Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gladius

Byta storsegel eller genua?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Vega, veteranare från 1969. Seglen är från mitten av 1990-talet. Storseglet ser okey ut men Genuan behöver antingen lite omvårdnad eller bytas.

Storsegel: Fullatte, dubbla rev, ser okey ut. Jag  kan jag trimma seglet till att vara antingen bukigt eller plant och allt däremellan.

Rullgenua: Bukkompensator, lågt skuret = dålig sikt framåt. lite slitet i underkanten med några gamla lagningar men annars ganska helt och fint. Jag trimmar i stort sett inte genuan alls. Rullar bara in eller ut beroende på vindstyrka. Flyttar ev. skotpunkterna.

 

Om jag bara ska skaffa ett nytt segel till nästa säsong, bör jag välja genuan eller storseglet?

Vilket ger mest nytta och varför?

 

Tacksam för synpunkter och svar.

Med vänlig hälsning Thomas S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt genuan till en ny i cruisinglaminat.

 

Varför?

På en MH-riggad båt är det genuan som är det stora seglet. Storseglet är det lilla seglet smalt som en slips. Ett dåligt storsegel påverkar inte till närmelsevis så mycket som en dålig genua.

 

Med en bra genua får du en bättre seglingsupplevelse, mindre lutning och bättre fart och höjdtagning.

 

Mackey

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-22 på 20:16, Mackey säger:

Byt genuan till en ny i cruisinglaminat.

 

Varför?

På en MH-riggad båt är det genuan som är det stora seglet. Storseglet är det lilla seglet smalt som en slips. Ett dåligt storsegel påverkar inte till närmelsevis så mycket som en dålig genua.

 

Med en bra genua får du en bättre seglingsupplevelse, mindre lutning och bättre fart och höjdtagning.

 

Mackey

+1

Jag tror storseglet påverkar mer än vad "allmän kunskap" om MH-riggade båtar säger. Men har du genomgående lattor och tycker det ser ok ut till skillnad från genuan så byt genuan.
Köper du ny genua kanske segelmakaren kan bjuda på en översyn på storen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...