Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BSven

Haverier radar upp sig - lärdomar?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, BSven säger:

På ett annat forum föreslog någon att de kanske tänkte skriva en bok och behövde "skapa en story"?

Som en och annan ensamseglare gjort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad säger man?

  • Ett häftigt oväder med regnvatten som kom in i motorrummet och gjorde motorn obrukbar
  • Meteorologisk data och satellitbilder visar att det inte förekom någon storm längs deras väg
  • De hade vhf, kortvågsradio och en Iridiumtelefon som inte fungerade, men hon nämnde inte att det fanns en epirb ombord.
  • Amerikanska kustbevakningen varit i kontakt med Sea Nymph nära Tahiti efter den tidpunkt som de uppger att motorn slutade att fungera och riggen var förstörd. 
  • Jennifer Appel har uppget att båten är 50 fot, men den är i själva verket 37 fot, enligt amerikanska kustbevakningens register.

http://pakryss.se/raddade-efter-manader-pa-drift/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en hel del i deras berättelse som inte stämmer, eller i alla fall kan ifrågasättas:

Det fanns tex. en fullt fungerande EPIRB ombord som aldrig aktiverades??  Stormen som de beskriver stämmer enligt metrologerna inte överens med prognoser och data. Hamnen på Maui som inte ansågs tillräckligt djup tar emot stora färjor och kommersiella fartyg. osv.

https://apnews.com/4460838636004d73b307e44ce4b66fe5 

Frågan är om det verkligen är ett haveri eller något annat? Hur som helst, konstigt är det i alla fall.

ops! Bhemac hann före.

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 timmar sedan, bhemac säger:

Ja, vad säger man?

  • Ett häftigt oväder med regnvatten som kom in i motorrummet och gjorde motorn obrukbar
  • Meteorologisk data och satellitbilder visar att det inte förekom någon storm längs deras väg
  • De hade vhf, kortvågsradio och en Iridiumtelefon som inte fungerade, men hon nämnde inte att det fanns en epirb ombord.
  • Amerikanska kustbevakningen varit i kontakt med Sea Nymph nära Tahiti efter den tidpunkt som de uppger att motorn slutade att fungera och riggen var förstörd. 
  • Jennifer Appel har uppget att båten är 50 fot, men den är i själva verket 37 fot, enligt amerikanska kustbevakningens register.

http://pakryss.se/raddade-efter-manader-pa-drift/

Stämmer inte med att den bara är 37 fot. Jag har en 42:a och deras ser mycket större ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Caribic410 säger:

Eller... ligger det en hund begraven?

Stämmer inte med att den bara är 37 fot. Jag har en 42:a och deras ser mycket större ut. 

Den ser ut att vara mer än 37ft. Då har man alltså ljugit vid registreringen.

 

10 minuter sedan, Caribic410 säger:

Eller... ligger det en hund begraven?

"There have also been questions as to why the two dogs travelling with the women were in such good health if they were really engaged in a struggle to survive."

De kanske var fler från början? Tex några män som dog av kolmonoxidförgiftning?

 

I tävlingen om världens sämsta seglare leder de starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att dra lärdomar från det här fallet när det är så många frågetecken. Då är det mer intressant att få höra vad som orsakade ryssens haveri. Har det kommit någon mer information kring det än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, MarkusF säger:

Svårt att dra lärdomar från det här fallet när det är så många frågetecken. Då är det mer intressant att få höra vad som orsakade ryssens haveri. Har det kommit någon mer information kring det än?

 

Jag har ju en egen teori, som jag redogjorde för i ett inlägg ovan. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag har ju en egen teori, som jag redogjorde för i ett inlägg ovan.

 

Jag med. Och den om någon borde intressera GW!  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Den ser ut att vara mer än 37ft. Då har man alltså ljugit vid registreringen.

- - -

37 fot är under 12 meter så det kan vara ett sätt att klara sig från något lagkrav som gäller från 12 meters längd (kompetenskrav, dyrare registrering, beskattning, ....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...