Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BSven

Haverier radar upp sig - lärdomar?

Rekommendera Poster

En ryss som skulle segla från Stockholm till Spanien plockades igår upp öster om Harstena efter två dygn på ett skär..
En annan båt med två besättningskvinnor och två hundar räddades efter att enligt uppgift ha drivit 5 månader(!) på stillahavet.
Ska bli intressant att se vad som hänt och vilka lärdomar man kan dra för framtiden.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Många gånger har man svårt att lära sig av andras erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I artikel står det att deras motor la av och att deras mast var bruten.

"May but believed they could still reach Tahiti using their sails. But they were left drifting in the ocean when their mast broke"

 

På bilden står i alla fall masten rakt upp och ner och riggen är tillsynes relativt ok.

Även om det var någon form av problem, tycker jag att det på något sätt borde ha gått att fixa nån typ av nödsegel, som kunde driva båten framåt i en eller annan riktning.

Visserligen lätt att säga i ryggläge på sängen med den bärbara datorn på magen, i ett hus som står grundat på hälleberget 19 meter över havet - men!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har man inte googlat och läst alla erfarenheter som florerar.

Alltid lätt med facit i hand. Inte ens en lottorad innehåller mer än lågoddsare veckan efter dragning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Caribic410 säger:

Eller så har man inte googlat och läst alla erfarenheter som florerar.

Alltid lätt med facit i hand. Inte ens en lottorad innehåller mer än lågoddsare veckan efter dragning.

 


Men om din motor hade pajat och det hänt något i din rigg, men masten ändå hade stått rakt upp och ner från däcket - vad hade du gjort då!?

 

Väntat i 5 månader på att nån skulle hittat dig!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PLB, EPIRB, HF, Satellittelefon. Vi börjar på 3tkr för en PLB

Hur dj-a svårt kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BSven säger:

En ryss som skulle segla från Stockholm till Spanien plockades igår upp öster om Harstena efter två dygn på ett skär..
En annan båt med två besättningskvinnor och två hundar räddades efter att enligt uppgift ha drivit 5 månader(!) på stillahavet.
Ska bli intressant att se vad som hänt och vilka lärdomar man kan dra för framtiden.

Stackars hundar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Thallatha säger:


Men om din motor hade pajat och det hänt något i din rigg, men masten ändå hade stått rakt upp och ner från däcket - vad hade du gjort då!?

 

Väntat i 5 månader på att nån skulle hittat dig!?

 

10 minuter sedan, Gundj säger:

Stackars hundar.

Mitt svar skulle ha kommit direkt efter "Många gånger har man svårt att lära sig av andras erfarenheter. " och inte efter ditt meddelande.

 

Om.... det "hade" varit så...  är frågan retorisk eller? iaf för ledande för att behöva svara på.

Jag skulle bli förvånad om inte kvinnorna och eller hundarna, skulle ha spänt eller försökt spänna upp något vindfång att "segla" på om det hade varit möjligt.

Som det ser ut på filmsnutten som är bifogad ser det ju såklart ut som att masten står och seglet är nedpackat.

Vad som hänt i verkligheten vet jag inte... Skulle dock bli ännu mer förvånad, om mast och segel är intakta, och dom inte skulle ha försökt segla åtminstone efter att motorn hade lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärdom:

Tänk igenom vad som skulle kunna hända.

Förbered för det värsta.

 

 En fungerande mobiltelefon i vattentätt skydd kan ju vara bra att ha så länge man seglar nära kusten.

 

På öppet have har bhemac redan talat om vad man bör/kan göra för att kunna få hjälp. Problemet är nog att det idag är så lätt att bege sig jorden runt, lika lätt som att segla från fastlandet till Gotland. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er. Mitt syfte med tråden var inte att kasta skit på de som råkat illa ut utan fundera på vad vi ytterligare kan lära oss. I det här fallet så var en watermaker tydligen livsavgörande.
Att kunna felsöka och provisoriskt laga sin motor och göra en nödrigg/nödstyrning känns självklart här i soffan men hur många har faktiskt övat/provat i praktiken innan de gett sig iväg? Jag har inte gjort det (ännu).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det i alla fall inte alls som att du ville kasta skit. Olyckor händer vare sig man vill eller inte och vare sig man förberett sig eller inte.

Den stora skillnaden är att om man har förberett sig så är chansen dels större att man klarar sig ur situationen själv och dels större att man kan få hjälp.

