Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sangris

Byte av vägg/takbeklädnad

Rekommendera Poster

Jag planerar byte av beklädnad på väggar och tak på min Tur84:a. På några ställen är ytan konkav (eller konvex, beroende på vilket håll man vill se det...)

Jag behöver råd och förslag på hur jag ska gå tillväga för att få en bra och fin yta igen. Den gamla mattan har släppt från underlaget så det blivit ett hålrum mellan matta och ruffsida. Finns det någon här som bytt matta och haft liknande problem? Hur löste ni det?

mvh /Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har renoverat ett antal båtar på det sättet som du tänker göra.

Genom åren, så utvecklar man ju olika metoder och jag har provat ett par olika sätt.

De tre senaste båtarna har jag klätt skrovsidan med dubbla 10 mm liggunderlag (köpta på Ö&B) och sen klätt med en ytmatta utanpå det.   https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skrovkladsel/inredningsmaterial/inredningsmatta-melerad

När jag började med den metoden seglade jag en havsfidra och seglade i regel långt in på hösten. Tanken var att isolera skrovet. Att det blev dubbla liggunderlag berodde på att hyllan längs skrovsidorna var smal i infästningen och bred på mitten. Det extra liggunderlaget, blev ett stöd för hyllan. Sen visade det sig att det var verkligen skönt att ligga mot den tjocka isoleringen, när det var kallt ute. Dessutom är det lättare att få slätt och man täpper igen de glipor/köldbryggor som kan bli.

 

Liggunderlag från Ö&B är det billigaste isoleringen och dessutom är den brandsäker - till skillnad från de blå båtkuddarna som finns i alla båtar.

Höll på med ett utomhusjobb en vinter. Satt på en blå båtkudde, som jag hade lagt en bit liggunderlag under, för att den inte skulle bli så våt av snön. Hade två eldkorgar på var sida om arbetsstället, för att smälta bort snön och för att i viss mån hålla borta den värsta kylan.

 

2950.jpg.ffc79c09d6a66a3b4873e808f509e551.jpg

När jag kom ut efter en rast, var båtkudden borta - bortsett från en liten stump av det vita snöret som omger kudden. Troligtvis hade den halvblöta båtkudden tagit el av en gnista från en av eldkorgarna ett par meter bort. Liggunderlaget hade smält rak under kudden, och var helt men svart där kudden hade legat. Tyvärr tog jag inget kort på liggunderlaget när jag fick se det. Knölade ihop det och satt på det i några timmar, innan jag kom på att jag skulle ta en bild.

Dom kuddarna borde "i lag förbjudas" och förpassas till återvinningsstationens container för brännbart material. ;) Jag har nog ca 10 ombord i min båt :o

 

post-53310-0-08746200-1416272131.jpg.63e4e175daf68e293a6458a1e5230022.jpg

 

Har skrivit lite om arbetet i förpiken på min senaste båt i min blogg.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

Det finns många inlägg, som i detalj beskriver hur jag gjorde och med många bilder under den våren. Bara att leta.

Sen finns det ju många sätt och som Kung Fredrik II den av Preusen lär ha sagt, blir "Var och en salig på sin fason(Tro) Detta är det sätt som passar mig bäst.

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Sen visade det sig att det var verkligen skönt att ligga mot den tjocka isoleringen, när det var kallt ute.

Förhoppningsvis det närmaste madrasserad cell du kommer! ;)

Dubbla lager av äkta ÖoB liggunderlag höjer komforten väldigt mycket. Jag vet i alla fall en som inte kom längre än att sätta liggunderlag. Han tyckte inte det behövdes någon matta!

I taket satte jag skivor av skummad PVC. Blir också kanonbra och förenklar arbetet. Limma matta är  inte min starka sida, i synnerhet inte i tak. Det jag gjort tidigare var att klä tunna plywoodskivor men PVCn är enklare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite följdfråga om ”skummad PVC”. 

Går den att böja något om man värmer skivan försiktigt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör jag vid konkava/konvexa ytor? Ett underlag kan man skära i och trixa ihop bitar av så det passar. Det syns ju inte sedan, men ytmaterialet? 

