Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kenneth_S

Plocka ner värmeväxlaren, VP TMD 40B 1983-85...

Rekommendera Poster

Jag misstänker att jag har en del snäck å bôs i värmeväxlaren, som gör att tempen går upp till över 90° på min VP TMD40B vid 2100 varv och över det ( max =3500 varv), av 1985 års modell. För att röna ut detta vill jag alltså plocka ner växlaren och göra ren den. Plockade ner oljekylaren för två år sedan, och den såg iiiiiiinte rolig ut... Gjorde dessutom att motorn inte kunde varvas mer än 2400 varv, över det så formligen sprang tempen upp i 100° och mer än det... Så därför hsr jag en liten misstanke om att det kan vara likadant med växlaren, som vi missade att ta dän då...

 

Nu frågan: Hur ända in i hela Västra Götaland plockar jag ner värmeväxlaren...? Hittar ingen vettig skiss på detta...

 

Ni mekarglada och kunniga här på forumet, ser fram mot er återkoppling 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I videon använde han vinäger. Idag används ofta citronsyra, mycket  effektivt.

Det som förvånar mig är att man inte rengör färskvattensidan när man ändå håller på. Här blir det ofta pannsten som är en ganska effektiv värmeisolator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det hjälpa att hälla i en massa liter av vatten blandat med oxalsyra i burken ovanför sjövattenpumpen? Tänker att det går vidare in i värmeväxlaren den vägen... Och då låta det verka i nåt dygn... Kan det vara en idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Kenneth_S säger:

Kan det hjälpa att hälla i en massa liter av vatten blandat med oxalsyra i burken ovanför sjövattenpumpen? Tänker att det går vidare in i värmeväxlaren den vägen... Och då låta det verka i nåt dygn... Kan det vara en idé?

Ja. Gärna varmt vatten. Citronsyra mm går också.

Mycket effektivt: Descalon

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Ja. Gärna varmt vatten. Citronsyra mm går också.

Mycket effektivt: Descalon

 

Tack för tips :)

Har mailat dem med en del frågor, hoppas på snart svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...