 

Min gissning är att den nödsändare kvinnorna på Stilla havet använde inte gick via satellit utan endast via flyget och sjöfarten (kort räckvidd) och eftersom det inte finns något flyg över stora delar av Stilla havet når inte signalerna någon.

 

En riskanalys kan se ut så här ungefär.

Masten går av.

Hur undviker vi det.

Jo...

Om det händer ändå?

Vi gör en nödrigg av det som finns kvar.

Vad behöver vi för att göra en nödrigg.

x, y och z är mest troligt och det klarar vi av att göra själva ombord.

 

Masten och bommen är helt borta liksom alla segel.

Vi kan gå med motor.

Räcker bränslet till närmaste land.

Nej!

Vi måste skaffa en större bränsletank och även ha extradunkar på däck.

Det går åt 0,5 l/M och det kan vara 1500 M till närmaste land

Vi behöver 800 liter diesel vilket inte är realistiskt i vår båt.

Vi måste ha en nödsändare

Är det någon som tar emot signalerna från den vi har.

Nej!

Vi måste skaffa en nödsändare som går via satellit.

 

eller

 

Vi måste ha med oss en "mast" och "segel".

En extra spinnakerbom kan räcka och några presenningar. Vi måste pröva hur det funkar så att vi vet vad vi ska göra.

Det kommer att ta tid att komma fram med nödriggen.

Vi behöver extra vattenreserver om watermakern går sönder, minst två liter per person och dag.

Det kan ta 60 dagar att nå närmaste land, vi behöver 240 liter vattenreserv som vi inte rör innan vi är i fara.

Vi behöver mat/näring för 60 dagars minimibehov så att vi orkar.

Vi kan äta upp hundarna. :P

Det räcker inte, vi måste ha med något annat.

 

Osv, osv till man inte kan hitta på mera tokigheter som kan tänkas hända.

 

Om man gått igenom alla troliga och otroliga scenarier har man kommit en bra bit på väg att överleva även om katastrofen är framme. Inte minst har man förberett sig mentalt

 

Det är bra att skriva ner lösningar på alla olika problem på ett systematiskt vis och ha med ombord så att man kan plocka fram ett färdigt papper och bara göra som det står. Det underlättar mycket i en akut och stressig situation när hjärnan ofta vill spela en spratt.

 

Mackey

 

PS

Tro nu inte att vi har båten full av instruktioner...

men vi skulle säkert ha det om vi skulle segla utanför Östersjön.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg Mackey!
När jag gick utbildning till ammunitionsröjare fick vi lära oss att tre gånger ställa frågan "Vad kan gå åt h-te nu"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

Jag håller med er. Mitt syfte med tråden var inte att kasta skit på de som råkat illa ut utan fundera på vad vi ytterligare kan lära oss. I det här fallet så var en watermaker tydligen livsavgörande.
Att kunna felsöka och provisoriskt laga sin motor och göra en nödrigg/nödstyrning känns självklart här i soffan men hur många har faktiskt övat/provat i praktiken innan de gett sig iväg? Jag har inte gjort det (ännu).

 

Min avsikt var inte heller att kasta skit, men står masten upp och ner och inte är bruten och inte fallit överbord, och man har några trasor till segel kvar, så borde,ganska enkelt, det gå att få till en nödrigg. Hade jag stuttit på en båt vars motor inte fungerade och som i det skick den var och inte direkt gick att segla, så hade jag jobbat all min vaken tid för att få till nåt i segelväg som kunde driva båten framåt.

Kvinnor brukar ju nästan va mer kreativa än män. Möjligtvis med en aning mindre muskelstyrka,

Sen är det farligt när man läser en artikel i en tidning. Vet man något om händelsen ifråga, så brukar det va mycket faktafel. Ibland verkar det viktigare att få vrängt ihop lite text, än att det är rätt.

I artikel stod det att masten var bruten, vilket den enligt bilden inte var. Kanske hade man tappat rodret. Vem vet!

Att få till ett fungerande nödroder kan va svårare än att få till en nödrigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, BSven säger:

En ryss som skulle segla från Stockholm till Spanien plockades igår upp öster om Harstena efter två dygn på ett skär..
 

 

Ryssen hade kanske inte visat vederbörlig respekt för Kejsaren.

 

Jag är inte på något vis skrockfull eller vidskeplig - men........................

Sist vi seglade förbi Kjejsaren hade vi haft en härlig segling dagarna före vi passerade honom. Tydligen tyckte han att vår gåva var allt för pover. Redan samma eftermiddag fick vi skitväder som höll i sig i stort sett resten av seglatsen och skepparn råkade ut för en fallolycka samma dag. :o

 

Kejsaren.thumb.jpg.e8652f52f1c28b64d7865179207bd086.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lite nyfiken på hur man kan bli drivande i fem månader.