Min gamla matta är limmad med nån slags kontaktlim och man har sträckt och töjt den så den har legat an i utbuktningen, men med åren så har limmet släppt och på grund av sträckningen i mattan så blir det ett tomrum inunder... Det är detta problemet jag vill ha hjälp med hur jag bäst/lättast löser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Peter_K säger:

Lite följdfråga om ”skummad PVC”. 

Går den att böja något om man värmer skivan försiktigt..?

Värmer du kan du vika 90°. Typ 3mm är ganska lätt att forma utan värme om det tex handlar om en konkav yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, sangris säger:

Min gamla matta är limmad med nån slags kontaktlim och man har sträckt och töjt den så den har legat an i utbuktningen, men med åren så har limmet släppt och på grund av sträckningen i mattan så blir det ett tomrum inunder.

Så ser det ut i alla engelska båtar jag varit med och tittat på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller som bäst på med detta i min båt. Jag har limmat ett lager liggunderlag mot skrovet och sedan ett lager "skrovbeklädnad" som är en PVC-yta med 5mm skumgummi på baksidan.
För att det inte skall släppa där det är sträckt så är knepet att inte sträcka. Malla noggrant, lägg lim på båda ytorna vänta tills limmet är torrt och tryck sedan fast på plats. jobba från ena kanten och som sagt låt bli att sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, bhemac säger:

Värmer du kan du vika 90°. Typ 3mm är ganska lätt att forma utan värme om det tex handlar om en konkav yta.

Perfekt; tack för info. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, sangris säger:

Men hur gör jag vid konkava/konvexa ytor? Ett underlag kan man skära i och trixa ihop bitar av så det passar. Det syns ju inte sedan, men ytmaterialet? 

Min gamla matta är limmad med nån slags kontaktlim och man har sträckt och töjt den så den har legat an i utbuktningen, men med åren så har limmet släppt och på grund av sträckningen i mattan så blir det ett tomrum inunder... Det är detta problemet jag vill ha hjälp med hur jag bäst/lättast löser.

 

Den ytmattan jag brukar använda är inga problem att förma efter den lilla konkavhet som det blir på en skrovsida. De stora ytorna limmar jag med sättlim och i ytterkanter och ytor med mer belastning, tex skarpa bojar limmar jag med riktigt kontaktlim.

Nåt tomrum inunder brukar det inte bli. Man får bara ha en plan för hur man skall limma upp mattan och ofta får man göra det i två eller flera omgångar. Brukar försöka undvika så många skarvar som möjligt. De skarvar som det ändå måste bli, brukar jag lägga på de mest naturliga ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Perfekt; tack för info. 

Jag gick till en skyltmakare och fick några spillbitar att leka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Jag gick till en skyltmakare och fick några spillbitar att leka med.

Jag tänkte byta ut den fula och tunga klädda masoniten som sitter i taket i ruffen till klädd skummad pvc samt teakribb på längden, jag kommer behöva rätt långa och bitar. 

Blir till att köpa från en plastleverantör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Den ytmattan jag brukar använda är inga problem att förma efter den lilla konkavhet som det blir på en skrovsida. De stora ytorna limmar jag med sättlim och i ytterkanter och ytor med mer belastning, tex skarpa bojar limmar jag med riktigt kontaktlim.

Det är inte skrovsidans böjda form jag har problem med. Det är akter om ruffrutorna som överbyggnaden gör en utåtgående sväng samtidigt som den böjer åt andra hållet också. Ett sätt är förståss att skära ut kilar ut mattan men jag tror inte det blir snyggt...

Tänkte någon kanske gjort nåt liknande på någon båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Blir till att köpa från en plastleverantör. 

Jag köpte från Plexiglasbutiken. Kklädde inte med matta. Ytan är inte stenhård och lätt att hålla snyggt. Satte med lister och några skruv/karosseribrickor.

Skyltgubbarna kan printa om man vill ha mönster eller himmel med moln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BSven säger:

Jag håller som bäst på med detta i min båt. Jag har limmat ett lager liggunderlag mot skrovet och sedan ett lager "skrovbeklädnad" som är en PVC-yta med 5mm skumgummi på baksidan.
För att det inte skall släppa där det är sträckt så är knepet att inte sträcka. Malla noggrant, lägg lim på båda ytorna vänta tills limmet är torrt och tryck sedan fast på plats. jobba från ena kanten och som sagt låt bli att sträcka.

