Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heffapappa

Full bensintank eller nästan tom över vintern?

Rekommendera Poster

Bäst är att tömma helt på hösten och tappa ur ev kondens på våren innan man fyller. Dagens bensin är mycket sämre att lagra än för bara 5-10 år sedan. 3månader anses länge...

 

Själv har jag aldrig haft problem med kondens eller dyl. Brukar ha ganska lite i och sedan försöka tanka i en större mängd på våren innan första start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen går utmärkt att förvara över vintern om den förvaras i ett slutet kärl.

 

I ett ventilerat utrymme kommer den däremot försämras påtagligt. (Lätta fraktioner dunstar och etanolen i bensinen tar upp vatten från luften.)

 

Själv brukar jag tömma tanken och förvara bensinen i slutna dunkar över vintern. På våren häller jag tillbaka bensinen i båtens tank. 

 

Om man förvarar bensin i båtens tank över vintern så tycker jag att man antingen ska stänga all ventilation. (Detta förutsätter att tanken klarar att ta upp volymförändringar pga temperaturvariationer även med ventilationen stängd.) Eller att man förvarar så lite som möjligt i tanken över vintern. Den bensinen kommer inte vara så bra på våren men det hanterar man genom att fylla på med mycket mer färsk bensin så att "problemet" späds ut och inte är något problem längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full tank ger ingen kondens. Jag har  300 liter +, Lite obra i fall något händer... ligger på landel hela vintern.

Bränslefiltren gör sitt när den ska startas igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens...

Vi antar att tanken är helt tät för luft och vattenånga först av allt. Vi antar också att tanken försluts en varm sommardag, ca 20 grader i luften. En fuktig dag, med nära 100 procent luftfuktighet. Så fuktigt det bara kan bli. Låt säga att tanken rymmer 300 liter, en ganska stor tank, och att det bara är 10 liter kvar i tanken.

Hur mycket vatten, i form av vattenånga, finns i den nu instängda luften? Jo, ungefär fem gram. Maximalt fem gram skulle alltså kunna kondensera ut och komma ner i bränslet. Fem gram är en tredjedels tesked.

 

En helt tät tank (tät för vattenmolekyler åtminstone) ger alltså inga som helst kondensationsproblem i praktiken.

Eventuella problem med långtidsförvarat bränsle beror snarare på att tanken inte är tät, eller att bränslet degraderas över tid, t ex genom att vissa lättare hjälpämnen eller fraktioner dunstar eller att långsamma omvandlingar/reaktioner äger rum.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att det absolut lättaste är att fylla tanken full + 

QUICKSILVER QUICKSTORE NR3 1 flaska räcker till 227l. Förebygger nedbrytning av oktantalet på både Etanolbaserd och vanlig bensin Stabiliserar bensin upp till ett år:
Förhindrar korrosion i bränslesystemet. Smörjer upp injektorer och förgasare, plus att du slipper att tömma bensin på hösten och kondens på våren som i sin tur redan kan ha skapat problem, en tom tank kan dra åt sig ganska mycket kondens och att få ut allt är inte alltid helt lätt, har man desutom inget riktigt vattenavskiljarfilter kan problemet va ett faktum.

 

Redigerad av NynashamnsBatservice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@NynashamnsBatservice

 

@stavhammar

 

Jag tycker det är trevligt och bra med aktörer från den proffesionella sidan på forumet. Tror här finns ett flertal att dömma av sättet de skriver på men deras firmor går inte att idientifiera m a p på användarnamn eller innehåll i deras poster, syftet med deras poster är alltså inte kommersiellt. Posten ovan gränsar till reklam enligt min uppfattning och som jag tolkar reglerna ska vi inte ha sånt innehåll i trådarna..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah sorry tog bort logotyperna, förstår vad du menade, men tanken var mer att få fram vad vi gör ifall någon hade frågor inom dessa ämnen. Men som sagt såg att det blev lite reklam feeling. Ang användarnamnet så va tanken att alla på firman ska kunna gå in och skriva.

 

Redigerad av NynashamnsBatservice
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jarb du får ursäkta men jag tror inte du behöver agera forumpolis om du nu inte fått det uppdraget av ägarna till maringuiden, vilket jag inte tror är fallet.

Just sådana inlägg som du just skrev är så irriterande. Varför inte ta tillvara på råd från fackområdet utan att skrika och rapportera till site admin. Du började bra men det sista var väldigt onödigt att skriva.

Tycker inte att det var någon ren reklam utan försök till hjälp. Ren reklam = försök att sälja tjänst eller vara, dvs i klartext kom och köp hos mig. En tråd som innehåller den texten ska naturligtvis rapporteras

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägget såg annorlunda ut tidigare, nu ser det bättre ut utan loggor och länkar. Det är fullt möjligt att vi har olika åsikter vad som är reklam, det är helt OK för mej @Gelis:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens i tanken är i stort sett en skröna. Precis som raol skriver är det maximalt några teskedar vatten per år vi talar om som kan tillföras som kondens från luften.