 

Läste att "First, a part of their mast stopped working, limiting the boat’s maneuverability."

 

Vad kan det vara som gör att man inte ens kan segla i medvind med någon "trasa"?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

 

Fortfarande lite nyfiken på hur man kan bli drivande i fem månader.

 

Det är ett mysterium som nog kommer att diskuteras. Det är ingen dålig båt, 50fot. Masten står där den ska när de räddats. Det finns steg i masten. De såg fartyg men lyckades inte larma. Konstigt, VHF borde fungerat eller försökte de ringa? El verkar de ha haft, de hade en vindgenerator och borde nog haft solpaneler.De säger att de inte hade klarat det utan hundarna. Eh? De kanske stod för kunskapen ombord. Det absolut sämsta med denna "bedrift" är att många kommer att tänka "Ja se fruntimmer".

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad man kan se på filmen då de räddas är inte masten bruten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"...when their mast broke" är ju inte entydigt med att masten gick av - bara så att det inte hela tiden ska behöva påpekas att masten de facto står där. En motor kan också vara "broken" - utan att för den skull ha gått av på mitten. Sedan vet jag förstås inte vad de kunde eller borde ha gjort åt det fel som masten led av - eller på vilket sätt de kunde ha fixat något slags nödsegel. Det är en annan fråga.

 

Det där med hajarna (och deras förklaringar kring det) är förresten i mina ögon/öron nästan ännu knasigare än det faktum att de drev omkring så lång tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappen till elvinscharna kanske kärvade?

Motorn la av under en storm och kunde inte startas mer. Vem kör motor under en storm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Mackey säger:

Det kan ta 60 dagar att nå närmaste land, vi behöver 240 liter vattenreserv som vi inte rör innan vi är i fara.

Vi behöver mat/näring för 60 dagars minimibehov så att vi orkar.

Vi kan äta upp hundarna. :P

Det räcker inte, vi måste ha med något annat.

 

Är det bara jag som undrar var deras män tagit vägen...   :unsure::ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Tomas99 säger:

 

Är det bara jag som undrar var deras män tagit vägen...   :unsure::ph34r:

It ain't over till the fat lady sings

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tomas99 säger:

 

Är det bara jag som undrar var deras män tagit vägen...   :unsure::ph34r:

Det kan ju vara så att dom tycker sig klara sig utan :-) 

Det är ju inte ovanligt, till och med lite modernt idag.

Det är fortfarande mest synd om hundarna som inte valt själva att vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gundj, jag tänkte som du, men insåg sedan vad Tomas99 menade.

Läs inlägget från Tomas 99 igen och särskilt de två, tre sista raderna i mitt inlägg som han citerar.

 

Sedan måste man ju ändå till seglarnas försvar säga att de gjort något rätt som överlevde. Två watermaker och rejält med mat ombord.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Mackey säger:

Sedan måste man ju ändå till seglarnas försvar säga att de gjort något rätt som överlevde.

 

Tveksamt ur darwinistisk synvinkel. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, ok nu är jag med. Skyller på vintertiden.

Då fick ju vovvarna mycket ben att gnaga på :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Mackey säger:

Sedan måste man ju ändå till seglarnas försvar säga att de gjort något rätt som överlevde. Två watermaker och rejält med mat ombord.

53 minuter sedan, bhemac säger:

Tveksamt ur darwinistisk synvinkel. ;)

  Darwin föreslog att evolutionen byggde på ett naturligt urval, de individer vars egenskaper är bäst anpassade till omgivningen överlever medan de med mindre lämpliga egenskaper dör.

 

Seglarnas anpassning till omgivningen - segelbåten - var kanske inte de bästa, det kan jag nog hålla med om, men förberedelserna gjorde att de överlevde.

Anpassningen till "omgivningen" att långsegla var väl ändå okej.

 

Ska bli spännande att få reda på mera om varför det blev som det blev.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som gav upp i stormen = en massa el blev blöt, läste jag nånstans.

 

Fast på fem månader hade jag antagligen hunnit plocka isär och tvätta ur både startmotor och fördelarlock :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två kvinnor och två hundar, stormar, haverier, dödens triangel, hajattacker och slutligen räddning...

På ett annat forum föreslog någon att de kanske tänkte skriva en bok och behövde "skapa en story"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...