Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Ventilation vattentank?

Rekommendera Poster

Jag skall installera en sådan här trekantig vattentank i förpiken. Den har 1/2" utlopp för ventilation.
Hur gör jag det bäst? In 12mm slangstump som slutar strax under däcket?
När jag då fyller tanken så vet jag att det är fullt när det kommer ur denna slang och blöter ner förpiken?
Hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ordna med en bordsgenomföring avsedd för ändamålet, det finns några olika sorter.

Ett hål borras i skovets sida, så högt upp som möjligt under avbärarlisten. I detta hål, kan du strypa en ål... Nej, men här monterar du en speciell genomföring för avluftning, och denna ansluts med slang till tankens avluftning, dubbla motvända slangklämmor kan vara bra att montera.

Nät du fyller upp tanken evakuerar luften den vägen och rinner över på utsidan av båten då tanken ör full. Omvänt då du tömmer tanken, då sugs det in luft här. Exakt likadan genomföring och princip till bränsletank och septiktank, men inte samma....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns Seaseas olika "tankventilatorer" som tycks vara det korrekta namnet på dessa skrovgenomföringar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Här finns Seaseas olika "tankventilatorer" som tycks vara det korrekta namnet på dessa skrovgenomföringar.


 

 

Fungerar dessa åt båda håll? Är det i så fall inte risk att det kommer in sjövatten? Har betraktat min vattensäck som en sniklösning men har inte tänkt på fördelen att slippa avluftning och direktkontakt med naturen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett vattenlås men jag tänkte sätta ventilen högt upp i ankarboxen. Risken att det skall komma in föroreningar borde då vara liten, om man inte har allt för dammig kätting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit upp avluftningen så den slutar precis under däck. Sedan sitter det en Gardena-koppling med backventil som medger att luft kommer in i tanken, men inte ut. 

Problemet som luftningen ska lösa brukar inte uppstå när man fyller tanken, utan när man tömmer den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

I detta hål, kan du strypa en ål...

Gäller bara i Gränna!

--

Jag har funderat på risken att få in sjövatten men har aldrig upplevt att det hänt. Det "riktiga" sättet är svanhals upp genom däck med en tygstrumpa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Det finns ju ett vattenlås men jag tänkte sätta ventilen högt upp i ankarboxen. Risken att det skall komma in föroreningar borde då vara liten, om man inte har allt för dammig kätting...

Ja dessvärre kan det rinna in vatten utifrån, även om risken är liten. Men jag brukar alltid montera mina så att de har öppningen nedåt samt vridna 45 grader bakåt, och så högt upp som möjligt. Avbärarlisten brukar fungera som regnskydd. Jag har aldrig fått in saltvatten i färskvattentankarna den vägen, däremot har det ju hänt att jag glömt att skruva på påfyllningslocket...

 

Vattenlås finns, men det känns som en sådan där "Citroënlösning", alltså en suverän teknisk lösning på ett problem som knappast existerar. En vid slangböj på insidan av skrovet gör samma  nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, bhemac säger:

Gäller bara i Gränna!

--

Jag har funderat på risken att få in sjövatten men har aldrig upplevt att det hänt. Det "riktiga" sättet är svanhals upp genom däck med en tygstrumpa på.

Ja om man samtidigt vill vässa en penna!

-En korsreferens till en limerick som salige Hans Alfredsson en gång skrev, om flickan i Gränna.

Kanske inte riktigt ordagrant, men jag tror jag kan hålla versmåttet:

 

Det bodde en flicka i Gränna

Som sin stjärtmuskel så kunde spänna,

att hon i detta hål,

kunde strypa en ål,

och dessutom vässa en penna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, helt OT men den här är enastående:

 

Nils Ferlin skickade ett bröllopstelegram till brudparet när han blev brädad av den rike pälshandlaren från Borås.

 

Med pengar du stal min kvinna
men oskulden du ej kommer finna
Nej den pärlan får du ej fatt i,
bara ramen som den satt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BSven säger:

Det finns ju ett vattenlås men jag tänkte sätta ventilen högt upp i ankarboxen. Risken att det skall komma in föroreningar borde då vara liten, om man inte har allt för dammig kätting...

Om du drar en slang från tanken, genom skottet till ankarboxen (tätas noga) och avslutar så högt det går inne i ankarboxen med en liten nedåtkrök av slangen som avslutning så behöver du varken vattenlås eller tankgenomföring.

 

En vävarmerad PVC-slang är lagom styv för att enkelt kunna monteras utan att riskera att den blir platt. Du kan använda en rätt klen dimension. Det är främst när du tömmer tanken som slangen behövs. När du fyller så går den mesta luften ut genom påfyllningsslangen.

04690.jpg.10c2a2b369aa920722d3cc12eab83132.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...