Mattan med ett lager skumgummi brukar bli problematisk efter några år. Skumgummit torkar och släpper och sen hänger PVC-ytan fritt (på det vis som TS beskriver problemet i sin båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tak är klätt med tunna plywoodskivor som det limmats PVC-matta på (utan skumgummiundersida). Skivorna är skruvade i taket med små skruvar (jag har sandwichlaminat i taket). Sedan sitter det lackade mahognylister ( ca 3-4 cm breda) mellan skivorna som döljer skruvarna. Mahognylisterna sitter upptryckta i taket med en sorts kardborrefästen som består av tätt sittande plastpinnar (3-4 mm långa) med knoppar i ändarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, sangris säger:

Det är inte skrovsidans böjda form jag har problem med. Det är akter om ruffrutorna som överbyggnaden gör en utåtgående sväng samtidigt som den böjer åt andra hållet också. Ett sätt är förståss att skära ut kilar ut mattan men jag tror inte det blir snyggt...

Tänkte någon kanske gjort nåt liknande på någon båt.

Om det inte är alltför extrema kurvor på din båt så brukar det gå att forma inredningsmattan även runt rätt kurviga former. Undvik att skära kilar i mattan, det är jättesvårt att få till snygga skarvar om du skurit ur kilar. Börja limma matta på lite enklare ytor så du lär dig hur du ska hantera mattan. Ta till lite marginal på mattbiten du ska limma dit och renskär kanterna med en vass brytbladskniv när du fått mattan på plats.

 

Om du behöver skarva mattan så låt bitarna gå omlott. Sen skär du genom båda mattbitarna samtidigt och tar bort överskottsmattan. Då kan du få de olika bitarna att gå hyfsat kantikant.

 

En viktig faktor vi limning av inredningsmatta är att låta limmet (gärna vattenbaserat) torka rätt ordentligt innan du sätter dit mattan. Det ska vara helt klibbfritt. Då kan du hänga upp mattan lite försiktigt - dra loss och hänga om - för att sedan trycka dit mattan ordentligt när den kommit rätt. Korthårig roller är rätt bra att lägga ut limmet med, det blir tunnt och heltäckande. Sen kan det (som Thalatta säger) kompletteras med lösningsmedelsbaserat lim i kanterna om det är svårt att få fast kanterna. Men jag har fått matta att sitta med enbart vattenbaserat lim och det sitter fortfarande kvar efter över 15 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Lintott säger:

Mattan med ett lager skumgummi brukar bli problematisk efter några år. Skumgummit torkar och släpper och sen hänger PVC-ytan fritt (på det vis som TS beskriver problemet i sin båt).

 

Den inrednigsmattan med skum på baksidan är egentligen bara skit.Det är precis som du säger - skumgummit torkar efter några år å så blir det som det blir. Jag använde sån i den första båten jag byggde. Den var dessutom sydd med tråd i stället för svetsad. Det satte sig mögel i trådarna också.

Den mattan jag har använt sen dess  är ju tre mm tjock och homogen. Den går att forma enormt mycket.

15 timmar sedan, sangris säger:

Det är inte skrovsidans böjda form jag har problem med. Det är akter om ruffrutorna som överbyggnaden gör en utåtgående sväng samtidigt som den böjer åt andra hållet också. Ett sätt är förståss att skära ut kilar ut mattan men jag tror inte det blir snyggt...

Tänkte någon kanske gjort nåt liknande på någon båt.


Det är naturligtvis svår att säga när man inte ser problemet i verkligheten. Har du nån bild.
Är problemet omöjligt att lösa, så får man hitta på nåt kreativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Den mattan jag har använt sen dess  är ju tre mm tjock och homogen. Den går att forma enormt mycket.

Har du provat att värma den? Konstläder tex kan man dra ut rejält om man värmer, mattan borde vara ännu enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Det är naturligtvis svår att säga när man inte ser problemet i verkligheten. Har du nån bild.

Jag är medveten om att det inte är lätt att ge råd o tips när man inte vet hur det ser ut...

Lika svårt är det att formulera frågan så att andra förstår vad man menar...

Ska se senare när jag kommer till båten om jag kan ta en rättvisande bild

 

3 timmar sedan, Thallatha säger:

Den mattan jag har använt sen dess  är ju tre mm tjock och homogen. Den går att forma enormt mycket.

