Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fcinf

Dimensionering fast USB uttag för 5V laddning

Rekommendera Poster

Hej alla el-experter :)

 

Jag skal installera några fasta USB uttag i båten för laddning av surfplattor och telefoner. Jag har sedan tidigare cigg-uttag och adapters som levererar dåligt med ström = tar lååång tid att ladda ipaden, och som bonus vill jag också slippa att hålla på med adapters, så därför tänker jag att denna är bra

 

https://www.watski.se/Usb-uttag-112ux

 

12V/4.8 ampere, borde kunna ladda t.om. två paddor samtidigt med full styrka (räknar med att detta är 2.4A/uttag?) Men, blir detta för mycket ström om man endast laddar en telefon som ju ofta inte vill ha mer än 1A? Förstör man batteriet på sikt, eller ännu värre, t.om brandfarligt? Någon som vet?

 

 

Redigerad av fcinf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar. 2,1A brukar iPhone/iPad vilja ha (iPhone 8 kan snabbladdas med högre ström).

En del uttag har 1+2,1A, finns på eBay för runt 30kr. Biltema har även uttag som ger 2,1A för 80 kr.

Jag testade ett som ger 2x2,1A typ DENNA. Fungerar bra.

OBS att dessa uttag har en viss tomgångsström.

Min plan är en central omvandlare som ger 10A@5V och uttag lite överallt. Då blir det minimalt med tomgångsström. Problemet nu är att hitta lämpliga USB-uttag.

 

Telefoner/paddor har inbyggd laddningsautomatik som ser till att batterierna laddas rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inget är det troligen så att det är 2,4 A i vardera uttag.

 

Jag har själv uttag med 1A resp. 2,1 A och har aldrig tänkt på vilket uttag jag använder till telefonen och inget har blivit förstört.

Det är väl samma när man laddar från uttag på dator, i offentlig miljö eller var som helst. Då vet man ju inte vilken maximal ström uttaget kan ge.

 

Jag köpte mina på ebay för 45:- kr/st så det kan vara värt att söka runt lite. Kanske finns exakt de uttag du söker till halva priset.

 

Mackey

 

bhemac han före, det var nästan väntat. ;)

 

 

Redigerad av Mackey
Sent inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man möjligen kan fundera över är om du inte vill ha en snabbladdare i stället. Det är alltså inte bara en fråga om hur många Ampere laddaren kan lämna utan även vad sladden med sina supertunna ledare, kontakterna och telefonen klarar av att hantera. Om enheten inte kan utnyttja en högre ström så vinner du inget. Qualcomm är såvitt jag förstår den marknadsledande tillverkaren av en teknik dom kallar Quick-Charge vilken verkar vara den som flest telefon- och plattleverantörer supportar. Ev. har dom ett patent inom området?

 

Det utmärkande för tekniken är i alla fall att laddningen inte sker med 5V som standardladdare gör. I stället kommunicerar laddaren med enheten, och om den går med på det, så sker laddningen med högre spänning som 9V, 12V eller ända upp till 20V. Min Samsung-telefon laddas på en bråkdel av tiden med en snabbladdare jämfört med en vanlig laddare, även om den kan ge 3-4A.

 

https://www.qualcomm.com/products/features/quick-charge/faq

 

Här är en bild från Kjell & Co som visar QuickCharge version 2 (version 3 som supportar 20V är inte med):

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/mobilt/mobilen-och-surfplattan/snabbladdning

7-1_2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell & Company har även en del filmer på Youtube som förklarar hur det fungerar med USB och snabbladdning. De är helt klart sevärda.

 

Men lite förenklat. En vanlig USB port på en dator ger 5 V och 0,5 A, och det går alltid att ladda en mobil med den standarden. Kopplar du mobilen till en mobil laddare så sitter det lite elektronik i den laddaren som gör att mobilen förstår att den kan ladda med mer ström än de 0,5 A som en standard USB port ger. Har mobilen även stöd för quick charge, och du kopplar den till en quick charge laddare, så börjar mobilen och laddaren förhandla om att ladda med både högre spänning och högre ström än vad som är standard för USB. Och om de inte kommer överens så går de tillbaka till gamla vanliga 5 V och 0,5 A.

 

Frågan är då vad som händer ifall du kopplar en mobil till ett sådan här USB uttag som den länkas till i tråden. Om det inte finns någon elektronik som talar om för mobilen att det finns över 2 A tillgängligt så laddar kanske telefonen bara med 0,5 A för att inte överbelasta USB uttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del kanske har behov av att snabbladda i båten men kanske inte alla? Några uttag för snabbladdning från 12V som passar i båten verkar inte finnas. Någon som hittat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som ingen sagt det viktigaste än: du kan inte har för stor kapacitet (i Ampere)  i ditt usb-uttag. Telefonen tar så mycket laddning den vill ha. Därför kan du ha en laddare till läsplatta till mobilen.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hög strömstyrka (typ mycket mer än 10A) på en omvandlare som ger DC 5V till USB-uttag ska väl inte kunna skada mobil, ipad, annan elektronik som ansluts till dessa USB-uttag? Det är väl bara eventuella spänningspikar från tex från en generator som eventuellt kan ge problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

En del kanske har behov av att snabbladda i båten men kanske inte alla? Några uttag för snabbladdning från 12V som passar i båten verkar inte finnas. Någon som hittat?

