Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BoatSven

Vilken 6 hk utombordare är bäst?

Rekommendera Poster

Hej, det var ett tag sedan jag var här och även ett tag sedan jag höll på med båtar så jag tänkte att det lönar sig nog att fråga här innan jag springer iväg och handlar :)

 

Jag ska ha en liten utombordare som ska få en 3,5meter lång båt på 300kg(inkl. maxlast) att plana. Jag vill ha lång rigg och laddning(dock behövs inte elstart).

När jag var mindre så körde jag ibland föräldrarnas båt(vanlig plast-eka) med 8hk(2-takt, 2 cyl, Suzuki) och den båten kunde jag få att plana om jag åkte själv och satt långt fram, men det var lite trögt att komma upp i planing.

Därav tänkte jag nu att jag nog behöver minst 10hk på denna båt. Men efter att ha tittat på Youtube på diverse 6hk 4-taktare så ser ju dom ut att gå riktigt bra, ser ut som att dom går lite bättre än den 8hk 2-takt som föräldrarna hade.

Men till frågorna:

1. Kan det räcka med 6hk 4-takt? Går man på 8hk så verkar de flesta vara mycket tyngre(2 cylindriga) vilket jag tror är en nackdel rent viktfördelnings-mässigt. Max 30kg får den nog väga.

2. Vilket märke är bäst i den kategorin? Jag kollade lite på Honda men det verkar vara många som har problem med just deras 6hk när man söker på nätet, vissa klagar på att deras motorer tycks sakna effekt och gå ojämnt. Jag vill ha ett kvalitets-märke om det gör den minsta skillnad mot ett billigare märke.

3. Finns det någonstans där man kan få tag på motorer till bra pris nu när säsongen är slut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor är bäst? Givetvis den som alltid startar och aldrig behöver någon service.

Ett enkelt svar är att den motorn inte har uppfunnits ännu. Men ett märke som har fått bra beröm i många tester är Selva. Själv har jag ingen men en bekant har och han har inte klagat än iallafall.

Jag har haft Evinrude, Johnson, Parsun och jag får nog säga att man som oftast får vad man betalar för. Mina två Parsun, en 9,9 och en 2,6 bägge fyrtakt har inte krånglat än men det finns massor om dessa billiga Kinamotorer att läsa om på nätet. Jag har även en Johnson 4 hk 4-takt som funkar kanon änsålänge kan tilläggas, den är från 2002 och uttagen -04. Har väl gått kanske 20 timmar totalt.

Men som sagt Selva är ett märke på uppgång.  https://www.seasea.se/båt-och-motor/motor/utombordare/utombordsmotor-4-takt-8-hk-selva-black-bass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn som är bäst är garanterat uppfunnen :) 

 

Tackar så mycket för svaret. Selva var ett nytt märke för mig men om det är bra så är det ett alternativ, jag gillar att den fanns som både 8 och 9,9 hk som encylindrig vilket gör den lätt. Jag såg dock inget om laddning, men det kanske finns som tillval.

 

Jag kan ju tillägga att jag nog kommer köra ca 20-30 timmar/år och då förmodligen mest på runt 50-80% gas. Samt att den kommer köras i saltvatten. Den kommer skötas minutiöst när det gäller ursköljning och service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar lite åt en Selva faktiskt pga hög effekt/vikt(8hk/27kg), att det går att få med lång rigg och hela 70W generator samt att dom verkar ha gott rykte.

MEN!

Jag läser i denna broschyr: http://repository.selvamarine.com/catalogues/se/SE_motorer_2016.pdf

Kollar då främst på 8hk motorerna och främst Black Bass-modellerna.

Två saker förbryllar mig.

1. Det står "Big Foot - med utväxling för de lite tyngre båtarna" men när jag kollar i listan så har de flesta motorerna 13/27 i utväxling(även Big Foot-modellerna). Dock har Black Bass(utan elstart) 13/30. Den borde ju vara för "lättare båtar" jämfört med Black Bass Big Foot som har 13/27 utväxling och är för "Tyngre båtar".

Jag kanske tänker bakåfram men ska en tyngre båt ha högre utväxling? Har den mindre propeller också då? Jag trodde att en lättare båt får fart lättare och då bör ha högre utväxling än en tyngre båt som kommer röra sig i ett långsammare fartområde.

