Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dumont

Blir så trött!

Rekommendera Poster

Gamla namn-skyltar på båten dom plockades av inför vinter rustning!

slitna och lacksläpp så bara på och slipa ner fint fint. Blev ganska nöjd och texten kom fram riktigt bra. Sen började det, min tanke var att få ner tonen i träet till en ganska röd/brun nyans ,och började olja på med teak båt olja. Tyvärr så blev det bara någon trist brun nyans med en text på skylten som är ännu svårare att tyda! Så antingen oljar vi ett par lager till och fyller i namnet med en extrem fin pensel i någon frisk kulör och ett lager lack sen. Eller så får man försöka slipa ner hela igen och vette tusan hur djupt oljan sugit sig in heller ,och göra helt nya bokstäver sen lacka. Hm inte min gebit det här med trä men ni vet kanske hur det ärnär man står där med sakerna framför sig och en liten röst säger kör på det blir säkert skitbra😆😱 Bild är före efter slipning, skulle bara gett fan i ide'n om mörkröd nyans så!!

IMG_0004.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bokstäverna urgröpta? Isåfall, måla dessa först, slipa sen och lacka sist.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lager lack?

Ska det vara någon mening med lack minst 7 lager gärna mer.

 

Min filosofi allt trä utvändigt ska vara utan behandling, låt det gråna och åldras med värdighet.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste betsa om du vill få en annan färg än teaken,den nedre skylten ser väl fin ut tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tidigare båt gjorde jag en namnskylt av teakplywood där jag formade bokstäverna genom att ta bort det översta lagret, blev riktigt snyggt och krävde bara fernissa som ytbehandling.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den undre skylten ser i varje fall betydligt bättre ut än den övre - så helt bortkastat är inte jobbet.

Sen är det en konst att lacka teak, så att det blir bra och håller. Trist om man gör ett stort jobb och det börjar se ut som skit innan nästa sommar är över.

 

Lackning är väl inte min starka sida, men bets om man vill ha annan färg och så ett stort antal lager lack, vara de första förtunnade och kanske mellanslipning mellan vissa lager.

 

Fast det finns många som är duktiga på lackning - så vi får se om nån kan ge dig rätt vägledning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

istället för lack kan du använda benarolja,den innehåller lack,ja använde den till min förra båt utvändigt på teakplywood till skottet,håller i många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar bra att hålla teak snyggt med Kinaolja men man får göra om det då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den undre ser väl jättebra ut, lägg ett par lager lack (minst 5).

Välj gärna nån linoljelack (Epifanes le tonkinois, schooner etc) eller benarolja som nån föreslog.

Följ anvisningarna på burken slaviskt om du är osäker.

Lycka till!

 

/Calvados 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...