Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BoatSven

Vilken 6 hk utombordare är bäst?

Rekommendera Poster

Nu har jag gjort vissa ändringar i mina planer. Syftet med att bygga en bärplansbåt var i första hand bränsleförbrukningen, i andra hand nyfikenheten och i tredje hand utmaningen.

Hur jag än räknar så kommer bränsleförbrukningen att förbättras endast marginellt under körning med bärplansbåt jämfört med en vanlig planande båt. Anledningen är först teoretisk på papperet att själv bärplanen samt kontroll-systemet adderar vikt vilket gör att hela farkosten blir tyngre och därför behöver lite mer relativ "bäryta" och kräva lite mer relativ effekt ur motorn. När man ska upp på bärplanen så krävs mycket mer kraft samt längre sträcka för att komma upp på bärplanen jämfört med att få upp en båt utan bärplan till planande läge, detta pga mycket större våt yta och därav högre motstånd när båten inte går på bärplanen. Den ökade vikten och den större våta ytan gör att bärplansvarianten alltid kommer dra mer bränsle på alla sträckor som den inte går på bärplanen.

Det ger ett ganska snävt hastighetsområde där den faktiskt drar mindre bränsle så i praktiken måste det vara långa distanser där alla yttre förhållanden tillåter att man kör på bärplan så långt som möjligt, måste man ner pga att det kommer en lite större våg så kommer man i princip förlora det bränsle man tjänat på sträckan när man måste upp på bärplanen igen. Så i praktiken visar mina uträkningar att bärplansbåten kommer dra mer bränsle än en enbart planande båt under en typisk båt-tripp. Om vädret tillåter och man ska lång distans utan att behöva sakta ner(dvs kan rutten sedan tidigare eller chansar) så kan bärplansbåten vinna bränsle-racet.

 

Därav blir det tyvärr ingen bärplansbåt denna gång, även om jag har en mycket trevlig design på en i detta läge. Istället blir det en vanlig planande båt och jag håller på att rita den nu.

 

Jag har dock skaffat motor redan och det blev en kortriggad Tohatsu 9.8 som verkar perfekt. Om någon undrar nått specifikt om denna motor så kan jag eventuellt svara på det då jag kommer ha en del med den att göra framöver. Kan tala om att med 12 graders lutning på akterspegeln så sitter motorn vertikalt på 4:e läget, då det finns 6 lägen med 4 grader på varje läge så går det då att vinkla från -12 grader till +8 grader. Jag kommer nog välja att göra 4 eller 8 graders lutning på akterspegeln istället.

Det är en stark motor som går tyst och fint. Ungefär 11 knop på halv gas och 17 knop på full gas med en 380 plastbåt och vikt(inkl. last och förare) på ca 230kg . Jag kommer prova en propeller med högre stigning också. Tester gör jag för att veta vilka hastigheter det handlar om på den nya båten som jag ska bygga.

 

Jag hoppas kunna få en cruising-speed på 14 knop på den nya båten och undrar om någon har någon bra källa till information angående utformning av skrov för denna typ av hastigheter?

Jag hittar såklart mycket på nätet men det är inte helt lätt att bestämma utformningen utifrån alla regler så allt är en kompromiss.

Båten ska klara lite mindre kust-vågor och lite krabb-sjö utan att slå för hårt samt att den ska vara lättdriven vid ca 14 knop.

 

Som jag ritat nu är skrovet 360cm långt och har deadrise 12 grader vid akterspegeln, 20 grader midskepps och ca 60 grader 50cm ifrån nosen.

Strakes är något som alla planande båtar som inte är så gott som plattbottnad verkar ha och jag förstår att dom "riktar om" vattenstänket som blir när kölen klyver vattnet och på så sätt bidrar till lyft.

Pad är något som verkar finnas på vissa båtar och är en plan yta i mitten i bakre delen av botten, dvs istället för att akterspegeln är ett spetsigt V nertill så är det en platt sektion längst ner. Det verkar sen olika hur långt fram denna platta yta sträcker sig. Jag ser allt ifrån bara en liten bit till nästan hela vägen.

 

Just strakes är hyffsat enkelt att inte integrera i själva skrovet utan istället sätta dit sen så att man kan flytta dom om det blir tokigt, men en pad bör ju integreras i skrovet om det ska vara någon.

 

Min båt blir ju relativt långsam och med relativt lågt deplacement jämfört med många båtar som vanligtvis diskuteras när det gäller utformning på planande skrov. Vattenskotrar är av liknande storlek men har ett helt annat hastighetsområde samt verkar inte vara tänkta att gå mjukt i vågor utan snarare "hoppa" på vågorna och gå fort på platt vatten, dom har väldigt lite deadrise över en stor del av skrovet.

Om någon har någon synpunkt eller input så är jag intresserad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...