Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Bogpropeller funderingar

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

sitter och funderar på att ge mig på ett montage av en Bogpropeller i vår 850, varför undrar ni? Jo för att jag är kass på att köra båt och det blåser alltid fläsk i sidan då vi ska lägga till + att jag älskar prylar och projekt.

 

Än så länge är detta i planeringsstadiet,

tänkte att detta kunde bli en tråd som hjälper mig på vägen.

 

så några funderingar till att börja med:

1. Vet någon om det får plats på Orrskär 850 då tanken sitter fram?

 

2. Är detta projekt att ta vatten över huvudet? Har "hobbyplastat" några små saker på en gammal styrpuppa tidigare.

 

3. Skulle vilja orientera mig på skrovet och försökte med en kraftig magnet innefrån och plåtbit på utsidan men lyckades inte få kontakt, har någon tips på hur man löser detta utan att sätta borren i skrovet för att inse att det inte passar. En uppskattning är att tanken slutar i höjd med främre delen av sidorutan.

 

har tittat runt lite på märken och modeller men inte räknat på någon storlek men det skulle vara en fördel med en sidepower då min fjärrkontroll är förberedd för en bogpropp från dom.

 

många frågor kommer det bli men jag börjar med dessa i detta nu!

 Ligger tråden fel får ni gärna flytta den till rätt forum del.

 

tack på förhand!

 

 

 

 

IMG_4281.JPG

IMG_1446.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kunniga i ämnet svara om det inte funkar kring tank mm men har bogpropp i min 2755 och vill bara poängtera att när Du väljer storlek så ta i rejält...alltså gärna över rek så Du är säker på att den gör det den ska även när det blåser...min klarar inte det o därmed ganska darrig när den behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med magnet på insidan och en handhållen kompass på utsidan är det "lätt" att "se" var magneten är. ;-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med storlek ska du ta med en viss nypa salt. En installations dragkraft beror på många faktorer, däribland hur lätt det är för den att dra in luft och en hög angiven dragkraft hänger ofta ihop med stor tunneldiameter. Och att döma av din bild ser det inte ut som du har så mycket plats, satsa därför inte på en för stor tunnel.

 

Som jämförelse har jag en 185 mm tunnel på stora båten och en dragkraft på 100 kilo. Hade den tunneln legat för högt hade jag kanske bara fått ut 25 kilo varför jag borde satsat på en 100 mm tunnel och 40 kilo dragkraft. Dessutom är en mindre billigare.

 

Att plasta in en tunnel är inga konstigheter, var bara noggrann. Lägg kärlek på att forma inloppen enligt manualen samt ta i ordentligt när det gäller det elektriska (snåla inte på kabeldiameter). Jag vill påstå att det är mycket stor skillnad på en väl utförd installation och en slarvig dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/bogpropellrar/quick-bogpropeller-3hk-paket

Kanske kan vara nått, jag montera en sån i min båt på 9 meter, vet inte resultatet blev än, båten står på tomten och väntar på varmare tider.

Goggla om hur man gör hålet för tunneln, det är det svåraste i hela projektet.

Jag har tur att jag känner en som jobbar med båtar så han hadde verktyg för att fräsa ut för tunneln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

 

det kittet var ju verkligen billigt, men frågan är om den räcker för vår båt, visst finns det någon tillverkare som har beräkningsmodeller för olika båtar? Vad är det som gör att det är typ halva priset på Quicken och en sidepower av samma kaliber? Hur ser kvalitén ut mellan de olika tillverkarna, vetus, quick eller sidepower?

 

tipset på magnet och kompass var smart, tänk att man lär sig något nytt nästan varje dag :)

 

andra får gärna fylla på, jag ska till båten och täcka på söndag och då ska jag mäta lite.

 

tack så länge

 

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig !

 

Tycker absolut att du ska göra detta... Börja med att köpa endast röret här ligger 90% av jobbet.

Jag menar att nyckeln till framgång är hur du kapar röret, fuska inte med detta utan kolla ordentligt på till exempel Sleipners instruktionsvideor.

Plastningen är inga bekymmer först en massa flock och därefter matta

Lycka till....

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

nu har jag varit i kontakt med navionic (Quick) och sleipner (sidepower) angående montaget och modell.

 

Båda tillverkarna är rörande överens om att 40 kg räcker gott och väl upp till 3 ton båt och att de som säger "jag skulle valt en större så här i efterhand" förmodligen räknat eller monterat fel.

