Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
spidsgatter

Fylla på växelhusolja uppifrån....

Rekommendera Poster

Måååste man verkligen fylla på växelhusolja i nedre hålet? Utombordare 70 hästar 4-takt. Jag har olja o pump men fel nippel/gäng på plastmunstycket.  Nedifrån rekommenderas ju, så ej luft stängs in, men kan man inte hälla mycket mycket sakta, vänta, hälla lite till osv? Kanske värma oljan en smula innanni vattenbad?

Redigerad av spidsgatter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men detta är ngt jag aldrig helt fattat. Om luftbubblor kan fastna på kugghjul etc kan de väl det även om oljan kommer nedifrån å sen rör sig väl saker därnere så ev får allt snabbt ändå olja på sig o resterande luft åker upp överst där det med rätta metoden också alltid är lite luft kvar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om "luftbubblor på kugghjul", det handlar om att få i rätt mängd på ett enkelt sätt. 

 

Gör följande experiment: tag ett sugrör och sätt fingret i botten och försök fylla det uppifrån. Sedan tar du vatten i munnen och böjer nacken bakåt och sätter sugröret mellan läpparna och tryck sedan vattnet upp i röret.  :o

 

Båda fungerar men det ena ger ett garanterat fullt rör . . . det andra beror på hur duktig och noggrann du är. Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i huvudsak två gängor för dessa pluggar, M8 (japs) eller 3/8UNC (jänke) och normalt får man med två nipplar till pumpen, en av varje..

 

Om du inte har 100% koll på vad du pysslar med så föreslår jag att du använder den metod som rekommenderas.

 

En pump med båda nipplarna finns här för den oerhörda summan av 69kr :)

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Bytarpump-for-vaxelhusolja-2000022625/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på motorn? 

Har för mig att Suzuki har en egen gänga.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki räknas inte till ”i huvudsak” av vare sej mej eller Biltema 😎 Skulle det röra sej om en Suzuki så kan den ha M10 istället för de två vanliga. I så fall finns adapter som du gängar på 3/8-anslutningen att köpa hos välsorterade båttillbehörsbutiker, t ex Watski-anslutna.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...