt utanför prickarna. Det vill säga nära land. 

Helt vansinnigt. 

Då gillar jag nog tilläggstavlorna med bruttogräns bättre. De ger befälhavaren större möjlighet att anpassa farten efter sitt specifika fartyg avseende gott sjömanskap och miljöpåverkan. 

 

Och ja, man KAN köra 6 knop istället för 25 för att minska miljöpåverkan. 

Men då börjar den extra tiden räknas i timmar på en sträcka som Stockholm - Furusund. 

Vem ska pröjsa för det på litet yrkesfartyg? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-31 på 11:07, ArneRadar säger:

 

Jo, jag har funderat likadant. Och i princip blir det väl iså fall ett nytt sjövägmärke/tilläggstavla?

 

De sjövägmärken som använder "m" (meter) idag handlar ju om höjd/djup/bredd till hinder, eller sträckor.

 

 

Uppdaterar lite här. 

Nu har Länstyrelsen i Stockholm (förmodligen andra också) anmodat samtliga skyltägare att byta tilläggstavlorna "Gäller skepp". 

 

Innebörden i texten på tilläggstavlan skall vara, 

"Gäller fartyg med en största längd av 12 meter samt en bredd av 4 meter eller mer" 

 

Exakt hur det ska gå till har man naturligtvis inte bemödat sig med att förklara.

 

Skönt att samhället har några miljoner över att lägga på detta...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en dum formulering i så fall. Det borde vara:

 

"Gäller fartyg med en största längd av minst 12 meter samt en bredd av 4 meter eller mer" 

 

Ordet ”största” är inte fel använt men vilseleder och kommer få folk att feltolka det som att båtar under 12 m omfattas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, AndW säger:

Det var en dum formulering i så fall. Det borde vara:

 

"Gäller fartyg med en största längd av minst 12 meter samt en bredd av 4 meter eller mer" 

 

Ordet ”största” är inte fel använt men vilseleder och kommer få folk att feltolka det som att båtar under 12 m omfattas. 

 

Du har säkert rätt om formuleringen. Jag skrev bara fritt ur minnet. 

 

Poängen är att för att få den texten läsbar från sjön så blir det en stor tavla. 

Antagligen blir det någon kryptisk förkortning som ingen som inte vill kommer att förstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...