2. Varför har Black Bass(med elstart) högre utväxling(13/27) än Black Bass(utan elstart)(13/30)?

 

För 13/30 betyder väll att motorn är nerväxlad(13 tänder mot 30 tänder)? Eller betyder det att den är uppväxlad(13 varv ger 30 varv)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 motoraxelvarv till 30 propellervarv skulle väl (räknar ca 5500 v/min på motorn) ge närmare 12 700 v/min för en propeller. Helt orimligt. Det omvända förhållandet ger ca 2400 v/min för propellern, vilket låter fullt rimligt. 13/27 ger då ca +250 v/min för propellern jämfört med 13/30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då var det som jag trodde så mina andra frågor blir relevanta.

 

Varför ska en tyngre båt ha högre utväxling(göra det tyngre för motorn utväxlingsmässigt när båten redan belastar den hårdare pga vikten)?

Redigerad av BoatSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har väl inget med elstart att göra. Nu har jag inte lusläst länkennmen det verkar ju som nyckelordet är ”big foot” vs inte ”big foot” när du kollar på sea bass. Och ”big foot” har en lägre utväxling (27/13) än den andra. Gissningsvis  avsedd för lägre stigning på propellern och kanske större blad, även om det inte antyds i länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär står det i broschyren:

 

Black Bass(utan elstart) - 13/30

Black Bass(med elstart) - 13/27

Black Bass Big Foot - 13/27

 

13/27 är HÖGRE utväxling än 13/30

 

Frågan är alltså:

Varför är "Black Bass Big Foot" och "Black Bass(med elstart)" högre växlad än Black Bass(utan elstart)?

 

Jag är intresserad av "Black Bass utan elstart" men vill ju inte ha den lägre utväxlingen(13/30) eftersom den ska sitta på en snabb båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lutar det mer åt en Tohatsu 9,8 hk som enligt manualen ska väga 38kg. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

 

Sen undrar jag hur "djupt" man kan köra en sådan motor utan att den tar skada? Dvs hur långt ner i vattnen kan den sitta och köras utan att dra i sig vatten eller liknande. Jag ska inte köra den så, jag bygger en bärplansbåt med justerbar motorhöjd och undrar bara hur lågt motorn kan sitta om man måste "landa/kraschar" med motorn nersänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Honda utombordare och enligt dess instruktionsbok så gäller de här måtten. Det är samma instruktionsbok för BF8D ända upp till BF20D.

 

Jag kollade också i en instruktionsbok för en Tohatsu 9,8 med de har inte angivit något motsvarande mått för hur djupt deras motorer får monteras.

 

Skärmbild från 2017-11-05 17-04-03.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! I instruktionsboken på större Tohatsu-motorer(75-225 hp har jag sett) finns en identisk beskrivning av att tomgångsporten måste vara minst 150mm över vattenytan. Men på dessa mindre motorer verkar inte detta beskrivas, kan det bero på att det inte är lika viktigt på dom?

 

Jag har försökt hitta svaret men inte lyckats. Vad är tomgångsport för något och har det betydelse om den hamnar under vatten några sekunder? Och finns det en sån tomgångsport på Tohatsu 9,8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en Tohatsu men avbeställde den igen efter lite funderande(det var mer företaget jag beställde hos som fick mig att ångra beställningen, inte motorn i sig). Jag har dock gett det lite mer tid och har kollat på Honda, Yamaha och Suzuki samt pratat med dessa handlare.

Jag är ju nu endast intresserad av 9,8-10hp motorer med manuell start, lång rigg och laddning.

Honda verkar gå bort då den är tyngst och svagast(enligt tester jag sett på nätet) vilket inte är bra på min båt, verkar vara en kanon-motor i övrigt, har laddning original.

Yamaha verkar riktigt bra men har dock inte laddning original så den blir lite dyrare eftersom jag måste köpa till ladd-spole.

Suzuki verkar väldigt bra och har 6A laddning original.

