Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
thundergod

Förbjudet att tanka vatten i Sandhamn 2018

Rekommendera Poster

Idag har tekniska nämnden i Värmdö kommun beslutat att utöver förbudet att tvätta båtar mm. så ska man inte ens få fylla vattentanken i gästhamnarna på Sandhamn och Lökholmen längre. Blir nog tack o hej från många båtgäster som sett Sandhamn som en plats att bunkra både vatten, livsmedel, drivmedel mm. Tror nog faktiskt att man kommer att tappa en del på detta. Både korttidsgäster samt speciellt de som ligger några nätter i hamnen. Svårt att ligga kvar flera nätter med en mindre båt om man inte får fylla vatten.

Sedan man kan ju undra hur förbudet ska efterlevas? Knappast något som polisen kommer att prioritera och jag antar att kommunen inte kan förbjuda hamnen att ha kvar slangarna på bryggorna...

KSSS mfl är självklart emot förbudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många skulle vara för förbuder när det börjar tränga in saltvatten i brunnarna på Sandön, troligen även KSSS.

 

Det blir givetvis mindre attraktivt att besöka en hamn utan dricksvatten, men det är väl bättre att se till att de som bor/sommarbor har fortsatt tillgång till dricksvatten än att vi båtägare tömmer brunnarna och i värsta fall förstör dem för lång tid framöver.

 

Förra året har jag för mig att man provade en avsaltningsanläggning i liten skala i Sandhamn så det är väl egentligen bara att skaffa en större sådan anläggning om man vill fortsätta ge gästande båtar tillgång till vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det färjor i reguljär trafik till ön?

I så fall löser man rätt enkelt problemet genom att göra ett system med färskvattentankar som färjorna tar med sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att förbudet sprider sig till andra gästhamnar i skärgården. Både på gott & ont...

 

Blir att ta med  EXTRA dunkar i sommar

Handlarna ser nog till att sälja vatten på lösvikt...ekonomin är det minsta problemet i Sandhamn...

Redigerad av Alicia1
ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Alicia1 säger:

 

Handlarna ser nog till att sälja vatten på lösvikt...ekonomin är det minsta problemet i Sandhamn...

Senast jag var där var för MÅNGA år sedan. Redan då kostade det att fylla vatten. Tror jag betalade en femtilapp för 100 l vatten. Var ok även om det var första gången jag fick betala för vatten. Men minns att vattentanken var full av sand när jag rengjorde den på hösten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i Sandhamn i somras efter en massa år utan besök där. Det gick bra att tanka vatten på KSSS-bryggan vilket behövdes eftersom det bara fanns några droppar kvar i tanken. Samt en liten "avsaltningskiosk" fanns på prov där sjövatten avsaltades och man kunde fylla vattenflaskor med både med och utan kolsyra.

MEN om vattenuttaget av grundvatten blir för stort på Sandhamn så är risken stor att en mängd brunnar förstörs på ön. Färskvatten blir svårt att vara utan och om det inte finns att få tag på ute på öarna så får man börja planera bättre, alternativt skaffa sig en egen avsaltningsanläggning ombord. Till Sandhamn går det kommersiell skärgårdstrafik så att köra ut vattentankar kan behövas framöver.   

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en titt på kartan och ser att det ju inte alls är nån ytterskärgård som Sandhamn ligger i, som jag först trodde. Jag antog att det var halvvägs till Estland nästan. Så nära "fastlandet" som det ligger ska det ju vara lätt som en plätt att ordna en kommunal vattenledning över Runmarö och kanske via nån liten skitö till på vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Tog en titt på kartan och ser att det ju inte alls är nån ytterskärgård som Sandhamn ligger i, som jag först trodde. Jag antog att det var halvvägs till Estland nästan. Så nära "fastlandet" som det ligger ska det ju vara lätt som en plätt att ordna en kommunal vattenledning över Runmarö och kanske via nån liten skitö till på vägen.

 

Fast då är du ju bara vid Värmdö, som inte heller är fastlandet... mät från Mälaren istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fastland i praktisk mening. Hela Södertörn klassas ju som en ö, om vi ska vara såna. Nog har Värmdö kommunalt vatten. Och från Stavsnäs till Sandhamn är det bara runt en landmil, varav nära hälften är land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmdö har egna vattenverk som renar grundvatten och så köper man hälften av sitt vattnet från Stockholm vatten som har ledningar ut till Gustavsberg.

