Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Byta pentrypump, tips?

Rekommendera Poster

Hej, pentrypumpen verkar ha lagt av i våran MV Marin 6600

 

Lite osäker på vad jag ska välja, och det får gärna vara budget men ändå fungera bra :)

 

Nuvarande pump sitter monterad breve vattentanken, se bilder:

 

http://forumbilder.se/G9TRQ/snip20171027-4

 

http://forumbilder.se/G9TRQ/snip20171027-5

 

Hur har dom tänkt att man ska komma åt & skruva mm? :lol:

 

 

Redigerad av mkillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man själv monterar pump så sätter man den så att man kan komma åt att byta. Tillverkarna av båtar tänker oftast inte så.

Det kan hända att du bara behöver nya ventiler till din pump. Om du får ut den oskadd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken ser ut att vara en gummisäck. Töm den och försök plocka ut den så kanske det går att komma åt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 27/10/2017 på 15:35, bhemac säger:

Det kan hända att du bara behöver nya ventiler till din pump.

är en sån pump helt "död" när ventiler gått sönder?

 

för denna låter ingenting nu när man försöker köra den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 27/10/2017 på 16:20, trewq säger:

Tanken ser ut att vara en gummisäck. Töm den och försök plocka ut den så kanske det går att komma åt

den är tyvärr typ full, så tänkte försöka byta pump o få ut det den vägen.

 

Är Biltemas pumpar "bra"? Eller kan nån rekommendera nån prisvärd?

 

edit: hitta denna, kan den duga? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

Redigerad av mkillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, mkillen säger:

den är tyvärr typ full, så tänkte försöka byta pump o få ut det den vägen.

För att få ut min lossade jag en av slangarna och lät det rinna ut i kölsvinet och pumpade ut med länspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, mkillen säger:

den är tyvärr typ full, så tänkte försöka byta pump o få ut det den vägen.

 

Är Biltemas pumpar "bra"? Eller kan nån rekommendera nån prisvärd?

 

edit: hitta denna, kan den duga? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

 

Biltemas pumpar är bra och har en väldigt fin steglös reglering som jag tycker är svårt att finna på både dyrare och större pumpar som mer eller mindre pulserar ut vattnet. Biltemas startar med extremt lågt varvtal om flödesbehovet är lågt. Ingen expansionstank behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Olten säger:

 

Biltemas pumpar är bra och har en väldigt fin steglös reglering som jag tycker är svårt att finna på både dyrare och större pumpar som mer eller mindre pulserar ut vattnet. Biltemas startar med extremt lågt varvtal om flödesbehovet är lågt. Ingen expansionstank behövs.

haru lust o länka till den du menar? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, mkillen säger:

den är tyvärr typ full, så tänkte försöka byta pump o få ut det den vägen.

 

Är Biltemas pumpar "bra"? Eller kan nån rekommendera nån prisvärd?

 

edit: hitta denna, kan den duga? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

Låna en våtdammsugare och sug ur vattnet. Ta sedan bort pumpen varje höst och förvara den inomhus så håller den länge, kolla även så du har ett filter mellan tank och pump, detta skonar ventilerna/membranen i pumpen. Om du har vv beredare sätt då en backventil efter pumpen på tryckledning mellan vv beredare och pump. Detta för att skona pumpens ventiler/membran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller anslut en trädgårdsslang till utloppet. Låt slangen bli full med vatten (det kan hjälpa att trycka lite på gummisäcken). Håll för utloppet, klättra ner till marken med slangänden och låt vattnet rinna.. Sen kommer hävertverkan att suga ur det mesta av vattnet ur din gummisäck.

 

Naturkrafterna är enkla, okomplicerade och billiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Olten säger:

 

tror du denna kan funka? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

 

59 minuter sedan, Lintott säger:

Eller anslut en trädgårdsslang till utloppet. Låt slangen bli full med vatten (det kan hjälpa att trycka lite på gummisäcken). Håll för utloppet, klättra ner till marken med slangänden och låt vattnet rinna.. Sen kommer hävertverkan att suga ur det mesta av vattnet ur din gummisäck.

