Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
granis76

skvallerstråle yamaha f150 med spolmuff

Rekommendera Poster

Skulle varmköra min Yamaha f150 för att byta olja idag. Har en bra spolmuff med vattentillförsel från båda hållen, men fick aldrig igång någon skvallerstråle efter start.

 

Jag kommer inte ihåg hur det är, kommer den igång direkt vid start eller tar det ett tag?  Vågade bara köra i en minut innan jag stängde av motorn...

 

Provade 2 gånger, den andra gången tryckte jag muffen runt insuget men det hjälpte inte.

 

Någon som har några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma notering när jag testade på min F200 så jag avbröt också. När den är i sjön känns det som skvallerstrålen kommer igång ganska kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet i en spolmuff räcker till motorer upp till ca 100 hk, sen bör man använda tunna. Det är därför ni inte ser nåt vatten, trycket blir för lågt och vattnet tar ”fel” vägar och lämnar delar av motorn okyld. En snabb start på nån minut för o hålla impellern smord kan gå an på större motorer med muff men absolut inte längre varmkörning, det kan gå illa..

 

Lanthandlare brukar ha bra tunnor o köra utombordare i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack för svar! Misstänkte nästan att det var så, vattnet rann överallt förutom där de skulle...

 

Hur hög tror ni tunnan behöver vara, räcker det om den täcker insuget där man sätter spolmuffen eller behöver den vara högre?

 

Är det någon som har prövat en sån här påse? http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KONSERVERINGS_SATS?id=03026

 

Om det funkar borde det inte funka med en vanlig sopsäck? Kanske är lite klena men tänker att man kanske kan förstärka med med en blå IKEA-påse runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha vatten upp till pumpen, dvs vattnet ska nå en bit över delningen mellan rigg och växelhus. Det kanske funkar o låta pumpen suga med vattnet på lägre höjd men jag föredrar o hålla den blöt för då pumpar det omedelbart. Det är ju oxå så den jobbar i sjön. Man har ju inte så många chanser om det visar sej att den inte tar förrän impellern är bränd. Med en tunna som är bred nog för och svälja AV-plattan och hög nog att täcka vattenpumpen så kan du köra längre perioder utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...