 

Kanske rimligast att mäta från Gustavsberg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vad de billigaste watermaker kostar och hur liten båt man praktiskt kan montera en sådan i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, thundergod säger:

Vet någon vad de billigaste watermaker kostar och hur liten båt man praktiskt kan montera en sådan i?

Fråga ArneRadar, han har koll.

Billigt är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, thundergod säger:

Nu blir det kanske lite OT. Men en sådan här borde man ha https://www.spectrawatermakers.com/us/us/11126-powersurvivor-40e

Finns svensk importör men inte hittat ngt pris online än?

Kostar runt 30 papp i USA. Är man bara ute där vattnet är användbart så kan man göra 70lit på 12 tim.

 

En kille som gjort sin egen watermaker:

http://www.albin25.eu/index.php/techstuff/2-dido-s-watermaker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För cirka 10 000:- kr kan du få en handdriven avsaltare som ger dig nästan en liter per timme. :D

 

De billigaste elektriska avsaltningsanläggningarna kostar cirka 30 000:- kr och ger fem liter vatten per timme. De har en elförbrukning på ca. 4 A/12 V.

Med en 50 W solpanel kopplad till ett batteri kan du göra vatten i fyra timmar per solig sommardag och får då 20 liter vatten.

 

20 liter vatten räcker i 10 dagar för mig och min hustru, men många gör av med betydligt mera färskvatten ombord.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Mackey säger:

För cirka 10 000:- kr kan du få en handdriven avsaltare som ger dig nästan en liter per timme. :D

 

De billigaste elektriska avsaltningsanläggningarna kostar cirka 30 000:- kr och ger fem liter vatten per timme. De har en elförbrukning på ca. 4 A/12 V.

Med en 50 W solpanel kopplad till ett batteri kan du göra vatten i fyra timmar per solig sommardag och får då 20 liter vatten.

 

20 liter vatten räcker i 10 dagar för mig och min hustru, men många gör av med betydligt mera färskvatten ombord.

 

Mackey

20 liter i 10 dagar?? imponerande. Vi har 120 liter och det räcker kanske 4 dagar för oss som är 2 vuxna och 3 barn. Den jag länkade till som ger 6 liter i timmen är ju helt ok. ligger man i gästhamn med landström så är det ju bara låta den gå hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder östersjövatten till det mesta, i princip använder vi bara färskvatten till att brygga kaffe och te och ta en slurk när man är törstig. Ris kokar vi i färskvatten, men pasta och potatis i östersjövatten. Undrar varför vi inte kokar ris i sjövatten? Kanske för att allt vatten går in i riset???

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Värmdö har egna vattenverk som renar grundvatten och så köper man hälften av sitt vattnet från Stockholm vatten som har ledningar ut till Gustavsberg.

 

Kanske rimligast att mäta från Gustavsberg.

 

Mackey


Men självklart har de rörledningar över ön. Så det rimliga är att mäta från spetsen av ön som närmast, där det också råkar finnas en tätort, Stavsnäs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi på detaljnivå, men min tanke är att man inte ska ta ut mera grundvatten från Värmdö för att skicka ut i skärgården och jag tror det är så att mälarvattnet från Stockholm vatten går fram till Gustavsberg och inte längre.

Det går säkert att hitta bra info på kommunens webbsidor om man vill och orkar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia är det dryga hundratalet bofasta i Sandhamn. Lägg till turister i båt under ett par sommarmånader, så kan det inte röra sig om så värst mycket extra vatten att pumpa. Inte mer än ett mindre bostadsområde i nån av tätorterna på Värmdö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, raol säger:

Enligt Wikipedia är det dryga hundratalet bofasta i Sandhamn. Lägg till turister i båt under ett par sommarmånader, så kan det inte röra sig om så värst mycket extra vatten att pumpa. Inte mer än ett mindre bostadsområde i nån av tätorterna på Värmdö.

 

Tack; då var problemet löst!