Viktigast är att montaget blir rätt och framförallt att den hamnar väl under vattnet så den inte suger luft. Här kan det nog komma att bli problem gissar jag då platsen är begränsad. Jag har inhandlat en kompass och tillverkat ett tunnelrör 125mm, yttermåtten blir då 133mm ska till båten i morgon och mäta.

tyvärr ligger båten 1 timme bort och familj och jobb gör att tiden är knapp, ja ni fattar :) 

 

trevlig helg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du så långt att åka o tidsbrist tycker jag du skall avstå detta stora projekt. Hade en vän som var nära gråtfärdig under det långsamma stora plastjobbet som följde o han hade gångavstånd till sin båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

hur många moment är det i plast jobbet? Hur många lager kör man och kan man lägga dem vått i vått eller måste det härda först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda tillverkarna är rörande överens om att 40 kg räcker gott och väl upp till 3 ton båt och att de som säger "jag skulle valt en större så här i efterhand" förmodligen räknat eller monterat fel.

Viktigast är att montaget blir rätt och framförallt att den hamnar väl under vattnet så den inte suger luft. /Citat

 

Klargöra att i mitt fall fanns redan bogen monterad, kommer att kolla upp storleken och återkomma närmare om tunnel, storlek o djup för ev sug av luft på min  båt, som vid säg 4-6m/sek inte klarar att ta ut fören mot vinden i mitt fall. Tankstället är trångt o bara fören som gör att jag tar mig ut...dvs nu tankas bara vid lugnt väder alt gm dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-28 på 16:26, Cam72 säger:

Hej

 

hur många moment är det i plast jobbet? Hur många lager kör man och kan man lägga dem vått i vått eller måste det härda först?

Jag har ingen erfarenhet att att plasta propellertunnel men har plastat en del annat.

Säg sex lager (ca 4mm med 300gr matta). Lägg vått-i-vått i två omgångar. Sen kan man ev lägga  tre lager till beroende på hur det ser ut tex i vinkelövergångar.

Troligen räcker det med betydligt mindre men som amatör kan det vara bra att överdriva lite.

Kommer man bara åt bra undertill så är det ett enkelt och ganska trevligt jobb.

Jag hade aldrig motstått frestelsen att plasta röret själv. De tar bra betalt får färdiga rör och ett "färskplastat" rör biter bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minego det var absolut inget illa menat mot dig utan jag citerade bara teknikern på navionics!

 

ja jag hörde mig för på wasayachts och de sa att endast håltagning och montaget av röret kostade 15 000kr. Jag ser ju även detta projekt som att man alltid kan lära sig något nytt :) 

 

var i alla fall iväg i stormen idag och täckte båten, kanske inte att rekommendera i 17ms 😱 Men det gick med lite planering.

Jag hann köra magnet tricket och kompassen och det verkade funka och visade att tanken verkar ligga längre bak än jag "höftat" Med ögonmått tidigare vilket är bra, känner att jag måste genomföra fler mätningar innan jag vågar utse exakt placering.

 

området framför den vita tejpen är framför tanken och borde väl vara ganska bra, eller? Tumstocken på Den övre bilden visar vattenlinjen ungefär...

 

IMG_4382.JPG

IMG_4384.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju gott om filmer på youtube i ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan flytta på tanken under plastningsarbetet så måste du ha lite marginal mellan tank o propellertunnel för att komma åt. Sen är det ju bara att bestämma ungefärlig placering av tunneln och borra ett litet hår (5mm?) och se var borret kommer ut. Du har ju halva tunneldiametern som felmarginal i provhålet, för en skiva med den storleken ska ju i alla fall tas bort. Och om det skulle bli helgalet så ska du ju i alla fall plasta fast tunneln i det området så "en liten utvikning" för att plasta ett felborrat hål är ju rätt enkelt att fixa. När du bestämt var tunneln ska vara så borrar du ett nytt hål i det kommande tunnelcentrum, borrar likadant på motsatta sidan och stoppar en lång stång rakt igenom båten. Då ser du om du stången ligger i våg och sitter vinkelrätt mot långskeppslinjen. Blir det fel så är det bara att borra ett nytt hål som då bör komma rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minego det var absolut inget illa menat mot dig utan jag citerade bara teknikern på navionics./Citat

 

lungt, tog det inte så heller, utan återkommer med lite mått, kanske Du får litet hjälp o input så att även argumentet mitt blir eliminerat i ditt montage.

Min tunnel ungefär 160 mm och överkant tunnel till vattenlinjen är ungefär 350 mm, det måttet  bör ju vara ganska intressant ang suga luft.

Kollar upp styrkan på bogen under morgondagen o lägger in ett foto.

