Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
David_

Ankare till stortriss

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare av en Stortriss mk2. Har ett 8kg tallriksankare men undrar om det är tillräckligt för en 750 kg tung båt.

Redigerad av David_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som tycker tallriksankare är jättebra trots att de alltid kommer sist i tester.

Biltema har ett nytt ankare av "Deltatyp". Hur bra det är vet jag inte men det har goda förutsättningar. 5kg o 299kr är anständigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar i Mälaren så det är mycket lera på botten. Håller ankaret för övernattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ankrar i Mälaren med näsan förtöjd i land och det inte blåser storm rakt i sidan på båten duger plätten alla gånger. 

Sedan finns som påpekats bättre alternativ, men plätten duger säkert också - och den har du ju redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tallriksankare kallas väl också lunchplätt...ett ankare för kortare tilläggning och under övervakning.

 

Håller med bhemac om Biltema ankaret. Borde vara betydligt bättee grepp med det. Och bättre nattsömn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade en Stortriss hade jag också ett tallriksankare, dög väl hyggligt under skyddade förhållanden men visst kan det börja dragga även med lerbotten om det är vind och vågor. Om du inte redan har en bit kätting (åtminstone 5 meter) mellan ankare och lina, värt att skaffa. Förbättrar greppet avsevärt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också båt i Mälaren och vi är bortskämda med ankarvänlig botten här överlag. Är det någonstans ett tallriksankare funkar så är det här. Det sjunker ner lite i leran och suger fast riktigt bra. MEN även i Mälaren varierar botten så ta inget för givet, det finns steniga partier även här. 

Står det cl (clay) i sjökortet, du har ankarlina minst 5 gånger djupet, 2 meter kätting närmast ankaret, känner att ankaret suger fast och du ligger hyffsat i lä, då kan du absolut sova gott. 

 

Men, eftersom du har en liten båt och ligger i mälarn så är det småpengar att skaffa ett mer pålitligt allroundankare som är än mer pålitligt. En 7kg brucekopia med 2-3m kätting är toksäkert för din båt här. Inte jättedyrt nytt men finns ofta på blocket nästan gratis då det tydligen inte duger i andra vatten. 

 

Däremot har jag även en dragg, sån klassisk pinne med 4 smala flyn man fäller ut. Den skulle jag inte använda när jag sover här, det funkar mer som en broms. Dessa anses ju mycket bättre än tallrik på västkusten t.ex. Men där gäller det att "kroka i" något. Här gäller det att "skopa fast sig" i leran, det gör inte ett par smala flyn särskilt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragg är väl egentligen bara vettig om man vet att det är sprickig/ojämn stenbotten eller botten med lösa stenar/block.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:

Dragg är väl egentligen bara vettig om man vet att det är sprickig/ojämn stenbotten eller botten med lösa stenar/block.

 

Ja det är där de brukar sitta!

--

Så länge förhållandena är god så duger en tallrik. Men man kanske ska satsa på ankare som klarar lite värre förhållande. Den dag det behövs kommer man uppskatta det.

Delta kopian verkar vettig, den är lite lättare och lite lättare att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Peter_K säger:

Om du ankrar i Mälaren med näsan förtöjd i land och det inte blåser storm rakt i sidan på båten duger plätten alla gånger. 

 

Menar du att stäv-mot-land-ankring är en förlåtande ankring?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, AndW säger:

 

Menar du att stäv-mot-land-ankring är en förlåtande ankring?

Ja, det tycker jag. Båten ligger still, medan om man ligger på svaj kan båten vrida sig och det är då viktigt att ankaret snabbt kan gräva ner sig igen om båten drar upp det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag. Annars ger ju stäv-mot-land-ankring väldigt stora krafter på ankaret. Med spänd ankartamp får du idealiskt oändligt utväxling på sidkrafter (men inte i praktiken). En svajankring ger ju betydligt mindre kraft i ankartampen än en ankring i sidvind under samma förhållanden. Och det behöver inte dragga mycket innan båten går på land.