 

I en bensintank tas detta vatten upp av den etanol som är inblandad i bensinen.

 

I en dieseltank kan det med åren bli en skvätt att ta hand om. Ett alternativ är att använda någon produkt som tar upp vattnet, ex.vis Red Line Waterremover & Antifreeze. Eftersom det är så otroligt lite vatten som kommer in som kondens borde en behandling per år räcka för att bli av med de teskedar vatten som ev. finns i tanken.

 

Är det mera vatten i tanken kommer det med stor sannolikhet in via läckande tanklock eller så kommer det från macken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Kondens i tanken är i stort sett en skröna.

Bra. Ju färre skrönor desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ser över hur det är bäst att presentera företag respektive privata medlemmar nu när vi har bytt plattform. Det är dock en del annat som måste göras färdigt innan det kan tas hand om.

 

Tackar för påpekandet och för taggning samt åtgärder i denna tråden.

 

Bra jobbat.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är bäst vet jag inte, kanske funkar lika bra både och eller inget att bekymra sig för över huvud taget. Men jag lärde mig läxan med dieselbakterier som pluggar bränsletillförseln i sämsta läget, efter det tömmer jag alltid tanken vid upptagning och torkar ur ordentligt innan jag fyller på våren. Nu är det lätt då min tank sitter bra till med en rejäl lucka att öppna, finns säker båtar där det är väldigt svårt så jag skulle säga att det får avgöra.

Om det är lätt så varför inte tömma och torka ur, är det svårt så fyll upp och använd kemikalier.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer man ur så får man ju bort både inläckt regnvatten, vatten från macken och kondensvatte, så är det lätt så varför inte ta det säkra före det mindre säkra.

 

En fråga till Slowrider. Hur stor tank har du och hur mycket vatten brukar du ha i den på hösten?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Mackey inte vet jag om det var något vatten alls men det ligger alltid skräp på botten av tanken, troligast skräp jag fått med när jag tankar.

För övrigt är tanken på 400 liter men jag försöker ju ha så lite som möjligt kvar, var ca 60 liter i år.

 

Jag tycker bara det känns bra att börja säsongen med en ren tank och ren diesel, minskar ju risken för geggstopp i stigarröret i alla fall.

 

Vet att det säkert är onödigt petigt, likt att byta alla oljor,  filter, impeller varenda år och med dyra originaldelar men ts frågade och då svarade jag hur jag gör.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, var bara nyfiken på om min teori om att kondens är ett överskattat problem stämmer. Du har ju facit så att säga eftersom du kollar.

 

Skulle vara intressant att veta om det blir något vatten på en vinter i en tom tank.

Slowrider eller någon annan som kollat en tom tank på våren?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ju kanske tillägga att jag började med tanktömning när jag hade snipa och inte omsatte så mycket bränsle, nu förbrukar jag ju betydligt mera och då tror jag problemet med kondensvatten blir mindre under båtsäsongen. Jag har hittills inte fått något vatten i avskiljaren i nuvarande båt, fick dränera vatten ur avskiljaren någon eller några gånger per säsong med snipan.

 

Jag vet som sagt inte om det är något vatten i tanken på hösten då sista skvätten diesel med skräp från botten och då också eventuellt vatten åker till återvinningen. Får låta det stå en stund nästa år och se om det skicktar sig.

 

Men under vintern omsätts ju inte dieseln och då kan ju kondens bildas. Enligt beräkningar tidigare i tråden blir det ju väldigt lite med den luftmängd som finns i tanken. Men tankar är ju avluftade, blir det inte ett ständigt tillflöde med ny vattenmättad luft då eller stänger ni som låter bränslet stå kvar i tanken avluftningen?

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina egna erfarenheter är kondens inte ett problem om man kör upp några tankar på ett år. Blir det däremot stillestånd ett år och man går in på år 2, är det en annan sak.

 

De 2-3 gånger jag gjort det har jag fått problem direkt. Det är då vatten i filtret, taskig tomgång osv.

 

Jag har dock aldrig hittills(ta i trä) haft problem med skräp i tanken, filter eller dyl. Öppnade min tank i båten för första gången på de 6år jag haft båten och den var kliniskt ren. Samma gäller för tankar jag haft till snurrorna i 20år. Är det verkligen ett problem med skräp i bensinen, eller är folk slarviga när de hanterar dunkar osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fysikaliska lagarna ger inte utrymme för några större volymer kondensvatten i en bränsletank av fritidsbåtsstorlek. Luftutbytet genom avluftningen är väldigt litet när det inte fylls/töms bränsle ur tanken, så det kommer inte in några stora volymer ny fukt den vägen. Den mängd fukt som kan finnas över bränslet i tanken är väldigt liten. Minst luftvolym blir det med full tank (därför fyller jag tanken före upptagning). RME-fri diesel blir inte dålig över en vinterförvaring. Bensin kan vara värre eftersom den är mer lättflyktig.