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske ni trodde jag lagt ner planerna på detta projekt, det har jag inte, jag har bara funderat väldigt mycket och länge 😀

 

ska till båten på söndag och mäta lite men vad tror ni om detta paket https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/bogpropellrar/quick-bogpropeller-3hk-paket jag vet att vi talat om det tidigare och enligt tillverkaren ska 40kg räcka gott och väl, men nu undrar jag om någon har erfarenhet av just detta märke, duger den eller ska man satsa på dyrare?

 

snart är det sommar🌞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-08 på 20:12, Cam72 säger:

Nu kanske ni trodde jag lagt ner planerna på detta projekt, det har jag inte, jag har bara funderat väldigt mycket och länge 😀

 

ska till båten på söndag och mäta lite men vad tror ni om detta paket https://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/bogpropellrar/quick-bogpropeller-3hk-paket jag vet att vi talat om det tidigare och enligt tillverkaren ska 40kg räcka gott och väl, men nu undrar jag om någon har erfarenhet av just detta märke, duger den eller ska man satsa på dyrare?

 

snart är det sommar🌞

Jag hade tagit en Side Power. Inte mycket extra i pris och som jag förstått det så är dom tystare (givet alla förutsättningar lika)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_xyz säger:

 

Finns det någonting som heter "en tyst bogpropeller"? Ja, strömavbrott då ...

 

:-) Mindre brötig då!

 

Fast jag måste säga att jag tycker vår är väldigt diskret. Får det även bekräftat det emellanåt av andra båtägare. Kan vara kombinationen av att det är en Sidepower och att den sitter ganska långt under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

har nu varit I kontakt med en  kristoffer på firman som är återförsäljare till west systems, och enligt honom ska allt vara ok att göra så länge man använder rätt produkter och då framförallt rätt härdare, ska gå att använda deras epoxi 105 och härdare 206 ner till 5grader, viktigt bara att hålla epoxin varm vid hanteringen. Han hade en 25min lång utläggning om hur allt skulle göras, mycket trevlig och kunnig kändes det som !

 

nu återstår bara att kapa upp en lucka så jag kommer åt att utföra det sista mätningarna innan slutgiltigt beslut tas.

 

en fråga: hur lågt kan man gå med tunneln? Om man vill ha den riktigt lågt kan man då plasta hela utrymmet under tunneln om man inte skulle komma åt att lägga remsor på ett kontrollerat sätt på undersidan av tunneln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på det ekonomiska, ett Quick paket enligt länken tidigare kostar 6290kr och då ingår: propp, manöverpanel, tunnel,säkring,säkringshållare samt 6meters kabel till manöverpanelen. Liknande paket från sidepower går lös på 11 175kr, nästan det dubbla??? Att det är skillnad märkena i mellan i kvalité kan tom jag räkna ut men kommer detta ställa till det tror ni? Dumsnålt att gå på quicken?

 

någon som "åker" med Quick och kan delge lite erfarenheter?

 

tacksam för alla svar hittills !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen med en Quick bogpropeller?

 

vissa tillverkare, inte alla anger ett minsta mått mot kölen men eftersom jag är i behov av plats skulle jag vilja komma så djupt/långt ner mot kölen som möjligt, hur nära kan man gå? Tror inte jag kommer komma åt att plasta med remsor under röret, men visst kan man fylla hela utrymmet under röret om platsbrist uppstår?

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något av det viktigaste för att få effektiv och tyst installation är att montera tunnelns överkant cirka en rördiameter under vattenlinjen och att runda av kanterna in i tunneln ordentligt.

 

Avrundade kanter ger väldigt mycket lägre tryckfall än en vass kant, se bild. Ett lägre tryckfall ger mindre motstånd, mera kraft, mindre kavitation och en tystare gång på bogpropellern.

 

5a34f9d592ce6_Motstndbogpropeller.jpg.f390f992936e04c06320f364cb96032d.jpg

 

Tryckfallet är proportionellt mot värdet på krumeluren.

Mittbilden har alltså 10 ggr så stort tryckfall som bilden till höger.

 

Relativt vassa kanter - som man tyvärr ofta gör på tunneln till bogpropellern - ger alltså 10 ggr högre tryckfall än avrundade kanter.  Inte nog med att bogpropellern blir onödigt ljudlig, den blir också onödigt ineffektiv. (Utan att alls ha tänkt klart tror jag ca. 2/3 av kraften försvinner med vassa kanter.)

 

En lämplig radie är 1/4 av tunnelns diameter, dvs 30 mm radie på en 120 mm tunne (ungefär som en plastflaska med Slotts senap), men...

Alla ansträngningar att göra någon form av avrundning är av godo.

 

Som svar på frågan "om man kan fylla med plast" så är svaret nej. Det är inte plasten som ger styrkan utan glasfibern. Jag skulle säga att du måste komma åt att lägga glasfiber.