 

Men med dagens goda prognoser för nästkommande dygn så kan man ju undvika de värsta sidvindarna, och i praktiken väljer man oftast platser med god lä åt flera håll. Mennjag tycker nog att stäv-mot-land inte är krvande på många sätt, utom det där med ändrad riktning.

 

 

jag hade nog köpt den där deltakopian och 50 m tamp. Jag har en kanske onödigt stor deltakopia, mycket bättre än draggen (som också är något lättare ska sägas). När det friskar i ångrar man det inte. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag stod i en butik och skulle köpa ett ankare hade jag inte köpt en plätt. Det finns betydligt bättre ankare. 

Men - om jag köpt en billig båt typ Stortriss, så hade jag förmodligen haft en begränsad ekonomi, och då hade jag inte lagt pengar på att byta ut ett ankare - för det kommer att komma andra kostnader som är mer nödvändiga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen behöver man väl mer än ett ankare ombord, så ytterligare ett ankare än blyplätten är inte fel, även om båten är liten. 

 

Bägge ankarna skall naturligtvis va kompletta med en kättingstump och ankarlina.

Brucekopior är väl inget att rekommendera. Ett original Bruceankare var väl  kungen av ankare på den tiden det begav sig. Med Brucekopior eller "fulbruce" - som vissa kallar dem - är väl mer tur och träff om man kan får ett bra och fungerande ankare. (eller som en fd arbetskompis alltid brukade säga;"Har man tur - behöver man inget vett".)

Ett ankare som var populärt ett tag var Deltaankaret.

 

Det skulle tom duga med en dragg med skålade flyn som extraankare -  i värsta fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Tror jag ska köpa ett delta ankare på biltema, räcker det med ett på 5 kg med 5m kedja 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, David_ säger:

Tack för alla svar. Tror jag ska köpa ett delta ankare på biltema, räcker det med ett på 5 kg med 5m kedja 

5 kg rekommenderas för båtar upp till 30 fot

Så - Ja, det kommer att räcka.

 

Köp kortlänkad kätting, den krånglar inte ihop sig lika mycket som den långlänkade.

Galvad kätting så att den galvaniskt fungerar tillsammans med det galvade ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft någon kätting på mina ankare, undantaget då det i fören med ankarspel. 

Kättingen gör väldigt liten skillnad. En ankarvikt däremot gör enorm skillnad. Används bara när det behövs tex vid risk för dåligt väder.

Något som är himla trevligt är en ankarlina typ multiplait. Lyx men trevlig sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En poäng med kedjan är väl att man ska minska risken för att få skavskador på ankarlinan från vassa eller hårda ytor på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har aldrig haft någon kätting på mina ankare, undantaget då det i fören med ankarspel. 

Kättingen gör väldigt liten skillnad. En ankarvikt däremot gör enorm skillnad. Används bara när det behövs tex vid risk för dåligt väder.

Något som är himla trevligt är en ankarlina typ multiplait. Lyx men trevlig sådan.

 

Jag köpte en L32 i Stockholm. Till den fanns det en massa ankare av olika slag, med lina men utan kätting. 

Svärsonen var med första dagsturen. Ankrade  för att dricka kaffe spå ett ställe där han brukade svajankra ofta. Vi draggade och ankrade om flera ggr. Till slut fick vi ta det stora stockankaret, för att ligga still.

Skall man ha ankarlina skall man ha en kättingstump närmast ankaret . annars kan det kvitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, raol säger:

En poäng med kedjan är väl att man ska minska risken för att få skavskador på ankarlinan från vassa eller hårda ytor på botten.

Det stämmer. Framförallt när man ankrar på korallreven.

 

Sen kan man enkelt testa med eller utan några meter kätting, det är bara att bada.

Prova även en ankarvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

David: med 5m kätting och det ankaret kommer du ha bättre ankring än de flesta.

 

tycker inte man behöver ha två ankare förrän man känner behov av det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett dubbel Bruce ligger du tryggt i de flesta lägen.

Ankare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Lasse-L säger:

Med ett dubbel Bruce ligger du tryggt i de flesta lägen.