 

Både Yamaha och Suzuki-handlarna sa att det brukar komma kampanjer framåt våren så det kan nog vara värt att vänta tills då och sen välja den som ger bäst deal :)

 

Tohatsu är såklart också ett alternativ med dom är inte mycket billigare när man är ute efter lång rigg med manuell start, samt att det inte finns någon auktoriserad handlare/verkstad i närheten vad jag hittat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man ha laddning i solcellens tidevarv? Det räcker ju med nån kvadratdecimeter för att fylla batteriet mellan varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag vad du utgår ifrån men det räcker inte med solceller i detta fall. Laddning från motorn är ett krav.

1. Båten kommer ha en del el ombord

2. Batteriet kommer endast vara på max 20Ah pga vikten

3. Båten kommer ibland användas över ett antal dagar i sträck

4. Det finns inte några större utvändiga ytor som lämpar sig för solceller

5. Även om jag skulle ha solceller så är laddning från motorn ett krav eftersom en solcell inte kan "ladda på kommando" ifall det behövs(kan bli slut på ström när det är mörkt, mulet mm)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tänk på att batteriet aldrig blir fullladdat med motorn bara. Och är det inte så att angivna strömstyrkor är vid rejält gaspådrag?

 

Är batteriet bara för att driva elstarten?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batteriet blir fulladdat eller inte beror inte på varken motor eller varvtal utan vilken typ av regulator som sköter laddningen. Det kan vara sant att de flesta båtmotorer med original-laddning har svårt att toppa upp ett batteri men å andra sidan spelar det mindre roll om det inte blir fullt, det viktiga är att det inte blir tomt :)

 

Jag kommer köra med båten när jag använder den så att det krävs varvtal för att den ska ladda angivna strömstyrkor är ju inte ett problem.

 

Jag ska inte ha elstart utan det är annat som kommer dra ström. Det största är att jag förmodligen kommer att ha elektrisk motorhiss men även mindre förbrukare som lanternor, ekolod, GPS och laddare av div prylar kommer finnas.

 

Jag vet att solceller är bra, jag har haft solceller som enda el-källa i två tidigare båtar, därför vet jag att solceller är fel lösning på den båt jag bygger nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrisk motorhiss till en 6-hästare?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eftersom det kommer bli en bärplansbåt så kommer man vilja ha tre "höjdlägen"(deplacement, planing och bärplan) som man kommer vilja kunna växla mellan utan att lämna förarplatsen. Förmodligen blir det samma höjdläge på deplacement och planing. Det är inte spikat att det blir elektriskt men det är det närmaste alternativet för tillfället.

 

Dock är det 10-hästare som gäller nu då det inte beräkningarna gick ihop med endast 6 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det förklarar behovet av lång rigg...

Om den elektriska hissen står för en betydande del av dimensioneringen av elsystemet, så kanske en manuell lösning är enklare? Nån form av vevdriven hiss som kan fjärrmanövreras med hydraulik eller kuggstång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte spikat att det blir elektriskt, jag har en manuell variant skissad också. Men eftersom man i "flygläge" kommer ha lite annat att ha koll på(styrning och gas) så är en manuell variant lite meckigare att manövrera(om det skulle behöva göras samtidigt). En elektrisk kan styras med tex tummen på gas-reglaget. Men mekanisk är inte utesluten.

 

Det är inte hissen som styr dimensioneringen av elsystemet, den kommer inte dra så himla mycket heller. Men jag kommer behöva en motor för att köra båten så jag ser det som en självklar lösning att ha laddning från den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6 eller 10 hk har ju normalt sett ingen generator utan en laddbrygga med diod som ger en utspänning för att driva lanternor eller enklare elektronik ombord. För att kunna ladda batteriet bör du ha en generator vilket blir trångt att få plats med under kåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur laddningen på 6-10kh motorer normalt sett fungerar.

Jag har varit hos flera handlare och resonerat om pris på motor med laddning, har då sagt att jag ska ha laddning till batteri men att jag inte vill ha el-start. Om motorn dom säljer till mig inte kan ladda batteriet som dom lovat så går jag helt enkelt och lämnar tillbaka motorn.

 

Eller menar ni att jag bara ska ge upp iden att ladda ett 20Ah batteri från motorn?

