Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
gbgdc

Mariner 15hk kylningsproblem

Rekommendera Poster

Hej!
Jag får ingen skvallerstråle på min Mariner. Jag har kollat impellern och den ser jättefin ut. Och från impellern och ut är det fritt.

När jag blåser med tryckluft från termostaten och bakåt så kommer det inte ut nån luft. Så det är med största sannolikhet täppt på något vis från termostaten och ner till impellern. Hur rensar jag kanalen bäst? Jag provade med ståltråd som hastigast utan framgång. Ståltråden är lite för vet och formar sig när man böjer den.

Någon som tips på lösning? 

Vet ni om man kan hitta reservdelar till en sån här på nätet?

 

Bild 1

Bild 2

Bild 3

 

Redigerad av gbgdc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du blåser med impellern urtagen?

Har använt plastad 5mm stålvajer med skruvdragare, kört i motsatt rotationsrikning mot vajerns vridning så den inte kan nypa fast ifall den trådar upp sig och smörjt den för att minska friktionen mot plasten.

Jag har mest haft problem med stopp i skvallerröret så det blir motttryck och vattnet kan inte pumpas upp.

Inte haft nån Mariner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎28 på 20:48, gbgdc säger:

Hej!
Jag får ingen skvallerstråle på min Mariner. Jag har kollat impellern och den ser jättefin ut. Och från impellern och ut är det fritt.

När jag blåser med tryckluft från termostaten och bakåt så kommer det inte ut nån luft. Så det är med största sannolikhet täppt på något vis från termostaten och ner till impellern. Hur rensar jag kanalen bäst? Jag provade med ståltråd som hastigast utan framgång. Ståltråden är lite för vet och formar sig när man böjer den.

Någon som tips på lösning? 

Vet ni om man kan hitta reservdelar till en sån här på nätet?

 

Bild 1

Bild 2

Bild 3

 

Hej!

Det skulle kunna vara en packning i kylkanalerna som spruckit?  Läcker det kylvatten på något ställe?

 

Behöver du reservdelar kan du kolla med skruvat.se

https://www.skruvat.se/batdelar/Batdelar-C802.aspx

 

Fyll i märke, årsmodell och motorstorlek så hittar du mycket reservdelar. Har hittat både det ena o det andra till mina motorer där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...