Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mikael_matsson

MSB-backslag. Tätring?

Rekommendera Poster

Upptäckte idag en "sotfläck" i motorrummet. I linje med den fläcken ser jag att en gummiring på backslaget verkar ha glidit bak, ut ur sin skåra. Har aldrig lagt märke till den ringen tidigare så jag tror den ska sitta längre fram, riktning mot motorn och gömma sig i en skåra mot backslaget. Tror jag rätt eller ska den sitta som på bilden? Kan jag annars olja den lite och trycka tillbaka den i hålet med handkraft eller hur ska den monteras? 

Oljan i backslaget är ren å fin och på rätt nivå så det tycks inte läcka. Vattnet ni ser under kommer av en läckande avgaskrök jag ska byta efter upptagningen. 

Motorn är en VP md11cMessaging1508695641263.jpg.604888bd70d7ce69fb19ca932ed20b75.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till bild för att visa profilen på ringen, den ser väl ut att ska tryckas in till vänster eller? 

Vet inte om sotfläcken har med saken att göra, men den är ny och jag vetefan hur den skulle hamna där annars. Visst,  avgaskröken läcker men den sitter ju rätt långt därifrån. Hittar inga skador på avgasslangen ovanför fläcken. Men men, visst, det SER  väl mer ut som en avgasfäck än något som en ev felaktig tätring kan orsaka? 

Messaging1508697736582.jpg

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotfläcken kommer förmodligen från sotigt vatten som droppar från kröken. V-ringen på backslaget sitter inte i någon skåra, utan är bara tryckt mot tätningsringen som sitter innanför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Jo sotfläcken borde ju rimligtvis ha med läkaget i avgaskröken att göra. Så himla märkligt att jag inte hittar spår av vatten som droppat ner där bara, vad jag ser droppar det flera dm längre fram och där blir inga sotfläckar. Men, mycket kan ju hända med luckan stängd och med mer varv i maskin. Kanske blir det en stråle dit eller att avgserna piper dit och vattnet droppar rakt ner.. eller nåt. 

 

Skönt att höra att ringen sitter som den ska då, lustigt att jag aldrig sett den förr. Bytte ju till och med backslaget i fjol. Den verkar ju inte fylla nån större funktion då jag utan problem kan pilla den fram och tillbaka. 

Hur som. Tack för svaret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...