Om man har en produktionsplattorm och lite annat lull-lull som tex supplybåtar som lägger ut ankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

David: med 5m kätting och det ankaret kommer du ha bättre ankring än de flesta.

 

tycker inte man behöver ha två ankare förrän man känner behov av det. 

Problemet är att när man känner behov av ankare nr 2 är det så dags. Dvs när man tappat det första eller tampen är avkörd då är det långt till affären.

Köp ett komplett ankare med tamp och kätting och prova vilket du trivs bäst med och lägg det andra som reserv.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thallatha säger:

Sen behöver man väl mer än ett ankare ombord, så ytterligare ett ankare än blyplätten är inte fel, även om båten är liten. 

 

Bägge ankarna skall naturligtvis va kompletta med en kättingstump och ankarlina.

Brucekopior är väl inget att rekommendera. Ett original Bruceankare var väl  kungen av ankare på den tiden det begav sig. Med Brucekopior eller "fulbruce" - som vissa kallar dem - är väl mer tur och träff om man kan får ett bra och fungerande ankare. (eller som en fd arbetskompis alltid brukade säga;"Har man tur - behöver man inget vett".)

Ett ankare som var populärt ett tag var Deltaankaret.

 

Det skulle tom duga med en dragg med skålade flyn som extraankare -  i värsta fall.

 

Där slår du huvet på spiken thallatha! Precis den inställningen gör att Bruce och brucekopior nästan skänks bort på blocket. Jag tror dig absolut när du säger att de är dåliga, hos dig i Bohuslän. Jag tror även på er som säger att Delta är jättebrabra nästan överallt, har dock själv aldrig haft något. 

Men nu gällde det Mälaren, här funkar även Brucekopiorna jättebra. De är ju praktiskt taget en stor skopa, vilket är perfekt i lera, speciellt när de är mycket billiga och lätt att ordna upphängning för på push/pulpit, dessutom enkla att plaska rent i vattnet, inga hål eller leder där det sitter kvar lera. 

Sen ska TS självklart behålla tallriken komplett i båten också! 

 

Med det sagt tror jag absolut att Deltakopian som nämnts kommer funka minst lika bra. Ska du köp nytt, köp det. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Bruce är att de behöver dras en bit för att gräva ner sig. Fördelen är att man hittar lagom stora stenar att lägga runt rabatter mm.

Sen är ju frågan, ska vi ligga mot land med ankare i häcken eller ska vi svajankra? Det är två helt skilda tekniker. Vid svajankring är Delta troligen det mest prisvärda ankaret. Bruce fungerar sämre, byter vinden riktning så hinner båten flytta sig en bit.

Ankrar man i aktern är Bruce ganska bra och brukar fungera. Är det stenblock så har Delta en fördel, skillnaden mellan de två är ofta inte så stor.

I mina vatten är det ofta sand och där fungerar Danforth utmärkt. Är det väldigt stenigt kan även en dragg fungera. Största fördelen är kanske att den är billig att förlora om den fastnar. Vilket den ofta gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Där slår du huvet på spiken thallatha! Precis den inställningen gör att Bruce och brucekopior nästan skänks bort på blocket. Jag tror dig absolut när du säger att de är dåliga, hos dig i Bohuslän. Jag tror även på er som säger att Delta är jättebrabra nästan överallt, har dock själv aldrig haft något. 

 

 

Nu har jag aldrig provat vare sig originalbruce eller Brucekopior i Bohuslän. 

Däremot ville min Sockholmssvärson ha sitt 16 kg OriginalBruce (med en kättningstump) ombord på min båt, medans jag hade den i Stockholmsområdet. Det var det enda ankaret han kunde tänka sig ankra med - när han använde båten. Detta efter att vi draggat med de ankare som fanns ombord, under en fikarast. 

Hade också med det ankaret när jag seglade Haparanda - Stockholm sommaren 2003. 

Under den seglatsen draggade jag även med OriginalBruceankaret. En kuling från rakt i stam, som vred sig till SB låring under natten. Den natten ankrade jag om och förhalade 5 gånger.

 

Vad det var för ankarbotten i den hamnen har jag alltid funderat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...