Vad är detta för matta och var har du köpt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

Den inrednigsmattan med skum på baksidan är egentligen bara skit.Det är precis som du säger - skumgummit torkar efter några år å så blir det som det blir.

Skit också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man dessutom ett vattenbaserat lim och trycker lite så sugs limmet in i skummet och det blir ett bestående märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, sangris säger:

Ska se senare när jag kommer till båten om jag kan ta en rättvisande bild

Att ta ett rättvisande foto visar sig inte vara lätt. Jag har två foton där det ena visar insidan där väggmattan är sträckt (nåja, med lite rynkor med åren) över den konkava ytan. Det andra fotot visar utsidan av samma plats. Till höger om fönstret svänger överbyggnaden ut vilket motsvarar den konkava ytan (som nu är konvex). 

E2E94BA7-4179-45D1-9618-AE03725211B0.jpeg

7358251C-3EC6-4C5F-94BD-BAB7389E4E24.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Har du provat att värma den? Konstläder tex kan man dra ut rejält om man värmer, mattan borde vara ännu enklare.

 

Om du frågar mig, har jag aldrig behövt tillgripa såna metoder. Den mattan jag brukar använda är ganska formbar. Sen beror det mycket på hur man lägger uppjobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, sangris säger:

Att ta ett rättvisande foto visar sig inte vara lätt. Jag har två foton där det ena visar insidan där väggmattan är sträckt (nåja, med lite rynkor med åren) över den konkava ytan. Det andra fotot visar utsidan av samma plats. Till höger om fönstret svänger överbyggnaden ut vilket motsvarar den konkava ytan (som nu är konvex). 

E2E94BA7-4179-45D1-9618-AE03725211B0.jpeg

7358251C-3EC6-4C5F-94BD-BAB7389E4E24.jpeg

 

Det ärju den mattan jag brukar använda.

Det där borde inte va nåt problem att få till.

Jag hör ju inte till den stressade typen,så ett sånt jobb får ta den tiden det tar.

Många är så jäktade att när de skall göra nått, så man har inte tid att ta det lugnt och göra jobbet ordentligt. Bättre att det går fruktansvärt fort att att resultatet blir som det blir - som på bilden.

Jag tänker tvärt om. Det är bättre att det tar den tid det tar och det blir bra. Mattan är inte gratis - det är däremot min arbetstid. Man får limma i omgångar och använda sättlim till det mesta.

 

med sätt lim menar jag ett golv och vägglim som man antingen kan limma mattan med direkt efter att man strukit på limmet och sen justera läget. Det limmet kan man ju också använda som kontakt lim. Man stryker på limmet på vägg och på matta och låter det torka- sen hugger det direkt när man för mattan intill. 

På kanter och där jag vill ha limningen mycket  stark, brukar jag använda riktigt kontaktlim.

Sen får man planera arbetet och limma i omgångar.

 

Det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-29 på 21:52, Thallatha säger:

Det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid.

Som jag skrev, bilden ger inte rättvisa hur det egentligen ser ut...

Men du menar att den mattan du länkade till är så töjbar i alla riktningar så den går att limma mot en sådan utbuktning som jag har? Om mattan på min bild är motsvarande som går att köpa idag, då kanske det är så att den med åren släppt. Inte så konstigt kanske med över 40 år på nacken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-29 på 21:38, Thallatha säger:

 

Om du frågar mig, har jag aldrig behövt tillgripa såna metoder. Den mattan jag brukar använda är ganska formbar. Sen beror det mycket på hur man lägger uppjobbet.

Jag tänker om man tex behöver sträcka över någon konstig utbuktning eller en låda.

Tex har jag klätt en kåpa för instrument som mer liknade en liten låda. Det gick med konstläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-30 på 22:12, bhemac säger:

ex har jag klätt en kåpa för instrument som mer liknade en liten låda. Det gick med konstläder.

Klädde du kåpan genom att bara sträcka konstlädret?

Har du bild på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, sangris säger:

Klädde du kåpan genom att bara sträcka konstlädret?

Har du bild på det?

Tyvärr ingen bild.

Kåpan var ca 10x10x4cm.

Blev skitsnyggt om jag får säga det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...