En variant kan ju vara att kapa upp föret i tre delar och plasta fast ändarna vid skrovet först (glöm inte att se till att det blir ordentligt runt och fint) och sedan plasta ihop tunneln med mittendelen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att vassa kanter ger såpass stort tryckfall. Helt rimligt när man tänkt igenom det en smula, vassa kanter borde ju dessutom ge ett rätt stökigt flöde för bogpropellern.

 

När man bildgooglar på bogpropellerinstallationer i större fartyg så verkar flertalet vara gjorda enligt principen ovan; dock med en infälld konisk kant. Någon som har koll på varför tillverkarna av småbåtsbogpropellrar rekommenderar att man skall dra ut tunneln ett par cm utanför skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite fundersam på varför det är så som IvarN skriver , men när jag kollar på Quick Bogpropeller så skriver de samma sak i sin installationsanvisning som jag framfört tidigare.

 

5a35193a4ec67_Inst.anvisningbogpropeller.jpg.be3eaff6a09f5006b48ac878c63aab6d.jpg

Utdrag ur installationsanvisning för Quick bogpropeller.

 

Tillägg: Här syns även den infällda bakkanten som jag tror IvarN beskriver, den som minskar tunnelns strömningsmotstånd när båten rör sig framåt.

 

Jag tror helt enkelt att de som installerar bogpropellrar professionellt "vet" hur jobbet bör utföras så man behöver inte fördjupa sig i hur installationen ska utföras för att fungera på avsett vis.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Hej, svaret är lite sent för dig, men senare kan man ibland hjälpa till med en annan båtare. Detta system kan vara bättre i vissa situationer eftersom det kan passa mer i bågen och få ett högre vridmoment. Det behövs också mindre hål jämfört med konventionell propellern.

Obs. Rör mindre (små) i en liten båt än video

 

NBs

 

https://www.hollandmarineparts.nl/jetthruster/systems

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för tipset! jo det där är ju ett smart sätt att styra båten på men har du tittat på vad det kostar?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men skrevs det inte en del om att systemet inte var så effektivt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju bra, men det krävs höga vattenhastigheter för att få samma kraft som i en vanlig bogpropeller. För att få samma kraft krävs ju samma mäng vatten per tidsenhet.

 

Jag har ingen koll på hastigheten, men om man minskar diametern från 120 mm tunnel till 60 mm bordgenomföring så måste hastigheten öka fyra ggr. Om en vanlig bogpropeller med 120 mm tunnel ger vattenhastigheten 10 m/s måste man ha 40 m/s i ett sådant vattenjettsystem.

 

Långa slangar och en del böjar i systemet ger höga tryckfall när vattnet forsar fram med 40 m/s. Det blir inte särskilt energieffektivt, men man använder ju inte en bogpropeller särskilt länge och mycket så det har ju bara liten betydelse.

 

Det svåraste är nog att eftermontera systemet. Ofta är det svårt att komma fram med en elsladd tycker jag, hur blir det då med en styv slang med 70 mm ytterdiameter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag "forskade" lite om det systemet för några år sedan. Det var en artikel i en båttidning om en båtägare som installerat systemet och som uttryckte stor belåtenhet med sin installation. Jag pratade bl.a. med den svenske generalagenten och fick referens till ett varv som installerat en Jetthruster. Vid kontakt med varvet sa de "Vi kommer aldrig att installera ett sådant system fler gånger".

 

Det var svårt att få systemet tätt p.g.a. det höga trycket. Titta på videon så syns de kraftiga slangarna, grova slangklämmorna och mängder av tätningsmedel. Sedan krånglade riktningsventilen. Den kärvade efter rätt kort tid och sedan var det var ett ständigt sevicebehov för att få den att fungera. Ett varv som gör en installation har ju garantiansvaret för att det ska fungera så jag förstår om de inte ville ta ansvar fler gånger för en produkt som bara krånglade.

 

Tillbehör som ska underlätta men inte är pålitliga är ju inte så kul.

 

De erfarenheterna kombinerat med priset (Det kunde ju blivit rätt avsevärda läropengar...) fick mig att avstå. Lite tråkigt för idén verkade ju vara bra. Man kan ju spekulera lite i varför produkten inte blivit vanligare....

 

Det har nog varit en del problem även ekonomiskt med produkten. Det var rätt många år sedan jag såg "Bowthruster" för första gången på en båtmässa. Då var det mer plastdetaljer i delarna. Sedan konkursade/rekonstruerades företaget och den nuvarande utformningen som ser ut att vara kraftigare byggd presenterades med nytt produktnamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...