Det finns Quick Charge laddare för cigguttag, borde funka för de mest stressade båtägarna.

 

Var tog lugnet på semestern vägen?

Har det inte gått lite väl långt när man måste snabbladda telefonen?:wacko:

 

Tillägg:

Om det kan lugna någon stressad semesterfirare så finns ett Quick Charge uttag här. Sök på ebay; USB socket Quick Charge motorcycle

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Ett ev. stressdämpande tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Kalle_Anka säger:

En vanlig USB port på en dator ger 5 V och 0,5 A, och det går alltid att ladda en mobil med den standarden. Kopplar du mobilen till en mobil laddare så sitter det lite elektronik i den laddaren som gör att mobilen förstår att den kan ladda med mer ström än de 0,5 A som en standard USB port ger.

För den som eventuellt vill bygga sitt eget system för USB 5V-laddning (jag bortser här från Quick Charge o. d.) så kan det vara bra att känna till att det är signalspänningen på de två stiften i mitten (D- och D+) som talar om för mobilen/plattan hur mycket ström den kan dra.

Det räcker alltså inte att dra fram 5V till USB-uttaget om man vill ha ett uttag som kan leverera exempelvis 2,1A.

Det finns en hel del info om detta på nätet....om någon är intresserad, så kan jag förklara hur jag gjort (senare).

OBS: Det är mycket enklare och billigare att köpa ett färdigt laddningsuttag....

Redigerad av speljakt
saknat ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speljakt: Nu kommer du nog orsaka förvirring. Usb-uttagen som det pratas om i tråden är det bara att ansluta 12 V till. Resten sköter uttaget.

 

Du har rätt, men det där är något helt annat, som kanske är relevant om man är inne i uttaget och grejar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, speljakt säger:

om någon är intresserad, så kan jag förklara hur jag gjort (senare).

Ja tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen förvirring här inte.

Även om jag inte ska bygga ett 5 V system med USB-uttag i båten är jag intresserad av hur man skulle få det att funka.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bidra till ytterligare förvirring:

Enklast och billigast är absolut att köpa en färdigt USB-laddare och ansluta till 12V. Vanligast är väl den typen som pluggas in i ett cigguttag, men det finns säkert andra också.

Om man däremot absolut vill bygga ett eget system för 5V-laddning via USB, utifrån en centralt placerad DC-omvandlare 12>5V, så går det också. Men det kräver en del handpåläggning om man vill att dessa USB-uttag ska kunna leverera 2,1V.

Så här gjorde jag:

En sådan här DC-omvandlare (buck converter) inhandlades:

buck2.jpg.2b904eb8f1d7b76393b821e8d235a2c4.jpg

En sådan kan driva åtminstone fyra och förmodligen fem USB-uttag med max 2,1A i vart och ett.

Men för att detta ska bli möjligt måste de två mittenstiften i USB-kontakten (D- och D+) förses med vissa signalspänningar som talar om för mobilen/plattan att den verkligen kan dra 2,1A.

Dessa spänningar kan åstadkommas med hjälp av ett par spänningsdelare (voltage dividers) var och en bestående av ett par motstånd kopplade mot stiften för 5V respektive minus (googla voltage divider för en närmare beskrivning). För ett uttag som ska leverera 2,1A ska D- ligga på ca 2,0V och D+ på ca 2,75V.

Så här ser mitt bygge ut:

divider2.jpg.740b32b9fb9d39d16702df5e09e5a7b4.jpg

Inkommande 5V från vänster, brun plus och blå minus. Utgående åt höger: Röd är plus 5V och svart är minus. Vit är D- som håller 2,0V och grön är D+ som håller 2,75V. Det finns ett flertal kalkylatorer på nätet (t ex den här: http://www.ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator) där man kan skriva in önskade värden och testa olika kombinationer av motstånd. Där förklaras också detta med spänningsdelare närmare. Själv använde jag motstånd på 33, 27 och 22 Kohm, men det finns många varianter som funkar.

Som nog har framgått är mina kunskaper i ämnet elektronik  helt rudimentära, inte desto mindre har jag byggt två USB-laddare enlig principen ovan och de har hittills funkat utmärkt för laddning av diverse mobiler och plattor.

PS Om man nöjer sig med att kunna ta ut 1,5A så lär det kunna åstadkommas på ett enklare sätt, nämligen genom att bara kortsluta D- och D+. Detta har jag dock inte prövat själv.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Intressant, men så ska jag inte göra i båten. ;)

Jag håller mig till färdiga uttag så slipper jag dra runt ett extra 5 V system i båten.

 

Hur fick du in bilder mitt i texten? 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Äpplemotstånden" hade jag nästan glömt! Problemet nu är att hitta bra och lättmonterade USB-uttag. Troligen får det vanlif USB-uttag där man rensar ut innandömet.

12-5V, 10A har jag. Tomgångsströmmen för denna omvandlare är lika stor som för ett USB-uttag och min plan är 7-8 uttag,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks har släppt ett USB-uttag med två komntater som ger 2A vardera. Najs. Dock inte lyckats hitta det hos ngn ÅF ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Biltema uttagen (5 st) sedan ett par år.

Plockade isär och tog bort den blå dioden som enbart är irriterande. Har brytare så jag kan välja 1, 2, 2 som ska vara igång. Fungerar som det ska och är väldigt nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...