 

Orsaker till vatten i tanken beror nog oftare på:

* Otät tankpåfyllning. När kollades o-ringen i förskruvningen senast?

* Vatten o skräp från macken (har jag tyvärr varit med om, har aldrig besökt den macken igen...)

* Felaktigt dragen tankavluftning (saknar "svanhals"). En kamrat till mig fyllde tanken på sin segelbåt med vatten efter en felaktig installation och lite bidevindssegling....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom tank punkt. Jag litar på min servicekille som tävlingsåker och har Mercury där bak :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Sagitario säger:

har Mercury där bak :-)

Stackarn, min granne har hemorrojder och det lär vara ett helvete ;)

--

Diesel förvaras bäst inomhus under vintern. Vatten och skit sjunker och kan tappas av. I synnerhet om man värmer lite. 

En kärra med en tank så kan man ta hand om diesel åt sina båtbröder. Många kan nog tänka sig det.

Absolut smartast är en transportabel separator som kunde köra runt dieseln även i stora tankar. Då försvinner all skit i tankarna.

--

Bensin har jag för mig ska förvaras svalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Använder båten April-November och har senaste åren låtit bensinen varit kvar. Har 170 L fast tank och båten förvaras utomhus under press. Inte varit några problem när det är dags att starta upp efter vintern och sjösätta. Antar att vattenseparerade filtret gör jobbet och tar hand om ev kondens. Byter filter varje år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenseparerande filter är rätt meningslösa på bensindrivna båtar sedan man började med etanol i bensinen. Det kommer aldrig fastna något vatten i filtret eftersom det löses upp i etanolen och följer med genom både filter och motor utan att ställa till något problem. Filtret befriar givetvis fortfarande bensinen från skräp men det hade fungerat lika bra med ett filter som inte är vattenseparerande.

 

Om man kör på alkylatbensin så är det en helt annan femma. Den innehåller ju ingen etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar från tråden som att den lilla kondens som uppstår kan vara ett problem för dieselmotorer, om än kanske inte bensinmotorer. Vad är det som händer när man har en liten skvätt vatten i botten? Motorn hostar några varv eller hindrar vattnet bränsle från att alls rinna fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sjösättningen iår så upplevde jag problem när jag skulle byta växel.

Motorn dog (mercruiser 5,7), gick lätt att starta men ordentligt jobbigt när jag ska få stopp på båten, o motorn dör precis när jag ska till sist lägga i back intill bryggan.

 

Fenomenet varade de 3 första resorna, ca 35NM. Sen gick den som en klocka.

 

Antar att det var bränslerelaterat.

(Ny växelvire för säsongen)

 

Ca 70% full tank under vintern och fyllde tanken 1 timme innan sjösättning.

 

Hursom, ordentligt irriterande att motorn dog just vid tilläggningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte ha med bytet av växelvajer att göra utan det måste ju vara så att bränslet självreparerade sig efter tre resor. ;)

 

Utan att ha några belägg för det tror jag det är bra att blanda i en del ny bensin som du gjorde för att tillföra lite av de mest flyktiga beståndsdelarna. Sedan tycker jag det tar väl lång tid till du får någon effekt av det du gjorde.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Det kan ju inte ha med bytet av växelvajer att göra utan det måste ju vara så att bränslet självreparerade sig efter tre resor. ;)

 

Utan att ha några belägg för det tror jag det är bra att blanda i en del ny bensin som du gjorde för att tillföra lite av de mest flyktiga beståndsdelarna. Sedan tycker jag det tar väl lång tid till du får någon effekt av det du gjorde.

 

Mackey

Hej

 

Ja det som hände var att jag när jag drog ur växeln så stendog motorn direkt, för att enkelt starta igen men gjorde ju inte några bra tilläggningar direkt.

Så trodde det hade något med växelviren att göra.

 

Första resan var katastrof, med 4 st stopp vid första tilläggningen.

Sedan blev det gradvis bättre. Sista resan enbart ett stopp men npgot jag önskar att jag slipper igen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens bensin är bla mer aggressiv mot människokroppen och känsligare mot lagring än tidigare enligt vad jag kunnat läsa mig till.

 

Problem med dålig gång där motorn fortfarande går hjälpligt är problematiskt att diagnostisera med säkerhet.

I mitt fall stannade motorn på tomgång ett par ggr för första gången någonsin och gick sämre på lågvarv. Efter några turer fyllde jag på med fräsch bensin och problemet var som bortblåst.

 

Det handlar enligt mig i dessa fall nästan alltid om indicier där var och en inte kan säkerställas härröra från dåligt bränsle, men där alla kombinerat tydligt visar ett samband mellan den moderna bensinens egenskaper över tid och de problem som många beskriver. Just att motorer dör på tomgång, men startar lätt verkar vara vanligt.

 

Grundregeln man fått lära sig redan i moppeåldern är att alltid börja felsökning med fräsch bensin och tändstift. Enligt mig har dessa grundtips fortsatt framgång:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...