Redigerad av BoatSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om förbrukare kontra laddningskapacitet. Om generatorn så bara laddar 2A och du förbrukar mindre är det ju lugnt. Ah på batteriet påverkar ju bara tiden det tar att fulladda. Vad anger tillverkarna för laddström på de motorer du kikat på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda - 6A (alternativt 12A)

Suzuki - 6A (alternativt 10A)

Yamaha - 6A som tillval

Tohatsu - 6A på vissa modeller

 

Batteri kommer vara på ca 20Ah

 

Jag kommer oftast ha ekolod/plotter igång - ca 1,1A(ev. mindre)

Ibland kommer jag ha lanternor på - ca 0,5A

Ibland kommer jag ladda telefon och liknande - ca 0,3A

Väldigt korta perioder(5-10sek) kommer jag köra ev. motorhiss - ca 10A

 

Motorn kommer så gott som alltid att vara igång(och på driftvarvtal) när ström används. Jag borde maximalt dra 2A konstant och temporärt 10A i några sekunder lite då och då. Jag kommer inte ha el-start.

 

Varken jag eller någon av handlarna har menat att detta skulle vara ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den förbrukningen blir det ju mest underhållsladdning. Fasen vet om jag inte i ditt fall till och med skulle gått på ett LifePO batteri, eftersom du inte behöver en massa CCA för elstart. Och som dessutom tar laddning fortare än bly/syra, väger mindre och kan placeras hur som helst, håller laddning bättre. Nackdelen är ju priset iofs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiFePO4 har ju blivit betydligt billigare på senare tid. Det är elbilar, elcyklar mm som pressar priset nedåt. Här är t.ex. 20A (inkl 5A laddare) för 1.150:- (det tillkommer nog tull o moms på ett sådant här köp). Vikten 2,5 kg är ju en fördel i en bärplansbåt där vikten ska vara så liten som möjligt.

https://www.ebay.com/itm/NEW-12V-20AH-LiFePO4-Batteries-5A-Charger-BMS-Rechargeable-Powerful-Solar-Energy/172866201249?epid=2116876862&hash=item283fa0e6a1:g:G3sAAOSwFyhaCWah

 

Eller den här för 1.500:- från England så blir det varken tull eller moms och betydligt kortare leveranstid.

https://www.ebay.com/itm/LiFePO4-PVC-12V-10Ah-12ah-13Ah-20Ah-30ah-50ah-100Ah-Battery-Pack-lithium-LFP-BMS/122777204797?hash=item1c9617783d:m:miWVZQpEfeH0Tx7JgB12kOw

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bestämt vilket batteri jag ska ha ännu, men LiFePO4 kan det bli tack vare vikten.

 

Men jag är mer intresserad av ifall någon har en 8-9,9hp motor av senare årsmodell och vill dela med sig av sina erfarenheter. Vilket märke/modell, vilken båt sitter den på och hur går den mm?

 

Sen har jag upptäckt en sak med Suzuki(som det lutat åt lite extra på sista tiden), det ser ut som att förgasarmodellen DF9.9A(som delar komponenter med den mindre DF8) inte kommer säljas nästa år utan då är det den tyngre DF9.9B med EFI(som delar komponenter med de större DF15 och DF20) som är enda modellen av 9,9hp.

Detta gör ju att Suzuki blir betydligt mindre intressant nästa år(9,9B blir en tyngre och dyrare motor).

 

Är detta något typ av miljökrav som börjar gälla någonstans nästa år så det är fler märken som kommer att göra likadant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hittar man vilka tiltvinklar motorerna har? Dvs. vilka vinklar i förhållande till akterspegelns vinkel som de olika hålen för justeringspinnen respekterar. Eller är detta så standard att ingen skriver det? Jag har letat igenom manualer för flera motorer men inte hittat något. Det enda jag har hittat är en bild på en rysk site där dom skrivit ut vinklar för Suzuki DF9.9A.

 

Vinkeln är ganska viktig info för mig just nu, och det räcker inte med "ungefär 4grader" eller liknande utan det är exakt som behövs. Mest intresserad av Tohatsu, Yamaha och Suzukis 9.8-9.9 modeller.

Redigerad av BoatSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket!

12 grader ser ut att vara på alla och vissa kan tilta tillbaka negativt 4 grader från det vertikala läget när dom sitter på en 12 graders akterspegel.

 

Jag har sökt efter fler liknande guider men det verkar inte finnas massor, men letar vidare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...