Vi kan fortsätta tanka vatten på Sandhamn alltså. 

Raol, meddelar du kommunen detta då, eller..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kommuner har haft problem med sin vattenförsörjning i år. Troligen kommer det blir ett återkommande problem som kommunerna måste hantera. Traditionellt har vi nästan överallt haft en god tillgång på vatten, till skillnad mot många andra länder. Kustkommuner kan tvingas bygga dyra avsaltningsanläggningar. Detta kommer innebära att man kommer att ta betalt för vattnet, framförallt av besökare. Med en massa krångel med mätare och någon att betala till osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker folk verkligen vatten i Sandhamns gästhamn? Tycker bara jag ser skumpa... :blink: Möjligen "dagen efter" kanske :rolleyes:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, raol säger:


Men självklart har de rörledningar över ön. Så det rimliga är att mäta från spetsen av ön som närmast, där det också råkar finnas en tätort, Stavsnäs.

 

 

Det finns nåt som man brukar kalla dimensionering också.

Dvs att rören är tillräckligt grova för att överföra den mängd vatten som krävs.

Det finns väl en viss risk att man inte har överdimensionering rörledingarna fram till Savsnäs.

Överdimensionering kostar ju en hel del pengar - kostnader som var onödiga, när man såg till behovet när ledningen byggdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, hbengtsson säger:

Dricker folk verkligen vatten i Sandhamns gästhamn? Tycker bara jag ser skumpa... :blink: Möjligen "dagen efter" kanske :rolleyes:

 

Man kanske ser sig nödsakade att spola av sina båtar varje dag. 

 

Alla är inte som jag, som gör ren båten utvändigt varje gång jag har den på land. Nu är det 1,5 år sen sist. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, raol säger:


Men självklart har de rörledningar över ön. Så det rimliga är att mäta från spetsen av ön som närmast, där det också råkar finnas en tätort, Stavsnäs.

 

På stora delar av Värmdö är det "kommunala vattnet" i själva verket brunnsvatten där kommunen sköter pumpning, rening och distribution. På andra delar av Värmdö (Bullandö) finns i dagsläget inte kommunalt vatten överhuvudtaget och det är även det på fastlandet. Så dessvärre är det kanske inte så enkelt som att mäta från Stavsnäs utan att veta om det är vatten som tas ur brunn även där och ett för stort uttag ger samma problem som i Sandhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då handlar det om ett större infrastrukturproblem alltså, och inget lokalt problem i Sandhamn.

I princip skulle Göta älv ensam kunna försörja hela Sverige med färskvatten, utan att norpa mer än en procent av flödet i södra fåran efter Kungälv. Bara att bygga lite rör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, raol säger:

Då handlar det om ett större infrastrukturproblem alltså, och inget lokalt problem i Sandhamn.

I princip skulle Göta älv ensam kunna försörja hela Sverige med färskvatten, utan att norpa mer än en procent av flödet i södra fåran efter Kungälv. Bara att bygga lite rör.

 

 

"Där sa du ett ord i fommet" brukade chefen, på den första elfirman som jag jobbade på, när man sa nått väl genomtänkt.

Sandhamns befolkning hade nog varit ytterst tacksam om du sponsrat en rörledning med råvatten, till Sandhamn från Göta älvs mynning. Det är ju "bara" att bygga lite rör. Lätt som en plätt och dessutom nästan gratis.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Thallatha säger:

Sandhamns befolkning hade nog varit ytterst tacksam om du sponsrat en rörledning med råvatten, till Sandhamn från Göta älvs mynning.

Det är ju de i Sandhamn som äger problemet så de får väl betala? Det borde de ha råd till. Sandhamnsborna får betala lite extra men alla vet ju att ju mer de betalar desto bättre kvalitet får de. ;)

Skämt åsido, det är inte okänt att många kommuner förr eller senare kommer att få problem med sin vattenförsörjning. Få har gjort något konkret, inte ens ganska enkla saker som att se till att toaletter byts mot snålspolande. Tydligen läcker många nät kopiösa mängder vatten, helt i onödan.

Ännu värre lär det vara med avloppsnäten i många kommuner. De är slut och det enda man gör är att lappa och laga.

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...