Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Minona

Skadad yta på drev

Rekommendera Poster

Hej!

vårt drev har de tre senaste åren blivit mer och mer förstört på ytan. 

Vi har monterat anoder som sitter innanför propeller. Trots detta ser drevet ut som det gör (bifogar bild på drevets skick)

Vad gör man åt detta? Använder man speciell färg? Blästrar man? 

 

Drev: Volvo penta 100

 

Tacksam för svar! 

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du kopparbaserad bottenfärg på drevet?

 

Blästra är nog det snabbaste sättet när det ser ut så där, eller slipa men tar ju lite längre tid. Sedan en epoxygrund för aluminium. Efter det någon typ av epoxytoppskikt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va nästa fråga du svarade på där kanske. Är drevet gjort i aluminium? Finns metallspackel man kan köpa. Kan man använda detta på aluminium? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja drevet är gjort av en aluminiumlegering. 

Är det stora kratrar i materialet (aluminiumet) eller bara färgen som släppt, svårt att se på bilderna.

 

Spackel under vatten ihop med alu, nja kanske funkar kanske inte.

 

Är aluminiumet angripet så känns det som du har galvaniska strömmar inblandat. Har du eller någon bryggranne landström inkopplat?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Minona säger:

Hej!

vårt drev har de tre senaste åren blivit mer och mer förstört på ytan. 

Vi har monterat anoder som sitter innanför propeller. Trots detta ser drevet ut som det gör (bifogar bild på drevets skick)

Vad gör man åt detta? Använder man speciell färg? Blästrar man? 

 

Drev: Volvo penta 100

 

Tacksam för svar! 

image.jpg

image.jpg

Plocka isär blästra  grunda med två komponent lacka med härdare slutligen klarlack med härdare blir som nytt. DSC_0019.thumb.JPG.71d9867d5b4a4050ada00bdc54fba342.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

Plocka isär blästra  grunda med två komponent lacka med härdare slutligen klarlack med härdare blir som nytt. DSC_0019.thumb.JPG.71d9867d5b4a4050ada00bdc54fba342.JPG

 Riktigt snyggt!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som vet om det finns något spackel som jag kan fylla ut alla ojämnheter som blivit på drevet, innan jag målar med tvåkomponents färg. Någon speciell grundfärg som skall användas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Minona säger:

Finns det någon som vet om det finns något spackel som jag kan fylla ut alla ojämnheter som blivit på drevet, innan jag målar med tvåkomponents färg. Någon speciell grundfärg som skall användas?

Är du intresserad kan jag skriva av färgkoder och val av färg i morgon och delge dig dem här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack, hemskt gärna! Vet du även något spackel som kan fungera så är jag tacksam för förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎23 på 09:37, Minona säger:

Ja tack, hemskt gärna! Vet du även något spackel som kan fungera så är jag tacksam för förslag.

Hej sent omsider glömt detta sprang förbi drev och material idag.

Vi gjorde på följande vis.

1 Blästring av alla komponenter du får en fin och ren yta.:)

2 Epoxygrund RM 40 finns att få i valbar nyans grundfärg 2k

3 En polyuretan 2k nr NCS 2502B täckfärg i pentas nyans.

4 Klarlack hela drevet 2k TEMA CLEAR, tänk på att om du vill ha ev beväxningsfärg kvar så rekomenderas det inte att klarlacka hela drevet beväxningsfärgen kan då släppa p.ga mycket blank yta. Men drevet blir väldigt lätt att rengöra och du får en stenhård yta.

 

Spackel, du kommer att få en hel del porer efter blästringen, grunda drevet då kommer porerna fram väldigt fint, spackla sedan med epoxy spackel slipa grunda på spacklingarna måla som vanligt. :) Så har vi gjort på två drev under de sista tio åren har funkat klockrent, jag skulle inte rekommendera att blästra drevet ihopsatt du kan blåsa sönder o ringar och tätningar samt få in sand i drevet vilket förkortar drevens hållbarhet. Efter blästring lär du nog packa om det. hör av dig om du har funderingar. / Peter.

DSC_0028.thumb.JPG.d687442ea3bb096da04b4224ffbe5508.JPG

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för hjälpen, kommer att följa ditt exempel, kossor, tack än en gång!🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ett gammalt 100 drev kan vara ett helv... att få isär om du nu ska följa Kossors arbete till punkt o pricka.

Det kan straffa sig med massor av merjobb ock kostnader  om det vill sig illa, bara för att få ytan i nyskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...