 

Naturkrafterna är enkla, okomplicerade och billiga.

ja just jävlar, e ju bara att "slanga" :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har biltema pumpen, fungera fint, vattnet kommer mer eller mindre direkt. Om man spolar sakta så kan det ibland ta lite tid innan den stannar. Den är inte direkt tyst, och att pumpen sitter under förpiken gör inte saken bättre när man ska göra sitt behov på natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, mkillen säger:

har inte varit tydlig här heller, det enda denna pump ska driva är till en liten vattenkran i diskhon, det är en liten båt :)

 

vågar man satsa på denna? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650190/

Jula byter ju ut i sitt sortiment emellanåt.

För nu rätt längesedan köpte jag en julapump till min förra båt, man jag köpte den kraftigare modellen, då jag hade tre tappställen varav det ena var en dusch, och den pumpen fungerade väldigt bra i flera år, och funkade fortfarande väldigt bra då jag sålde den båten våren 2016, tycker att den ser likadan ut som de som säljs nu.

 

4,3 liter per minut till endast ett tappställe, och du har kanske inte någon vv-beredare? då tror jag det räcker. Och knappt 300 kr, betydligt billigare än Jabsco och Johnson, jag hade nog köpt en sådan på Jula (eller Biltema) under dessa förutsättningarna. men köp till ett filter, eller en sil (kan köpas hos samma firma) och montera den mellan tanken och pumpen, så slipper du få in skräp i pumpkammaren som kan förkorta pumpens livslängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört  med en INLINEPUMP och fotkontakt i några år. Sparar en hel del vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

- - -, man jag köpte den kraftigare modellen, då jag hade tre tappställen varav det ena var en dusch, och den pumpen fungerade väldigt bra i flera år, och funkade fortfarande väldigt bra då jag sålde den båten våren 2016, tycker att den ser likadan ut som de som säljs nu.

 

4,3 liter per minut till endast ett tappställe, och du har kanske inte någon vv-beredare? då tror jag det räcker. Och knappt 300 kr, betydligt billigare än Jabsco och Johnson, jag hade nog köpt en sådan på Jula (eller Biltema) under dessa förutsättningarna. men köp till ett filter, eller en sil (kan köpas hos samma firma) och montera den mellan tanken och pumpen, så slipper du få in skräp i pumpkammaren som kan förkorta pumpens livslängd.

 

Det spelar väl ingen roll hur många tappställen man har. Hur ofta förekommer det att det tappas vatten på mer än ett ställe i taget?

 

Det är ju mer intressant hur många minutliter pumpen levererar så man vet hur lång tid det kommer att ta att tappa upp diskvattnet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

 

Det spelar väl ingen roll hur många tappställen man har. Hur ofta förekommer det att det tappas vatten på mer än ett ställe i taget?

 

Det är ju mer intressant hur många minutliter pumpen levererar så man vet hur lång tid det kommer att ta att tappa upp diskvattnet.

Har du aldrig haft tonåringar ombord som skall duscha samtidigt som det pågår matlagning och samtidgit som den som inte lagar mat skall tvätta händerna efter toabesök?

 

-Vad jag egentligen menar är att trycket minskar med längre ledningar och att just en dusch kräver mer tryck och flöde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Har du aldrig haft tonåringar ombord som skall duscha samtidigt som det pågår matlagning och samtidgit som den som inte lagar mat skall tvätta händerna efter toabesök?

 

-Vad jag egentligen menar är att trycket minskar med längre ledningar och att just en dusch kräver mer tryck och flöde.

När man bara har tillgång till en 100-liters vattentank, som dessutom sannolikt är långtifrån full efter en dag på sjön, så är det nog bara bra om trycket och därmed flödet är begränsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Wingan säger:

När man bara har tillgång till en 100-liters vattentank, som dessutom sannolikt är långtifrån full efter en dag på sjön, så är det nog bara bra om trycket och därmed flödet är begränsat.

När jag gick ifrån tryckvattenpump till en elpump som körs med fot kontakt blev det en radikal minskning av vattenförbrukningen.

Tåg har ofta den lösningen, av någon anledning.

Ska man ha varmvatten och/eller flera tappställen så får man komplettera med magnetventiler a 23kr/st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-30 på 19:19, Olten säger:

Har haft en sådan ett antal säsonger och nu bytt till en vanlig membranpump i kombination med ett litet expansionskärl av enklaste modell som även den ger ett jämnt flöde.

 

Biltemapumpen har två uppenbara nackdelar; den väsnas väldigt mycket mer än en membranpump och den är dålig på att suga luft vilket gör att man måste lufta slangarna om man pumpat torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...